Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sailor79

Svata prickar på däck

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att bli tokig på svarta prickar som jag på däcket på båten. Det är i halkmönstret på däck, se bild.

Tycker jag har testat det mesta men inget som tar bort det.

Tar tacksamt emot tips hur jag får bort dessa.

Har testat dessa medel och skrubbat med rotborste:

BioTab mögeltvätt (spray)

Gelcoat Cleaner (pulver)

Gelcoat cleaner (gel-form på flaska)

Cif/Jif

Diskmedel :)

 

 

 

 

 

IMG_0551 (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det där ser ut som om ytan är punkterad. Titta på det med ett förstoringsglas. Är inte de svarta punkterna små kaviteter som du kan peta i med tex en knappnål?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft exakt samma problem och provade allt. Det som fungerade bäst var ett medel som man använde för att göra rent gravstenar. Kommer inte ihåg vad det heter, men det var i en mörkgrön plastflaska.

La på det och det fick verka ett tag och efter andra behandlingen så släppte det och sedan gick det att tvätta bort det till min stora förvåning.

Tror att det är någon lav som vi fick när båten låg i Stockholms skärgård. Har nu båten på västkusten och tror knappt det problemet finns här.

 

/Göran A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej LonelyBird och Goranoulla

 

1. Upplever inte att det är punkterat förutom på ett ställe där något slagit i. Där har en del av plasten lossnat. Har varit och petat med en skruv i det svarta och upplever att det inte ger med sig då heller.

Kan det komma underifrån , 😬

Ytan känns star, däcket sviktar inte eller så. Har sett att det kommer på lite flera ställen också och det verkar sitta ordentligt där också.

 

2. Synd att du inte kommer ihåg vad det heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag hade en båt för flera decennier sedan där problemet var att "topparna" punkterades,. Då såg det ut just sådär...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat cleaner i sprayform har jag för mig att vi använde i våras. Fick dock ligga o skrubba med diskborste ändå men skiten försvann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är mögel eller möjligen nedfallna sotpartiklar, så har jag det på vårarna i halkskyddsmönstret också.

Jag lägger på ett medel (som inte heller jag minns vad det heter) kanske man kan tvätta gravstenar med det också, men det är avsett för tunga fordon och storkök(!) jag vet att spårvägen har det att tvätta bort koldammet  från strömavtagarna med, och även lättare klotter.

Jag lägger på detta medel med högtryckstvättens lågtrycksbehållare med munstycke, sedan får det ligga på en halvtimma-fyrtiofemminuter ungefär. Sedan går jag loss med högtryckstvättens turbomunstycke och varmt vatten (obs! alla högtryckstvättar tål inte varmvatten, sägs det).

Det mesta brukar försvinna. Det som inte försvinner kan man bleka bort med klorin, salig far blandade alltid 50-50 klorin och Ajax, med det tvättades halkmönstren i däcket på hans Ohlson 8:8 med bra resultat, han ägde ingen högtryckstvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade gråa prickar som jag trodde var utslagen gelcoat, men det visade sig vara mera grönt än grått när man började peta på prickarna.

 

Läs här vilka råd och tips vi fick då.

Till slut borstade vi däcket med en mässingsborste och lä på LeFants antihalkvax och det har vi gjort varje år sedan dess. Funkar bra som skydd och blir inte halt.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med framgång använt Klorin på dylika prickar i halkmönstret. Lägg på och blaska av med borste efter ett tag.

Nackdelen (om det är en nackdel) är väl att båten luktar varmbadhus i ett par dagar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorinet blekerr nog mest, men det är väl väl så gott.

 

jag fick bort det med högtrycken förra våren. Inte så poppis när man har båtar nära dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medlen som fungerade för mig efter ett par behandlingar var Bio Tap mögeltvätt och Jape Grön-Fri direkt.

Vet inte vilket av dem som löste upp det, men hade nog provat Jape Grön först.

Klorin, aceton och andra medel hjälpte inte och inte heller högtyckstvätt. 

 

/Göran A

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra kanske? Har kraftfullare blekningseffekt än klorin och skadar inte gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta fälgrengöringsmedel som säljs hos t ex Biltema innehåller Oxalsyra och brukar vara utmärkta att rengöra plast med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i medel, bortkastade pengar. På mitt halkmönster får jag likadana svarta prickar, helt omöjliga att få bort med cleaner eller liknande. Försökte med rotborste, efter 1h hade jag fått rent en liten yta.

 

Använd högtryckstvätten med roterande munstycke istället. På 10 min har jag tvättat hela mitt halkmönster och inte en prick finns kvar. Sen på med lite wax och det är klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev CaptainKongo:

Använd högtryckstvätten med roterande munstycke istället.

Jag tror mekanisk bearbetning är det effektivaste. 

Klorin ska man vara försiktig med, det är inget rengöringsmedel utan ett desinfektionsmedel och som är giftigt för vattenlevande varelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att vi använde medel med citronsyra i för att göra rent våra utemöbler
i plast. De hade blivit lite gråsvarta av nedfallet från värmeverket i Västerås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-26 vid 13:33 skrev CaptainKongo:

Använd högtryckstvätten med roterande munstycke istället. På 10 min har jag tvättat hela mitt halkmönster och inte en prick finns kvar. Sen på med lite wax och det är klart.

 

Jag är inte själv så förtjust i högtryckstvätt eftersom jag fått för mig att man då trycker in vatten i skruvhål och skarvar och förstör tätningar.

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är olika men mitt roterande munstycke blåser inte på med högtryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev breckan:

 

Jag är inte själv så förtjust i högtryckstvätt eftersom jag fått för mig att man då trycker in vatten i skruvhål och skarvar och förstör tätningar.

Rätt 👍 , samt att man löper risk att trycka bort gelcoaten, man brukar då få små svarta prickar som är omöjliga få bort. När plasten lyser igenom. Vet detta gjort det själv på en båt. En högtryckstvätt är en mekanisk kniv som eftersträvar en slät yta, knottret på halkskyddet klarar inte alltid en sådan tuff behandling. På däck användes med fördel mjuk borste varmvatten och bra rengöringsmedel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

En högtryckstvätt är en mekanisk kniv

Ja men inte med roterande borste. Vi kör så på tex altangolv, en ren högtryckstvätt skadar trät men inte borsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna frågan igen:

Tack allihopa för era tips och ideer!

Jag har konstaterat att det är "hål" i gelcoaten, dvs det svarta man ser är plasten/glasfibern under. 

Helt enkelt slitet och ny färg bör målas på men min fråga är hur.

Jag tycker halkskyddet i sig ser fint ut och att det bara är färgen som blivit tunn.
Kan jag inte måla på med en ny topcoat utan att slipa ner hela halkskyddet?

Dom jag pratat med vill helst att jag ska slipa helt slätt, dvs bort med det skrovliga, och sedan rulla på nytt halkskydd men jag vill bara lägga på ny färg. Vad tror ni om detta? 
När jag googlat så har jag fått känslan att interdec inte är bra för den samlar mycket smuts och är ömtålig. Vad tror ni om en topcoat i rätt kulör efter rengjort halkmönster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just rengöringen kan ju bli lite svår...

Hur får man ett knottrigt däck så rent att topcoaten verkligen fäster?

 

Torrisblästring kanske?

Kan nog vara värt att kolla med en blästerfirma vad de tror om blästring, vilken metod de rekommenderar och vad det kostar 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ståltrådskopp på borrmaskinen lär rugga upp ytan på ett bra sätt, även ner i mönstret.

 

Jag skulle nog rekommendera någon tvåkomponentsfärg som rollas med korthårig rulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Ståltrådskopp på borrmaskinen lär rugga upp ytan på ett bra sätt, även ner i mönstret.

Jo, men får man bort gammalt vax och nedfall från luftföroreningar tillräckligt bra?

 

Om man först tvättar med Mac A25 eller annat effektivt rengöringsmedel så borde det ju funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Just rengöringen kan ju bli lite svår...

Hur får man ett knottrigt däck så rent att topcoaten verkligen fäster?

 

Torrisblästring kanske?

Kan nog vara värt att kolla med en blästerfirma vad de tror om blästring, vilken metod de rekommenderar och vad det kostar 

 

Mackey

I väldigt många situationer den i särklass bästa rengöringsmetoden innan man vill få något att fästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade exakt samma på min dixie

du har punktering på däcket

ommålning eller slipning och lägga på en ny matta var det som gällde för mig.

var det inte samma med Peter K, för om jag minns rätt hade han gjort samma sak före mig?

har för mig att jag hade hans dixie som "mall"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Zaphir:

hade exakt samma på min dixie

du har punktering på däcket

ommålning eller slipning och lägga på en ny matta var det som gällde för mig.

var det inte samma med Peter K, för om jag minns rätt hade han gjort samma sak före mig?

har för mig att jag hade hans dixie som "mall"

Inte ny matta för mig, nej. 

Bara slipning, slätspackling och målning. 

Vitt slätt för att få lite linjer, och ljusgrå halkskyddsfärg som fält. 

 

För att tvätta däcket rent före måling används med fördel Målartvätt, sedan noggrann sköljning och sist uppruggning med grön slipduk (tänk Scotch-Brite), och efter det dammsugning. 

3A78AC14-788C-4967-8AD3-D342B17411DD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Inte ny matta för mig, nej. 

Bara slipning, slätspackling och målning. 

Vitt slätt för att få lite linjer, och ljusgrå halkskyddsfärg som fält. 

 

För att tvätta däcket rent före måling används med fördel Målartvätt, sedan noggrann sköljning och sist uppruggning med grön slipduk (tänk Scotch-Brite), och efter det dammsugning. 

3A78AC14-788C-4967-8AD3-D342B17411DD.jpeg

just det du målade..har gått några år men fick så bra tips av dig..det var 2 båtar sen :)  för mig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt likadana prickar, och provade mer eller mindre allt i tråden utan resultat. Uppenbarligen utseendemässigt endast likadana, eftersom TS är 100 på att denne har hål.

Spontanköpte Sharkbite Barnacle Remover som sista utväg. Sprayade på, borstade med rotborste och sköljde av. Inte ett spår kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...