Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Modifiera segel

Rekommendera Poster

Höststormarna aktualiserade behovet av rev (bortom den infernaliska rullbommen då)

Jag har två storsegel, ett stort sett oanvänt fullhöjd och ett mer utseglat som når strax över spridarna, så steget att experimentera med det sämre seglet var litet.

Jag kannibaliserade ett gammalt segel jag hade liggande och limmade förstärkningar och rev som sedan antingen syddes för hand eller tvingades genom hustruns stackars symaskin. Kvar är öljetter så är det klart. Jag gjorde även akterliket med konkav skärning mellan lattorna för att slippa fladder och flytta buken framåt. Även detta var relativt lätt och swglet bar sig bra åt vid provsegling.

 

Kvar är då förseglet. Jag skulle vilja fixa rev även i det för att slippa haka på stormfocken vid plötsliga behov av sådan under resans gång. Det gör sig inte riktigt lika lätt, eftersom förliket har en vajer i fållen. Jag utgår från att den behöver fås med på noterna om reven ska gå att segla med, men hur? Ska hela vajern bytas ut eller går det att på nåt vis låsa den till reven?

Screenshot_20181025-145502_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte helt enkelt ta ner förseglet när sådana behov uppstår?
Min erfarenhet är att man kommer väldigt långt med revat storsegel och kryssfock, och blåser det mer brukar enbart storseglet (revat/orevat) duga bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Kan du inte helt enkelt ta ner förseglet när sådana behov uppstår?
Min erfarenhet är att man kommer väldigt långt med revat storsegel och kryssfock, och blåser det mer brukar enbart storseglet (revat/orevat) duga bra.

 

Joo, men då går jag ju miste om nöjet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...