Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tfrisk

Kompass med fet deviation

Rekommendera Poster

Hejsan! Har precis monterat en kompass från Silva typ 85E i en hyttbåt av aluminium. Satte den ovanpå instrumentpanelen, i siktlinjen. Tyvärr visar den ganska rejält fel. Misstänker att det finns en vindrutetorkarmotor med permanentmagneter strax under kompassen. Möjligen är också rattpumpen (hydraulisk styrning) gjord i magnetiska material. Känns lite klantigt att jag inte kollade upp magnetfälten med en handkompass innan monteringen, men nu blev det som det blev. 

En deviationstabell står på att-göra-listan, finns en elektronisk Point-1 fluxgatekompass som visar kursen väsentligen bättre (monterad på taket), som kan användas för detta.

Men, finns det några nyare sätt, utöver klassisk kompensering A-D, att minska problemen? Googlar man pratar folk om my-material, vad nu det är. Byta ut vindrutetorkarmotorn? Finns det månne olika utföranden eller är något fabrikat med annan motorkonstruktion?

Med vänliga hälsningar

Thomas F

3627ny.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och finns det några elledningar och annat elektriskt i instrumetpanelen?

 

Fick flytta på en hel del, för att få en rättvisande kompass, som jag aldrig använder.

 

Har syftkompass ifall GPS:erna och mobilen lägger av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tråkigt att installationen av nya kompassen blev "sisådär".
Men som Hybro påpekat ovan så är väl exaktheten hos sådana traditionella kompasser numera av minskad* betydelse.
(Tror f.ö.  att TS "tfrisk" har koll på detta med påverkan av starka elektriska strömmar nära magnetkompasser, i så fall bara att stänga av eventuella strömförbrukare och kolla skillnaden.)


*) Därmed inte alls sagt att traditionella fastinstallerade magnetkompasser skulle vara överflödiga!
[Gps:er har egentligen ingen aning om kompasskursen, de bara jämför succesivt inhämtade geopositioner och "baklänges-räknar" sedan fram kurs, hastighet och väderstreck.
   Som seglare har jag hamnat i stiltje där båtfan vrider fören dit den vill. GPS:en visar fortfarande helt korrekt "noll knop", men dess menyer för kurs och kompass visar givetvis rappakalja vid noll knop. Och då blir den gamla magnetkompassen viktig, för med en enda blick kan jag "orientera mig" hjälpligt i sjökortet. Alltså fatta att typ; den där siktade kobben måste vara x-skär, för då stämmer det jag ser med att y-skär verkar ligga just där. Ja, ni fattar nog vad jag menar. Och inte fan betyder exempelvis hela 10 graders missvisning särskilt mycket i det scenariot!?]  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt som vanligt på detta forum :-)
Scenariot med snurrande båt i stiltje är ett där en hyggligt funkis analog magnetkompass gör stor nytta. Ett annat är vid gång i dimma eller tjocka. Visst funkar siffrorna från GPS och fluxgatekompass, men jag tycker det är enklare att hålla en rak kurs med hjälp av en klassisk magnetkompass.

Har provat att sätta på och stänga av elektroniken. Gjorde just ingen skillnad. Därför misstänker jag att vindrutetorkarmotorn är huvudboven i dramat.

Det som retar mig mest är att sonen föreslog att jag skulle sätta en kompass i taket. Hade nog blivit väsentligt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev tfrisk:

Scenariot med snurrande båt i stiltje är ett där en hyggligt funkis analog magnetkompass gör stor nytta.

Fast gör man ingen fart så är ju kursen oväsentlig...

--

Ta en enkel "skolkompass" och sniffa runt, man brukar kunna hitta vad som är orsaken.

Hur mycket är "fet deviation"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Thomas-1:

[Gps:er har egentligen ingen aning om kompasskursen, de bara jämför succesivt inhämtade geopositioner och "baklänges-räknar" sedan fram kurs, hastighet och väderstreck.
 


Det är inte riktigt hela sanningen, även om det inte ändrar på slutsatsen.
GPS:er beräknar mycket med doppler, vilket går mycket snabbare och är mycket säkrare än att jämföra serier av positioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inga högtalare till stereon i "närheten" ?

Praktiskt test jag gjorde en gång visade att redan på 1-1,5m avstånd kunde ett par medelmåttiga bilstereohögtalare ge ordentlig deviation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Du har inga högtalare till stereon i "närheten" ?

Praktiskt test jag gjorde en gång visade att redan på 1-1,5m avstånd kunde ett par medelmåttiga bilstereohögtalare ge ordentlig deviation.

 

Ganska / väldigt vanligt bland yngre, men som tur är det inte så många som använder kompass längre.  

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla Silva kompass hade så stor deviation som 30° på öst-västliga kurser. Jag skickade den till Silva för att få magneterna rättade, men den kom tillbaka med ett beklagande: De hade aldrig sett en sån kompass förr. Justerskruvarna var fastärgade och spåret i skruven försvann ganska snabbt, så jag borrade ur skruvarna och slapp på magneterna. Har inte ännu försökt kalibrera den. Har glömt vilka magneter som hör till vilka väderstreck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en kompass bör den någorlunda rättvisande - annars är det bättre att ingen kompass ha.

Har man en rättvisande kompass har man ju något att gå efter när allt annat slutat att fungera.

På min nuvarande båt var magnetompassen kass.All färg hade lossnat, så den gick inte att läsa av.

Byggde en instrumentkonsoll och man hade bra pris på båtmässan på kompasser som passade, så jag köpte två. En för inne och en för ute. Kompassen inne visade perfekt, medans den som satt på rattpeidistalen kunde snurra 60 grader när jag vred på ratten. Man hade byggt på den rostfria ratten med ytterligare en ring - av bonnjärn.

Fick tag på en omagnetisk ratt för en spottstyver hos Värmaredoktorn i Spånga. Nu visar även kompassen på rattpeidistalen relativt rätt. 

Har vid ett par tillfällen haft problem med högtalare och felaktigt placerade verktygslådor som påverkat kompassen till Autopiloter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev toaen:

Har man en kompass bör den någorlunda rättvisande

Egentligen inte. Det som behövs är en riktig deviationstabell. Deviationen behöver inte bara vara magnetiskt betingat, kompassen kan ju även vara snett monterad.

Men hur många har gjort en riktig deviationstabell?

En väldigt bra och enkel början är att notera kompasskursen på de enslinjer man går i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Men hur många har gjort en riktig deviationstabell?

 

Det har väl alla?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med fet deviation menas i det här fallet att båten ligger på kurs 080 vid bryggan och kompassen visar 095 grader. När jag låg på kurs 300 visade kompassen 120 grader. Verkar som kompassen bara visar värden i den ostliga kvadranten sas. Ska göra en deviationstabell när vädret tillåter. 

 

Skrev my-material, men lite mer googlande indikerade att det heter mu-material. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en GPS ombord, så går det alldeles utmärkt att deviera magnetkompassen med hjälp av den. En någorlunda lugn dag går man en rak kurs och styr mot ett riktmärke i land, läser av GPS:ens kurs och jämför med magnetkompassen. Det här kan man göra på hur många olika kurser man vill eller som man anser behövs. Man behöver bara gå några sekunder på varje "ben" för GPS:en hittar rätt kurs ganska snabbt. Noggrannheten med den här metoden blir fullt tillräcklig för åtminstone fritidsbåtsskeppare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas kompensationsmagneter i kompassen.

Nu vet jag inte om det går att kompensera en kompass som visar typ 100 % fel, men kan det vara så att någon skruvat lite på dessa kompensationsmagneter så att deviationen blir enorm?

 

Om det går att kompensera så stora avvikelser som du har, men det saknas kompensationsmagneter i på kompassen, så finns det lösa magneter att köpa.

 

Det är inte helt lätt att utföra en kompensation, men är man noggrann så blir det tillräckligt bra för en fritidsbåt.

 

Du kanske kan få lite råd och tips från Sveriges kompassjusterareförbund, eller beställ en kompassjustering av en auktoriserad kompassjusterare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:
17 timmar sedan skrev toaen:

Har man en kompass bör den någorlunda rättvisande

Egentligen inte. Det som behövs är en riktig deviationstabell. Deviationen behöver inte bara vara magnetiskt betingat, kompassen kan ju även vara snett monterad.

Men hur många har gjort en riktig deviationstabell?

En väldigt bra och enkel början är att notera kompasskursen på de enslinjer man går i. 


Nu skall jag va sarkastisk.

Det är naturligtvis helt ok att ha en kompass som visar 45 grader fel på vissa kurser och -20 grader fel på vissa - bara man upprättar en deviationstabell.

Sen är man behöver kompassen har man ingen aning om var man lagt deviationstabellen.


Problemet med dig bhemac är att du måste ha en något avvikande åsikt (och naturligtvis helt rätt åsikt - enligt din uppfattning - som rättar de felaktiga uppgifter som alla andra lämnar)

Min uppfattning är, att om man har en kompass, skall den va någorlunda rättvisande efter kompassjustering. För de gradernas avvikelser som kvarstår upprättar man en deviationstabell.

Om man är ute på Skagerrak och all navigationsutrustning slås ut och man styr 90 grader, så skall man hamna nån stans på Bohuskusten - inte på Läsö. Oavsett om man har en deviationstabell, som man inte i stridens hetta inte hittar, eller inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man måste kunna justera kompassen med magneter så att den visar mindre än fem grader fel på alla kurser. Jag lyckades inte med min. Den är oanvänbar på västliga kurser. Ca 250-290 grader eftersom den kliver över från deviation på 10-tals grader åt ett håll till ett annat där men jag lyckades aldrig få koll på exakt när detta skedde och jag lyckades inte ta bort det med de inbyggda magneterna. Jag borde flytta kompassen men hittar ingen annan bra plats så nu har jag lagt en orienteringskompass i båten istället.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev twfrisk:

Med fet deviation menas i det här fallet att båten ligger på kurs 080 vid bryggan och kompassen visar 095 grader. När jag låg på kurs 300 visade kompassen 120 grader. Verkar som kompassen bara visar värden i den ostliga kvadranten sas. Ska göra en deviationstabell när vädret tillåter. 

Ingen dålig deviationstabell med -180 grader........... Känns som kompassen kommer bli oanvändbar med den avvikelsen.

Borde du inte göra en bättre installation?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrivs bara - 180 grader aldrig plus, deviationen brukar vara likt en sinuskurva på ömse sidor av 0 grader.

Att börja skruva på kompassens inbyggda magneter brukar sällan lyckas för en lekman, jag brukar rekommendera folk att inte röra dom!

Det är ytterst sällan att en ny kompass (jag fattar det som att TS har en fabriksny) har något inbyggt fel, utan det är i miljön där den är monterad man ska börja leta fel, precis som Kane skriver ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Pentax:

Att börja skruva på kompassens inbyggda magneter brukar sällan lyckas för en lekman, jag brukar rekommendera folk att inte röra dom!

Håller med, det är lätt att "skruva bort sig". Är deviationen ungefär som en sinuskurva så gör en deviationstabell. Men sinuskurvan väldigt asymetrisk, då är det något fel som man först ska leta efter och sedan ev försöka kompensera bort. Eller rättare sagt, försöka kompensera så att deviationen blir någorlunda symmetrisk.

Och det går alldeles utmärkt att göra en tabell med en GPS. Excel är också utmärkt för att interpolera fram alla värden.

Att få kompassen att visa rätt utan deviationstabell är i princip hopplöst även om det vore önskvärt. Vill man kunna navigera säkert utan GPS så är det deviationstabell på papper som gäller. Annars är det gyro eller GPS-kompass som gäller.

Vissa elektroniska kompasser är "självdevieranade", man går runt i en stor cirkel i jämn fart och kompassen kan då själv hitta sin deviation. Det funkar ganska hyggligt men ska göras om en gång per år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pentax:

Att börja skruva på kompassens inbyggda magneter brukar sällan lyckas för en lekman, jag brukar rekommendera folk att inte röra dom!

Det är ytterst sällan att en ny kompass (jag fattar det som att TS har en fabriksny) har något inbyggt fel, utan det är i miljön där den är monterad man ska börja leta fel, precis som Kane skriver ovan.

I mitt fall skickades både skruvmejsel och instruktion med vid inköpet av den nya kompassen. Jag lyckades dessutom utmärkt med justeringen i alla riktningar utom västlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju förstås vara dumt att skruva bort sig på kompassen inbyggda komp.magneter.

 

Om man köper komp.magneter som man man "skruva upp" magnetismen med, var bör dessa placeras? Läge och avstånd från kompassen?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

I mitt fall skickades både skruvmejsel och instruktion med vid inköpet av den nya kompassen. Jag lyckades dessutom utmärkt med justeringen i alla riktningar utom västlig. 

 

Efter att läst dina inlägg några år tror jag mig veta att du är lite mer än en lekman.

 

🛠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eld-:

I mitt fall skickades både skruvmejsel och instruktion med vid inköpet av den nya kompassen. Jag lyckades dessutom utmärkt med justeringen i alla riktningar utom västlig. 

17 minuter sedan skrev Pentax:

Efter att läst dina inlägg några år tror jag mig veta att du är lite mer än en lekman.

 

Nu menar jag inte att vara dum, men om någon som bedöms mer kompetent än en lekman klarar av att få en kompass att funka i tre av fyra väderstreck så är det kanske inte alla gånger så lätt att kompensera en kompass, eller egentligen är det väl kompassens plats man kompenserar.

 

I mindre svåra fall går det att lyckas rätt bra.

 

Mackeyj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Nu menar jag inte att vara dum, men om någon som bedöms mer kompetent än en lekman klarar av att få en kompass att funka i tre av fyra väderstreck så är det kanske inte alla gånger så lätt att kompensera en kompass, eller egentligen är det väl kompassens plats man kompenserar.

 

I mindre svåra fall går det att lyckas rätt bra.

 

Mackeyj

 

"Man måste kunna justera kompassen..." kan man ju läsa på två sätt:

1. Kompassen måste kunna justeras.

2. Alla måste kunna justera  kompassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde en 27-fots segelbåt på 1970-talet och monterade magnetkompass, så kontaktade man lotsen Per Larsson på på Smögen. https://digitaltmuseum.se/011014344714/enligt-fotografens-notering-per-larsson-masterlots-smogen

Han ställde upp sitt instrument på fördäcket, man fick styra några kurser. Pelle skruvade lite på justerskruvarna och man fick göra om proceduren ett par ggr. Pelle skrev en deviationstabell. Det tog inte lång tid och tror inte det kostade så mycket. 

Vet inte om det finns nån som gör det lokalt här längre. Att anlita en auktoriserad kompassjusterare är nog inte gratis. http://www.kompassjusterarna.com/index.html

När jag byter båt brukar jag kolla kompassen mot utvalda enselinjer. Det finns ju en hel del att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske hade det varit bättre med en justerbar kompasskiva i stället för justerbara magneter? När man väl gjort en tabell med alla avvikelser, skulle man då kunna "dra" graderna rätt. Det förutsätter förstås en löstagbar skiva och en "gummiartad" skala... :)

Jag trodde länge att kompassen på vår båt hade grova felvisningar, men eftersom felvisningarna försvann när jag gick för motor insåg jag att det var avdrift på 20-40 grader...

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Kanske hade det varit bättre med en justerbar kompasskiva

Tippex?

Kompassjustering är nog lite mer avancerat än att bara justera gradtalen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det tycker jag inte, eftersom det inte handlar om egentlig justering. Det jag föreslår är ju egentligen bara att bygga in deviationstabellen i själva gradskivan. Det blir exakt samma resultat som att läsa av först och sen kompensera med tabellen. Med den skillnaden att det är enkelt att direkt se korrekt kompassvärde på själva kompassen. Inget behov av att räkna om.

Det handlar ju normalt sett om en jämnt varierande avvikelse, ungefär som en sinuskurva. Så på vissa ställen kommer gradstrecken att flyttas åt ena hållet och på vissa ställen åt andra hållet. Vid nollpunkterna i korrigeringskurvan flyttas inte gradstrecken alls.

Redigerad av raol
  • Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...