Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Peter_K

Kolasås i MD5:an

Rekommendera Poster

Nä; har aldrig kört direkt. 

Brukar ha en hink i sittbrunnen och en förlängd slang och låta motorn suga själv; höjden (0,5 meter) borde kompensera för tryckfallet i den längre slangen tänker jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är och skruvar nu. 

Börjar byta finfilter och gamla bränsleslangar så får vi se om jag kan lufta av helvete och få igång motorn. 

 

Så här ser i alla fall en dubbelaxlad pump ut. 

A66685F1-76BA-4ACF-816F-40A8FDEE4FB2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya filter, nya slangar, och två luftningar och motorn startar snällt. 

 

Pumparna sitter trångt och jag glömde hylsnyckelsatsen, så de får vara kvar ett tag till. Nu blir det ett par oljebyten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte motorn nåt ner på den vattenblandade oljan.

 

Den smörjer i princip inget alls! med lagerhaveri som följd.

 

Ur med oljan, i med billig ny till att börja med! Den ska förmodligen bytas än en gång, innan du hittat felet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg det ut innanför pumpen? Det brukar kunna synas om packboxen läckt(i alla fall om det pågått ett tag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bytt olja tre gånger förra helgen, två den här. Såklart kör jag inte på vattenblandat medvetet. 

 

Jag fick som sagt inte loss pumparna. 

Börjar fundera kring om det inte vore begåvat att montera den oanvända originalpumpen och komplettera med en elektrisk pump för att bli av med den här konstruktionen. Det är ett litet helvete att byta impellrarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Börjar fundera kring om det inte vore begåvat att montera den oanvända originalpumpen och komplettera med en elektrisk pump

Jo det är begåvat. Elpumparna som man tex har på en Martec-kylning håller mycket länge. Tyvärr är de pumparna dyra. Men, hittar man en pump från en skrotad Webasto eller Eber så funkar det. En bekant kör så sedan flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

Jo det är begåvat. Elpumparna som man tex har på en Martec-kylning håller mycket länge. Tyvärr är de pumparna dyra. Men, hittar man en pump från en skrotad Webasto eller Eber så funkar det. En bekant kör så sedan flera år.

Dyrt; allt är relativt. 

Jag behöver bara köpa hälften så många impellrar, och en sådan här för 1.400 kr duger väl..?

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/cirkulationspump/cirkulationspump-cm10p7-12v-16mm?gclid=EAIaIQobChMIjJ_Vk6uY3gIVRqsYCh0TogN7EAQYByABEgIhrvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom kan vara lite luriga att få ut, brukar vara bra passning mellan block och pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Dyrt; allt är relativt. 

Jag behöver bara köpa hälften så många impellrar, och en sådan här för 1.400 kr duger väl..?

Pumpen ger 15 l/minut, låter helt okej för din motor.

 

Mackey

 

PS

Man behökver ju inte byta impeller så ofta och på BT kostar de 100 :- kronor styck. Det tar nog minst 28 år, troligen 42, att spara in kostnaderna för el-pumpen.

Mängden svordomar kommer att minska, vilket är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Pumpen ger 15 l/minut, låter helt okej för din motor.

 

Mackey

 

PS

Man behökver ju inte byta impeller så ofta och på BT kostar de 100 :- kronor styck. Det tar nog minst 28 år, troligen 42, att spara in kostnaderna för el-pumpen.

Mängden svordomar kommer att minska, vilket är bra.

Vågar inte köra Biltema-impellrar, så jag kör original för 338 kr/styck, så pumpen kostar fyra impellrar, så den är betald på mindre än tio år skulle jag säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det. Fick du loss pumparna.

Var det tecken på vattenläckage?

 

Mackey

 

PS igen

41 minuter sedan skrev Peter_K:

original för 338 kr/styck

Nu minns jag varför jag gick över till BT.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Peter_K:

den är betald på mindre än tio år skulle jag säga.

och den håller i minst 20 år. Dessutom arbetsbesparande.

--

Jag har inga problem med Biltemaimpellers men jag byter varje år, inte för att det kanske behövs men då slipper jag hålla reda på vilket år jag bytte senast. Tänkte undvika att behöva skriva Maskindagbok.

När sjövattenfiltret är flyttat till efter pumpen så kan impellern få sitta längre. Oftast börjar ju delar av impellern att lossa när den är slut. Har man övervakning på flödet så borde man märka när det börjar bli dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Hur gick det. Fick du loss pumparna.

Var det tecken på vattenläckage?

 

Mackey

 

PS igen

Nu minns jag varför jag gick över till BT.

Nej; kom inte åt att få loss med de verktyg jag hade med mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-22 vid 12:13 skrev Peter_K:

Nej; kom inte åt att få loss med de verktyg jag hade med mig. 

Borta! 😅

BF32493E-BE86-431C-9318-01E2F568391A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och den gamla originalpumpen skall renoveras och användas för sjövattenkretsen; den är i stort sett oanvänd, inga spår någonstans, har beställt renoverings-kit med nya lager, tätningar och axel eftersom grejerna har legat på en hylla i nästan 40 år; samt en Johnson elektrisk pump är införskaffad som skall cirkulera sötvattenskretsen (=den med glykol). .

Får bli lite kvällsjobb att montera detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...