Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GustavE

Ny Mercruiser V8 varvar inte ur

Rekommendera Poster

Hej

Fick haveri på en Mercruiser 350 5.7 L V8 förra säsongen och bytte block inkl. toppar till ett nytt 383 6.2 L till den här säsongen. Övriga motordetaljer samma som tidigare. . 

 

Den gamla varvade 4500 och gick i 47 knop. 

Den nya varvar 3800 och går i 34 knop.

 

Har testat följande och den varvar 3800 och går i 34 knop varje gång:

- kollat tändning med stroboskoplampa och ställt så noga det går. (Thunderbolt IV elektronisk tändning) 

- kört med elpump direkt från bensindunk med ny bensin. 

- kontrollerat lilla filtret i inloppet till förgasaren. 

- kört med raka rör 

- provat en likadan förgasare (Rochester Quadrajet) fast nästan ny och från en bil med större motor 428 cui 7.0 L

 

Iakttagelser:

- 2ans stift är svart och 8ans stift är helt rent, som nytt nästan. Dom andra stiften är gyllenbruna. 

- Upplever att motorn låter mindre än den gamla när man kör med raka rör.

 

Vad kan det vara för fel som gör att den går så mycket långsammare och inte varvar ur. 

Båt: Sea Ray 200 Overnighter, 20 fot. 

 

 

Tack på förhand 

Mvh

Gustav 

Redigerad av GustavE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GustavE:

Hej

Fick haveri på en Mercruiser 350 5.7 L V8 förra säsongen och bytte block inkl. toppar till ett nytt 383 6.2 L till den här säsongen. Övriga motordetaljer samma som tidigare. . 

 

Den gamla varvade 4500 och gick i 47 knop. 

Den nya varvar 3800 och går i 34 knop.

 

Har testat följande och den varvar 3800 och går i 34 knop varje gång:

- kollat tändning med stroboskoplampa och ställt så noga det går. (Thunderbolt IV elektronisk tändning) 

- kört med elpump direkt från bensindunk med ny bensin. 

- kontrollerat lilla filtret i inloppet till förgasaren. 

- kört med raka rör 

- provat en likadan förgasare (Rochester Quadrajet) fast nästan ny och från en bil med större motor 428 cui 7.0 L

 

Iakttagelser:

- 2ans stift är svart och 8ans stift är helt rent, som nytt nästan. Dom andra stiften är gyllenbruna. 

- Upplever att motorn låter mindre än den gamla när man kör med raka rör.

 

Vad kan det vara för fel som gör att den går så mycket långsammare och inte varvar ur. 

Båt: Sea Ray 200 Overnighter, 20 fot. 

 

 

Tack på förhand 

Mvh

Gustav 

Har du samma kam eller en ny? Du skriver nytt, fabriksbyggd eller du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya blocket är fabriksbyggt och var färdigt med toppar, kam och såna invändiga grejer monterade.

Förgasare, tändning, vattenpump och liknande togs från gamla motorn. 

 

Mvh

Gustav 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är longblocket köpt? Är det verkligen en marinvariant?

När du kollar tändningen, får du ut max förtändning vid runt 3400-3800 RPM.

 

Rena stift kan tyda på vatten i förbränningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontan låter det som fel tändföljd eller nåt fel i tändkrets till 2an 8an,så inrikta dig på dessa cyl.

Själv har jag inte mycke till övers om renoveringen är gjord på andra sidan,senaste motorn "ford 302 hade inte många rätt trots nyrenoverad,tex var 4 stakar felvända,alla ringar hade för stort ringgap,och det värsta var att den var borrad 0,60 men hade 0,40 kolvar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om du har bestyckat om förgasaren? Låter som att den inte får bränsle på högre varv, byt till snäppet större munstycken eller tror jag i Rochester fallet nålar.

Båt och bil är 2 ganska så skilda saker vad gäller belastning och därmed vad som krävs av förgasaren så provet med bilförgasaren säger faktiskt bara att den inte passade, inget annat. Ta gärna ett komp prov också för att få lite koll på att motorn är som den borde vara.

Redigerad av Thomas-CC-Lancer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan säkert fel tändföljd.

Räkna noga.

Om det är rätt, kolla tändkablar, ingen kontakt eller dålig kontakt i någon ända.

Flytta runt strobe-lampan och kolla att det blinkar lika.

Samma med det rena stiftet, kolla så det verkligen ger gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill rycka kablar under gång så starta den kall och låt den gå ca 30sek och slå igen då är det lätt att känna på stift/toppar om du har funktion på alla burkar

Redigerad av trucker1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev trucker1:

Om du inte vill rycka kablar under gång så starta den kall och låt den gå ca 30sek och slå igen då är det lätt att känna på stift/toppar om du har funktion på alla burkar

Han har ju en strobescope-lampa. Då behöver man inte rycka kablar, man flyttar bara pickuppen mellan tändkablarna, förutsatt att hans lampa har induktiv sådan, men det finns väl ingen idag som inte har.

Lyser man i handen eller någon mörk yta är det lätt att se om alla cylindrar går ungefär lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Gelis:

Var är longblocket köpt? Är det verkligen en marinvariant?

När du kollar tändningen, får du ut max förtändning vid runt 3400-3800 RPM.

 

Rena stift kan tyda på vatten i förbränningen.

 

Fabrikatet är S&J Engines

 

Igår restade vi med 40 graders tejpad skala. Vid 3800 varv var det 34 grader. 

 

15 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Undrar om du har bestyckat om förgasaren? Låter som att den inte får bränsle på högre varv, byt till snäppet större munstycken eller tror jag i Rochester fallet nålar.

Båt och bil är 2 ganska så skilda saker vad gäller belastning och därmed vad som krävs av förgasaren så provet med bilförgasaren säger faktiskt bara att den inte passade, inget annat. Ta gärna ett komp prov också för att få lite koll på att motorn är som den borde vara.

2 st av vardera primär- och sekundärnålar är bytta. Även munstycken, kommer inte ihåg om dom var för primär- eller sekundärnålarna. 

Kompprov är gjort var mellan 9 och 10 nånting. 

 

15 timmar sedan skrev Gundj:

Nästan säkert fel tändföljd.

Räkna noga.

Om det är rätt, kolla tändkablar, ingen kontakt eller dålig kontakt i någon ända.

Flytta runt strobe-lampan och kolla att det blinkar lika.

Samma med det rena stiftet, kolla så det verkligen ger gnista.

Testade alla tändkablar med stroboskoplampan igår och det såg lika ut på alla (testade på texten på generatorremmen). Har testat gnistan tidigare, osäker om det var med just det rena stiftet. Så ska försöka testa det. 

 

 

Tack för alla tips och svar! Även dom som inte har citerats. 

 

Mvh

Gustav 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte haft uppe komp.prov, vilket kanske är det första man borde kolla att alla cyllar ligger inom spec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gundj:

Han har ju en strobescope-lampa. Då behöver man inte rycka kablar, man flyttar bara pickuppen mellan tändkablarna, förutsatt att hans lampa har induktiv sådan, men det finns väl ingen idag som inte har.

Lyser man i handen eller någon mörk yta är det lätt att se om alla cylindrar går ungefär lika.

iofrs men för att det blixtrar betyder det inte att det detonerar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev trucker1:

så starta den kall och låt den gå ca 30sek och slå igen då är det lätt att känna på stift/toppar om du har funktion på alla burkar

GustavE: Lyssna på trucker1, han förstår hur saker hänger samman och fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på ventilspel?

Kanske läge att lyfta på ventilkåpor och känna på vippor.

Har du gnista och motorn faktiskt går så har du ju bränsle, då är det brist på kompression eller att ventilerna inte är rätt justerade som kan ställa till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komp på 9 - 10 är inte så imponerande på en ny motor. Så kan absolut vara värt som Gundj säger att kolla ventilspel. Vad ska motorn ge, antal hk vid vilket varvtal? Kompressionsförhållande? Kan den ha en (för) vass kam?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

GustavE: Lyssna på trucker1, han förstår hur saker hänger samman och fungerar.

Ska stänga av efter 30 sek nästa gång vi startar och känna. 

 

47 minuter sedan skrev Gundj:

Har du koll på ventilspel?

Kanske läge att lyfta på ventilkåpor och känna på vippor.

Har du gnista och motorn faktiskt går så har du ju bränsle, då är det brist på kompression eller att ventilerna inte är rätt justerade som kan ställa till det.

Har inte jättekoll på exakta mått. (är hydrauliska lyftare) men vi har haft av båda ventilkåporna och alla ventiler verkar ha samma spel när avgas- och insugsventil är stängda. 

28 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Komp på 9 - 10 är inte så imponerande på en ny motor. Så kan absolut vara värt som Gundj säger att kolla ventilspel. Vad ska motorn ge, antal hk vid vilket varvtal? Kompressionsförhållande? Kan den ha en (för) vass kam?

Vet tyvärr inte hur många hk den nya ska ge. Tror inte dom vågat ange det eftersom den inte köps komplett. Men en 350 med förgasare har jag sett i annonser brukar vara på 220 hk? Är 47 knop normalt för 20 fots DC eller kan den gamla motorn ha varit starkare än vi trott (mer än 220 hk).

 

Han vi köpte den nya 383an av sa att den hade mycket bättre vrid än gamla 350in "den är som en diesel" sa han. Nu när vi kontaktat honom säger han när vi beskriver knopskillnaden mm att "ni saknar 100 hk" men han vet inte vad det kan vara för fel. Han säger också att det inte är helt onormalt att 2 st stift avviker i färg. 

 

Alla ni kunniga, är det möjligt att vi kan ha fått en motor som pga tex kammar beter sig som en diesel, alltså inte ska varva mer? Gör man såna motorer. Det är för övrigt rullkam på nya motorn. 

 

Mvh

Gustav 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hydraullyftare så brukar man justera med motorn igång.

Släpp till de börjar klappra och så dra åt till det blir tyst.

Exakt hur mycket beror på vilka lyftare du har.

Men om alla känns lika så är det kanske inget bekymmer där heller.

Byt stift i de burkar som har avvikande färg o se om färgen flyttar med eller följer cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hästkrafter ska du inte bry dig om så mycket, det är vridet vi vill åt på sjön. En 383 är ju samma block som en 350, skillnaden är ju slaget eller om man har borrat cylindern och kör med överdimensionerade kolvar = mer vrid!

Du kör väl med samma propeller och drev? Om du gör det så ska båten gå lika fort och i praktiken fortare med en annan propeller.

 

Går den rent, ingen konstig tomgång eller hoppar motor i motor rummet?

Svarar den bra på gaspådrag eller tvekar den?

Bröllar den mer från förgasaren än den förra?

Du måste väl ha en spec från återförsäljare?

Är den bänkad?

 

Slutligen från mig, finns många som säljer färdig block/motorer som är "nyrenoverade/fabriksbyggd", skojare och ärliga människor.

Anklagar inte någon ska förtydligas, men vet skräckexempel. Där av att jag bygger själv, vet vad som finns i den, bänkar den och optimerar bränsle/luft/tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ventilspel så är det fel, beroende av vilken typ av kam/vippor så ställs hydrauliska lyftare antingen genom att man drar vipparmskruven i botten eller så när varje cylinder väger så drar man ner skruven samtidigt som man rullar stötstången mellan fingrarna. När det blir motstånd att rulla stöstången så drar man ett 1/4 dels varv till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

47 knop på en 20' båt borde kräva runt 250-260hk. Hade själv en 19' Lancer med ca 200 hk gjorde strax över 40 knop. Eftersom vridmoment x varvtal=hk så har antalet hk en högst påtaglig betydelse. På en liten lätt båt så är inte heller var vridet uppstår så kritiskt heller, det finns (ska finnas) mer än tillräckligt på en 383. När max effekt inträffar, varvtal, är viktigt att veta för att kunna välja rätt propeller. Varvade gamla motorn 4500 vid max hk och den nya behöver nå 6000 rpm för att leverera max så innebär det rimligen en annan prop med lägre stigning för att kunna utnyttja motorns maxeffekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎23 vid 23:39 skrev Thomas-CC-Lancer:

gamla motorn 4500 vid max hk och den nya behöver nå 6000 rpm för att leverera max så innebär det rimligen en annan prop med lägre stigning för att kunna utnyttja motorns maxeffekt

Tror du når maxvarv utan problem då ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tror du når maxvarv utan problem då ....

Precis liksom det som är meningen med en lägre stigning! Behöver inte nödvändigtvis innebära att den övervarvar som du antyder. Fast om det skulle vara nödvändigt i det här fallet vet vi inte eftersom varken hk eller varvtal vid max effekt är kända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-23 vid 20:13 skrev Gundj:

Med hydraullyftare så brukar man justera med motorn igång.

Släpp till de börjar klappra och så dra åt till det blir tyst.

Exakt hur mycket beror på vilka lyftare du har.

Men om alla känns lika så är det kanske inget bekymmer där heller.

Byt stift i de burkar som har avvikande färg o se om färgen flyttar med eller följer cylinder.

Ska testa dom två avvikande stiften då jag är osäker om vi kollat gnistan på själva stiften tidigare. Har kollat att det är gnista med 2ans och 8ans tändkablar men det kan ha varit med ett annat löst stift. 

2018-10-23 vid 20:29 skrev patrikflink:

Hästkrafter ska du inte bry dig om så mycket, det är vridet vi vill åt på sjön. En 383 är ju samma block som en 350, skillnaden är ju slaget eller om man har borrat cylindern och kör med överdimensionerade kolvar = mer vrid!

Du kör väl med samma propeller och drev? Om du gör det så ska båten gå lika fort och i praktiken fortare med en annan propeller.

 

Går den rent, ingen konstig tomgång eller hoppar motor i motor rummet?

Svarar den bra på gaspådrag eller tvekar den?

Bröllar den mer från förgasaren än den förra?

Du måste väl ha en spec från återförsäljare?

Är den bänkad?

 

Slutligen från mig, finns många som säljer färdig block/motorer som är "nyrenoverade/fabriksbyggd", skojare och ärliga människor.

Anklagar inte någon ska förtydligas, men vet skräckexempel. Där av att jag bygger själv, vet vad som finns i den, bänkar den och optimerar bränsle/luft/tändning.

Ja, körde med samma drev och propeller under första försöken (Alpha one gen 2 och 4-bladig 14,25x19)

Satte sen på en lika propeller fast med 21 i stigning och då gick den också lika fort, 34 knop, men varvade något mindre. 

(trodde inte själva på att byta propeller till en med högre stigning men fick tips om att testa det och tänkte att vi testar det i brist på annat då vi ändå hade propellern hemma på hyllan) 

 

Tycker går rent och fint på tomgång. Svarar bra på gaspådrag om man inte gasar jättetvärt då tvekar den men så var det med förra motorn också. Den planar hur lätt som helst, känns som det finns mycket kraft i låg fart. 

 

Låter inte mer från förgasaren än jag minns att den gamla gjorde. 

 

Såhär står det på S&J Engines hemsida om motorn:

1987-1995Chevrolet383 c.i. Stroker; balanced. 4-bolt main. Center valve cover bolts. Roller cam383/6.3 Marine

 

Ja bänka vore drömmen, vad kostar det ungefär? 

 

2018-10-23 vid 22:11 skrev Gelis:

Har du ventilspel så är det fel, beroende av vilken typ av kam/vippor så ställs hydrauliska lyftare antingen genom att man drar vipparmskruven i botten eller så när varje cylinder väger så drar man ner skruven samtidigt som man rullar stötstången mellan fingrarna. När det blir motstånd att rulla stöstången så drar man ett 1/4 dels varv till

Alla kändes lika. Ska höra hur mycket spel det var. Kände inte själv. Men tror det vara väldigt lite spel om ens något alls vertikalt, mer att vipporna gick att vrida lite horisontellt när dom inte var i spänn. 

Gundj och Gelis, går det att ställa med motorn avstängd, känns som det vore tryggare. Men dom är troligen rätt hyfsade om jag minns rätt att det inte var något spel vertikalt, ska höra ikväll med han som kände.

2018-10-23 vid 23:39 skrev Thomas-CC-Lancer:

47 knop på en 20' båt borde kräva runt 250-260hk. Hade själv en 19' Lancer med ca 200 hk gjorde strax över 40 knop. Eftersom vridmoment x varvtal=hk så har antalet hk en högst påtaglig betydelse. På en liten lätt båt så är inte heller var vridet uppstår så kritiskt heller, det finns (ska finnas) mer än tillräckligt på en 383. När max effekt inträffar, varvtal, är viktigt att veta för att kunna välja rätt propeller. Varvade gamla motorn 4500 vid max hk och den nya behöver nå 6000 rpm för att leverera max så innebär det rimligen en annan prop med lägre stigning för att kunna utnyttja motorns maxeffekt.

Det är intressant. Då var gamla motorn rätt hyfsad ändå. 

Står inget angivet på S&J Engines hemsida om vad det är för kam i nya motorn så det borde vara standard marinkam. Stod att det var det på en annan hemsida också. Och normalt ska en V8 varva kring 4500?

 

Mvh

Gustav 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går bra, Gelis längre upp i tråden beskrev hur man gör på ett bra sätt.

Jag är bara miljöskadad av att hänga över skärmen o fulmeka 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev GustavE:

 

Alla kändes lika. Ska höra hur mycket spel det var. Kände inte själv. Men tror det vara väldigt lite spel om ens något alls vertikalt, mer att vipporna gick att vrida lite horisontellt när dom inte var i spänn. 

Gundj och Gelis, går det att ställa med motorn avstängd, känns som det vore tryggare. Men dom är troligen rätt hyfsade om jag minns rätt att det inte var något spel vertikalt, ska höra ikväll med han som kände.

 

Mvh

Gustav 

 

Metoderna  jag skrev tidigare gör du med motorn avstängd. Men märk väl att du måste veta vilka vippor/ pinnskruvar du har.

Rullvippor eller vanliga, ansatsskruvar till vipporna eller vanliga skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max varv på en V8'a variera mkt beroende på trimningsgrad, en gammal 307 från Chris Craft skulle varva 4000rpm för 200hk, lite senare 350 med 260hk ca 4400-4800, ännu senare 350 MPI ligger över 5000rpm (ur minnet så bara ca värden). Din gamla motor var säkert på 260hk. Skulle vara kul att få reda på vad som händer med en prop med lägre stigning som 17"! Att den tappar varv när du gick från 19 till 21 visar ju på att orken inte finns där om det sedan beror på att vridet kommer på ännu högre varv eller att den helt enkelt inte får tillräckligt med bränsle är inget jag kan bedöma här. Skulle den hamna på samma hastighet med 17" dvs samma effektuttag så pekar det på problem med bränsletillförsel. Vad klarar den elektriska bensinpumpen du använder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra att det kan göras med avstängd motor.

Ingen rulle mellan vippa och ventil. Däremot mellan stötstång och kam ska det vara rulle (har dock ej sett det då den köptes ihopbyggd) 

 

Biltema 120 liter/tim 0,4 bar elpump.

Vi provade även köra elpumpen och mekaniska pumpen i serie. 

 

Känns som varvet borde vara mellan 4400-5000 då?

 

Mvh

Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev GustavE:

Svarar bra på gaspådrag om man inte gasar jättetvärt då tvekar den men så var det med förra motorn ock

Att den tvekar tyder på att något inte är rätt! Börja med att utesluta tändning, luft bör den få om du inte har satt för luftintag, gå vidare sedan till bränsle. Oavsett varvstopp (elektrisk) så ska den inte tveka. Får för lite bränsle, fel gnista eller något i motorn som inte lirar.

Bänka kostar lite olika beroende på vem som gör det. Jag anlitade Niklas på Motormekano i Nyköping. Har även fått hjälp av Krilles Motor i Eskilstuna. Google på bänka motor i närheten av där du bor. Fördelen är att dom bestyckar förgasaren rätt och tändning. Ställer även in ventiler. Kan man aldrig göra själv med motor i båten. Det ända man kan göra är att gå efter en mall som Volvo eller Mercrusier har.

 

Min båt har bigblock med en fyrports förgasaren, kör alltid full gas i början och drar av sedan, tvekar inte. Den förra båten likadan, dock med small block 350.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev GustavE:

Låter bra att det kan göras med avstängd motor.

Ingen rulle mellan vippa och ventil. Däremot mellan stötstång och kam ska det vara rulle (har dock ej sett det då den köptes ihopbyggd) 

 

Biltema 120 liter/tim 0,4 bar elpump.

Vi provade även köra elpumpen och mekaniska pumpen i serie. 

 

Känns som varvet borde vara mellan 4400-5000 då?

 

Mvh

Gustav

Var i landet ligger båten?

Det kanske finns någon i närheten som  vill hjälpa till eller har tips på duktg mekaniker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...