Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BboatB

Byta ngt mer än topplockspackningen?

Rekommendera Poster

Motor md11 med sötvattenkylning, senast öppnad 97 alt 07. 

 

Fick trubbel med kylningen och det bubblade i kylaren drog slutsatsen att det är topplockspackningen.

 

Så jag har monterat ner kylning/tagit bort topplocken och beställt en sot packning sats kommer troligen imorgon. 

 

Bara sätta på packningen och vara glad? 

 

Motorn har gått klockrent under sommaren, stabil värme och lättstartad.

 

El hade ni gjort ngt annat när man ändå har den isär, spolning av kylkanaler i ex cylinder och även ta bort dom? 

 

Ska spola limpan, kontrollera termostat, spola rent kylaren.

 

Men det går väl ngn kylkanal även nere i cylindern men blir ju mer jobb. Fler förslag?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det fungera med bara byta av packning, men det brukar finnas en orsak till att den blåser.

Kolla topparnas planhet, frätskador runt kylkanalerna både på toppar och cylindrar måste finnas tillräckligt med material kvar för packningen att täta mot. Du måste göra kemiskt rent från gamla packningen.

Den där har väl lösa foder fodersjunkning kan ju ev vara orsak

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD-11 innehåller ett antal O-ringar som ska täta mellan cylinderfodren och cylindrarna. Dom brukar torka och bli hårda efter ett antal år. Jag skulle byta när grejerna ändå är isär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om O-ringarna skulle läcka rinner kylvätskan ner i vevhuset, några avgaser kommer inte in i kylsystemet. Det sitter visserligen en o-ring under foderkanten högst upp, men det är topplockspackningen som tätar. Det är viktigt att göra rätt när man sätter tillbaks topparna. Att de kommer tillbaks på samma cylinder som tidigare, och att topparna linjeras med limpan innan man drar topplocksmuttrarna. Muttrarna under ventilkåpan ska man byta till nya, så att det blir tätt, annars läcker olja längs dragstängerna. Det kan också vara spridarhylsorna som läcker, även om det är ovanligt.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst och motorn fungerar som den ska igen.

 

Bytte topplockspackningen och gick över topplock,kylare,avgaslimpa. Hittade inga konstigheter, bra kanaler och inget som såg konstigt ut. Rensade kylaren då ngn kanal va igensatt, hittade även en bit impeller. 

 

Satte ihop allt, bytte impeller som dock va hel, så var en gammal bit.

 

Startade och varmkörde, tempen gick nästan upp på rött för att falla tillbaka och sen gick givaren upp och ner.

 

Så satte dit en ny termostat, och då var allt som det skulle. Så troligen gick topplockspckningen pga av att termostaten va dålig och öppnade för sent. 

 

Allt gott och man har lite mer kunskap än tidigare! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...