Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patriktornkvist

Hur ta reda på artikelnummer för impeller Mercury 60hp EFI (4t) år 2002?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har googlat mej trött utan att säkert hitta artikelnummer för impeller till min Mercury 60 hp EFI 4taktare från 2002. Vill helst ha rätt grej hemma innan jag börja serva. Till nästa gång kan jag ju spara den den gamla men hur ta reda på det nu. har inte hittat någon svensk gemmensam mercury kundtjänst att ringa eller maila.

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inget som du behöver artikelnummer till. Det finns inte så himla många olika modeller. Köp en impeller som passar till din motor. Svårare än så är det inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men det närmaste jag kom på deras hemsida var

http://www.marinshopen.se/alla-produkter/reservdelar-/mercury-utombordare/kylsystem-/impellrar-/catpageindex/1

och att klicka fram varje impeller för sig och läsa om den passar låter lite tidsödande.

Men de länkade till

https://www.mercurymarine.com/en/us/parts-and-accessories/parts-catalog

som gör mig lite säkrare, men helt otvetydigt är det ändå inte.

Hade gärna sett en websida där man fyller i motordetaljer och sedan får ut en lista med artikelnummer för reservdelar.

 

/Patrik

Redigerad av patriktornkvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en favoritmetod och den går via den USA-baserade sajten boats.net.
(De har brett utbud av reservdelar, men vid motorfabrikat de inte saluför så får man naturligtvis leta på annat håll.)  

Beskriver min favo-metod i fem steg nedan, klicka på länkarna så blir nog min saxade bild begriplig...

Steg/länk 1:
Kommentar; fyrtakts EFI 60hk. Svenska motorer är oftast tillverkade i Belgien.
(Chansade här, kanske stämmer inte detta med 2002? Kolla själv ditt motornummer.)

Steg/länk 2:
Hitta rätt reservdelsskiss där du ser din eftersökta reservdel som skissdetalj.
Kommentar; kan gömmas inom de mest otroliga skissrubriker.
(Bara att kolla alla rubrikerna tills prylen hittas.)

Steg/länk 3:
Här fås en skiss, uppenbarligen är impellern nr 27.

Steg/länk 4:
Denna sida innehåller en "crossreference/ related fitment" om du scrollar ner. Alltså en lista på andra motorer som också har precis samma reservdel.
Kommentar; ovanligt och ibland ytterst värdefullt. Exempelvis ifall man vill köpa en viss reservdel begagnad på blocket eller så, kan vara värdefullt att veta om typ mercury 15 år 1990 hade samma detalj som mercury 20 år 1992. Typ så, går att söka bredare.
(Hos de flesta andra online-säljsajter kommer man tyvärr direkt till kassan då reservdelen klickas.)

Steg/länk 5:
Brukar i ovanstående länk ofta högerklicka och markera/kopiera reservdelsnumret.
Sedan skriva lämplig text i googles sökruta (här inledande "mercury part") och klistra in numret.
Kommentar; mycket snabbt gjort och man får ofta raskt en mycket precis sökträffbild. Väljs "bilder" kan man hitta närbilder. Den goda precisionen hos sökträffbilden kan också poppa upp intressanta forumdiskussioner etc.   

hitta.reservdel..png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era försök och jag har före jag läste Thomas-1 gissat på samma nummer som du kom fram till. Belgien-tillverkad stämmer men mitt serienummer eller modellnr stämmer inte alls med de jag hittar i katalogerna.

På länken

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/2002/60hp

är alla nr 7X604nnXX (där n är siffra och X bokstav) men mitt serienr är OP186NNN och modellnr verkar vara 604PT4S

 

Även på katalogsida 233 här (i 1000sidorskatalogen) gissar jag på samma artnr men svårt att bli helt säker:

https://p.widencdn.net/mhicc5/US-Accessory-Guide_Web-Version-Consumer

 

Får se om det blir rätt när motor skruvas isär.

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den skall passa.
Jag kollade crossreference-listan enligt steg/länk 4 ovan och fann en modell enligt bilden nedan.
Klickade på just den i listan och fick upp denna skiss.
Måste väl vara rätt!?

Marinshopen.se har f.ö. en bra guide angående modell/motor-nummer.

 

crossref.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter ju att vi valde rätt "Gear housing" i ditt steg 2  - där fanns 4 olika att välja på.

Dessutom tyckte jag att mitt serinummer passa in i två olika intervall ovan - de överlappar ju.

Så jag är säkrare men fortfarande inte helt säker.

 

Och maringuiden var bra om man har Mercury 2T men inget om Mercury 4T: "För tillfället finns ingen information om dessa" (dessa = Mercury 4T).

 

/Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

patriktornkvist skrev: Och maringuiden var bra om man har Mercury 2T men inget om Mercury 4T: "För tillfället finns ingen information om dessa" (dessa = Mercury 4T).
Du menar naturligtvis marinshopen, maringuiden.se är ju sajten vi skriver på här.


Okej, vi verkar överens om det mesta.
Skissen jag presenterade i förra inlägget stämmer med din motor, numret ligger i ju spannet "OP153500 THRUE OP400999".
Övrigt stämmer också vill jag hävda, alltså fyrtakts och fyrcylindrig 60-hästars EFI Mercury.


Detta med fyrtakts och fyrcylindrig hittar jag f.ö. genom att kolla runt bland skisserna enligt bilden nedan.


Kul att få "nörda  in" ordentligt på detta med reservdelsnummers trovärdighet. Kan nog vara knepigare än man först anar att bli 100% säker. :)


Angående utväxlingsförhållandet "gear ratio 1.83:1" eller liknande så tror jag det är betydelselöst för vattenpumpens utformning. Jag menar att oavsett utväxling så kommer pumpen att jobba i samma varvtalsspann. Detta eftersom utväxlingen är en anpassning till båten och dess arbetsförhållanden i vattnet. (Möjligen antyds detta i crossreference-bilden, gott om paranteser för den som kan tolka betydelsen??)


[Skall påpeka att i min tidigare bild på "crossreference/ related fitment" så ser den texten ut att inledas med "GEAR RATIO)". Det är bara föregående motors sista rad, borde suddad den för tydlighets skull.]

Bildkälla
aaaa.pngEdit tillägg: lite missvisande pil i skissen. Klicka på "cylinder Head" så syns fyra cylindrar.

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en mycket riktigt en 19453T impeller i min motor och det var en av det två jag hade köpt hem så nu är den bytt. Ska lämna tillbaka den andra jag köpte som var för någon annan motor än min.

 

Tack för stort engagemang i tråden!

 

/Patrik, nu är motorn redo för vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...