Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kronvik

Biltemas Impeller Volvo Penta TMD40

Rekommendera Poster

Ifjol startade jag en tråd om en Volvo Penta impeller som inte höll måttet. Se här:

Volvo Penta impeller sönder efter en säsong!

Nu har jag gjort som jag sade i det skedet, nämligen använt en Biltemaimpeller säsongen 2018. Jag har alltid haft bort impellern över vintern, och i samband med det är det givetvis inte mycket besvär att byta den på samma gång.

Eftersom Biltemas impeller kostar mindre än en fjärdedel av vad en Pentadylik kostar, så kommer jag, efter detta lyckade test att använda ny impeller varje säsong i fortsättningen.

Vissa röster i min omgivning har låtit göra gällande att Biltemas impellrar inte håller, men för min användning funkar de bra. Bara ett konstaterande.

impeller_18.jpg.6ff2e8f7d8e20535a446745c3f932348.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våren 2017 bytte jag impeller i en AD41P-A installerad fabriksny våren 2005. Inga sprickor, inga lossnade pumpvingar, ingen för hand märkbar skillnad i hårdheten mot den nya.

 

Dårskap att vänta så länge och på så sätt riskera allt och lite till? Javisst! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Dårskap att vänta så länge och på så sätt riskera allt och lite till? Javisst! 😊

He-he. Visst är det dårskap, men det var ju uppenbarligen en impeller med bra kvalitet. 

Jag har en VolvoPenta 200 från 1975 (utombordare på 20 hk), och den gick med originalimpeller ännu på 2000-talet. Jag antar att det är vanligare med riktigt gamla impellrar på utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har äger en Suzuki 28 hk från tidigt 80-tal, köpte den fabriksny och pensionerade den genom att hänga upp den på väggen i förrådet våren 2015. Bytt impeller? Nej, aldrig. Men jag kommer (kanske) att göra det om jag skulle få för mig att avbryta dess pension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att jämföra impellrar i utombordare och inombordare.

Utbordar impellrar lever ett lättare liv i ett pumphus utan kam (puckeln som viker bladen och ger sugkraft till inombordarens pump) Pumpen i en utombordare sitter ju under vattenytan och behöver bara trycka vatten. Pumphuset i utombordaren är helt runt, dock sitter axeln lite förskjuten från centrum. Plocka isär och jämför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är/har varit den tredje säsongen med samma impeller från Biltema i min KAD43.

Jag tar inte ur min impeller om vintern.

Jag kollade den i våras och i början av augusti, såg då bra ut, utan sprickor, men oavsett hur den ser ut nu till vintern eller våren byter jag den till en jag köpte för några år sedan på Ax-marin, piratimpeller det också, men kanske av annan/bättre kvalitet.

MEN... jag har varit ute för det att en impeller från Biltema havererade efter bara 99 sjömil, i Kosterhavet. Detta var nu omkring åtta år sedan, minns det då hunden var valp. Och det var i Nimbusen med TAMD31. Låg och drev med väldigt varm motor vid Tegelholmen, men fick ankrat upp och bytt impeller, men brände mig på fingrarna, sedan vågade jag inte starta upp motorn förrän den svalnat en del. men det var ju ändå tid för lunch.

Så det kan ju vara så att Biltema tagit åt sig kritiken och sett till att den kinesiska tillverkaren (?) använder en bättre gummiblandning, eller så kan det ju vara så att kvaliteten är ojämn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rascal:

Pumphuset i utombordaren är helt runt, dock sitter axeln lite förskjuten från centrum. Plocka isär och jämför.

 

Egentligen har jag gjort det, men det är länge sen. Jag bytte impeller på en 10-hästare en gång, men det var länge sen.

 

7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så det kan ju vara så att Biltema tagit åt sig kritiken och sett till att den kinesiska tillverkaren (?) använder en bättre gummiblandning, eller så kan det ju vara så att kvaliteten är ojämn.

Det är just sånt här man hör som gör att man drar sig litet för att använda billiga piratdelar. Och sen är det väl just den ojämna kvaliteten som blir resultatet av ett alltför pressat pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Rascal:

Pumphuset i utombordaren är helt runt, dock sitter axeln lite förskjuten från centrum.

 

Det borde ju innebära att rotationen blir excentrisk och den excentriska rörelsen borde väl innebära att impellervingarna böjs, om än lite, när de kommer i kontakt med väggen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Det borde ju innebära att rotationen blir excentrisk och den excentriska rörelsen borde väl innebära att impellervingarna böjs, om än lite, när de kommer i kontakt med väggen?

Det är det som är grejen att bladen böjs betydligt mindre i utombordarens runda impellerhus.

Excentriskt är för mig något annat, det är väl när centrumet flyttar sig i en oval bana. I detta fall är centrumet konstant, men förskjutet åt ena sidan av huset. Du får öppna en pump och titta:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kronvik:

Det är just sånt här man hör som gör att man drar sig litet för att använda billiga piratdelar.

VP har ju också haft problem med sina dyra impellrar.

Man får nog helt enkelt låta bli att använda impeller...

...om man inte hittar någon i mellanprisklass som man aldrig hört att det varit problem med. 😁

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Man får nog helt enkelt låta bli att använda impeller...

Jo det är ju egentligen en idiotisk pump för ändamålet.

--

Det enklaste är att byta impeller varje år då slipper man fundera. Ska man använda impellern flerar år så bör man ha ett filter efter pumpen som kan ta hand om ev gummibitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag nyfiken och vill testa en Biltema impeller till min TMD40, vad är artikelnumret på denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2018-10-14 vid 23:18 skrev Rascal:

Det går inte att jämföra impellrar i utombordare och inombordare.

Utbordar impellrar lever ett lättare liv i ett pumphus utan kam (puckeln som viker bladen och ger sugkraft till inombordarens pump) Pumpen i en utombordare sitter ju under vattenytan och behöver bara trycka vatten. Pumphuset i utombordaren är helt runt, dock sitter axeln lite förskjuten från centrum. Plocka isär och jämför.

Plocka isär, jo det har jag av någon anledning gjort några gånger. 😊

 

20 timmar sedan skrev Rascal:

Det är det som är grejen att bladen böjs betydligt mindre i utombordarens runda impellerhus.

Skillnaden är stor Du...😉

 

Johnson 9,9

image.png.16a17280762678fea2305501eb1e625c.png

 

AQ171 m.fl.

image.png.0d01072c888e370f45605552ad0b817e.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Petter10:

Nu blir jag nyfiken och vill testa en Biltema impeller till min TMD40, vad är artikelnumret på denna?

 

Måhända 25-205.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-16 vid 21:42 skrev Volvo_Penta:

Måhända 25-205.

Jep, det är nog den.

Biltema skriver på sin websida:

"Av neoprengummi. Till vattenpump. Passar till inombordsmotorer. Impellern är en förbrukningsartikel och bör bytas ut varje år. Tillverkad i Europa."

 

Byter man ut den varje år fungerar den nog bra. Enligt min ensommarserfarenhet. Georg Ohms erfarenhet är tydligen sämre...

Man vet tydligen aldrig. Hela livet är ett äventyr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kronvik:

Man vet tydligen aldrig. Hela livet är ett äventyr!

 

Jajamän, från vaggan till graven. Och ibland inbillar vi oss att äventyret är större än vad äventyret är...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎16 vid 20:37 skrev Volvo_Penta:

Johnson 9,9

image.png.16a17280762678fea2305501eb1e625c.png

 

AQ171 m.fl.

image.png.0d01072c888e370f45605552ad0b817e.png

Oj, det var ju en otrolig skillnad... (NOT)

Det är klart att en utombordsimpeller klarar sig i 20 år medan man måste byta impellern i en inombordare varje år.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16 timmar sedan skrev Seawolf:

Volvo har haft problem med kvaliteten på sina impellrar. Se följande tråd:

https://www.sxk.se/forum/126/nu-forbattrade-impellrar-ny-information-se-inlagg-2007-03-01#comment-form

 

1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

...och många med dem eftersom Johnson Pump levererade och levererar till ett flertal aktörer på marknaden.

Som sagt, om någon är orolig för kvalitén på olika fabrikat av impellrar så återstår det nog bara att låta bli att använda en impellerpump...

 

På något vis verkar det ju smartast att köpa någon billig impeller eftersom pris och kvalitet som vanligt inte alltid hänger ihop.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...