Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Clarin

Perkins motor

Rekommendera Poster

Första gången jag skriver — detta skall ligga under motorbåtssnack.,

Jag funderar på att köpa en motorseglare från 1979 med en Perkins 135hk från1990. Har ingen erfarenhet av Perkinsmaskiner, men dom har, enl uppg. en roterande 

insprutningspump dvs lägger denna av är det totalstopp, til skillnad från motorer med separata pumpar till varje cylinder.

Tacksam för info om detta och driftsäkerhet m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart bra att ha fokus på säkerhet men är en insprutningspump det enda som kan haverera på din båt? En bränsleslang kan gå av, ett elfel orsakar brand, stopp i kylningen ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din poäng, men den begränsar ditt urval av maskiner, att insprutningspumpen lägger av tvärt är ganska ovanligt, mycket annat som kan krångla, och mer frekvent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla gamla MD5-6-7 de hade bara en insprutningspump, de gick väl och fungerade i 40 år minst. Så det är nog ett litet problem. Det var inte pumpen som tog död på de motorerna.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren,lugnade mig lite. Någon som har erfarenhet av driftsäkerheten hos Perkinsmaskiner? Det är väldigt trångt i motorrummet på Nauticat38an med en så stor 135hk maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Clarin:

Någon som har erfarenhet av driftsäkerheten hos Perkinsmaskiner?

Perkins är precis som flera andra, driftsäkra. Men, motorn är nästan 40år gammal. Många tycker att det är dags att byta även om den säkert kan gå 10 år till.

Det som är mer väsentligt är hur många timmar den har gått. Efter 5000 timmar brukar det vara dags för en helrenovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara erfarenhet från ännu äldre (60-tal) Perkins i traktorer, men har där varit otroligt driftsäkra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Clarin:

Tackar för svaren,lugnade mig lite. Någon som har erfarenhet av driftsäkerheten hos Perkinsmaskiner? Det är väldigt trångt i motorrummet på Nauticat38an med en så stor 135hk maskin.

Driftsäkra, Farbror Perkins sitter i Massey Fergusson, de ruskar och går efter femtio år, många har inte varit isär än. På bondspråk kallas de för epa motorer billiga att renovera om det nu skulle behövas, enkla konstruktioner. Oftast vid haverier är det den mänskliga faktorn som är bakomvarande. Jag har haft en  case ih från -97 ( sålt till svärfar så kvar i familjen ) med Harry i den har nu gått 6000 tuffa timmar inget är rört där än går som tåget. Kompisen har en lika cx100 den är uppe i 9500 timmar och går som tåget. Ingen oljeförbrukning och inget slammer. Dieselpumpen fick sig en översyn vid 8000 timmar om jag minns rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Det som är mer väsentligt är hur många timmar den har gått. Efter 5000 timmar brukar det vara dags för en helrenovering.

 

Vatför skulle antalet timmar vara väsentligt? 5000 timmar är ingenting.  

Få timmar över ett stort antal år kan däremot tyda på många korta körningar vilket kan vara betydligt värre. 

Tiden är snarare av större betydelse. 

 

Kolla exempelvis Malte Månsson maskin AB för reservdelsutbud. Vänder man sig utomlands finns det hur mycket delar som helst till Perkins motorer. 

 

Jag gillar Perkins och har haft mycket att göra med dessa i både båtar, bilar och maskiner. Sitter exempelvis som hjälpkärra/elverk (glazingdöden enl, bhemac) i Försvarsmaktens lätta trossbåtar mfl. 

Tydligen gillade Penta dem också eftersom de målat ett flertal modeller gröna genom åren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev coppertail:

 

Vatför skulle antalet timmar vara väsentligt? 5000 timmar är ingenting.  

Få timmar över ett stort antal år kan däremot tyda på många korta körningar vilket kan vara betydligt värre. 

Tiden är snarare av större betydelse. 

 

Kolla exempelvis Malte Månsson maskin AB för reservdelsutbud. Vänder man sig utomlands finns det hur mycket delar som helst till Perkins motorer. 

 

Jag gillar Perkins och har haft mycket att göra med dessa i både båtar, bilar och maskiner. Sitter exempelvis som hjälpkärra/elverk (glazingdöden enl, bhemac) i Försvarsmaktens lätta trossbåtar mfl. 

Tydligen gillade Penta dem också eftersom de målat ett flertal modeller gröna genom åren. 

Glöm ej heller Olsson i Ellös, de har de flesta delar till de MF som sålts i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns människor som blir 90 år och det finns de som inte ens blir 40. Det enda som är statistiskt säkert är att ju högre ålder desto större sannolikhet är det att de dör, i synnerhet om de inte "sköts".

Men, till skillnad från människor så kan motorer, i synnerhet dieslar, helrenoveras och därmed få en betydligt bättre livslängd. Om det görs i tid.

Köper man en gammal motor med många drifttimmar så kan den rasa, man bör vara förberedd på detta, både mentalt och ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

Glöm ej heller Olsson i Ellös, de har de flesta delar till de MF som sålts i Sverige.

Var inte VP motorerna 2000, 2002 o.s.v. Perkinsmaskiner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Perkins är precis som flera andra, driftsäkra. Men, motorn är nästan 40år gammal. Många tycker att det är dags att byta även om den säkert kan gå 10 år till.

Det som är mer väsentligt är hur många timmar den har gått. Efter 5000 timmar brukar det vara dags för en helrenovering.

5000 tim. är ju nästan 100 säsonger, tror du inte att tiden är viktigare för en vanlig båtåkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev vega1959:

Var inte VP motorerna 2000, 2002 o.s.v. Perkinsmaskiner?

Eller gjorda i Flen eller något. Anses vara bland de bästa Volvo gjort. Jag har/haft två. Stackars de som haft de andra som andra, sämre.

Perkins satt väl i Londons taxibilar?

3 minuter sedan skrev vega1959:

5000 tim. är ju nästan 100 säsonger, tror du inte att tiden är viktigare för en vanlig båtåkare?

Jo det låter rätt. 5000 tim är nog arbetsbåtar mm. I fritidsbåtar är nog åldern viktigare. Inte många som åker med 40 år gamla motorer även om det finns.

 

Standrard i en NC38 var ju en Ford 2712, marinkonverterad av Nils Gustavsson. Några hade den större 2715. Perkins har man satt i de senaste 10-20 åren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev bhemac:

Eller gjorda i Flen eller något. Anses vara bland de bästa Volvo gjort. Jag har/haft två. Stackars de som haft de andra som andra, sämre.

Perkins satt väl i Londons taxibilar?

Jo det låter rätt. 5000 tim är nog arbetsbåtar mm. I fritidsbåtar är nog åldern viktigare. Inte många som åker med 40 år gamla motorer även om det finns.

 

Standrard i en NC38 var ju en Ford 2712, marinkonverterad av Nils Gustavsson. Några hade den större 2715. Perkins har man satt i de senaste 10-20 åren.

Min Penta MD-2B är 47 år "gammal" och har gått 6700 timmar i min fritidsbåt. Den går fortfarande alldeles utmärkt och är lättstartad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Var inte VP motorerna 2000, 2002 o.s.v. Perkinsmaskiner?

Nej, men efterföljarna 2010-2040, och D1-D2, är japanska motorer från Shibaura, som Perkins mariniserar åt Volvo Penta. Det står Perkins på typskyltarna på dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Eller gjorda i Flen eller något. Anses vara bland de bästa Volvo gjort. 

 

Köping. 

Vad bygger du det uttalandet på? 

 

Motsatsen hör man däremot ganska ofta. 

Blev ju jämförelsevis kortlivad i produktion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev coppertail:

Vad bygger du det uttalandet på?

Det är flera, bla här på MG.

Inget att bry sig om, det är få som har erfarenhet av flera olika motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den stora världen omnämns annars 2000 serien ”the worst marine diesel ever made”

Finns hur mycket som helst att läsa.  

http://www.info-center-online.com/boat/r_volvopenta2000eng.htm 

Har själv ganska tråkiga erfarenheter av en 2001:a. Men 2003 turbo ska ju vara ”the ultimate crap”. 

 

Men nu var det ju Perkins det skulle handla om. Betydligt trevligare. 

Sorry för ot. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...