Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joelfrodin

Vinterförvaring kallt, EJ frågor om konservering!

Rekommendera Poster

Har köpt "ny" båt som ska stå kallt, en 30 fotare, det mekaniska har jag kolla på men dynor och fukt. Båten kommer stå i lada, jag har tillgång till el innan, så jag har en luftavfuktare som jag kör och torkar ur med. Sedan blir det torrbollar som tar eventuella variationer. Men ska jag ha öppet mellan ruff och under kapellet? DVS nedgången till under däck? Jag har en del dynor som sitter där de sitter och kapellet vill man ju också att det är torrt. För om man torkar all luft i båten klarar kapellet av att hålla fuktig luft ute? För då är det väl bättre att ha öppet ner under däck och på så vis ha torr luft under kapellet med. Eller blir det skit av allt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på hur tätt kapellet är.

Finns det inga glipor och öppningar bör det funka, annars inte.

Täta med trasor om det finns glipor.

Testa att ha öppet upp under kapellet och mät fukten så ser du om kapellet är tätt nog.

I och med att du står vindskyddet tycker jag det skulle kunna funka.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha torrbollar skall det vara så tillslutet det går. Annars är det ju rätt meningslöst, om du inte avser att avfukta ladan med dessa också. 

 

Dessutom - akta dig för möss som kan boa in sig och käka upp delar av inredningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart det ska vara stängt.

Frågan gäller väl om det går att hålla tillräckligt torrt under ett kapell, vilket jag tror funkar om man anstränger sig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man först avfuktar ordentligt och sen underhåller med riktiga, hemmagjorda, fuktslukare (färdiga torrbollar är ofta ganska ineffektiva) så räcker det att stänga till. Finns det stora springor och glipor så bör man se till att få bort dessa så att det räcker att stänga till för att få en hyggligt tät båt.

 

Det där med kapell är intressant. Jag har min Netatmo utomhusenhet stående under kapellet i sittbrunnen och det är rejält fuktigt. Så att få ner fuktigheten där är angeläget, troligen bäst att plocka bort kapellet eller prova med ett par fuktslukare. I många båtar så finns det inte mycket i sittbrunnen som kan mögla men finns det så måste man sänka luftfuktigheten. 

Kan vara lämpligt med lite experimenterande och, framförallt, en hygrometer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Om man först avfuktar ordentligt och sen underhåller med riktiga, hemmagjorda, fuktslukare (färdiga torrbollar är ofta ganska ineffektiva) så räcker det att stänga till. Finns det stora springor och glipor så bör man se till att få bort dessa så att det räcker att stänga till för att få en hyggligt tät båt.

 

Det där med kapell är intressant. Jag har min Netatmo utomhusenhet stående under kapellet i sittbrunnen och det är rejält fuktigt. Så att få ner fuktigheten där är angeläget, troligen bäst att plocka bort kapellet eller prova med ett par fuktslukare. I många båtar så finns det inte mycket i sittbrunnen som kan mögla men finns det så måste man sänka luftfuktigheten. 

Kan vara lämpligt med lite experimenterande och, framförallt, en hygrometer. 

I förhållande till mängd salt så funkar ju köpetorrbollar lika bra som himmagjorda. Fast i förhållande till mängden salt man häller i durkslag, strumpa, nätpåse.. mm. Jag häller nog ett par kg, Måste man ga många köpetorrbollar. Både emklare och mer ekonomiskt att göra egna. Ju

// mr messerschm.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

I förhållande till mängd salt så funkar ju köpetorrbollar lika bra som himmagjorda.

Ja det är nog sant, men enklare och billigare med ett par kg salt i ett durkslag, jag kör två sådana, en i förpiken och en i salongen. Skulle kanske kunna ersättas med ett 10-tal köpebollar.

Det blir betydligt effektivare om man kan ha en liten fläkt som blåser på saltet och samtidigt får lite rotation på luften i båten.

Metoden med att först avfukta ordentligt med en elektrisk avfuktare är mest effektiv, även om man kör den elektriska innan man tar upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas refill e 450gr, så jag antar det är ungefär det som är normalt.

Jag har för mig min 20kg säck räcker till 2 vintrar, m.a.o. ca 10 kg/vinter, 6st durkslag-hinkar fördelat på 1st i var akterkabin, 1st på var toalett, 1st i förpiken och 1st i salongen.

Så jag har ca 1,7kg salt i varje "torrboll"

då skulle varje durkslag motsvara ca. nästan 4 st biltemabollar. Eller jag skulle behöva 22st biltemabollar för samma mängd salt.. nu kan det ju hända att 22st småbollar kanske funkar lite bättre än 6 st större.. några hinkar har jag alltid i båten så "konka" dit 2 extrahinkar, som jag ändå använder vid konservering, 6st durkslag och en säck salt, som väger 20kg vartannat år och 10kg vartannat, känns som rätt smidigt jämfört med 20 talet "bollar".. helt klart.

JAg skaffade åxå en luftavfuktare, så jag ska passa på att testa...

Nu ska jag bara skaffa ais, så är väl båten komplett... tror jag. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Caribic410:

Nu ska jag bara skaffa ais, så är väl båten komplett...

Haha, It ain't over until the fat lady sings!

 

Kolla hur mycket vatten du får ur luftfuktaren, jag drar ut en slang genom dyvikan och har en dunk där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

 

Nu ska jag bara skaffa ais, så är väl båten komplett... tror jag. 

 

 


Är A-IS;en till för att sänka temperaturen i båten!? Kall luft lär ju innehålla mindre fuktighet än varm luft. 😖

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror det på vart i landet man bor tro?

 

Har haft en motorbår i ett antal år.  Alltid haft ruffluckan lite öppen både fram och bak (max en cm kanske ) samtidigt som pressen är lite öppen så det blir ventilation. Ingen torrbollar eller annat. Aldrig haft problem med mögel eller så..

 

Enda orosmomentet har varit att det kanske kunde regnat eller snöat in men lyckats klara mig från det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev newwave:

Aldrig haft problem med mögel eller så..

Den erfarenheten har många. Men, vårt klimat har ändrat sig. Hur mycket beror på var i landet man befinner sig. Har man -20°C hela vinter kommer man aldrig få mögelproblem. I mellansverige hade vi förr några minus mest hela tiden och med kallare perioder. Nu har vi långa perioder med plusgrader. Förr kunde det kanske bli farligt varmt på dagen men så kom den kalla natten och möglet "somnade".

När jag nu loggar temperatur och luftfuktighet kontinuerligt så ser man tydligt långa perioder av "livsfarligt läge".

Eftersom jag intresserat mig för detta så har många kommit och pratat. En gubbe berättade att han alltid haft båten välventilerad och utan problem men så helt plötsligt täckte han av sin båt en vår och det var fullt med mögel.

Så, bara för att det inte har varit några problem tidigare så är det inga garantier att det fortsätter att vara så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev toaen:


Är A-IS;en till för att sänka temperaturen i båten!? Kall luft lär ju innehålla mindre fuktighet än varm luft. 😖

AIS är snarare tänkt att hjälpa till att avvärja plötsliga temperatur- och fukt- förändringar särskilt under segling.

:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev bhemac:

Den erfarenheten har många. Men, vårt klimat har ändrat sig. Hur mycket beror på var i landet man befinner sig. Har man -20°C hela vinter kommer man aldrig få mögelproblem. I mellansverige hade vi förr några minus mest hela tiden och med kallare perioder. Nu har vi långa perioder med plusgrader. Förr kunde det kanske bli farligt varmt på dagen men så kom den kalla natten och möglet "somnade".

När jag nu loggar temperatur och luftfuktighet kontinuerligt så ser man tydligt långa perioder av "livsfarligt läge".

Eftersom jag intresserat mig för detta så har många kommit och pratat. En gubbe berättade att han alltid haft båten välventilerad och utan problem men så helt plötsligt täckte han av sin båt en vår och det var fullt med mögel.

Så, bara för att det inte har varit några problem tidigare så är det inga garantier att det fortsätter att vara så.

Har även en liten kolonistuga sedan 25år tillbaka och även där stängs värme och allting ned över vintern. Dåligt isolerat så givetvis är det viss ventilation men även där har vi aldrig haft problem med frukt eller mögel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem är att platser för uppställning av båtar ofta ligger lågt och nära vattnet. Riktiga fukthål kan det vara när fuktig luft blåser in från vattnet.

 

En stuga ligger ofta högre och få har sjötomt. De som har sjötomt har troligen råd med lite underhållsvärme över vintern.

 

Alla blir saliga på sin tro, men jag har bytt från tron på öppet och välventilerat som far min alltid förespråkade till slutet med avfuktare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mackey:

Alla blir saliga på sin tro,

En salighet som kan bli dyr och besvärlig.

Mät istället för tro!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bhemac:

Mät istället för tro!

Det blir ju liksom lite mer exakt då. Om man har ett mätinstrument ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro är fint men mera ett söndagsnöje.

I min båt har jag dels en Engbird som loggar luftfuktighet och temperatur varje halvtimma, året runt. Den läses av med bluetooth så man får åka dit ibland. Men hela årets värden sparas.

Nu har jag även en NETATMO väderstation som skickar upp en massa data till molnet så att jag kan sitta hemma och hålla koll.

 

IMG_2502.png

IMG_2503.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:
20 timmar sedan skrev Mackey:

Alla blir saliga på sin tro,

En salighet som kan bli dyr och besvärlig.

Mät istället för tro!

 

Fast under perioden 1712 -1786, hade man nog inte så bra instrument att mäta med som vi har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Fast under perioden 1712 -1786, hade man nog inte så bra instrument

Vad hände 1787?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vad hände 1787?

USA:s konstitution antas, men det påverkar väl inte fuktmätningar.

1786 bildas den Svenska akademin, påverkar nog inte heller.

 

???

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett (bättre?) alterntiv till torrbollar / kalciumklorid är silica gel som kan köpas i storpack i form av kattsand. Det har skrivits en del om det i tidigare trådar. Jag har inte provat själv ännu, men tänkte göra nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Daniel_K:

Jag har inte provat själv ännu, men tänkte göra nu.

Det är intressant om det fungerar som tänkt. Få verkar ha testat.

HÄR är en variant där man kombinerat med fläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Daniel_K:

Ett (bättre?) alterntiv till torrbollar / kalciumklorid är silica gel som kan köpas i storpack i form av kattsand. Det har skrivits en del om det i tidigare trådar. Jag har inte provat själv ännu, men tänkte göra nu.

Tidigare tråd.

 

Ska bli intressant att höra om resultatet och även hur bra det går att torka "sanden" för användning nästa år. (Ni som vågar pröva, köp inte vanlig kattsand utan kristallkattsand, se til att det är silikagell.)

 

Vi har en halv säck med kalciumklorid kvar, så vi kör slut på den först.

 

Idén med fläkt är ju bra för att få lite snurr på luften över salt eller "sand". En liten solcellsdriven rackare bör ju räcka för att göra stor nytta. 

 

Någon som har förslag på fläkt?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mackey:

Någon som har förslag på fläkt?

En sådan här 60mm fläkt + en 5W solcell + en 12V zenerdiod

 

60mm fläkt.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Baxlaget:
22 timmar sedan skrev toaen:

Fast under perioden 1712 -1786, hade man nog inte så bra instrument

Vad hände 1787?

 

19 timmar sedan skrev Mackey:

USA:s konstitution antas, men det påverkar väl inte fuktmätningar.

1786 bildas den Svenska akademin, påverkar nog inte heller.

 

???

Mackey


Det hände säkert mycket 1787 och noggrannheten och tillgången på instrument som mäter luftfuktigheten hade nog heller inte förändrats nåt nämnvärt.

Däremot levde Fredrik den store av Preussen mellan 1712 -1786.

Det var han som myntade uttrycket, som vi i något förvanskat skick svänger oss med;"Var och en blir salig på sin tro"

 

 

2018-10-23 vid 17:48 skrev Mackey:

........................

Alla blir saliga på sin tro......................

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...