Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rormalja

Hur får jag loss torkararmen?

Rekommendera Poster

Vindrutetorkarna har sett sina bästa dagar och jag behöver byta arm och blad. Hur får jag loss armen från axeln? Ska jag lyfta på själva armen eller på den korta delen som sitter över axeln för att den ska lossna?

 

De sitter som berget! :-)

DSC_0813_1200.jpg

DSC_0814_1200.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att lyfta på den "korta" delen, det kan sitta en mutter under, kan oxo vara en skruv i armens längdriktning, kan även vara en liten plåtspärr som greppar under axelns splins.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du först viker upp den ljusare delen, skyddakåpan.

 

Lossar muttern därunder.

Vickar lite på armen. Ev måste du använda en liten tvåarmsadragare, för att få bort torkararmens fäste från den konade axeln.

 

Men går det inte att bara byta torkarblad?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den korta delen över axeln skall vikas upp. Då kommer man åt muttern som håller torkararmen mot den med splines försedda axeln. Allt har kanske ärgat ihop men skall armen bytas får man kanske bruka destruktivt våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som modellen av torkararm som inte sitter med mutter. Det brukar gå att vicka loss dem om man fäller upp armen. Förr fanns det ett verktyg " Torkararmstång" som man satt mellan armen och  lagringen för att lossa armen. Vi hade en sådan på Volvoverkstaden jag jobbade på på 70- talet, men jag minns aldrig att jag behövde använda den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den loss!

Det visade sig dock vara en annan variant än den ni trodde. Det är en ganska tjock axel (12-13 mm) med splines och det sitter ett litet metallclips på torkararmen som man ska trycka åt sidan innan man drar loss armen från axeln. Jag fick ta i lite och hoppas att inte axel eller motor tog stryk...

 

Den tjocka axeln verkar göra det svårt att få tag på en ny torkararm. Fästet mellan blad och arm är inte heller direkt standard vilket gör det svårt att hitta ett ersättningsblad. Jag skulle dessutom behöva korta armen cirka 5 cm (den är justerbar men går inte att skjuta ihop mer).

 

Tips? Idéer?

 

DSC_0818_1200.jpg

DSC_0819_1200.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en vanlig standardarm. Finns att köpa i alla båttillbehörsaffärer i olika längder.

Torkararm.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Folk tror så mycket, nu för tiden🤩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Hybro:

.

 

Folk tror så mycket, nu för tiden🤩

Tron kan försätta berg sägs det. Måste vara ett utmärkt verktyg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎18 vid 16:15 skrev Pentax:

kan även vara en liten plåtspärr som greppar under axelns splins.

 

Från första inlägget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Rollen:

Det är en vanlig standardarm. Finns att köpa i alla båttillbehörsaffärer i olika längder.

Torkararm.jpg

 

- men när jag läser om de flesta torkararmar passar de en axeldiameter på 5 eller 7 mm - är det något mellan axel och de 12-13 mm jag mäter invändigt i min gamla arm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Rormalja:

 

- men när jag läser om de flesta torkararmar passar de en axeldiameter på 5 eller 7 mm - är det något mellan axel och de 12-13 mm jag mäter invändigt i min gamla arm?

Så här ser de flesta torkarmotorer ut, med en likadan axel som din har. Sedan finns det sådana med klen slät axel. Då har torkararmen klämkoppling.

Torkarmotor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rollen:

Så här ser de flesta torkarmotorer ut, med en likadan axel som din har. Sedan finns det sådana med klen slät axel. Då har torkararmen klämkoppling.

Torkararmar till båt leveras väl med en instats så att de passar både tunna och tjock axlar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...