Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
petelars

Få ut olja

Rekommendera Poster

Ska byta olja i min GM 350 5,7 liters V8 och får bara ut ca 3 liter olja. Det ska ju gå 5 liter!

Började med att suga ur oljestickan och där fick jag ut 2,5 liter, sedan öppnade jag bottenpluggen och fick ut någon deciliter och i filtret några deciliter.

 

Var kan resten finnas?

 

 

13012745_981745735236174_7374229373244295574_n.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev petelars:

Ska byta olja i min GM 350 5,7 liters V8 och får bara ut ca 3 liter olja. Det ska ju gå 5 liter!

Började med att suga ur oljestickan och där fick jag ut 2,5 liter, sedan öppnade jag bottenpluggen och fick ut någon deciliter och i filtret några deciliter.

 

Var kan resten finnas?

 

 

13012745_981745735236174_7374229373244295574_n.png

Du har ju filtret med cirka en halvliter, resten finns väl i sjön dvs motorn har förbrukat 1,5 liter. Sen är ju frågan var det exakt fem liter påfyllt tidigare kanske bara var 4,5 liter. 1 liter olja i förbrukning på en sommar de får man nog kanske räkna med.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan i filtret ingår i dom 3 litrarna!

Har kollat stickan ganska frekvent under säsongen och det har sett bra ut. Lite svår att läsa av bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev petelars:

Oljan i filtret ingår i dom 3 litrarna!

Har kollat stickan ganska frekvent under säsongen och det har sett bra ut. Lite svår att läsa av bara...

Ok Hur lutar båten då du mätt, är båten i våg när du mätt eller lutar den bakåt? Får du inte ut mer så har motorn förbrukat dessa två liter. Sen är det ju båtens lutning då du tappat ur oljan sitter pluggen framåt å båten lutad bakåt så kan du ju ha en skvätt kvar akterut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står nu lite, lite framåtlutad, men tråget har ju lägsta punkt i bakänden där pluggen sitter, så två liter kan jag nu inte "luta" tillbaka.

Stickan har jag kollat med båten i sjön och då lutar nog motorn lite bakåt.

 

Jag får väl fylla på den mängd jag fått ut, hålla koll på stickan och se glad ut!

 

Måste man fylla filtret innan man skruvar dit det eller löser det sig när man fyller på motorn och kör runt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev petelars:

Båten står nu lite, lite framåtlutad, men tråget har ju lägsta punkt i bakänden där pluggen sitter, så två liter kan jag nu inte "luta" tillbaka.

Stickan har jag kollat med båten i sjön och då lutar nog motorn lite bakåt.

 

Jag får väl fylla på den mängd jag fått ut, hålla koll på stickan och se glad ut!

 

Måste man fylla filtret innan man skruvar dit det eller löser det sig när man fyller på motorn och kör runt det?

Jag brukar vilja fylla filtret innan montering, så motorn snabbare bygger upp oljetrycket, samt smeta ut olja på tätningen så filtret ej suger fast så hemskt till nästa byte. Brukar även skriva datum samt timmar på filtret så jag vet hur mycket den snurrat sedan sist.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hakar på den här tråden då jag bytte olja idag i min TAMD41. Sög upp med en oljesug och fick väl upp kanske 6-7 liter, då hörde jag verkligen hur det var helt tomt i botten på oljetråget. Motorn ska väl rymma åtminstone 10 liter tror jag så lite märkligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Hakar på den här tråden då jag bytte olja idag i min TAMD41. Sög upp med en oljesug och fick väl upp kanske 6-7 liter, då hörde jag verkligen hur det var helt tomt i botten på oljetråget. Motorn ska väl rymma åtminstone 10 liter tror jag så lite märkligt?

Va den toppfylld innan du sög ut oljan? 

Om inte är det ca3L mellan lägsta och högsta nivå på oljstickan sen nån liter i filtret och att man aldrig får ut riktigt allt då en del olja blir kvar i skrymslen och vrår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...