Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
b_syrsa

Öka batterikapaciteten

Rekommendera Poster

Vill utnyttja överkapaciteten i startbatteriet till förbrukning. Krasst skulle man ju knappast behöva ladda ett startbatteri på hela säsongen om det var nytt och fräscht när säsongen börjar. Köpte därför ett dual skiljerelä som kopplar samman batteribankarna, oavsett var det laddar, när spänningen går över 13,1 volt och skiljer bankarna när det understiger 12,7 volt. Funkade utmärkt med in och urkoppling, MEN: strömförbrukningen på reläet var 300 mA. Dvs nästa 8 Ah per dygn.

 

Funderar nu på att sätta in en batterivakt, http://24volt.eu/butik/BP-65, på startbatteriet och lägga förbrukningsbatterierna som last. Får då nästan samma funktion men med 2 mA i förbrukning istället för 300 mA. Missar detta med att solpanelen som sitter på förbrukarna laddar startbatteriet, fast som sagt tidigare inget större problem. Det kommer ju laddas de gånger jag kör motorn.

 

Nu till frågan har jag missat något i min tanke?

Vad händer när solpanelen försöker trycka ström ”baklänges” genom batterivakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att koppla ihop alla batterierna och använda solregulatorns lastutgång innan det är för lite ström kav för att starta på.

Eller, sätta ett 10-20Ah batteri till start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

 Eller, sätta ett 10-20Ah batteri till start.

Det har jag propagerat för tidigare och nu också prövat för att få plats med ett extra förbrukningsbatteri.

 

Vi har använt ett Biltema MC-batteri på 14 Ah i två säsonger, ett sådant här.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet batteri som start och sedan stora för förbrukning är naturligtvis en lösning. Men jag kom över fyra stycken 80 Ah billigt så nu gäller det att göra det bästa av detta.

Min fråga är därför om det finns några problem/risker som jag missat med mitt förslag enligt ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev b_syrsa:

Min fråga är därför om det finns några problem/risker som jag missat med mitt förslag enligt ovan.

Det är ju en ovanlig lösning, det vanliga är ju att man kopplar ihop alla batterierna men batterivakten kopplar bort lasten innan batterierna laddas ur för mycket. Den användningen är nog smartare än att bara koppla bort startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...