Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Algot_R

Vinterförvaring

Rekommendera Poster

Nu är det dags att ta in båten till båthuset. Jag har alltid tagit bort kapellet och förvarat det hemma. Dynorna har jag också hemma.  Men är det nödvändigt? Kapellet bör väl tåla kylan? Båthuset är ett skjul med presenning, inga riktiga väggar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om fukt och därmed risk för mögel. En hel vetenskap. Tror experterna här kommer ge dig värdefulla tips.
Förra vintern hade jag kapellet och dynorna i ett ouppvärmt litet hus och mätte samtidigt luftfuktigheten där och i ruffen i båten. Det var samma siffror så i år ligger dynorna i ruffen med en massa Silica Gel som drar åt sig vatten i luften för att minska luftfuktigheten. Självklart måste man byta ut dem några gånger under vintern.

 

Rent krasst är det alltid bra att förvara allt man är rädd om på bästa sätt.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det handlar om fukt och därmed risk för mögel. En hel vetenskap.

Exakt men någon större vetenskap är det inte. Ser man till att luftfuktigheten är max 70% när temperaturen är +5°C eller mer.

Gör man det så finns det inga förutsättningar för vare sig mögel eller rost.

Det enklaste är att åtminstone en vecka köra en elektrisk avfuktare och sen köra hemmagjorda torrbollar. Ingen ventilation! Samt, och det är det viktigaste, ha koll på att luftfuktigheten inte blir för hög.

Gör man detta kan man lugnt ha kvar dynor mm. Visst är det nog bäst at släpa hem allting men så skönt det är att slippa detta.

Om man man vill göra det riktigt bra så kör man en ozongenerator lite. Ozonet tar effektivt död på mögelsporer och eliminerar dålig lukt. Resultatet är ganska imponerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men kanske ska påpeka att båthuset är enkelt med bara presenningar och god avluftning. Väggarna går inte ner till marken, så luften i båthuset är i princip uteluft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har tills nu varit helt torr inuti, ett bra sätt att se det på är att kex och hårt bröd i originalförpackningar smakar bra och är krispiga att tugga, men i år läckte det i en mjukfog mellan hytten och däcket. Då var de salta kexen inte så goda. Men den fogen är fixad.

Nåväl, jag tar in alla textilier, dynor, kuddar, sängkläder, reservkläder, regnställ... allting sådant.

Dynor eller madrasser liksom kuddar kånkas upp på vinden, jobbigt. Men på våren är det bara till att öppna vindsfönstren och låta dynorna kana ned på det branta taket tills de landar på båtens tak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Algot_R:

så luften i båthuset är i princip uteluft

Och den är problematisk, se här den 9/10, 13,3°C och 87% RH. Det är inte bra om det varar några dygn. Vilket det oftast inte gör just nu som tur är.

 

 

IMG_2450.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går i precis samma tankar som du. Jag kör en däckställning med pressening. I vanliga fall tömmer jag båten på dynor etc, låter allt stå öppet och ventilera. 

Men vintrarna är fuktiga nuförtiden, så det ventileras ju allt som oftast med fuktig luft. 

Så i år gör jag kanske tvärtom. Stänger till ordentligt och ställer in rikligt med torrbollar, och då borde väl rimligtvis dynorna kunna ligga kvar...? 

 

Dubbla presseningar gör stor skillnad har jag märkt. Kondensen på insidan av yttre pressen rinner av på den undre och den närmast båten håller sig torr på insidan. 

 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Men vintrarna är fuktiga nuförtiden

Förr lät jag allt stå öppet, inga problem. Men det märks ganska tydligt att klimatet har ändrat sig.

En kille som hade haft sin båt öppen i 30 år berättade att helt plötsligt så var båten full av mögel en vår med stor sanering som följd.

Torrbollar, i synnerhet hemmagjorda, fungerar även om de inte kan sänka luftfutigheten lika mycket som en elektrisk avfuktare.

Ha bara koll på luftfuktigheten ombord, kolla någon gång per vecka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎14 vid 18:14 skrev bhemac:

Om man man vill göra det riktigt bra så kör man en ozongenerator lite. Ozonet tar effektivt död på mögelsporer och eliminerar dålig lukt. Resultatet är ganska imponerande.

Det låter intressant. Har du lust att utveckla det och kanske svara på :

  1. Är ozongeneratorn känslig / beroende av hög / låg luftfuktighet?
  2. Ozon är giftigt eller i alla fall olämpligt. Kan man strunta i det?
  3. Ozon är mycket ("aggressivt") syre som därmed oxiderar metall. Ska man ta bort all metall i rummet / utrymmet innan man kör en ozongenerator?
  4. Vad är dålig lukt? Kan jag ha den på muggen (skojar lite), men ändå, vilka lukter tar den bort?
  5. Du skriver att resultatet är imponerande. Det brukar stå i direkt relation till kostnaden. Vad kostar en sådan?
Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det låter intressant. Har du lust att utveckla det och kanske svara på :

  1. Kanske, har inte brytt mig så mycket men det har fungerat nåra år utan problem.
  2. Ja. Men jag kör ut ozon när jag inte är där. Nedbrytningstiden är kort så det försvinner snabbt. Sen kör jag bara 15 min åt gången.
  3. Gummi/skumgummi är det som är enklast att förstöra. Men inget problem om man kör ut en lagom stor mängd. Lägger man slangen på en dyna så försvinner färgen.
  4. Nu vet jag inte vad du kan producera men ozonet klara det mesta ;) Min generator satt på muggen men slangen blev inte utdragen till salongen. Helt plötsligt var all toa lukt borta! 
  5. Det är det som är det löjliga, den jag har nu kostade ca 170kr. Den ger 600mg/tim. Den första jag hade ser ut som en leksak med fungerar fortfarande. DEN jag har nu är lite bättre gjord.

Många har svårt att tro på det här och olyckskorparna har sagt att hela båten och halva hamnen kommer att vittra sönder. Men det har inte hänt och de som provat har fått erkänna att det funkar.

Den första generatorn beställde jag 2012-03-18 och har varit i drift 15 min/dygn sen jag fick den.

 

 

Ozon 2017.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...