Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
earendel

Beläggning på kapellet

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått en beläggning på insidan av kapellet (se fotot). Det var tvättat och impregnerat förra året. Ser inte ut som mögel. Vad kan det vara och hur tar jag bort det,

 

Alan

kapell.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel.

Kan se ut på många olika sätt men i detta fall är det ganska säkert mögel.

Ett medel som går hårt åt mögel men även, har jag fått erfara, åt sömmarna i kapellet är Ship Shapes mögeltvätt. 

Mitt kapell såg nästan ut som ditt förra hösten men med Ship Shape och lite jobb så blev det som nytt igen. Sen fick jag sy om en del sömmar men det kanske är normalt på ett kapell som är 8 år gammalt.

 

PS

SS luktar mycket så jag rekommenderar andningsskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ship Shape mögeltvätt tar bort det där utan problem. Gummihandskar är bra att ha på sig, svider på fingrarna annars.

 

Jag tvättade med Ship Shape på vår sprayhood ute på träverandan. Ett tips om du inte vill ha en blekt träveranda är att ha en pressening under :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för all råd. Skall försöka med ship shape på våren.

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-25 vid 19:00 skrev ChristerN:

- - -

Sen fick jag sy om en del sömmar men det kanske är normalt på ett kapell som är 8 år gammalt.

- - -

Sytråd till kapell är en kombination av syntet och bomull. Syntet för att bli starkt och bomull för att täta syhålen som blir i kapellväven. Efter några år i solen så har UV-strålningen brutit ner syntettråden och då är det bara kvar den svaga bomullstråden som inte har så mycket styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Sytråd till kapell är en kombination av syntet och bomull. Syntet för att bli starkt och bomull för att täta syhålen som blir i kapellväven. Efter några år i solen så har UV-strålningen brutit ner syntettråden och då är det bara kvar den svaga bomullstråden som inte har så mycket styrka.

Japp. Medveten om detta. Min fundering var mer om det var normalt att sömmarna  går efter 8 år eller om klorinlösningen i SS skyndade på förloppet. Tror på det senare men rekommenderar ändå SS för dess andra egenskaper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips. Blötlägg kapellet "länge" typ 2 dygn i vatten, badkar. Sedan såpa o mjuk borste. Funkade bra på mitt kapell, va kanske inte lika utsatt som ditt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-28 vid 13:51 skrev ChristerN:

Japp. Medveten om detta. Min fundering var mer om det var normalt att sömmarna  går efter 8 år eller om klorinlösningen i SS skyndade på förloppet. Tror på det senare men rekommenderar ändå SS för dess andra egenskaper. 

Den livslängden är inte alls ovanlig, men det är inte alltför dyrt att lämna in hos ett proffs som går över sömmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kritiskt på rutorna också och hör vad det kostar att byta dem. Mitt kapell är i samma ålder som ditt och i våras lämnade jag in det för "renovering". Dvs nya sömmar överallt och nya rutor. Duken ska ju hålla ca 15 år men tråd och rutor betydligt kortare så jag tyckte det var vettigt att byta dessa när kapellet passerat halva sin förväntade livslängd. Bättre att få allt gjort nu än att smålaga och kanske tvingas till rutbyte när kapellet är en sådär 10-12år. 

Det var inte så dyrt heller och fick det tvättat och impregnerat med. Eftersom jag redan glömt vad det kostat måste det varit rätt billigt 🤔, nån enstaka tusenlapp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Eftersom jag redan glömt vad det kostat måste det varit rätt billigt 🤔, nån enstaka tusenlapp. 

Eller så var det så dyrt att du förträngt hur mycket det kostade. ☺️

 

Hur stort kapell var det du fick lagat och hur mycket rutor?

Lämnat in på hösten gissar jag?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett kapell till winga 25, den stora varianten som går över akterruffen, + det lilla taket på doghouse. Tre rutor totalt. Kappellet är mycket likt det ni sett på alla Albin 25or.

Jag tror jag betalade 3-4000kr för tvätt, impregnering, nya rutor och sömmar, på Segel och Kapell i Haninge. 

Kan förövrigt rekomendera dem, jättefint jobb och bra att ha att göra med. 

Jag lämnade dessvärre in på våren, men de fixade det ändå inom två veckor. 

Skulle ha väntat till nu denna höst var planen, men jag ångrade mig i våras och tog det då istället, pga att ett par sömmar repade upp sig mer än väntat. De har visst en tendens att släppa helt typ överallt när det väl börjar och jag ville inte ha en massa smålagningar gjorda pö om pö. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...