Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Knoen

Parsun 3-5 hk

Rekommendera Poster

Hej! 

Skulle köpa en båtmotor och hittade en på blocket.  Säljaren sa att det var en honda, med trasig impeller, starta gör den å går, så jag köpte den, började med att byta impeller, men inga dekaler eller tillverkningsnr finns, motorn är överlackad med vit sprayfärg! Det visar sig att det inte är en Honda,  utan en parsun, jag köpte yamaha delar som passar precis, växellådpackningar, riggpackning och impeller/ (innan jag såg att det stod parsun inne i kylarkanalen). Motorn funkar, men jag råkade göra sönder även den nya riggpackningen så kylarvattnet läcker lite fortfarande. Jag är inte helt missnöjd med den.. men att jag blev lurad till den och betalade 3ggr mer än vad jag skulle känns verkligen dumt. Men om någon undrar så passar yamaha-delar på parsun om man inte får tag i original. Men kan hända att original parsun-delar är billigare. 

Hoppas att jag har nytta och nöje och inte allt för mycket krångel med den i fortsättningen. 

Ps: förmodligen snodd i nåt skede, kan ju måla om den å sätta på yamahadekaler.. men för mkt jobb för lite pengar, och oärlig är jag ogärna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du inte ha motorn till det (över)pris du givit kan du försöka häva köpet eller komma överens om prisavdrag.

Köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner och har man som säljare fört köparen bakom ljuset har köparen möjligheter att få prisavdrag, ev. fel åtgärdade på säljarens bekostnad och slutligen har säljaren möjlighet att häva köpet.

 

Frågan är om du kan bevisa att säljaren påstått att det är en Honda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent nu efter diverse service/reparationer. Du skulle ha tagit dialogen med säljaren direkt när du märkte att det inte var en Honda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det hade jag inte en tanke på, att jag kunde häva köpet. Jag ville ju bara ut på sjönn så fort som möjligt i somras. 

Men det är ändå inte så stor summa pengar att lipa om.. bara det att jag betalade mer än jag skulle. 

Ni där ute som ska köpa begagnad båtmotor, kolla "ramnr" tillverkningsnr" märke o dekaler, om den är ommålad- var extra uppmärksam.  Så ni inte råkar ut för en lurifax som i mitt fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör också höra med Larmtjänst och Polisen så att motorn/båten inte är stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...