Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
petelars

Sotiga tändstift

Rekommendera Poster

Servade och konserverade motorn idag och när jag tittade på tändstiften efteråt var dom helt sotiga(torra). Jag avslutade konserveringen med att spruta in konserveringsolja i förgasaren, kan det ha gjort det så snabbt?

Motorn är ny sedan i vintras och har gått problemfritt hela säsongen. Har visserligen börjat ryka(mörkt) lite mer, men efter att jag maxade motorn en gång så minskade det igen. Motorn är en GM Marin 350 5,7 liters V8 och har nu gått ca 50 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan ha sotat så snabbt. Ingen anledning att oroa sig.
Helt normalt med svarta tändstiftselektroder i det scenario du beskriver.
(Förmodligen hade stiften blivit svärtade i ditt fall även utan detta med konserveringssprayens försvårande komplikation, men men.)


Man brukar säga att på metallytor vars temperatur underskrider 400 C så ansamlas sot fortare än det hinner brännas bort. Vid sådan sotansamling kan nog metallytan hinna se sotsvart ut på bara någon bråkdels minut*.


*) Detta med svart/svärtande sot på ljusa ytor kan utvecklas ännu snabbare ifall sotet hamnar på nån ickemetall. Tänker här på moderna braskaminer, dess inre värmeisolerande täljsten är i mitt fall ljus. (Och råkar faktiskt se ut som en vanlig skrovlig spånplatta till skillnad mot yttre täljstenen som är gråaktigt putsad.)
Nå, har ibland fascinerat betraktat hur fort svärtande sotlager kan både uppstå och försvinna alltefter hur lågorna rör sig och s.a.s. råkar  "slicka väggen". (Handlar här snarare om bråkdels sekunder istället för bråkdels minuter, förmodligen för att yt-tempen i en braskamins isolervägg kan växla fortare än i en motors värmeavledande metallcylindrar?)


Bildkälla hämtad ur denna bildgoogling.
 

sotbildn.temp400.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...