Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Galeon660

Bennett trimplan, funkar bara på en sida (kan dock byta sida påsolenoiden så finkar den även på den andra)...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett par Bennetts trimplan på min båt. Ny har ena sidan slutat att fungera. Jag hör att reläet får kontakt även på den sida som inte funkar men den rör sig inte. Därför antog jag att det var solenoiden som skulle byta. Efter att jag köpt ny och monterat kunde jag konstatera att det inte hjälpte. Då provade jag att byta sida på solenioderna och kunde då konstatera att andra sidan nu funkade. Problemet verkar alltså vara kopplat till att ena sidan inte funkar, inte ens med ny solenoid. På denna sida kan jag dock höra att solenoiden i sig har kontakt då det klickar. Kan det vara så att jag fått ärg eller nåt så att den får kontakt men att strömmen inte är nog stark pga glapp el dyl?

 

Utifrån ovanstående blir en summering att det inte verkar vara något fel mellan huvudenheten och trimplanen (då båda trimplanen rör sig med "rätt" solenoid) samt att jag hör ett klick även på den sidan som inte fungerar (dock utan att trimplanet rör sig). JAg kan också säga att när jag försökt köra den sidan som inte fungerar är det ett kraftigt övertryck när jag sedan skruvar bort den solenoiden...

 

Kom gärna med era tankar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju växlande reläer så det kan vara NC kretsen som är trasig på den fungerande sidan. 

När du byter på den trasiga sidan så förutsätter du att det är NO kretens som gått sönder. 

Om du sätter tillbaka reläer du bytte och byter det andra istället så har du svaret. Det kan vara svårt att mäta på kontakter då resistansen kan ändras när strömmen ökar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha tänkt lite fel, jag antar att det är två växlande reläer per sida.

Det skulle hjälpa mycket om du hittar ett schema på ditt system.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här bifogas bilden hur det ser ut och är kopplat. Det är just den sidan som jag har en specifik solenoid som funkar, skruvar jag ut de 2 solenoiderna och byter plats är det den andra sidan som funkar. jag vill helt enkelt att båda solenoiderna funkar så att jag kan ställa båda trimplanen utan att behöva byta plats på solenoiderna.

 

Bennet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...