Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
StyrmanKarlsson

Luftvärmare och ljud

Rekommendera Poster

Jag tänker installera en luftvärmare i båten. Diesel ligger väl närmast till hands då jag har gott om det ombord redan. Gasol skulle också kunna funka eftersom jag har det också. 

 

Det jag funderar på är (o)ljud. Skiljer det mellan diesel och gasol? Skiljer det mellan olika dieselvärmare? 

 

/Roy 

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har D2 Ebespächer.

Visst, den ylar en del på högeffekt.

Men det finns original ljuddämpare till insug-förbränningsluft. Har funderat på att sätta nåt liknande på insuget för den värmda luften. I o f s hörs det bara lite inne i båten, när luckorna är stängda.

Nu har jag värmaren i aktern, och sover i förpiken. Luftslangarna dämpar ljudet ur utblåsen.

Har även isolerat slangarna i kalla utrymmen. Gjorde mycket på värmen, men inte ljudet.

 

Det som irriterar mest är tickandet från dieselpumpen. Ska fixa extramjukt fäste till denna. Kanske en enkel låda av typ frigolit runt pumpen också.

 

Glembring-värmare är helt tyst, vad jag hört. Behöver heller ingen el för drift.

Kräver dock större plats för installation och då oftast i boutrymmet. Behöver vertikal skorsten.

(Finns även med varmvattenslinga för element. Funderade mycket på en lösning med värmepaket från bilar och små datorfläktar i varje utrymme.)

 

Personligen är jag övertygad om att min värmare behöver diesel utan RME och andra miljötillsatser.

Kör numer efter ett antal glödnätsbyten (metallnät runt glödstiftet) alltid på blankdiesel från sjömack.

Många år sen jag nu bytte glödnät.

Går fint att byta nätet själv.

 

Om man inte vill ha blankdiesel till motorn, så går det fint att ha egen tank till värmaren.

 

Hade jag satsat på fotogen eller gasvärmare, så hade jag nog blivit ruinerad, då jag kör värmaren mycket både vår och höst.

Kolla pris och förbrukning på drivmedlet.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftvärmare för diesel är de mest högljudda, inte minst utanför båten. Gasol är betydligt tystare, kolla tex husvagnar/bilar. Truma har fina men de är inte gratis. Tråkigaste är väl släpandet av gasolflaskor även om kompositflaskorna är smidiga.

Fotogen, Wallas, är också ganska tysta. Även gamla 1800 om man bara hänger upp pumpen i gummi. Fotogen är dyrare men skillnaden på en säsong blir inte så stor. Jag kör Biltemas fotogen och köper ett par flaskor när jag är där så att jag alltid har ett basförråd hemma i källaren.

Vill man ha det riktigt tyst så är det ett vattenburet system man ska ha. Lite bökigare att installera men kör man ett modernt system med fläktradiatorer så blir det inte så farligt. Ger den mest behagliga värmen ombord. Som värmekälla har man antingen kamin, tex Refleks eller Glembring. Lite bökiga att tända kan jag tycka. Alternativet är tex Webasto, smidig och tyst om man placerar den rätt. Samtidigt kan man få in gångvärme från motorn.

Jag som seglar vill ofta kunna starta värmaren innan jag kommer in i ankringsviken, därför har jag en Wallas. Man trycker bara på knappen så är den igång. Nu ska det bli ett vattenburet system la därför att jag behöver få tillgång till defroster. Men Wallasen kommer att få sitta kvar.

Tittade på båt där man hade en Reflekskamin och gångvärme. Den senare värmde upp tills man i lugn och ro kunde tända kaminen.

 

Installerar man luftvärmare så ska den ta in 100% uteluft, då blir det torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Eberspächer luftvärmepanna (D4+ tror jag modellen heter). Min erfarenhet är att luftvärmaren är snabb att värma upp båten då den går på ett högt effektläge. Sedan reglerar termostaten ner effekten i flera steg. Nattetid går den på lägsta effekt. Blir det väldigt kallt ute (ner mot nollan) så blir det svalare i salongen, där termostaten sitter, och värmaren går upp på effektnivå två. Då vaknar jag ofta och noterar att det svaga tickandet från pumpen ökat i frekvens. men det är inte pumpen som väcker mig utan att det blivit för varmt i förpiken där vi sover, så att det blir onjutbart. Ett par graders sänkning på termostaten så lugnar värmaren ner sig igen o sen är det bara att somna om. Fläktljudet från värmaren är så lågt att det inte stör. Pumpen som sitter i ett stuvfack akterut går att höra om jag lyssnar noga (klockan på väggen i salongen tickar högre...). Alla mina värmeslangar är isolerade med Armaflex (en mjuk och smidig skumplastaktig isolerslang som bl.a. används vid isolering av fjärrkyle-rör), det kanske bidrar till att fläktljudet inte hörs. Runt bränslepumpen sitter även en smal strumpa av Armaflex för att dämpa tickandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har termostaten i förpiken, där jag sover. Stänger dörren på natten och  styr luftflödet enbart dit. Finns ingen anledning att värma resten av båten då.

När morgonen kommer öppnar jag till ruffen/kajutan. Kallare luft kommer då in till förpiken, och värmaren drar igång på högvarv.

Perfekt, lagomt varmt till frukosten.

 

Med spjället på luftledningen, kan jag styra t ex hälften av varmluften till vardera förpik och ruff, de gånger jag har gäster kvar över natten.

 

Eller så kan jag styra all luft till bara ruff, men låta dörren till förpik och termostat vara öppen. Då blir det varamare i ruffen, där jag är på dagen och inställd temperatur i förpiken.

 

För mig perfekt och bränslebesparande.

 

Här räcker det inte med några enliters fotogenflaskor i reserv, då jag ligger ute tidig vår till sen höst. I år 86 nätter + många fler dagar.

 

Fotogenvärmare hör nog till en gången tid. Liksom att köra en fotogentraktor, t ex Volvo T24, på annat än bensin, eller en blandning av diesel och bensin ( ej till värmare! ) p g a det höga fotogenpriset.

 

Klart det ska vara värmare i båte! Mysfaktorn ökar betydligt.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en D4 Airtronic och delar i stort sett erfarenheterna ovan.

Min sitter längst bak i "maskinrummet" så jag hör inte ens bränslepumpens tickande. Luftanslutningarna har ljuddämpare, och när den går på "hålla värme-läge" under natten (tippar på knappt 1kW av de max 4) så måste jag hålla handen för något utblås för att veta att den är igång. Hade en D1L innan som väsnades mer, dels för att den behövde gå mycket ("bara" 1600W) samt att den bara hade ett effektläge. Flera effektlägen är absolut måste om jag skulle välja värmare idag, då de kan vara riktigt tysta på lågeffekt.

 

På max effekt låter den en del från utblåsen, men inte mer än luftvärmepumpen hemma. Fast i det läget går den sällan länge, då det snabbt blir för varmt annars.

En fördel till är att den har friskluftsfunktion. Vill man "vädra ur" kojutrymmena snabbt kan man slå på fullt luftflöde utan värme.

 

Det som möjligen kan höras (beroende på installation) är ticket från pumpen, då det är ett hårdare ljud som man lägger märke till mer än suset från utblåsen eller fläkten. Men den går att ljudisolera (sätta skum runt, den blir inte varm) samt hänga upp mjukt.

 

Skulle undvika gasolvärmare, samt oavsett typ av värmare installera en kolmonoxidvarnare i boutrymmena. Den natten brännkammaren rostar sönder eller avgaser på annat sätt kommer in i ventilationsluften så vill jag vakna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet!

 

F ö gäller det att följa installationsanvisningarna noga. Vart luft tas ifrån osv.

 

Annars perfekt om man inte vill vakna...

Typ Auswitz i miniatyr😨

 

 

- Vårens rutiner kommer härefter att utvidgas med att provblåsa värmaren!

Håller för avgasutgången och blåser in i luftintaget för förbränningsluften.

Ska vara heltätt !!!

 

Samt översyn av alla luftslangar till värmaren.

 

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Den natten brännkammaren rostar sönder eller avgaser på annat sätt kommer in i ventilationsluften så vill jag vakna....

Detta gäller ju oavsett om det är gasol, diesel eller fotogen. Men alla värmare håller ett högre tryck utanför brännkammaren än inuti, rostar brännkamaren sönder så försvinner bara värmen ut genom skorstenen.

Olyckor med värmare är ytterst sällsynta, de som skett är framförallt med typ Aldepannor i husvagnar och har berott på att "någon" satt igen hålen som ska ta in luft.

Värmare typ Wallas som har ett balanserat drag är i princip idiotsäkra.

De flesta värmarna sitter i husvagnar och det är också de som används mest. 90% av är gasol.

 

3 timmar sedan skrev Hybro:

Här räcker det inte med några enliters fotogenflaskor i reserv, då jag ligger ute tidig vår till sen höst. I år 86 nätter + många fler dagar.

Värmare 86 nätter i år?

--

Diesel har ett värmeinnehåll på 8,96kWh/liter, fotogen 9,44kWh/liter. Gasol ger 13,3kWh/kg. De som kör extremt mycket kör kanske 30 nätter/år och bränner kanske 20-30 liter bränsle dvs 1000+1500kr/år. Diesel kostar hälften så skillnaden i kostnad är kanske 500-800kr/år men visst, det kan vara en svår utgift för vissa. "Avskrivningen" för en dieselvärmare är kanske den dubbla. De som byter ut en gammal Wallas mot en ny dieselvärmare kommer aldrig kunna räkna hem den affären.

Gasol kostar 25kr/kg, kostnaden för gasol räknat per kWh är något lägre än för diesel pga det högre värmeinnehållet. Förbränningen är dessutom något effektivare. (kolla temperaturen på avgaserna)

Nej, fotogenvärmare tillhör inte en svunnen tid. Det säljs stora mängder, inte minst pga priset i kombination med livslängden (min båtgranne har en Wallas som installerades 1972. Den fungerar forfarande). Fotogen används även i stor omfattning till både lampor och kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja... det var torrt, varmt o gött i sommar.

 

Lägger i skutan i April, mellan isflaken och tar upp nu i mitten på oktober.

Så värmaren har fått jobba, kanske under 40 av dagarna. Främst på nätterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vattenburen gasolvärmare (AGA) i våran, fungerar utmärkt och är helt tyst, det går inte att jämföra mot wallas 1800 som vi hade i förra båten. Vår båt är lite för stor för värmaren och orkar knappt hålla 20 grader inne när det närmar sig 0 gradigt ute, men det är inte mer än 1-2 nätter om året det händer. Vi bränner upp ca 12kg gasol/år och då är spis & ugn inkluderad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-16 vid 14:25 skrev Hotspur:

Har vattenburen gasolvärmare (AGA)

Jo jag har länge letat efter en begagnad sådan. Med tanke på att det håller extremt länge, kanske dubbelt så länge så kan man mycket väl köpa en begagnad. För några år sedan var tyvärr gasolpriset högt men nu när man man betalar 30kr/kg så blir kostnaden något lägre för gasolen. 

Den är som sagt, helt ljudlös och det luktar inget. Och den dagen man fått biologisk mångfalld i dieseln så fungerar fortfarande gasolvärmaren. Gasol ska man ju ändå ha ombord.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input. Jag läser att dieselvärmare är "brötigast" men ändå inte så farligt. Gasol är tyst men dyrt, eller var åtminstone det förr.

 

Jag har kollat lite på nätet efter gasoldrivna luftvärmare men hittar knappt något. Någon som har några tips?

 

Dieselvärmare är rimligt tysta, åtminstone med ljuddämpare. Hur är det me de billigare märkena såsom Planar? Låter dessa mer än typ Webasto och Ebersprächer? Någon som vet?

 

/Roy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

 

Jag har kollat lite på nätet efter gasoldrivna luftvärmare men hittar knappt något.

Japp, luftvärmare finns ibland, Truma. Men inte så ofta. Det är bara husbilar/vagnar som har råd med dem, de är dyrare men en helt annan klass än "båtvärmarna". Vattenburna är ännu mer sällsynta, åtminstone de som kan monteras i båt.

Gasol var dyrt under många år, antagligen försvann marknaden för båtvärmare. Husbilarna mm har alltid kunnat åka till ställen med billig gasol.

Idag kan man köpa gasol billigt, det blir knappt dyrare än för diesel och med tanke på livslängden så borde det finnas en marknad.

Kanske kan man hitta i UK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte, om man nu gillar att mecka själv, vara så svårt att få till en gasoldriven vattenburen värmare.

Jag har funderat på att bygga om en gasoldriven varmvattenberedare av genomströmningstyp, alltså en sån där som värmer vattnet direkt när man använder det.

Cirkulera vatten genom den och genom värmarslingan i en lös beredare istället för dricksvattnet.

Beredaren blir då både ackumulatortank och värmer varmvatten.

 

Sen får man köra fläktar och värmarpaket där man vill ha värmen i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jonas2307:

Det borde inte, om man nu gillar att mecka själv, vara så svårt att få till en gasoldriven vattenburen värmare.

Bygga är nog inga problem men försäkringsbolaget gillar det nog inte. De nya genomströmningsberedarna är inte dyra och med eltändning så är de otroligt säkra.

Som värmare är de nog mindre lämpliga, verkningsgraden är lägre än en ren gasolvärmare. Sen brukar de låta ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Japp, luftvärmare finns ibland, Truma.

Truma är det jag hittat spår av men ingen som säljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prislappen och framförallt att det inte är godkända för installation i båt gör att det får bli en dieselvärmare.

Det är väl stor risk att försäkringen inte betalar om det mot all förmodan skulle hända något.

 

Då är det egentligen bara frågan om vilket märke man skall välja. Billigare  typ Planar eller mer etablerade typ Webasto eller Ebersprächer? 

 

Vad jag läst mig till så verkar det inte vara någon större skillnad på hur stabilt de fungerar och hur mycket strul det är med dom. Finns det någon här som vet om det skiljer i ljudnivå?

 

/Roy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det är väl stor risk att försäkringen inte betalar om det mot all förmodan skulle hända något.

Precis. Sen finns det de som ändå satt de i båt. Inte så smart. Synd, för det är en himla trevlig värmare, jag har sett dessa i några husbilar.

Ett alternativ till en ny värmare är ju begagnade, de man kan köpa är Wallas och Truma, båda har extremt lång livslängd.

Skulle jag köpa en dieselvärmare så skulle jag köpa en Planar, vet flera som har och är nöjda. Dessutom har de ett anständigt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Precis. Sen finns det de som ändå satt de i båt. Inte så smart. Synd, för det är en himla trevlig värmare, jag har sett dessa i några husbilar.

Ett alternativ till en ny värmare är ju begagnade, de man kan köpa är Wallas och Truma, båda har extremt lång livslängd.

Skulle jag köpa en dieselvärmare så skulle jag köpa en Planar, vet flera som har och är nöjda. Dessutom har de ett anständigt pris.

Jag monterade en Planar  2 Kwh förra vintern och är nöjd med denna , fungerar perfekt med termostaten. Tycker inte den låter så mycket utanför, har ljuddämparen som följde med monterad. Kör den med jämna mellanrum minst 1 timme, skall enligt tekniker göras så för att bibehålla funktionaliteten.

Redigerad av peter-skane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade Planar 44d (4kw) i förra båten. Ljuddämpare är ett måste på avgas, förbränning, insug och utblåset, men annars var jag mycket nöjd. I nuvarande båt har jag en Wallas 1300, inga ljuddämpare men tycker fläkt väsnas och pumpen hörs mer. Har sålt den igår och kommer att beställa en Planar 44d igen. Inte för ljudet, vill ha mer värme då den Wallas jag hade var för klen på hösten och att man kan ju inte kontrollera temperaturen. Finns ju bara av eller på som jag personligen tycker är kass. Fördelen som dom flesta skriver om Wallas är den enkla konstruktionen, elförbrukningen osv. Men smaken är som baken 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev patrikflink:

tycker fläkt väsnas och pumpen hörs mer

Jag har bara haft 1800, Themo 1700 men i dessa kunde man enkelt få bort pumpens ljud med lite gummi. Sen kom jag på att saknade tickandet, det var rogivande ;)

Ljudet från utblåsen var väldigt lågt, mera från insuget eftersom värmaren satt i en garderob. Det försvann när jag fick dit en kåpa för att bara få in ytterluft.

--

För Wallas har man alltid sagt att de ska köras en kvart varje månad men det gäller nog de flesta värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är värmeberoende så tror jag det är viktigast att ha en tillräckligt kraftig värmare för de önskemål man har, annars blir man bara besviken.

 

Om man generaliserar lite så räcker 2 kW om det gäller att värma lite extra de kalla sommardagarna (15 maj, juni, juli augusti, 15 sept), men om man vill klara den kalla våren som kan vara ner mot nollan samtidigt som vattnet kyler skrovet så behöver man 4 kW.

 

Sedan är alla olika, vi har inte använt vår värmare sedan 2014 fast vi lägger i i slutet av april och tar upp första veckan i oktober.

 

Om man använder ljuddämpare och placerar värmaren i ett någorlunda ljudisolerat utrymme så är inte ljudet ett problem. Kan man inte placera värmaren ljudisolerat så ryker några fabrikat som vi sett ovan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Om man generaliserar lite så räcker 2 kW om det gäller att värma lite extra de kalla sommardagarna (15 maj, juni, juli augusti, 15 sept), men om man vill klara den kalla våren som kan vara ner mot nollan samtidigt som vattnet kyler skrovet så behöver man 4 kW.

Lägger i början av mars och tar upp i början av november. Vill även ha varmt under kapellet, har ett stort kapell. Även värme i ruff, midcabin och toa ska hålla 19 grader, även om det är nollan ute. Så en 2kw klarar aldrig av min båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt största problem var att jag hade för mycket effekt, En Wallas 1880 på halvfart blev nästan alltid för mycket i min 27-fotare under sommaren. Många jag prata med upplever samma problem med många start/stopp och en ökad elförbrukning. De flesta bor inte i båten mer än kanske maj - september. Oftast behöver man inte så mycket värme även om man bor i oktober, man lagar ju en del mat också och det ger värme. Man kanske inte behöver hålla varmt under kapellet dygnets alla timmar. Är det riktigt kallt så kan man köra spisen en stund.

Något som är väldigt vettigt är gångvärme, man får lätt 3-4kW när motorn går och framförallt slipper värmaren värma från scratch.

Vill man ha bra värme under den kalla årstiden så ska man ha man ha vattenburen värme. Tiderna mellan start och stopp blir längre om det är varmare ute, man kan dessutom sätta in en ackumulatortank för att slippa ha värmaren i tid och otid.

Sen är det så att om jag värmer uteluft med 3°C och 80% RH till 22°C inne med en luftvärmare så blir luftfuktigheten ca 25% dvs obehagligt torrt.

 

Det bästa systemet har jag (när det blir klart) 5kW vattenvärmare och 1700W luftvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Coronet 32 OF har en Eberspächer D4 och den värmer helt suveränt. En luftvärmare sprider värme snabbare och bättre än vattenburen då inblåst varmluft pressar ut motsvarande mängd luft genom alla springor och ventiler och det blir varmt överallt. Min värmare håller 20 grader inne med steg ett och två (900 resp 2000W) vid noll grader utomhus. Min värmare är än så länge monterad i motorummet och ca två meter 90 mm slang går från den och genom skottet och under babords bränsletank (240 l) och sen under sittbänken i pentryt, under toaletten och sen under sittbänken i främre cabinen och spillvärmen från slangen fungerar som golvvärme genom att värma upp båten på babords sida i hela sin längd. På land så har jag två 230V värmefläktar som går på 800W vardera och trots motsvarande effekt som Ebern på halvfart så blir det golvkallt och inte alls samma komfort. Även bränsletanken och motorutrymmmet hålls uppvärmt av spillvärme. Ändå så räcker utblåst värme till. På lägsta efffekt 900W där värmaren oftast arbetar så är det precis som någon ovan i tråden skriver omöjligt att höra något, man måste känna efter om det kommer varmluft. Steg två hörs men inte mer och inte störande. Bränslepumpen kan höras beroende på montage. Framöver kommer värmaren att flyttas av säkerhetsskäl och då kommer jag att isolera all slang fram till den går igenom skottet in i boutrymmet.

Bränsleförbrukning i snitt på hösten med konstant värme 18 grader och utetemp mellan 0 och 5 plus är 0,20 liter per timme d.v.s en liter räcker till 5 timmar. Jag har en 30 liters rostfri tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Airtronic D4+ som har fyra effektsteg 900/2000/3000/4000W

Alla luftslangar är välisolerade så värmeförlusterna till stuvfack mm är minimala fast värmarslangarna är rätt långa (värmaren sitter i stuvfacket under sittbrunnstoften).

Vid start av värmaren så är det skönt med de 4000 watten så det snabbt blir varmt.

Under nätterna så blir det olidligt varmt i förpiken (har ett utblås längst fram i fotänden av förpikskojerna) om värmaren lämnar 900W-läget.Jag får ställa ner termostaten rätt långt för att hålla värmaren i lågeffektläget. Det fungerar bra att hitta en temperatur så att värmaren inte stannar, det är ju vid omstarter som den drar mycket ström och blir bullrig av fläktljud från utblåsen (startar alltid i högeffektläget).

Vi övernattar ombord från slutet av april till en bit in i oktober och har vid tillfälle vaknat med frost på däck men varmt o gott inombords.

Termostat i all ära men jag saknar en manuell inställning för att kunna välja effektsteg så jag slipper finlira med innertemperaturen på termostaten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...