Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marina95

Båten i havet på vintern

Rekommendera Poster

Vet att det redan finns massvis av trådar om att ha båten i havet på vintern, men tänkte dela med mig av mina planer inför vintern för att få lite feedback. Kanske hjälper det också någon annan och förhoppningsvis kommer jag ihåg att återkomma med resultat i slutet av året. 

 

Jag kommer alltså låta segelbåten (31 fot) ligga kvar i havet i vinter med syftet att förlänga säsongen. Det handlar inte om förvaring, utan båten ska kunna användas så enkelt som möjligt. Det är första gången jag har båten kvar i sjön på vintern, men har tidigare alltid tagit upp sent (november) och sjösatt tidigt. Båtplatsen som båter ligger på är väl skyddad med tillgång till el som får vara permanent inkopplad. Tyvärr har jag inte möjlighet att titta till båten varje dag, men tanken är att båten kommer ses till ca 1 gång i veckan samt vid behov (exempelvis efter kraftiga snöfall).

 

Skydda mot fukt

Målet är att kunna ha dynor, sjökort och en del andra textilier kvar i båten. 

 

- Elektrisk avfuktare som körs när möjlighet finns

- 3st stora, hemmabyggda torrbollar

- Analog hygrometer i ruffen

- Hygrometer i motorrummet som via sms varnar vid för hög luftfuktighet

- Samtliga ventiler stängda

 

Både försegel och storsegel har bra kapell till. Även när jag haft båten i sent på säsongen har jag inte haft några problem med mögel eller liknande, så jag tänkte låta seglen sitta kvar.

 

Åtgärder för att skydda mot frostskador

Båten ska som sagt användas och jag vill alltså försöka undvika att konservera motorn efter varje tur. Alltså får temperaturen i motorrummet inte sjunka under 0 grader. Tanken är att montera en elektrisk frostvakt på 200 watt i motorrummet. Vid strömavbrott eller om temperaturen blir för låg larmar båten via sms från denna typ av larm:

https://www.aliexpress.com/item/Quad-Band-GSM-SMS-Environment-Alarm-remotely-Monitoring-Onsite-Temperature-Humidity-Sensor-Power-Status-by-Wireless/32522019071.html?spm=2114.search0302.3.18.1844446c9rrSpM&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_0_450_452_532_533_534_10618_535_318_319_10059_10696_10084_100031_10083_10821_10887_320_10307_323_204_448_10065_449_10068_10301_10103_10884_10303_10820,searchweb201603_0,ppcSwitch_0&algo_pvid=b43eea3e-6b67-4060-a782-25dc6114399c&algo_expid=b43eea3e-6b67-4060-a782-25dc6114399c-2

 

Totalt har båten 6 skrovgenomföringar med kulventil. 3 av dessa sitter i motorrummet (sjövattenintag + 2 självlänsar till sittbrunn). Självlänsarna lutar jag åt att fylla med (miljövänligt) antifrostmedel och stänga då dessa sällan behövs men sjövattenintaget används varje tur. Tanken är att förlita sig på att motorrummet hålls frostfritt för att kulventilen till sjövattenintaget inte skall frysa. Tänkte fortfarande stänga denna ventil.

 

Resterande 3 ventiler sitter fördelade i två skåp (pentry och toalett). De i toaletten tänkte jag fylla med antifrostmedel och stänga (samt låta bli att använda toaletten under vintern). I pentryt sitter även tryckvattenpumpen, så även här tänkte jag placera en frostvakt (ska i veckan mäta om det finns en yta stor nog för säker montering). Möjligtvis kommer jag ändå fylla denna skrovgenomföring med antifrostmedel för säkerhets skull. Vattentanken som sitter i båten tänkte jag tömma efter användning. Att lite vatten som finns kvar i slangar kanske fryser borde inte vara ett problem.

 

Är mycket tveksam till om det egentligen är nödvändigt, men lutar ändå åt att hålla isfritt runt båten genom en luftpump av denna typ:

https://www.vattenliv.se/produkt/luftpump-kolvpump-aco-328-4200/ . Största anledningen är att jag har en gammaldags logg med en liten propeller (dock långt under vattenytan) som jag inte är säker på skulle må så bra av att det frös. Dessutom borde det öka temperaturen inne i båten något om vattnet mot skrovet håller plusgrader.

 

 Farhågor och funderingar

Båtens avgassystem, inklusive ljuddämpare sitter utanför den delen av båten jag tänkte värma upp. Självklart är det inte bra om dessa fryser sönder. Dock ligger de nära vattnet, djupt nere i båten och jag är inte säker på att det faktiskt blir minusgrader där. Funderar på att inte göra något, men att efter uppstart alltid kolla så att avgaser inte kommer ut inne i båten.

 

Propelleraxeln går ju också igenom båten och tätningen sitter först inne i motorrummet. Har dock aldrig hört att detta skulle vara ett problem.

 

Strömavbrott en kall natt är ju såklart en oro. Min plan för att lösa detta är att larmet skickar sms inte bara till mig utan även 3-4 andra personer vid strömavbrott. Antalet timmar som samtliga dessa sover varje natt borde vara ganska få. Jag räknar med att alltid någon kommer kunna vara vid båten inom en timme efter ett larm. Förhoppningsvis ska inget frysa sönder på den tiden. Blir det riktigt kallt under vintern under en längre period kommer jag ju ändå inte att kunna ta ut båten (pga is) utan kan då lika gärna passa på att vinterkonservera motorn.

 

Ser fram emot kommentarer och idéer, jag har ännu inte förberett särskilt mycket av det här, så om någon har bättre förslag går det fortfarande att ändra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant och genomtänkt.

Min båt låg kvar en vinter utan några större åtgärder. Nu är den uppe för att byta några genomföringar mm. Men nästa vinter ska båten tillbaka i rätta element.

Min båt är numera ständigt uppkopplad mha en Net1 router men i år kör jag en Huawei 3/4G router som ett experiment. Vilket hittills fungerat mycket bra.

Det finns en stor fördel med att vara uppkopplad, det finns en uppsjö av praktiska tillbehör.

För att hålla kolla på klimatet så kör jag en NETAMO väderstation med utom och inomhus del.Man har stenkoll på temperatur, luftfuktighet mm. Man kan även få larm.

Sen håller jag på att bygga upp ett system med SONOFF brytare som kopplar via WiFi. Nu har jag bara två brytare, en för värmeelement och en för avfuktare.De är billiga, ca 150kr styck.

Nästa steg är en Sonoff POW som ska fungera som huvudbrytare men som även mäter effekt och kan larma för bla spänningsbortfall mm.

Det finns även en brytare som kan styras av temp och/eller luftfuktighet. Gränsvärden, tider mm styr man på distans. Vill man snåla så kan man med denna enhet klara sig utan Netatmo.

En fördel är att man enkelt kan utöka systemet tex en extra värmefläkt om det blir svinkallt. Eller kunna starta en luftpump.

Det finns även brytare för 12V som tex kan starta en dieselvärmare om det blir strömavbrott.

Luftpump kan man köpa från Kina, mycket billigare. Luftbubblor är betydligt bättre än propellrar. Men, luftpumpen har en nackdel och det är att den måste startas innan det blir is.Annars kommer inte luften ner. Ett enkelt alternativ är att hänga en dränkbar pump under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du verkar ha fått ihop ett riktigt intressant system där. För min del är nackdelen med enheten jag beställt framförallt att den bara kan hantera 1 temperatur/luftfuktighets-sensor (jag skulle vilja ha minst 2). Men priset är väldigt rimligt och det borde vara mycket enkelt att montera/få igång. Jag hade tidigare tänkt bygga mitt eget arduino-baserade system, men den tiden fanns inte i år. Men att kunna slå på och av luftpump och luftavfuktare på distans vore väldigt trevligt.

 

Har du möjligtvis ett exempel på en mer prisvärd luftpump? Alla pumpar med liknande effekt jag hittar på t.ex. Aliexpress hamnar på ca 60 USD med frakt. Efter att postnord tagit ut sin avgift och momsen är betald är det ungefär samma peng som att köpa den i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant fråga som du inte berör - var i Sveriges avlånga land har du din båt.

Har haft mina stora båtar i sjön över vintern i mer än 20 år. Har båten nästan längst ut i väster på västkusten. Dvs Kungshamn.

På min ordinarie båtplats blir det sällan nån större mängd is. Bara nåt enstaka år blir det riktigt islägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Marina95:

Har du möjligtvis ett exempel på en mer prisvärd luftpump?

Inte rakt av, jag köpte en mindre på eBay till min damm. vake.se kör med 80W pumpar där en ska räcka. Viktigt att de ger tillräckligt tryck, 0,025MPa eller 0,25bar kan sänkas drygt 2m under vattenytan.

vake.se skriver en del nyttigheter.

Is ska inte vara något problem, min båt frös fast ordentligt utan att göra någon skada. Bara man inte hamnar i ett stort isflak som driver iväg.

Den där "GSM termometern" är smart, jag letade för något år sedan men hittade inget. Min Netatmo's utomhusdel står fn i sitbrunnen. Tanken var att den skulle  ut i friska luften men nu har jag ändrat mig, det är mer intressant att veta temp och fuktighet under kapellet.

Jag har en MOTORVÄRMARE 1000W med inb pump. Tanken är att den ska underlätta start när motorn är kall. Men nu ska den få en SONOFF TH10 som termostat. Motorn får fungera som radiator, temp.givaren hamnar en bit från motorn. Samtidigt får jag övervakning av både temp och fuktighet.

Så är systemet tänkt, just nu i alla fall.

 

 

Elsystem - totalt.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kommer ligga i Torslanda Lagun. På västkusten alltså, med något sötare vatten pga älven. Vet faktiskt inte hur mycket is det brukar bli där, men gissar på att isen kan lägga sig ganska tjock där inne. Blir nog i alla fall mer is än i Kungshamn. Men tänkte höra med hamnpersonalen hur det brukar se ut.

 

bhemac - pumpen jag länkade ger ett tryck på >0,03MPa, så det ska inte vara några problem. Men borde det inte räcka att ha lagt ner slangen innan isen lägger sig, måste jag verkligen ha startat pumpen?

 

Motorvärmaren ser väldigt trevlig ut, mycket möjligt att det blir en sådan på sikt. Tanken är ju att alltid hålla minst 5 grader i motorrummet, så det minskar väl behovet lite förvisso. Men du tänkte alltså köra motorvärmaren konstant (med termostat)? Vad är målet att du ska hålla varmt då? Med den lösningen kommer du ju behöva värma motorn ganska mycket om resten av motorrummet ska hållas vid en hyfsad temperatur med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Marina95:

Men borde det inte räcka att ha lagt ner slangen innan isen lägger sig, måste jag verkligen ha startat pumpen?

Nej, slangen kommer att vara vattenfylld och frysa precis som omgivningen, hopplöst att få igenom luft när det väl har frusit. Men, kör man en stund varje dag så kommer det förhoppningsvis finnas luft i slangen hela tiden. Där har den dränkbara pumpen en fördel.

 

Min motorvärmare kommer att styras av en Sonoff TH10 dvs fjärrbrytare med både termostat och hygrostat. Kommer då att stå på +5°C. Avkännaren till termostaten ska sitta på skottet i motorrummet. Motorn kommer att fungera som ett stort värmeelement och antagligen inte behöva bli speciellt varm för att få upp temperaturen i motorrummet. Men, temperaturen gå att fjärrinställa, ska man ut och åka så kan man köra upp den till tex 30°C. Motorvärmaren har även en inbyggd termostat på 70-80°C, ingen risk att motorn kokar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör absolut inte värma en avstängd motor till mer än 30 grader under en längre period. 

Smörjoljan blir för lättflytande och trycks ur lagerytorna.

Man bör köra upp oljetrycket innan start. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väl genomtänkt.

Dock skriver du inget om alternativ uppvärmning när strömmen gått?

En kompis båt sjönk pga elavbrott en natt för ett gäng år sedan pga förbiseende med detta.

Om du får ett larm att strömmen har gått och inte kan åtgärda det (vet att elsystemet i Torslanda lagun kan vara lite sådär) kan det gå illa om du inte har ngn alternativ värmekälla.

 

En lösning som en annan kompis kör med är lite automatik som startar båtens värmare om temperaturen går under en förinställd temperatur.

Väldigt mycket mer info finns på hans hemsida:

http://www.tootiki.se/Tips/Vinterliggare

 

 

 

Redigerad av ottow
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Man bör absolut inte värma en avstängd motor till mer än 30 grader under en längre period. 

Det är riktigt även om många arbetsmaskiner står med värme lång tid. Risken för pannstens liknande beläggningar ökar också om motorn hålls för varm utan cirkulation under lång tid.

Motorn i båten blir inte så varm om det bara handlar om att värma motorrummet till +5°C. Vilket ju blir fallet om man har en extern termostat. 

Man rekommenderar också att starta motorn minst en gång i månaden och att dra runt motorn några varv för hand om möjligt. Motorer ska helst ha en elektrisk eller manuell extra smörjoljepump som kan pumpa runt oljan några minuter innan start, obligatoriskt på större dieslar.

 

1 timme sedan skrev ottow:

En kompis båt sjönk pga elavbrott en natt för ett gäng år sedan pga förbiseende med detta.

Det måste vara extrema förhållanden. Många båtar, troligen de flesta, har ingen värme alls under vintern. Det ska klara sig ändå. Värmen är mest en extra säkerhet.

Det tar ganska lång tid innan temperaturen når fryspunkt då vattnet är runt fyra grader.

Försäkringsbolagen brukar kräva att man ska ha larm om elen faller bort.

Håller man 5-10°C i båten så bör man se till att värmaren startar om temperaturen understiger 5°C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-29 vid 15:42 skrev ottow:

Låter väl genomtänkt.

Dock skriver du inget om alternativ uppvärmning när strömmen gått?

En kompis båt sjönk pga elavbrott en natt för ett gäng år sedan pga förbiseende med detta.

Om du får ett larm att strömmen har gått och inte kan åtgärda det (vet att elsystemet i Torslanda lagun kan vara lite sådär) kan det gå illa om du inte har ngn alternativ värmekälla.

 

En lösning som en annan kompis kör med är lite automatik som startar båtens värmare om temperaturen går under en förinställd temperatur.

Väldigt mycket mer info finns på hans hemsida:

http://www.tootiki.se/Tips/Vinterliggare

Tyvärr har jag ingen fungerande värmare i båten, annars hade jag gärna löst så att den startade vid ett eventuellt strömavbrott. Har strömmen gått och det inte går att åtgärda får man helt enkelt starta motorn och konservera den som man gjort om båten stått på land. Det som oroar mest är kanske om man inte hinner ut till båten tillräckligt snabbt, men det borde handla om ganska många timmar om motorrummet hålls vid 7-10 grader. Kanske ska tillägga att jag kommer vinterkonservera motorn om det blir så kallt att isen lägger sig och det ändå inte går att segla.

 

Har en något underdimensionerad Wallas 1800Sail till båten som tyvärr inte fungerar. Bytte en defekt fläkt, men den bränner fortfarande av tändspolen så fort man försöker starta den - vilket gör den lite svårreparerad med tanke på att varje ny spole kostar 450kr.

 

Tänkte också ställa en fråga om att isolera med liggunderlag. I salongen är inredningen monterad cirka 5-10 cm från skrovsidan. Nu är det ju för kallt för att isolera skrovsidan, men funderade på om det ändå inte är bättre att isolera baksidan av inredningen? Då får jag ju en luftspalt mellan skrov och isolering. Dessutom döljer jag då inte röstjärnen samt att det blir mindre problem om någon av bultarna som håller samman skrov och däck skulle börja läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min båt låg kvar var det nästan alltid några plusgrader. Men så föll temperaturen till ca -6°. Det tog kanske två dygn innan det gick under 0 inne i båten, utan någon värme.  Kölen på en segelbåt transporterar mycket värme från vattnet.

Jag hade kört i glykol i motorn, handfat, toalett och diskho samt tömt färskvattentanken. Eftersom jag har en trevägsventil på intaget till motorn så att dra i lite glykolvatten tar bara några sekunder.

Jag ska försöka fixa en gråvattentank dit jag leder avlopp från handfat och diskho och länsar med pump dvs ing bordsgenomföringar.

Att se till att båten överlever utan värme är inga problem. Men det är mycket trevligare ombord om man kan hålla ett par plusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har haft två olika segelbåtar i sjön åtskilliga säsonger (i Kalmar, Göteborg är troligen ännu mildare på vintern). Med den långkölade och tekniskt enkla Greip t o m utan ström. Mina erfarenheter stämmer bra med det bhemac skriver. Några ytterligare erfarenheter:

  • Viktigt att det inte är för stor isyta som kan röra sig framförallt på våren. En tillsnörpt hamnbassäng som ingen får för sig att bryta är utmärkt. 
  • Skrovgenomföringar, kulventiler fryser inte sönder om de är öppna men det vill man ju inte.  Det är ju själva kulan i en kulventil som stänger in vattnet. Svårt att veta om man fått i glykol i dem när man stänger. Jag brukar istället blåsa i luft, går utmärkt med lungorna i klenare genomföringar. Toatanken har jag en avstängning till luftningen och sen kan man pumpa luft med tömningspumpen (i alla fall på en LAVAC). Genomföringar som sitter någorlunda djupt är mycket liten risk att de fryser eftersom isen aldrig blir tjockare än 20 cm där jag legat. Jag brukar isolera utrymmet där toatankens utlopp sitter med glasull. 
  • Avfuktare av konventionell typ funkar väldigt dåligt i temperaturer under 5 och inte alls i minusgrader. Men det är sällan ett problem om båten är hyggligt välventilerad. Vält upp dynorna och se till att alla stuvfack etc är torra. 
  • Länspump är inte helt enkelt att få att fungera på vintern, det får inte vara några svackor i slangar som kan ge isproppar. Slagvatten i kölsvinet fryser inte men det gäller att det inte står vatten i länspumpens slang. Backventiler går bort. Gäller både elektriska och manuella.
  • Får båten vara ifred? Om den ligger ensam och ingen ser så är platsen inte lämplig. Där jag haft båten har det varit flera live-aboards och ganska mycket liv och rörelse. Bra om det inte är allt för lätt att ta sig ombord av det skälet men tänk på att du själv ska ta dig ombord. På sommaren är det obehagligt att drutta i när man ska gå ombord, på vintern livsfarligt!
  • Propelleraxelgenomföring har jag aldrig hört talas om att den skulle kunna frysa på en segelbåt och jag tror knappast det kan hända, det står ju inget vatten instängt. 
  • Att ha några frostvakter (jag brukar ha en i motorrummet, en i toa och en i pentryt) är förträffligt men man behöver också känna sig trygg med att strömmen funkar. Då fryser inte pumpar och vattensamlare etc men innan jag byggde om den så blev det en ispropp i vakuumventilen om det var riktigt kallt. Man får helt enkelt strunta att köra maskin i riktigt låga temperaturer. 

Som andra påpekat så är det nog betydligt större risker att ta upp båten än att ligga i sjön. Inte minst viktigt med att vara väl förberedd är omtanken om nattsömnen. Om man ligger och oroar sig när vinterstormarna tjuter utanför stugknuten är det kanske bättre att ha båten på land (fast då oroar man sig för att presenningen ska flyga av...) Och så blir ju säsongen onekligen längre. Jag minns en vinter när sista seglingen på säsongen var på annandagen och första nån gång vid tjugondedag Knut :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Greip:

Några ytterligare erfarenheter

Mycket bra information.

Under ett antal år har jag pratat med ALLA som legat kvar, ju mer jag pratat desto säkrare är jag på att det är rätt metod. Och att man inte alls behöver göra det komplicerat.

När min båt blev kvar så var det inte planerat men den såg inte heller övergiven ut, seglen var borta mm. Det ringde ett antal personer till hamnen för att hör om möjligheterna att ligga kvar. Helt klart att det finns ett stort intresse.

Med fler utnyttjande dagar per år så blir ju båtägandet mycket billigare per dag räknat, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade båten i Skärhamn förra vintern och det funkade hur bra som helst. Körde med avfuktare av absorptionstyp och stängde all ventilation som fanns. Att använda avfuktare och eller torrbollar och samtidigt ha ventilerna öppna för ventilation är helt meningslöst. Vad man vill uppnå är maximalt torr luft och att då byta ut den mot ytterluft med mer fukt i är att motarbeta sig själv. kontrollerade luftfuktigheten med en öppen chipspåse och en toarulle :-) Så länge chipsen och pappret är krispigt har man lyckats hålla luftfuktigheten ordentligt låg. Skulle vara skönt med ordentlig övervakning av båten där man loggar och styr värme, luftfuktighet mm. men det ligger på framtiden. Eftersom vi ville använda båten hela vintern var allting kvar i båten dynor, mat kläder osv. var inga problem. dessutom var det jädrigt bekvämt att slippa dra med sig allting hem över vintern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev classelagare1:

Skulle vara skönt med ordentlig övervakning av båten där man loggar och styr värme, luftfuktighet mm. men det ligger på framtiden.

Sök på Sonoff så ser du det jag använder, fungerar utmärkt och dessutom billigt. En Sonoff TH10 som styr värmen, en till som styr avfuktaren samt en Sonoff POW som håller koll på 230V. Pris: 750kr sen behövs en låda och ev en 3/4G router, 3-400kr.

En total kostnad på knappt 1500kr måste anses prisvärt.

Automatik och stenkoll i telefonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Greip:

- - -

Skrovgenomföringar, kulventiler fryser inte sönder om de är öppna men det vill man ju inte.  Det är ju själva kulan i en kulventil som stänger in vattnet. Svårt att veta om man fått i glykol i dem när man stänger. Jag brukar istället blåsa i luft, går utmärkt med lungorna i klenare genomföringar. Toatanken har jag en avstängning till luftningen och sen kan man pumpa luft med tömningspumpen (i alla fall på en LAVAC). Genomföringar som sitter någorlunda djupt är mycket liten risk att de fryser eftersom isen aldrig blir tjockare än 20 cm där jag legat. Jag brukar isolera utrymmet där toatankens utlopp sitter med glasull. 

- - -

Jag läste någonstans om en vinterliggare som stoppade in rejäla remsor med liggunderlag i genomföringarna och stängde sedan kulventilerna.

När vattnet frös så trycktes liggunderlaget samman och sprängverkan från isen uteblev både i genomföringen och den tvärställda kulan.....

Hur han sedan fick ut liggunderlagsbitarna igen (det flyter ju uppåt) minns jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr stängde man inte genomföringarna, det ansågs rätt att ha dem öppna. Mina genomföringar till motorn mm sitter ca 60 cm under vattenytan. Så om inte isen är 60cm tjock så fryser inte intagen.

Att det inte fryser under isen beror på att vattentemperaturen är högre än vad som kräv för att frysa. Denna värme sprider sig genom genomföringen som sprider värmen effektivt och omgivande plast isolerar effektivt. En bit upp i båten kan det frysa men då är vi förhoppningsvis uppe i slangen som tål frysning.I en segelbåt transporterar kölen upp mycket värme.

Pratar vi om 10-20cm is så ska det inte vara något problem även utan extra värme.

Men, jag och många med mig tycker inte om att bottenventilerna öppna när man inte är i båten, oavsett årstid.

Kulventiler kan frysa sönder men det sker väl bara på land, eller? Förefaller väl mycket osannolikt att detta skulle i vatten som inte fryser?

En anledning till att ha båten i sjön året om är ju att kunna använda den. Då vill man inte ha komplicerade rutiner med glykolfyllning mm.

Jag är en stark anhängare av trevägsventiler, då kan man tex enkelt fylla sjövattensystemet med glykol. Nu ska min spolvattenpump få en egen trevägsventil (motorstyrd dessutom). Det blir ingen glykol utan tryckluft, en 12V kompressor för någon hundralapp klarar detta. Kör igång kompressorn, stäng bottenventilen, kör spolpumpen och öppna kranarna för att blås ut vattnet. Nu är de där pumparna förbaskat känsliga så tanken är att både pumpar och bottenventiler ska hamna i ett eget litet utrymme med lite värmekabel. Det bör inte frysa pga sjövattentemperaturen även utan värmekabel.

Sen har vi motorn. Samma system där men vi kan inte blåsa utan vidare. Det får bli en trevägsventil på röret mellan värmeväxlare och avgaskrök så att man inte blåser in vatten i motorn. Vattensamlaren klara att frysa men den ska få en dränering för säkerhets skull.

Förhoppningsvis blir det en gråvattentank för att slippa avlopp under vattenytan.

För den allmänna trevnaden tänker jag hålla +5°C ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni ökar mina kunskaper om att övervintra i sjön! Trodde i min enfald att jag kunde det mesta... Ska kolla upp det där med Sonoff till nästa säsong båten ligger i sjön. 

 

Förutom att säsongen blir längre så blir det också betydligt trevligare att göra jobb inne i båten. Varmare och inte tre meter upp i luften. Mycket mer båtkänsla. Vaxning och bottenmålning gör man i juni när man kan jobba i t-shirt och färgen beter sig som det står på burken..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-01 vid 22:32 skrev bhemac:

Förr stängde man inte genomföringarna, det ansågs rätt att ha dem öppna. Mina genomföringar till motorn mm sitter ca 60 cm under vattenytan. Så om inte isen är 60cm tjock så fryser inte intagen.

Att det inte fryser under isen beror på att vattentemperaturen är högre än vad som kräv för att frysa. Denna värme sprider sig genom genomföringen som sprider värmen effektivt och omgivande plast isolerar effektivt. En bit upp i båten kan det frysa men då är vi förhoppningsvis uppe i slangen som tål frysning.I en segelbåt transporterar kölen upp mycket värme.

Pratar vi om 10-20cm is så ska det inte vara något problem även utan extra värme.

Men, jag och många med mig tycker inte om att bottenventilerna öppna när man inte är i båten, oavsett årstid.

Kulventiler kan frysa sönder men det sker väl bara på land, eller? Förefaller väl mycket osannolikt att detta skulle i vatten som inte fryser?

En anledning till att ha båten i sjön året om är ju att kunna använda den. Då vill man inte ha komplicerade rutiner med glykolfyllning mm.

Jag är en stark anhängare av trevägsventiler, då kan man tex enkelt fylla sjövattensystemet med glykol. Nu ska min spolvattenpump få en egen trevägsventil (motorstyrd dessutom). Det blir ingen glykol utan tryckluft, en 12V kompressor för någon hundralapp klarar detta. Kör igång kompressorn, stäng bottenventilen, kör spolpumpen och öppna kranarna för att blås ut vattnet. Nu är de där pumparna förbaskat känsliga så tanken är att både pumpar och bottenventiler ska hamna i ett eget litet utrymme med lite värmekabel. Det bör inte frysa pga sjövattentemperaturen även utan värmekabel.

Sen har vi motorn. Samma system där men vi kan inte blåsa utan vidare. Det får bli en trevägsventil på röret mellan värmeväxlare och avgaskrök så att man inte blåser in vatten i motorn. Vattensamlaren klara att frysa men den ska få en dränering för säkerhets skull.

Förhoppningsvis blir det en gråvattentank för att slippa avlopp under vattenytan.

För den allmänna trevnaden tänker jag hålla +5°C ombord.

det där med trevägsventil gillar jag :) 

tänker jag absolut göra när båten åker upp ett par dagar nästa år eller därefter..och det där med kompressor är en intressant idé...jag har så gott om plats i motorrummet så jag kan montera fast en liten.

ska ner idag och fortsätta vintersysselsättningen och köpte ett par värmekablar på jula..tänkte lägga dom runt genomförningarna på dass mm

bra info om djupet på dessa också...har inte tänkt på det så jag ska kolla hur djupt mina sitter.

tack för bra och enkla tips :) 

ska vara så enkelt som möjligt tycker jag

ha en god helg alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zaphir:

har inte tänkt på det så jag ska kolla hur djupt mina sitter.

Det jag inte tänkte på tidigare heller, det är därför sådana disskusioner är så bra. I em ska jag mäta exakt hur djupt de sitter, sen får man väl kolla med SMHI om det brukar vara så tjock is ;)

 

Jag ska köpa motor-trevägsventiler enl bild. Kostar ca 250kr + lite avgifter, totalt ca 350kr/st.

 

Motorventil 3vägs.png

Trevägs Kulventil.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan du ju kolla på distans om ventilen frusit. Som ett sista larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det kom så många fler bra synpunkter. 

 

Jag använder en sorptionsavfuktare. Den är visserligen normalt sett något mindre effektiv, men fungerar bra i lägre temperaturer (ner till 0 grader i alla fall). Tänkte lösa så att den går ca 1 timme per dag på timer (slang ner i 15-liters dunk), vilket dels kommer cirkulera luften lite i båten men också hålla luftfuktigheten väldigt låg.

 

Greip nämnde stöldaspekten vilket var ett mycket bra påpekande. Båten ligger i alla fall på ett område med grind och en del folk i rörelse. Oavsett är båten rensad på värdesaker. Plotter och liknande tar jag med hem efter varje tur. Även jolle och liknande får spendera vintern hemma - generellt sett är det skönt att inte ha massa prylar man ändå inte använder på vintern i båten.

 

Två av mina skåp var lite små för att på ett helt tillfredsställande sätt montera frostvakter säkert. Så nu blir det istället värmekabel runt skrovgenomföringar, vattenpumpar, kulventiler mm. Vissa av skrovgenomföringarna kan man enkelt komma åt och blåsa ur luften ur kulventilen och då kommer jag göra det. När det blir lite kallare tänkte jag även fylla resterande skrovgenomföringar med vätska som inte fryser. Blir lite hängslen och livrem med både värme och antifrysmedel, men är nog värt det så att man kan sova lugnt. 

 

Trevägsventiler verkar trevligt, men motorn går enkelt att konservera genom att skruva av kylvattenslangen från vattenpumpen. Kanske blir en trevägsventil något annat år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Marina95:

Trevägsventiler verkar trevligt, men motorn går enkelt att konservera genom att skruva av kylvattenslangen från vattenpumpen.

Visst går det.

Min tanke är att det ska vara väldigt enkelt att konservera och även sätta båten i körbart skick. Jag känner mig själv, blir det för krångligt så kommer latmasken att vinna och då missar man de där fina dagarna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi i alla fall halvvägs genom vintern och jag tänkte att det är dags för en uppdatering. Allt har i stort sett fungerat som tänkt och det har varit enkelt att ta ut båten även för dagsturer. Totalt har vi varit ute och seglat kanske 15 dagar sedan den senare delen av november. Det är förvånansvärt komfortabelt att segla under vintern, även utan värmare ombord. Nästan alla gästhamnar runt Göteborg tillhandahåller landström även på vintern så att man kan koppla in ett element och ha det varmt på kvällarna.

 

Metoden för vinterförvaring har fungerat fint, även om det börjat krångla senaste veckan. Laddstolpen är långt ifrån båten, så jag har flera skarvar på sladden. Tidigare i veckan hade det kommit in vatten i en av dessa varpå jordfelsbrytaren löst ut några gånger. Självklart skedde detta vid sämsta möjliga tidpunkt, men larmet fungerade som det skulle och det kunde åtgärdas ganska snabbt. Med en skyddsbox runt skarven ska detta förhoppningsvis fungera bättre. 

 

Blev till att vinterkonservera motorn den här veckan pga den osäkra strömförsörjningen och jag får väl erkänna att man gärna hade haft den där trevägsventilen på kylvattenintaget! 

 

2018-11-17 vid 16:11 skrev bhemac:

Visst går det.

Min tanke är att det ska vara väldigt enkelt att konservera och även sätta båten i körbart skick. Jag känner mig själv, blir det för krångligt så kommer latmasken att vinna och då missar man de där fina dagarna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter härligt, jag är djupt avundsjuk.

Hade tänkt att jag skulle notera seglingsbara dagar under vintern men har inte gjort, skulle antagligen bara bli ledsen. När jag åker och äter brukar jag titta och konstater: Hade varit fint på sjön idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra filmat men tråkigt slut för denna vinterliggare i Hamburg Cove, USA. Kanske nån genomföring som brast vilket även kan ske sommartid. Men på vintern kan kyla och is innebära större risker.
Jag stänger numera alla genomföringar när båten lämnas samt båten tas upp på vintern.

Båttypen är Little Harbor 53 footare som har förlängts till 55.
Verkar som att båten börjat sjunka och att brandkåren varit på plats med pumpar samt att ägaren därefter inte godkände att pumparna skulle vara kvar under natten.
Nästa dag låg båten på botten...
Tjusig drönarfilm: https://youtu.be/yay0xDhZmO8
Här förklarar drönarflygaren kring vad som hänt: https://youtu.be/C244qqEIzi0
Forum där ödet diskuteras: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/206616-large-center-cockpit-cruiser-sinks-in-ct-river/&tab=comments#comment-6490226

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev per_62:

Kanske nån genomföring som brast vilket även kan ske sommartid. Men på vintern kan kyla och is innebära större risker.

Onekligen ett intressant inägg i en tråd som heter "Båten i havet på vintern" och att båttillverkaren är "Little Harbour" ;)

 

Själv tror jag inte så mycket på en brusten genomföring. Det är extremt ovanligt enligt försäkringsbolagen. Händer det så beror det nästan alltid på att genomföringarna är mycket gamla.

Kyla och is tror jag heller inte på, det är öppet vatten runt båten och då kan det inte frysa i genomföringarna.

Båtar har legat i sjön på vintern i hundra år, tänk på alla fiskebåtar tex.

 

1 timme sedan skrev per_62:

Jag stänger numera alla genomföringar när båten lämnas samt båten tas upp på vintern.

Därför sätter jag in motorstyrda ventiler.

Men på land under vintern ska ventilerna vara öppna så att inte kulorna fryser.

Sen är nog den gamla hederliga skjutventilen bättre i vinterklimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

brandkåren tror tydligen att en läns till kölsvinet frusit (yea right :D )

verkar underligt att ägaren själv vägrade komma och länsa + att han blev bortkörd från senaste marinan pga avsaknad av försäkring.

spännande det här..kanske nån uppskruvad slangklämma på insidan...avsiktligt eller inte så finns det väl en tragisk historia :( 

en annan åker lätt 5 mil bara för att hälsa på sin skuta och ge den en puss och puts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...