Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
StyrmanKarlsson

Luftvärmare och ljud

Rekommendera Poster

2018-11-01 vid 23:35 skrev bhemac:

Tyvärr inte tillåten för installation i båt.  Men det finns andra modeller.

Begagnat kan man hitta hos; http://www.bildelsbasen.se

Var hittar du info att den inte är tillåten i båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte skicka PM till dig styrmankarlsson men får inget kvitto att det gick iväg. Fick du något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Botved:

Var hittar du info att den inte är tillåten i båt? 

Det står i bruksanvisningen. 

"Ej ändamålsenlig användning

All användning som inte finns angiven under ändamålsenlig användning är inte tillåten och följaktligen förbjuden. Det gäl- ler t.ex. för montering och drift i:

– bussar i fordonsklasserna M2 och M3
– kommersiella fordon i fordonsklass N
– båtar och andra vattenfarkoster
– jakt- och skogsstugor, fritidshus eller förtält"

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev bhemac:

Det står i bruksanvisningen. 

"Ej ändamålsenlig användning

All användning som inte finns angiven under ändamålsenlig användning är inte tillåten och följaktligen förbjuden. Det gäl- ler t.ex. för montering och drift i:

– bussar i fordonsklasserna M2 och M3
– kommersiella fordon i fordonsklass N
– båtar och andra vattenfarkoster
– jakt- och skogsstugor, fritidshus eller förtält"

Slarvig läsning av mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-04 vid 09:56 skrev Botved:

Jag försökte skicka PM till dig styrmankarlsson men får inget kvitto att det gick iväg. Fick du något?

Nej, det har jag inte fått.

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nej, det har jag inte.

Provat igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får bli en dieselvärmare, Planar 44D.

Tack alla för er input som hjälpt mig att välja.

 

Jag har googlat på vem som säljer men inte hitta som många. Teplostar och Sea comfort, har jag missat någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

autovarme.se

ebay.com

autoklimat.se

autoterm-europe.com

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det får bli en dieselvärmare, Planar 44D.

Tack alla för er input som hjälpt mig att välja.

 

Jag har googlat på vem som säljer men inte hitta som många. Teplostar och Sea comfort, har jag missat någon?

Köpte min via Ebay, men då måste du komplettera med ljuddämpare och avgasutblås. Även adapter från 100mm till 90 eller 75mm om du inte vill köra 100mm slang till utblåsen. Jag köpte även ljuddämpare för förbränning, utblåset och insuget. 

Hade denna värmare tidigare och var mycket nöjd när man satte dämpare överallt!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera så det verkligen är en Planar om du köper på Ebay eller liknande. Det finns både äkta och oäkta. Det finns en stor grupp på FB som bara handlar om värmare via Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Botved:

Kontrollera så det verkligen är en Planar om du köper på Ebay eller liknande. Det finns både äkta och oäkta. Det finns en stor grupp på FB som bara handlar om värmare via Kina

Pu27 panel= äkta.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer in sent i diskussionen.

Jag har en Webasto, det har hänt flera gånger att "någon", barnbarn, eller jag själv med avsikt eller misstag satt igång värmaren (under innevarande värmebölja) och inte hört att den är i gång, då den går så himla tyst... 

Har haft värmare från Volvo Flygmotor, Wallas, "Eber" (för både luft och vatten) och med undantag för den vattenburna värmen från ebern var de andra mer högljudda. Visserligen kan det ju bero på installationen, men även i lututblåsen och kring avgasröret väsnas webaston subjektivt ingenting alls jämfört med andra värmare jag haft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kommer in sent i diskussionen.

Jag har en Webasto, det har hänt flera gånger att "någon", barnbarn, eller jag själv med avsikt eller misstag satt igång värmaren (under innevarande värmebölja) och inte hört att den är i gång, då den går så himla tyst... 

Har haft värmare från Volvo Flygmotor, Wallas, "Eber" (för både luft och vatten) och med undantag för den vattenburna värmen från ebern var de andra mer högljudda. Visserligen kan det ju bero på installationen, men även i lututblåsen och kring avgasröret väsnas webaston subjektivt ingenting alls jämfört med andra värmare jag haft.

Haha!

Det har hänt mig också några gånger. Vet en gång som var när jag knölade in madrasserna efter vinterförvaringen. Gick emot på-knappen på något sätt och märkte efter någon halvtimme enbart genom värmen att den gick. Eber D4. Tror mycket beror på installationen men även på att konstruktionen är modernare än förr. 

Minns den gamla (Ardic/Volvo flygmotor) där man tvingades välja: varmt eller sova. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Minns den gamla (Ardic/Volvo flygmotor) där man tvingades välja: varmt eller sova. 

 

Jajamän. Jag valde sova, med sovsäck...😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade i sehelbåten en gehå pod vattenburen värme. När jag väl lärt mig att skruva ned veken helt så att den gula sotande lågan blev en blå låga var den enda nackdelen att det tog en stund innan  de tre radiatorerna blev varma.

Skulle gärna installera en sådan i min nuvarande båt, även om wallasen är ganska problemfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Hade i sehelbåten en gehå pod vattenburen värme.

Jo de var riktigt bra. Nackdelen som jag ser det är att det krävs lite pyssel för att starta. Seglar man själv är så skönt att kunna slå på värmen så at det är varmt när man kommer fram.

Den riktigt stora fördelen är att det inte finns mycket som kan krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...