Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Peter_K

Kolasås i MD5:an

Rekommendera Poster

Sådär - båten på land. 

Skulle byta oljan, och det var kolasås i hela motorn.

Suck. 

Vatten i oljan är aldrig bra. 

 

Motorn har alltid varit sötvattenskyld via värmeväxlare, den har en dubbelaxlad Johnson-pump för de två kylkretsarna, och jag är rätt säker på att läckaget kommer från pumpen. Det är tydligen vanligt med sådana läckor. 

 

Dessutom har motorn börjat bete sig skumt. För en vecka sedan, vid avmastning, tappade den ork och la av. Efter en luftning fick jag igång den igen. I morse gick den snällt efter lite ”vevande” med startmotorn (det var ju kallt...), gick hur bra som helst till kranen, men la sedan av efter jag kört ett tag på land i samband med oljebytena. 

 

Frågan är - vad fan gör man..?

Motorbyte går fetbort. Båten är kanske värd 40 kkr, att då lägga 80 kkr på ny motor finns inte på kartan. Hatar utombordare. 

Planen - fixa motorn. 

 

Jag har bollat med en kompis som säger: 

1. Kompprov, avgöra om kolvringarna är slitna. Då måste man tydligen lyfta ur motorn (det vill jag slippa). 

2. Demontera pumpen, fixa!

3...?

 

Vad säger samlade motor-expertisen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut ingen erfarenhet av motorn i fråga och orkar inte googla heller. 

Men hur skulle det kunna komma vatten i oljan via sjö/färskvattenpumpen? Isåfall borde det vara via packboxen på axeln? 

Låter isåfall som en affär på bortåt hundralappen på ex,vis Sverull. https://www.sverull.se/produkt/tatningar

 

Sitter det värmeväxlare till smörjoljan? 

Isåfall skulle det vara min ”suspect no 1”. 

Du har väl inte alltför långt till Huddinge? 

Där vill jag tipsa om http://www.kylarservice.se/ 

 

Om han mot förmodan får ge upp får du bege dig till https://www.martec.se/ i Solna. 

 

Annars är det förmodligen topplockspackningen som gett upp. 

Har somsagt inte en aning. Men lite lokala tips iaf. Tror i vilket fall att maskinen har mycket kvar att ge. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det läckage från vattenpumpen går inte motorn dåligt. Det gör den bara om intrånget påverkar cylinder/topp.

 

Det finns såklart många felkällor till dålig gång, men kompprov skulle vara mitt första steg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Motorbyte går fetbort. Båten är kanske värd 40 kkr, att då lägga 80 kkr på ny motor finns inte på kartan.

Jag har förstått att du inte vill byta motor och helst inte lyfta ur MD5:an heller, men...

För att inte sprida en felaktig bild av vad ett motorbyte kostar vill jag tala om att en liten Vetus 12 hk motor kan man köpa för 40 000 till 45 000:- kronor med adapter för S-drev. Motorn maxvarv är 3000 rpm så den funkar bra på drev med utväxling 1,66:1.

 

Okej, vad göra?

Du måste ju hitta orsaken till vattenläckaget, annars står du ju utan motor i vår. Byta packning i vattenpumpen kanske hjälper, men om det inte hjälper då? Nu kör du ju inte så mycket ned motorn, så du kanske klarar en säsong även om du får in vatten i oljan. Man kan ju byta olja några gånger under säsongen...

 

Du måste också hitta orsakerna till startsvårigheterna och till att motorn stannar.

 

Svårt att starta kan vara dålig komp som kan vara dålig cylindertoppspackning och dålig packning kan ge vattenläckaget. Det kan också vara rost och/eller sprickor i motorblocket upp mot toppen som ger läckage av vatten och dålig komp.

Det kan också vara spridarna som måste fixas.

 

Sedan är det frågan om varför motorn stannar?

Smuts/alger i tanken, igensatta filter, kass insprutningspump, luftläckage i bränsleledningen, mm?

 

Man kan fundera på om det är varm motor som gör att den stannar, bara en gissning. Varför i sådana fall?

 

Gör ett kompressionsprov till att börja med, så kan vi gissa vidare sedan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den tar in vatten via trasig topplockspackning el liknande som är placerat på sötvattensidan så försvinner det glykolvatten och motorn brukar gå dåligt och även ryka vitt.

Har du sett om nivån sjunker i sötvattenkretsen?

 

Men det kanske slumpat sig så det är 2 olika felkällor som visat sig på samma gång

 

Oljeproblemet kan ju vara som du skriver, axeltätningen. Nu är jag inte riktigt hemma på hur din pump ser ut, men sitter sötvatten och sjövatten impellrarna efter varandra på en gemensam axel eller har pumpen 2 axlar som drivs via en kuggväxel av en gemensam axel in till motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Gelis:

Har du sett om nivån sjunker i sötvattenkretsen?

 

Bra första fråga!

30 minuter sedan skrev Gelis:

Men det kanske slumpat sig så det är 2 olika felkällor som visat sig på samma gång

 

Bra!

 

Sedan för att komplisera det hela kan ju sjövattenpumpen läcka in i kylvätskepumpen och hålla normal nivå där, kolla frostskyddet om det har minskat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

men la sedan av efter jag kört ett tag på land i samband med oljebytena

 

Beskriv hur du ordnat med kylningen.

 

Vattenblandade oljan måste bort och maskinen bör köras med ny olja ett tag för att smörja runt hela motorn invändigt med ny olja, det gamla sölet orsakar annars rostbildning i maskinen under vinteruppehållet.

 

Rusa inte iväg och gör en massa dyra renoveringar utifrån tro, utan gör en adekvat felsökning.

 

Jag tror som Gelis ovan att det är två separata fel, vattenpumpen är starkt misstänkt, plus läckage i bränslesystemet, luft läcker in långt innan man ser att bränsle läcker ut.

 

För allmän info, visa gärna en bild på dubbelpumpen, är nog inte så många som vet hur den ser ut och funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - jag har tyvärr ingen bild på dubbelpumpen, men det ser ut som en vanlig, mekanisk pump men i stället för lock för impellen på pumpen närmast motorn monterar man en till pump. Dvs; det är två pumpar som sitter på varandra. 

 

Ja - kylvattennivån har minskat i sötvattenkretsen. 

 

Jag har inte noterat någon extra vit rök - men eftersom avgaserna är sjövattenkylda är det ju alltid lite vit rök tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peter_K:

Dvs; det är två pumpar som sitter på varandra. 

Vilken pump (innre/yttre) cirkulerar sjövatten och vilken cirkulerar kylvatten?

 

2 timmar sedan skrev Gelis:

Men det kanske slumpat sig så det är 2 olika felkällor som visat sig på samma gång

Jo, det har man ju varit med om, ofta till förtret för felsökningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den inre (närmast motorn) cirkulerar sötvatten, och den yttre cirkulerar sjövatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ja - kylvattennivån har minskat i sötvattenkretsen.

 

Kraftig minskning, har du behövt fylla på under sommaren?

Har du observerat läckage under pumpen?

Det finns "skvallerhål" under pumpen, så att man kan se att radialtätningarna börjar bli dåliga.

(det finns folk som kladdar i någon form av "smack" för att täta skvallerhålen, då är nästa mål för vattnet/ kylvätskan motoroljan.

 

Man brukar även kunna se i efterhand att det har läckt, brukar vara färgförändring där vatten/kylvätskan runnit.

 

Ska försöka sammanfatta; P,s maskin har varit sötvattenkyld från början, vilket gör att läckage mellan topp/ cylinder, rost / packning, är mindre troligt.

Dock kan det inte helt uteslutas.

 

Läckage från pumpen in mot oljan är ett känt fenomen, så jag lägger min peng där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har läckt en hel del, säkert en liter, men jag uppfattar det som om läckaget uppstått under hösten. Saken är ju den att jag sällan går längre sträckor med motorn eftersom jag hellre seglar. 

 

Jag har inte noterat något dropp, får kolla om det finns skvallerhål när jag demonterat pumpen. 

 

Har en bild på motorn och oljan, men eftersom man f n inte kan ladda upp bilder från iPhone och iPad får jag försöka på måndag när jag har tillgång till en PC. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Frågan är - vad fan gör man..?

...

Planen - fixa motorn.

Vilka fel finns?

  1. Vatten i oljan.
    Eftersom det är troligt att det är vattenpumpen som läcker så fixa den.
    Sedan vet jag inte hur man ska vara säker på att det är "rät" fel eller det enda felet.
  2. Motorn tappar orken eller stannar.
     * Suger bränslesystemet in luft?
    Enklast tycker jag är att köra från en extern tank (finare ord för en gammal spolarvätskedunk) med slang så långt fram mot motorn som möjligt. Funkar allt okej då så sugs luft mycket sannolikt in i bränslesystemet. Då är det "bara" att se till att det blir tätt.
     * Smuts i tanken?
    Smuts i tanken gör ju att det kan bli jobbigt att få fram bränsle och/eller att luft lättare sugs in på vägen. Kontrollera och rengör tanken vid behov. Blås ur alla rör och slangar så att även de är rena. Byt även bränslefilter.
     * Fel på insprutningspumpen.
    Om inte ovanstående har hjälpt är nog risken större för att det är insprutningspumpen som är boven. Nu närmar jag mig min komfortzon när det gäller dieslar, så någon annan får ta vid.
  3. Motorn är svårstartad.
     * Mest troligt att kompressionen är dålig. Kolla! 
     * Spridarnas skick påverkar också startvilligheten.
     * Naturligtvis blir motorn svårstartad om det inte kommer fram något bränsle.

Få ordning på 1 och 2 först, 3 kan du leva en säsong till med. Gå en dieselmotorkurs och planera för att  renovera din motor själv vintern 2019/2220.

 

Renovera själv var vår plan till vi insåg att en MD11 är väldigt stor och tung, samt att de delar och den hjälp vi skulle behöva för att göra en "riktig" renovering som garanterat skulle få motorn att gå bra i 15 år till skulle kosta rätt mycket, nästan lika mycket som en helt ny motor i vårt fall.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”MD5 For Dummies” används flitigt. 

Här kommer en bild på skönheten. 

 

7DC82CAA-FAC9-481F-A6E5-C576155C0094.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om det inte är dags att bita i det sura äpplet och lyfta ur motorn och passa på att ge både motor och motorrum en överhalning. Inte så kul kanske men det brukar kännas bra efteråt.

Vi gjorde det i en båt, mest för att kolla att det gick. Det positiva var att det var så himla enkelt. Skönt att veta inför framtiden.

--

Det finns olika sätt att leta fel. jag skulle börja med att plocka ur spridaren, dra runt motorn för att se att spridaren är rimligt ok dvs distinkt öppning, sprider åt alla håll och inget efterdropp. Är det inte ok så skicka på provtryckning/justering.

När spridrenär ute så passa på att provtrycka motorn dvs skarva i en meter slang till exp.kärlet  och se om det går att hitta något vattenläckage. Nästa steg är ju att lyfta toppen, jag kan tänka mig att det inte är så kul med tanke på hur motorn är monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridaren fick sig en justering för en 3-4 år sedan, och motorn har inte gått många timmar sedan dess.

 

Tror jag kan få loss toppen, får jag väl av ventilkåpan borde det funka. Annars sätter jag sågen i inredningen. Det är som sagt trångt, och att få ut motorn är inte alls att leka med och innefattar bl a att riva vintertäckningen och beställa ut en kranbil - förutom att riva inredningen då. 

 

Är som sagt inte alls sugen att lyfta ur motorn och göra ”allt”, även om det såklart vore det bästa. Hade jag oändligt med fritid, eller inga andra saker att ta hand om i livet så hade det varit en smal sak, men nu skall mycket annat hinnas med (barn, hus, jobb... och kanske ha kul ibland också), så jag undviker lyftet i det längsta. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

och kanske ha kul ibland också

 

Du är ju praktiskt lagd så det skulle ju exempelvis kunna vara lite skruvande, med motorn alltså...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Du är ju praktiskt lagd så det skulle ju exempelvis kunna vara lite skruvande, med motorn alltså...😉

Njae... ja - jag är visserligen hyffsat praktiskt lagd, men just skruva motorer ser jag liten glädje i tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

Du är ju praktiskt lagd så det skulle ju exempelvis kunna vara lite skruvande, med motorn alltså...😉

Det absolut värsta är väl i fall han kommer på att det är kul att skruva med motorer. Vem vet, nästa steg kanske blir motorbåt! ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är pumpen kollad?

 

Jag frågade tidigare i tråden hur kylningen varit ordnad vid körning på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålomspunnen bränsleslang med osynliga sprickor som släpper in luft? Slangen kanske känns fuktig av bränsle?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittat på bränsle filtren? Jag fick glädjande dieselslem i tanken denna säsong. Grovfiltret tog det som tur var så jag fick inga mer fel än att motorn stannade. Gick att köra på låg last men det var ingen ork i motorn.

 

Att motorn inte orkade kan vara ett fel, olja i vattnet kan vara ett annat. Behöver inte vara relaterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-13 vid 21:01 skrev Peter_K:

Sådär - båten på land. 

Skulle byta oljan, och det var kolasås i hela motorn.

Suck. 

Vatten i oljan är aldrig bra. 

 

Motorn har alltid varit sötvattenskyld via värmeväxlare, den har en dubbelaxlad Johnson-pump för de två kylkretsarna, och jag är rätt säker på att läckaget kommer från pumpen. Det är tydligen vanligt med sådana läckor. 

 

Dessutom har motorn börjat bete sig skumt. För en vecka sedan, vid avmastning, tappade den ork och la av. Efter en luftning fick jag igång den igen. I morse gick den snällt efter lite ”vevande” med startmotorn (det var ju kallt...), gick hur bra som helst till kranen, men la sedan av efter jag kört ett tag på land i samband med oljebytena. 

 

Frågan är - vad fan gör man..?

Motorbyte går fetbort. Båten är kanske värd 40 kkr, att då lägga 80 kkr på ny motor finns inte på kartan. Hatar utombordare. 

Planen - fixa motorn. 

 

Jag har bollat med en kompis som säger: 

1. Kompprov, avgöra om kolvringarna är slitna. Då måste man tydligen lyfta ur motorn (det vill jag slippa). 

2. Demontera pumpen, fixa!

3...?

 

Vad säger samlade motor-expertisen..?

 

Att du har mjölk i kaffet? Luktar det avgaser i behållaren?

4CABFEBB-5EAB-4B4D-97EF-6A70CD2EA6CA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modifierar min tidigare tanke om detta, kolla först bränsleslangen och om den är stålomspunnen byt den även om den verkar hel, förr eller senare börjar den läcka utan att man märker det och då blir det just sådana här svårförklarade problem med gången. Kolla vattenpumpen som föreslagits av dem som kan. Därefter skulle jag lyfta toppen. Visserligen både kul och lärorikt men börja med det enklaste.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn startade efter luftning behöver inte nödvändigtvis betyda att det var luftningen som löste det hela. Kombon av symptom tyder på vattenintrång i cylinder, dvs troligast topppackning eller spricka någonstans.

 

Vattenpumpen kan ge intrång och bör kollas först. Ta loss och kika efter hur packboxen ser ut, rost mm.

 

När kollade du oljan senast?

 

Kompprovet görs snarare för att se om du tappar kompression vid topplockspackningen. Låg komp i detta läget tyder mer på det än ringar. Ringarna är en slutsats om motorn fungerar bra i övrigt.

 

Flera verkar vara inne på 2 olika felkällor, men sannolikheten måste ju vara större att problemen hänger ihop. Man skall alltid börja felsöka det lättaste och inte köpa dyra delar innan man vet vad som är fel. Däremot skall man titta på tecknen utan att favorisera de billiga lösningarna. En topplockspackning är dessutom billigare än en ny vattenpump(om den inte klarar sig med ny packbox).

 

Dålig gång, vatten i oljan och minskad nivå av kylarvätska är de starkaste signalerna på brusten topplockspackning.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Mange249:

Dålig gång, vatten i oljan och minskad nivå av kylarvätska är de starkaste signalerna på brusten topplockspackning.

 

Nja, TS maskin har ju en dubbelpump så det kan mycket väl vara så att kylvätskan läcker in i motorn genom kylvätskepumpen, att säkerställa att så inte är fallet är prio ett!

 

Sedan har jag frågat vid två tillfällen i tråden hur kylningen varit ordnad vid körning på land, utan att få svar, det händer vid dylika manövrar att folk fyller på vatten i oljan omedvetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - det är lite körigt just nu, har inte hunnit svara...

 

När jag körde på land för att cirkulera nya oljan kopplade jag loss slangarna från sötvattenspumpen (den inre) för att undvika mer vatten i motorn. Jag lät den gå någon minut; kände med handen på alla delar för att den inte skulle gå varm. 

 

Upptäckte vattnet i oljan innan jag körde den på land. 

 

Oljan kollades och byttes nog i våras, men då jag inte kunde se några tecken på rost runt påfyllningshål mm, trots att det fanns skum där, så bedömer jag att läckaget var rätt färskt. 

 

Det skall gå att byta tätningar på befintlig pump. Vet mer i helgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst går det att byta radialtätningar, och lager, är lagren dåliga/glappa håller inte tätningarna särskilt länge, och du kan vara tillbaks på ruta ett igen.

 

Körningen på land låter ok, det finns folk som kopplar in trädgårdsslangen med kommunens tryck på vattnet direkt in i motorn, och ifrågasätter om man påpekar det olämpliga i det förfarandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...