Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarkusF

Hybriddrift

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev LuminaL:

CHP anlägningar byggs men normalt som kraftvärmeanlägningar tex fjärrvärmeverk.

Vanligast då med ånga/mottrycksturbiner. Rosenlund i Gbg?

Dieslar fanns väl på Gotland? Då hade de elektricitet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎25 vid 19:43 skrev Gundj:

Men, TS vill ha en fossilmotor som driver en elmotor och det kan verkligen inte fungera, så länge man förväntar sig mer effekt ur elmotorn än vad bränslemotorn ger.

Nu känner jag att jag upprepar mig så jag lägger ned den här tråden.

 

Toyota HSD fingerar så. Bensinmotorn driver planet kransen i en planetväxellåda. En Kombinerad Generator / elmotor som sitter som solhjuletplanetväxellåda. Den yttre kransen är även den en kombinerad Generator / Elmotor och drivhjulen är kopplade mot den.

 

Hur man än försöker måste elmotorn på solhjulet ta eller ge kraft för att driva hjulen. Den yttre kransen kan ge eller ta kraft från drivhjulen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Vanligast då med ånga/mottrycksturbiner. Rosenlund i Gbg?

Dieslar fanns väl på Gotland? Då hade de elektricitet...

Finns på fler platser. Det var väldigt vanligt på Gasturbiner ett tag (dom som går på Naturgas specielt). Blev mindre populärt när gaspriset gick upp.

 

Men man tog/tar ur energin från avgaserna via värmeväxlare till vatten/ånga som blir fjärrvärmevatten eller drev en turbin som i sin tur driver tex en generator.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎31 vid 00:12 skrev Ruskpricken:

Intressant läsning. Som sagt. Sätta snurra på biltaket som laddar batteriet medan man kör... det har faktiskt en politiker föreslagit på fullt allvar i riksdagen. Tyvärr har jag slarvat  YouTube kopian.

 

Men tänk då följande. En liten lastbil med lyftflak-baklucka, sån där som fäller ner bakgaveln å det blir till en last-hiss. Den lyfter å lastar ut  å lastar på vid butikerna hela dagen med hydraul å  pumpen drivs av en 12 V batteri i bilen å bilen står inte alltid på tomgång å laddar. Skulle man köra hissen med elmotor skulle batteriet inte räcka ens ett par lyft. Så varifrån kom den extra "gratis" energin? Problemet är lättare att reda ut om man inte blandar ihop kraft å energimängd. Stora eltruckar är en helt annan sak för de laddas på nätterna.

 

Tillbaks till båtar. Har funderat att utöka batterierna å kunna köra på dem med en elmotor i hamnar å andra korta sträckor men starta dieseln vid längre sträckor. Sedan laddar man då batterierna. Men hallå. Vad vinner jag? Inget. Men kostar på en elmotor å flera batterier. Kan ju lika gärna köra de korta sträckorna  åsså på dieseln å slipper bygget.

Så jag har lämnat tanken.

Jag har ibland tillgång till en före detta färdtjänstbuss, den är numera verkstadens service- och transportfordon. 24 volt och elektrisk hydraulpump till bakgavelhissen, ja den anordningen kan dra ur batterierna, men som i båten, det finns sparat startbatteri. Den har även anslutning till "landström" eller vad nu det kan tänkas heta i bilvärlden.

 

Tillfällig eldrift av båtar... För några år sedan läste jag om elmotorer att skruva fast ovanpå trimplanen, vill minnas att det var Minnkota som tillverkade dessa. Det var väl kanske inte ett miljötänk i första hand, utan mer att spara bensin i stora V8:or i amerikanska muskelbåtar vid anlöp eller avgång från hamnen.

Om dessa motorer finns kvar på marknaden kan man ju använda sådana, men annars kan man ju modifiera två kraftfullare elektriska utombordare, eller varför modifiera? man kan ju hänga på en eller två sådana på badbryggan, men styrlänkage till drev eller roder??

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vanligast då med ånga/mottrycksturbiner. Rosenlund i Gbg?

Dieslar fanns väl på Gotland? Då hade de elektricitet...

På Gotland hade de väl inte ens olja så att det räckte till att kamma Hyland? i alla fall enligt någon Lindemann, Biskopen var Ajatoljan och filmregissören, Hr Bergman, på Fårö var ju van att få Shell.

 

För övrigt, historiskt var det Göteborgs Spårvägar som såg till att det först blev ett elkraftverk i Rosenlund, det var ett behov som GS hade runt 1902 då havre och melass byttes ut mot volt och ampere. Kraften från Trollhättan hjälpte till. Då, 1902, var det en kolvångmaskin och en jättelik likströmsgenerator, eller "dynamo" som det då hette. Tror det var en "något" större Wilesco, D32 kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tror det var en "något" större Wilesco, D32 kanske...

Med igenlödd säkerhetsventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...