Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cainer

Täta spricka i rostfri vattentank

Rekommendera Poster

18 minuter sedan skrev Mange249:

I mitt tycke är det bättre att göra en ordentlig lagning

Det håller jag helt med om. Man kan laga provisoriskt men förr eller senare kommer man tvingas gör en riktig lagning.

En provisorisk lagning går nästan inte att göra på något annat sätt en med något tätningsmedel och där är nog rätt typ av silikon det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var min båt så hade jag sågat upp så pass mycket så dyna täcker skarven (plasten ovanpå). Sen hade jag sågat upp tanken så pass mycket så man kommer åt och svetsa på plats med tryckluft som kylning för att inte skada plasten. En lång tidsgång för den som svetsar, räkna med kanske 2-4 cm var 10:e minut. Så gör man tex när man svetsar på bilar med känsligt material runtomkring, svetsa någon punkt och sedan på direkten blåsa på med tryckluft för kylning. Mycket bullar/öl/wiskey så ställer nog någon upp om du inte själv kan svets. Pinne hade jag testat iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev patrikflink:

Mycket bullar/öl/wiskey så ställer nog någon upp om du inte själv kan svets. Pinne hade jag testat iallafall.

Jag kan svetsa men mina kamrater håller inte riktigt med ;)

Men det brukar hålla. Till ett sådant här jobb hade jag absolut anlitat en duglig svetsare. Denne (hen) kan kanske svetsa inifrån.

Vi hade en ställning som skulle upp i taket (på landbacken). Grannen hade svetsfirma och kom till undsättning. Han böjde pinnen, stack upp den genom ett håll i innertaket, kände lite och svetsade. Perfekt så klart. När jag frågade hur han kunde svetsa utan att se så sa han att efter 40 år som svetsare så klarar man sig med känseln. Nog finns det svetsare som klarar det som verkar omöjligt.

 

Ett alternativ är att kontakta ett reparationsvarv, de kan ha en del trix på lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver kapa upp i sidan på kojbotten för att komma åt att svetsa. Borde inte behöva svetsa 45° så att säga utifrån/ uppefter skrovsidan utan det borde gå att svetsa från andra hållet dvs det håll du kommer åt ifrån. Då hör jag ngn säga att det går ju inte, det gör det inte direkt men om tar en vinkelslip och kapar i hörnet på tanken (och vertikalt) så kan man slå ner taket på tanken så att den hamnar nedan för översta kanten på tanksidan. Spalten får man korrigera till den ca 1mm som behövs genom att trycka in den. I början och slutet på sprickan kan det bli lite knepigt men bör gå att lösa av bra svetsare. Ytor i närheten går bra att skydda genom ställa dit en tunnplåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här 2 år senare, hur löste det sig. Blev det en ful-lagning och sålt båten? 😅

 

Har precis själv monterat ur min tank för att svetsa en ny (inte själv). Jag hade dock fördelen att jag bara skruvade upp 6 skruv i midkabinen så kom jag åt tanken. Polar hade tänkt till 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...