Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Marina95

Båten i havet på vintern

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev Zaphir:

en annan åker lätt 5 mil bara för att hälsa på sin skuta

Det kallas för att ta ansvar, borde vara självklart. Men man ser en hel del båtar som inte får någon tillsyn. Inte minst på land, presenningar som blåser av är ett bra exempel.

Försäkringsbolagen tjatar alltid om detta med tillsyn.

Själv åker jag förbi ett par gånger i veckan men jag bor ganska nära. Kan ev vara ett sjukligt beteende men det går att leva med.

Några av oss har utväxlat mobinr så vi kan larma varandra.

Sen är det inte fel att ha ett larm för hög länsvattennivå, det kan gå fort att få in vatten.

En båtgranne kom ner och upptäckte att durkarna flöt omkring, ett kraftigt regn hade tagit fel väg, det hade tagit mindre än en vecka. Båten var långt ifrån att sjunka med det innebar en himla massa besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, oroväckande att tråden började handla om båtar som sjunkit på vintern.

2019-02-10 vid 15:06 skrev bhemac:

Låter härligt, jag är djupt avundsjuk.

Hade tänkt att jag skulle notera seglingsbara dagar under vintern men har inte gjort, skulle antagligen bara bli ledsen. När jag åker och äter brukar jag titta och konstater: Hade varit fint på sjön idag.

 

I Göteborg har vi haft kanske 5-6 dagar under senhösten/vintern som varit lite för blåsiga för att jag ska vilja ge mig ut. Ytterligare någon dag försvinner väl på grund av dålig sikt. Annars får jag nog strö salt i såren och säga att det varit strålande seglingsväder hela tiden. Isen har fortfarande inte lagt sig, så inga problem där heller. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lyfter med kuddar och länsar. Sen flyter båten. Eh?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skummade materialet om S/Y Mazu, rätt intressant historia.

  1. Ägaren får inte ha kvar båten på den marina den ligger eftersom den inte är försäkrad. Han lägger båten på boj.
  2. En drönarfotograf filmar båten av en slump (innan den sjunker) och lägger upp bilder och video på nätet.
  3. Brandkåren och Coast Guard är tydligen på plats innan båten sjunkit helt, men ägaren vägrar att låta dem länspumpa båten.
  4. Någon rapporterar till fotografen att båten sjunkit.
  5. Fotografen filmar igen och klipper ihop en video.
  6. Senare filmar han när båten bärgas.
  7. Det verkar inte vara några större skador på båten som gjort att den sjönk, utan det verkar vara en genomföring från länspumpen som frusit. (En liten läcka måste de ju ha varit.)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

det verkar vara en genomföring från länspumpen som frusit

Hm. Hur då? Utlopp från länspump under vattenytan? Låter udda.

Det vanligaste sättet att sänka en båt under vintern är att en genomföring som normalt ska vara över vattenytan hamnar i vattenytan pga snön tynger ner båten.

En sådan genomföring ska normalt sitta 30cm över vattenytan. Det krävs nog ganska stor mängder snö för att tynga ner båten tillräckligt.

Eller någon annan förklaring?

Pratar man med försäkringsbolaget så säger de att tillsyn är det viktigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Hm. Hur då? Utlopp frånnspump under vattenytan? Låter udda.

Har som sagt bara skummat igenom materialet.

Jag tänkte att det var kallt och att vattnet i genomföring och slang frös så att pumpen inte kunde pumpa ut inläckande vatten.

Läser man noga hittar man nog förklaringen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Läser man noga hittar man nog förklaringen.

Någon som kan offra sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...