Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oyster

Konservering TAMD41

Rekommendera Poster

Tänkte sätta en egen slang direkt på pumpen som sen går ner i en 10l behållare med glykolblandning. Någon som vet dimension på slang-anslutning till sjövatttenpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Tänkte sätta en egen slang direkt på pumpen som sen går ner i en 10l behållare med glykolblandning. Någon som vet dimension på slang-anslutning till sjövatttenpumpen?

 

Jag tror att på min TMD 40B är dimensionen 25mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Läste just ett tips om en enklare metod som är att hälla blandningen direkt i sjövattenfiltret, tror jag prövar det istället...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Tack! Läste just ett tips om en enklare metod som är att hälla blandningen direkt i sjövattenfiltret, tror jag prövar det istället...

 

Själv har jag en tunna med c:a 12 liter 50/50-blandning. har en slang 

(PVC från Biltema) som jag kopplar till sjövattenpumpen. Fyller slangen med vätska samt fyller upp i sjövattenfiltret, sänker ner den vätskefyllda slangen i tunnan med resterande blandning. Startar motorn och låter sjövattenpumpen suga upp blandningen och genom systemet. Men det är så jag gör. Kan bli lite slabbigt, men det går att tvätta sig 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Tack! Läste just ett tips om en enklare metod som är att hälla blandningen direkt i sjövattenfiltret, tror jag prövar det istället...

 

Blir det förresten inte mycket sprut från pumpen när du häller ner genom filtret?

 

Tänkte på när motorn är igång, och pumpen sprutar som tusan... Du får gärna delge resultat om det, då det verkar smidigare 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag konserverat via sjövattenfiltret, måste vara den enklaste metoden om man har ett filter före pumpen. Först drog jag dit 20 liter färskvatten och sen 20 liter glykolblandning 50/50. Det var bara ett problem och det var att hålla jämn takt med sjövattenpumpen, jäklar vad den suger snabbt. Den dricker 10 liter på ett nafs. Man får i princip tömma dunken upp o ner för att hålla jämna steg.

 IMG_1852.thumb.JPG.09558cc401045a44542e9767d61c2f55.JPG

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...