Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gaidin

Byta undre delen av isolerat akterstag?

Rekommendera Poster

På min nya båt, som jag ännu inte lärt känna till 100% har akterstaget legat och skavt mot ställningen där jag har solpaneler en bit ovanför akterdäck.

 

Akterstaget är isolerat (Kortvågsradio) och jag tänker mig att det bara behöver bytas under isolatorn, för att slippa byta hela akterstaget. Någon som har erfarenhet av det och går det att göra? Jag upptäckte detta i samband med avmastning och nu ligger masten i mastskjulet och går inte att komma åt förrän till våren så jag har svårt att själv se hur isolatorerna är konstruerade, går de att dela när man väl satt ihop dem eller hur fungerar de? Om de går att dela, går det att byta bara wiren?

 

Jag inser att det finns olika konstruktioner så det kanske är svårt att svara på. Mina isolatorer är från runt 2005.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det går att byta. Vilken riggare som helst fixar det.

I vissa länder lär det va ett försäkringskrav att stående rigg skall bytas var tionde år.

Min nuvarande båt är från 1979. Har bytat förstag pga av att jag monterat rulle och akterstag pga att jag satt in akterstagsträckare och dessutom gjort en hanfot på akterstaget för att fördela påfrestningen på däcket. Jag har en udda rigg och har satt in ett kutterstag. 

När förstaget och kutterstaget har en inspänning till 15% av vajrarnas brotthållfasthet (skulle ha varit 20%) här lasten på akterstaget 30% av brotthållfastheten. 

Jag skulle nog bytt hela akterstaget om det var min båt. 13 år tycker jag visserligen inte är så lång tid för ett i övrigt ok akterstag, men byter du behöver du inte tänka på det mer så länge du har kvar båten. Skillnaden i kostnader är nog marginella.

Fast - om det i fortsättningen kommer att ligga och skava, kan det ju va en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar

 

Nja, skillnaden i kostnad är inte marginell om jag inte kan byta wire utan att byta isolatorerna, de kostar drygt 3000kr/styck.

 

Frågan gäller väl egentligen om det går att ta isär isolatorerna och om wiren är pressad. Går det inte att ta isär och det är en pressad wire så sitter de ju ihop. Jag har hört mig för i ett annat forum för långseglare och det är troligen så att det går att byta, åtminstone går de flesta isolatorer att byta wire på.

Nu när jag sett hur det skaver kommer jag givetvis att åtgärda det så det kommer inte att fortsätaa med skavandet.

Redigerad av Gaidin
Tillägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver isolatorer, så tänkte jag mig  en sån typ av porslinsisolatorer som jag hade på en tidigare båt. Samma princip som vi hade på elverket på stag som måste isoleras. 

Vajern går runt porslinet och genom ett hål och är pressad på ena sidan. Den andra vajern gör lika dant, men åt andra hållet. Skulle porslinet spricka, så hänger vajrarna ihop i öglorna.
https://www.southernhill.se/products/porslinsisolator/

Men det kanske är en mer sofistikerad typ av isolator, eftersom du skriver om att skruva isär och 3 000 kr/st.

Du har inte nån bild på isolatorn? - av ren nyfikenhet.
 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag skulle jag inte lägga pengar på att isolera akterstaget utan använda en vertikalantenn tex Shakespeare 5390 eller 5310R, 5 resp 7 meter. Fungerar i praktiken minst lika bra som ett avisolerat akterstag.

Under några år hade jag en antenn som bestod av FK och par äggisolatorer. Gick från masttoppen ned till däck på låringen.

 

Under Fastnetkatastrofen var det de amerikanska båtarna som kunde kommunicera, de hade vertikalantenner som fungerade även när masten blåst ner. Européerna hade VHF antenner i masttoppen. Dessutom hade jänkarna bättre räckvidd eftersom de körde gränsvåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, nu är ju riggen redan klar så den får bli som den blir, jag kommer däremot att ha med mig reservutrustning för att kunna bygga en enkel dipol eller annan reservantenn om det går så illa att masten bryts. Reservantenn för VHF finns redan på pushpit, och handhållna VHFer.

 

Toaen (Har du återgått till det nicket igen?), det är inte en äggisolator, i alla fall inte en öppen, utan en som liknar denna:

Lewmar isolator

 

Jag tror, efter lite synpunkter från olika håll, att jag behåller isolatorerna och byter hela staget i övrigt. Blir nog bäst säkerhet per krona avvägt skulle jag tro :)

Redigerad av Gaidin
Aktivera länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon förresten som har koll på en bra riggverkstad i Malmötrakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Gaidin:

Bhemac, nu är ju riggen redan klar så den får bli som den blir,

Jag tänkte mest att ett nytt stag utan isolatorer + en vertikalantenn troligen blir billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

- - -  det är inte en äggisolator, i alla fall inte en öppen, utan en som liknar denna:

Lewmar isolator

- - -

På den isolator du visar verkar det vara en skruvanslutning med kona ungefär som på Seldéns rullfocksinstallationer. I den här videon visar de hur man skruvar fast en sådan anslutning.

https://www.youtube.com/watch?v=86vzxz27FR4

Skruvanslutningen monteras mellan 6.40-8.50

 

En sådan monterar du lätt själv. Det gäller bara att ha samma dimension på wiren så den gamla skruven o konan passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott, det var en exempelbild för att visa Tommy, det är inte den isolatorn som sitter på min båt, där är det en helt annan anslutning.

 

Bhemac, ja, kanske det, men en 7-meters pinne blir ju nästan som att rigga om båten som Ketch i stället för slup 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Bhemac, ja, kanske det, men en 7-meters pinne blir ju nästan som att rigga om båten som Ketch i stället för slup 🙂

Ja visst blir det snyggt!

Jag gjorde en mottagarantenn av ett 6 m metspö. Fungerade mycket bra. Har även provat att sända på den, inga problem att stämma av och att få kontakt med tex Grekland. 

Fyllde med skum och målade den vit, den blir ganska diskret och har inte gett några frågor. Inte som när jag hade VHF-antennen på spridaren, pekandes ned.

Förvånansvärt hur lite kraft vinden skapar på en sådan pinne. Skulle jag ut på haven så skulle jag nog satsa på en riktig antenn.

Jag använder den till min gamla Sailor R109, ger bra mottagning på tex gränsvågen och till en kostnad av 150kr. Kan rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...