Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tfrisk

Kompass med fet deviation

Rekommendera Poster

36 minuter sedan skrev raol:

Nja, det tycker jag inte, eftersom det inte handlar om egentlig justering

Jo, kompassjustering handlar om att justera med magneter och järnbitar.

Deviationstabellen skulle man kunna åstadkomma med en justerbar skala. Men varför? Kursen ska ändå rättas med avdrift, missvisning och deviation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, förhoppningsvis är det väldigt få, undantaget lajvande entusiaster (i samma anda som medeltidsutklädda i Visby), i dag som seglar på öppet hav efter kompass. Kompassen får nog ses som en nödutrustning i klass med livflotte. Nåt man tar till i absolut sista hand, när inga andra medel står till buds. Och vem orkar sitta och räkna vid ett navigationsbord? Det hör forntiden till, på samma sätt som sextant och handlod.

Och nej, om kompassen redan visar rätt, dvs med den uppmätta deviationen är inlagd i skalan, så ska den inte "rättas" i ett senare skede. Då har man en kompass som kan avläsas direkt. Vilket var min poäng.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl ingen risk att du kommer ut på öppet hav.  Enligt din definition kan man sju segla från Göteborg till Indien utan att gå ut på öppet hav - enligt min är man ute på öppet hav när man passerat "Skägga"

Skall man handstyra om man inte har nåt land att ta sikte på, så är kompassen inte så dum att ha som riktmärke.

I dag är det väl ytterst få som seglar på död räkning, men om man skulle långsegla med en liten bår, så är ju ström en bristvara och sofistikerade hjälpmedel drar ju alltid ström.

Om man dessutom aldrig har navigerat med hjälp av sjökort, passare, transportör och kompass, så sitter man på "pottkanten" den dan man behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Eld-:

Jag lyckades dessutom utmärkt med justeringen i alla riktningar utom västlig. 

 

9 timmar sedan skrev raol:

Det handlar ju normalt sett om en jämnt varierande avvikelse, ungefär som en sinuskurva.

 

10 timmar sedan skrev bhemac:

Tippex?

 

Sitter någon av herrarna på bra instruktioner för justering med inbyggda magneter? Gjorde en före-deviationstabell igår och tänkte ta itu med saken i vinter. Den höll sig i en vacker sinuskurva, men mellan +60° och -50°

Hela horisonten trängdes in på kompasskurserna 330°-250°. Med tippex-metoden blir det att dra ut en kvarts cirkel till några grader... Eh.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev toaen:

Nu är det väl ingen risk att du kommer ut på öppet hav.  Enligt din definition kan man sju segla från Göteborg till Indien utan att gå ut på öppet hav - enligt min är man ute på öppet hav när man passerat "Skägga"

Skall man handstyra om man inte har nåt land att ta sikte på, så är kompassen inte så dum att ha som riktmärke.

I dag är det väl ytterst få som seglar på död räkning, men om man skulle långsegla med en liten bår, så är ju ström en bristvara och sofistikerade hjälpmedel drar ju alltid ström.

Om man dessutom aldrig har navigerat med hjälp av sjökort, passare, transportör och kompass, så sitter man på "pottkanten" den dan man behöver.



Ja, öppet hav anser jag, som sagt, att det är när man är så långt från land att man inte kan se land och inte kan nå land på säg ett dygn eller mer. Och när det gäller diskussionen om kompass och navigering med utlagda kurser, så blir det bara relevant när man är långt från land. Ser man land tydligt navigerar man (i avsaknad av elektronisk navigering) efter landmärken, fyrar och sjömärken. Oavsett om man är innanför eller utanför de yttre skären.

Som ensamseglare är navigering med passare, transportör och lakansstora sjökort helt enkelt aldrig möjligt. Dels finns ingen plats i sittbrunnen, dels skulle det inte vara praktiskt möjligt att göra det med en hand (andra handen håller rorkulten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev FinMick:

 

 

 

Sitter någon av herrarna på bra instruktioner för justering med inbyggda magneter? Gjorde en före-deviationstabell igår och tänkte ta itu med saken i vinter. Den höll sig i en vacker sinuskurva, men mellan +60° och -50°

Hela horisonten trängdes in på kompasskurserna 330°-250°. Med tippex-metoden blir det att dra ut en kvarts cirkel till några grader... Eh.

 


Ja, är det så galet behövs förstås mer jobb först. Jag menade nog en i huvudsak frisk kompass, med avvikelser kring 5-10 grader som mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Nu menar jag inte att vara dum, men om någon som bedöms mer kompetent än en lekman klarar av att få en kompass att funka i tre av fyra väderstreck så är det kanske inte alla gånger så lätt att kompensera en kompass, eller egentligen är det väl kompassens plats man kompenserar.

 

I mindre svåra fall går det att lyckas rätt bra.

 

Mackeyj

Jag la som sagt ner projektet när jag insåg att det antagligen inte var möjligt att få kompassen att fungera som den skulle på den plats den var monterad på. Jag misstänker torkarmotorerna som ju innehåller permanentmagneter. Eftersom jag inte har någon bättre plats för den så får jag helt enkelt klara mig utan den kompassen på västlig kurs. Nu är det så att jag nog aldrig går utomskärs. Dessutom har jag två till kompasser (lösa) i båten, gps-logg som ger kurs, maringps med plotter och normalt minst två telefoner med gps så jsg klarar mig nog bra ändå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Såg att Eld svarat efter jag skrev detta inlägg.

 

12 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

"Man måste kunna justera kompassen..." kan man ju läsa på två sätt:

1. Kompassen måste kunna justeras.

2. Alla måste kunna justera  kompassen.

Läser man hela inlägget från Eld behöver man inte tveka tycker jag, Eld menar naturligtvis något i stil med alternativ 1.

 

Jag läste inlägget från Eld ungefär som

"Det borde för bövulen gå att justera kompassjäveln, men jag lyckas ändå inte."

och då bedöms ändå Elds  kompetens som över normalfritidsbåtsinnehavarens kompetens av Pentax (och även av mig).

 

En hel del ordbajsande, men slutsatsen är, ja vad är den egentligen?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En hel del ordbajsande, men slutsatsen är, ja vad är den egentligen?

 

Anlita en kompassjusterare. Det lär kosta en slant men man får en väl fungerande kompass. 

Om man nu tycker kompassen är så viktig.

Dessutom väldigt intressant att se hur de jobbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Men varför? Kursen ska ändå rättas med avdrift, missvisning och deviation.

Och ström har jag lärt mig.......😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Och ström har jag lärt mig.......😏

Självklart. Men hur många gör det i verkligheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Självklart. Men hur många gör det i verkligheten?

Vet ej. Vet heller inte hur många som sätter kursen med hänsyn till missvisning/deviation/avdrift.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Vet ej. Vet heller inte hur många som sätter kursen med hänsyn till missvisning/deviation/avdrift.....

Utanför lektionssalarna? Ytterst få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev FinMick:

 

 

 

Sitter någon av herrarna på bra instruktioner för justering med inbyggda magneter?

 

Angående inbyggda kompenserings-skruvar så finns instruktioner för respektive fabrikat ofta nedladdningsbara.

Tar som bildexempel en Silva-kompass för jag har en sådan själv*, dock ej exakt samma modell som i exemplet. (Länge sedan nu så jag minns tyvärr bara att jag justerade skruvarna enligt manual och sedan "endast" blev skapligt nöjd med resultatet? Var samma slags små N/S och E/W-skruvar, kändes fippligt och förbättringen blev litet halvdant som jag minns det?


Nå, kul och smått obegripligt detta med magnetism kan jag tycka. Och då särskilt hos kompasser som ju har extra höga krav. Och vintern är väl rätta tiden för litet djuplodande nördande? 🙂

Detta med magnetsköldar av my/mu-metall tror jag inte på i TS fall, men likväl tycks "avskärmade" stereo-högtalare vara mycket bättre än icke-avskärmade? (Skillnaden tycks  betydande om jag minns rätt, en avskärmad högtalar-permanentmagnet kan placeras på 20 centimeters avstånd från kompassen - och missvisningen motsvarar ändå bara en icke-avskärmads högtalarmagnet på hela 2 meters avstånd!??) 


*) Min från 1990-talet sitter f.ö. långt från magnetiska störgrejor typ strömförande kablar eller högtalar/motormagneter. Lik förbaskat var jag  inte nöjd då det begav sig, utan pillade alltså på skruvarna. Närmare bestämt så är min gamla Silvakompass trä-infäst på skotskenans framkant och lätt löstagbar, brukar därför "p.g.a. stöldrisk" förvara den  och hållaren av trä löst inne i kajutan. (Möjligens möjligen är sådan lös och slumpmässig förvaring sund, kompassnålens magnet mår kanske i längden inte bra av att ständigt utsättas för konkurrerande magnetism? Tänker att slumpvis riktning under förvaring motverkar risk för påverkan hos själva kompassnålens magnetism under åren? Petitesser, men men??) 

bildkälla: pdf  

kompass.dev.skruvar.png

Redigerad av Thomas-1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:



Som ensamseglare är navigering med passare, transportör och lakansstora sjökort helt enkelt aldrig möjligt. Dels finns ingen plats i sittbrunnen, dels skulle det inte vara praktiskt möjligt att göra det med en hand (andra handen håller rorkulten).

 

Hur menar du att de som ensamseglar jorden runt skötte navigationen då!?

Varför skulle det va omöjligt för en ensamseglare att navigera med de gamla metoderna!?

Styrningen sköter vindrodret och navigationen sköter du på ett navigationsbord i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:
3 timmar sedan skrev Kane:

Vet ej. Vet heller inte hur många som sätter kursen med hänsyn till missvisning/deviation/avdrift.....

Utanför lektionssalarna? Ytterst få.


I dag med GPS och båtens läge visat på ett sjökort kommer man ju ganska exakt dit man har tänkt sig. Förr tyckte jag var helt ok om man hamnade ett antal distansminuter fel om man tex skulle segla över till Norge.

Sen är det ju en väldig skillnad på om man handstyr eller går på autopilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev toaen:

Varför skulle det va omöjligt för en ensamseglare att navigera med de gamla metoderna!?

Det var väl det enda vettiga de hade att göra Blir nog ändå ganska långtråkigt.

--

My-metall är ganska effektivt att avskärma magnetism med. Högtalare i gamla tjock-tv hade skärmade högtalare, annars blev bilden lustig. Oftast då men en kontramagnet och ett hölj. 

Partvinnad kabel stör inte alls.

Innan man försöker kompensera bort så bör man nog försöka hitta källan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Vet ej. Vet heller inte hur många som sätter kursen med hänsyn till missvisning/deviation/avdrift.....

Jag!

Sätter man iväg tvärs över Bottenviken på en lång kryssbog behöver man nog kompensera för avdriften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Jo, kompassjustering handlar om att justera med magneter och järnbitar.

Deviationstabellen skulle man kunna åstadkomma med en justerbar skala. Men varför? Kursen ska ändå rättas med avdrift, missvisning och deviation.

 

Att kompassen bör visa så lite fel som möjligt anser nog de flesta är en "no-brainer".

 

För att förenkla för deltagare i kurserna förar-, kustskeppar- och utsjöskepparintyg brukar jag i detta sammanhang berätta om kung Midas, kungen i Frygien i den grekiska mytologin. Vad faen har kung Midas med detta att göra? Jo:

- MIssvisning

- Deviation

- Avdrift

- Ström

 

På detta sätt kommer en del ihåg de fyra sabotörerna och dessutom i vilken ordning de bör tas om handa i våra vatten.

 

Förmodligen fullständigt fel enligt de lärde...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

i vilken ordning de bör tas om handa i våra vatten.

Där är jag inte riktigt med. Tex deviationen vill jag ta hand om sist eftersom den är beroende på Km. Strömmen vill jag ha först eftersom man oftast konstruerar den i sjökortet.

Men Midas hade ju trevliga egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Där är jag inte riktigt med. Tex deviationen vill jag ta hand om sist eftersom den är beroende på Km. Strömmen vill jag ha först eftersom man oftast konstruerar den i sjökortet.

Men Midas hade ju trevliga egenskaper.

 

Jag skrev: Förmodligen fullständigt fel enligt de lärde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Jag skrev: Förmodligen fullständigt fel enligt de lärde...

Skulle vara intressant att höra din motivering till ordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...