Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Robinjaha

Båt 4,5 - 5 Meter

Rekommendera Poster

Söker mig en ny båt inför kommande säsong och behöver råd och tips.

 

Jag har tre stycken modeller som lockar, dessa är:

 

Finnmaster 4902 CLX båt från 2000 motor 45 hk four stroke Honda 1994, äldre 80 vagn medföljer.

Pris: 62000 kr.

 

Buster L 2008 en gammal 70 hk Johnsson från tidigt 90tal medföljer. En ny respo 80 båtvagn kan köpas till för 13000 kr. Tilläggas kan att Bustern har lite fula bulor i fören men ej hål igenom.

pris: 47000 kr

 

Sandström 495 Basic 2011 utan utombordare och båtvagn.

Pris: 23000 kr

 

Jag har redan en Yamaha 50 hk 2-taktare i nyservat skick med reglage som jag tänkt använda mig av då dessa maskiner är billigare att serva men aningen törstigare att köra med.

 

Det jag tänkt använda båten till är fiske av gädda och bad och utflykt på sommaren mestadels inomskärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandström är ju billigast men klart enklast finish och mest basic men nyare såklart. De andra två är ju mer ett val mellan plåt och plast. Själv hade jag valt Finnmaster av dessa om skicket är bra. Hade själv en Yamarin 4730 under flera säsonger. Mycket trevlig båt i den strl klassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som fiskebåt skulle jag föredra Sandström eller bustern.  Rent och öppet fördäck med gott om plats. Dock tar dubbelpulpeten på Bustern onödig plats. Skall man transportera en massa folk är Finnmasterns soffa en praktisk fördel. 

 

Alla tre alternativen funkar ju, men jag hade tagit Sandström, skaffat beggad trailer, monterat din befintliga yamaha, och köpt fiskeprylar och soppa för resten av pengarna. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mindre fyrtaktare än inte nämnvärt dyrare att serva om man skruvar själv. Det går nog på ett ut mot den lägre bränslekostnaden.

 

Jag hade snarare kikat på en Busterkombo med exvis en Yamaha F50. Har kört min Buster M -98 med Yamaha F50 några år och i den storleksklassen hade jag inte valt nåt annat. Är sjukt nöjd med den.

 

Det är billigare och enklare att köpa en färdig kombo än att byta motor osv. Värdet blir dessutom lägre med 2-t på. Yamahan är annars en av de bästa motorer som gjorts, men 4-t är det som gäller idag.

 

Så sälj Yamman och köp en Buster är mitt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med era åsikter och synpunkter.

Har ett lite starkare sug efter Finnmastern.

 

Det är länge kvar tills nästa båtsäsong så man har väl tid att titta på blocket innan man ska gå och lägga sig. 😃

Fast hösten sägs ju vara bästa tiden att köpa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag köpte en nyligen en Ockelbo B16 (mittpulpet) med 60hk E-tec för att ha som fiskepulka och badbåt. Helt ok båt att åka med inomskärs. Hittills är jag nöjd. 

 

Som tidigare svar i tråden så är större durkyta skönt vid fiske. Regnläns är bekvämt oavsett om båten ligger i vattnet eller står på trailer. 

 

Tycker också du ska sälja Yamahan och köpa ett färdigt ekipage båt+motor.  :) Trailer går att hitta till vettigt pris om de inte ingår.

Även om gamla 2-taktare är billigare och enklare att serva så dricker dom mer och behöver tankas oftare. Så roligt är det inte att släpa dunkar om du åker mkt. Insprutad 2-takt eller 4-taktare är att föredra. Lägre förbrukning, mindre vibrationer + rök och behagligare ljudnivå. 

 

Finnmaster 4902 ser ut att vara en fin båt men lite klent med 45hk till 400kg båt.

 

Lycka till! 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa lördag så blir det att spana in Finnmastern. Killen som äger den påstår att den gör ca 27 knop med befintliga motorn och det duger bra för mig, jag har inte bråttom.

 

Yamahan är strax såld så jag ska hålla ögonen öppna efter en fyrtakts Yamma, kanske 60 hk om man hittar en för hyfsat pris. 

 

Kanske ett reparationsobjekt, jag älskar trots allt att få sitta några timmar för mig själv i garaget och mecka och lära mig nya maskiner. 😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt måste jag fråga.

Jag har hört att Honda fyrtaktarna 35 och 45 hk maskinerna från 90 tal skall fylla oljetråget med bränsle vartefter man kör dem. Någon som känner till detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Robinjaha:

För övrigt måste jag fråga.

Jag har hört att Honda fyrtaktarna 35 och 45 hk maskinerna från 90 tal skall fylla oljetråget med bränsle vartefter man kör dem. Någon som känner till detta?

 

Jo, det är tätningen vid bränslepumpen som var av dåligt material, borde ha blivit fixat på garantin.

 

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kaj1:

 

Jo, det är tätningen vid bränslepumpen som var av dåligt material, borde ha blivit fixat på garantin.

 

/Kaj

Jag hoppas det är fixat, annars vet jag vad som bör tittas på!

Kul med fakta och erfarenhet så man förstår vad felet är och kan åtgärda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står det en Finnmaster hemma på gården. Verkar vara en grymt fin båt. Tack för råd allesammans!

Finnmaster.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...