Jump to content
Sunday 15 September 2019
MarkusF

Hybriddrift

Recommended Posts

9 minuter sedan skrev LuminaL:

CHP anlägningar byggs men normalt som kraftvärmeanlägningar tex fjärrvärmeverk.

Vanligast då med ånga/mottrycksturbiner. Rosenlund i Gbg?

Dieslar fanns väl på Gotland? Då hade de elektricitet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎10‎-‎25 vid 19:43 skrev Gundj:

Men, TS vill ha en fossilmotor som driver en elmotor och det kan verkligen inte fungera, så länge man förväntar sig mer effekt ur elmotorn än vad bränslemotorn ger.

Nu känner jag att jag upprepar mig så jag lägger ned den här tråden.

 

Toyota HSD fingerar så. Bensinmotorn driver planet kransen i en planetväxellåda. En Kombinerad Generator / elmotor som sitter som solhjuletplanetväxellåda. Den yttre kransen är även den en kombinerad Generator / Elmotor och drivhjulen är kopplade mot den.

 

Hur man än försöker måste elmotorn på solhjulet ta eller ge kraft för att driva hjulen. Den yttre kransen kan ge eller ta kraft från drivhjulen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev bhemac:

Vanligast då med ånga/mottrycksturbiner. Rosenlund i Gbg?

Dieslar fanns väl på Gotland? Då hade de elektricitet...

Finns på fler platser. Det var väldigt vanligt på Gasturbiner ett tag (dom som går på Naturgas specielt). Blev mindre populärt när gaspriset gick upp.

 

Men man tog/tar ur energin från avgaserna via värmeväxlare till vatten/ånga som blir fjärrvärmevatten eller drev en turbin som i sin tur driver tex en generator.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎10‎-‎31 vid 00:12 skrev Ruskpricken:

Intressant läsning. Som sagt. Sätta snurra på biltaket som laddar batteriet medan man kör... det har faktiskt en politiker föreslagit på fullt allvar i riksdagen. Tyvärr har jag slarvat  YouTube kopian.

 

Men tänk då följande. En liten lastbil med lyftflak-baklucka, sån där som fäller ner bakgaveln å det blir till en last-hiss. Den lyfter å lastar ut  å lastar på vid butikerna hela dagen med hydraul å  pumpen drivs av en 12 V batteri i bilen å bilen står inte alltid på tomgång å laddar. Skulle man köra hissen med elmotor skulle batteriet inte räcka ens ett par lyft. Så varifrån kom den extra "gratis" energin? Problemet är lättare att reda ut om man inte blandar ihop kraft å energimängd. Stora eltruckar är en helt annan sak för de laddas på nätterna.

 

Tillbaks till båtar. Har funderat att utöka batterierna å kunna köra på dem med en elmotor i hamnar å andra korta sträckor men starta dieseln vid längre sträckor. Sedan laddar man då batterierna. Men hallå. Vad vinner jag? Inget. Men kostar på en elmotor å flera batterier. Kan ju lika gärna köra de korta sträckorna  åsså på dieseln å slipper bygget.

Så jag har lämnat tanken.

Jag har ibland tillgång till en före detta färdtjänstbuss, den är numera verkstadens service- och transportfordon. 24 volt och elektrisk hydraulpump till bakgavelhissen, ja den anordningen kan dra ur batterierna, men som i båten, det finns sparat startbatteri. Den har även anslutning till "landström" eller vad nu det kan tänkas heta i bilvärlden.

 

Tillfällig eldrift av båtar... För några år sedan läste jag om elmotorer att skruva fast ovanpå trimplanen, vill minnas att det var Minnkota som tillverkade dessa. Det var väl kanske inte ett miljötänk i första hand, utan mer att spara bensin i stora V8:or i amerikanska muskelbåtar vid anlöp eller avgång från hamnen.

Om dessa motorer finns kvar på marknaden kan man ju använda sådana, men annars kan man ju modifiera två kraftfullare elektriska utombordare, eller varför modifiera? man kan ju hänga på en eller två sådana på badbryggan, men styrlänkage till drev eller roder??

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Vanligast då med ånga/mottrycksturbiner. Rosenlund i Gbg?

Dieslar fanns väl på Gotland? Då hade de elektricitet...

På Gotland hade de väl inte ens olja så att det räckte till att kamma Hyland? i alla fall enligt någon Lindemann, Biskopen var Ajatoljan och filmregissören, Hr Bergman, på Fårö var ju van att få Shell.

 

För övrigt, historiskt var det Göteborgs Spårvägar som såg till att det först blev ett elkraftverk i Rosenlund, det var ett behov som GS hade runt 1902 då havre och melass byttes ut mot volt och ampere. Kraften från Trollhättan hjälpte till. Då, 1902, var det en kolvångmaskin och en jättelik likströmsgenerator, eller "dynamo" som det då hette. Tror det var en "något" större Wilesco, D32 kanske...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tror det var en "något" större Wilesco, D32 kanske...

Med igenlödd säkerhetsventil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy