Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
johan_sjobjorn

Merry Fisher 755 / 795

Rekommendera Poster

Nu var båten såld och jakten på ersättaren kan börja.

 

Har spanat in Jeanneau Merry Fisher 795 (samt 755 som är samma men äldre modell). Känns som man får mycket båt för pengarna på dessa.

 

Jag har några frågor till er som äger / har kört eller åkt med dess båtar.

 

1.) I tester kan man läsa att båten går bra i alla farter och planar lätt då den är relativt platt i skrovet. Baksidan är att båten går lite stampigt i sjön. Hur är det med detta?

 

2.) Vi är två vuxna och två små barn (7/3). Vi skulle vilja ha en båt som alla kan sova i under tak. Det handlar bara om en natt då och då (ingen båtsemetet i en vecka..). Några erfarenheter ang. sovutrymmen?

 

3.) För er som har ägt en Merry fisher ett tag. Hur är kvaliten på båten efter ett par år? Håller grejena etc.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår tredje säsong som ägare av en MF 755 är nu avslutad och äntligen hade vi en sommar med vackert väder så att båten kunnat utnyttjas. Jag tycker själv att vi gjorde ett väldigt bra val när vi köpte en MF.

 

Har tyvärr för lite erfarenhet av olika båtar för att avgöra om båten går stampigt i sjön. Upplever inte att båten är en sådan typ att du kör speciellt fort i grövre sjö. I och med att det är en HT-modell så blir det lite som att stå inuti en bastrumma när båten studsar på vågorna men som sagt det är nog inte riktigt så de flesta kör en sådan båt.

 

Vi har två barn (9/6) och det funkar riktigt bra att sova i den. Denna sommar var vi ute fem nätter i rad. Växlade lite hur vi sov men det vanligaste är att barnen sover i förpiken och vi däruppe.

 

Kvalitetsmässigt tycker jag att det är helt ok. Har som sagt ingen erfarenhet av andra båtar men den faller ju iaf inte i sönder 🙂 Lister runt laminerade delar är ganska trasiga på sina ställen på vår båt men det är å andra sidan något som är lätt att fixa själv.

 

Om du vill ha mer input kring MF-båtar rekommenderar jag Facebook-gruppen som heter Jeanneau Merry Fisher. Primärt norska och svenska medlemmar men den börjar även ha en del medlemmar från andra länder. Finns även en grupp som heter Jeanneau Powerboat owners club UK som du kan bli medlem i. Den är internationell och inte bara för medlemmar från UK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...