Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
red_lobster

Borttappade hummertinor

Rekommendera Poster

Tänkte höra vad det finns för kreativa förslag för att hitta borttappade tinor.

Är det t.ex. möjligt att se tinor med ett riktigt bra ekolod? Undervattensrobot? Neodymmagnet?

 

Tänkte egentligen inte bara för egen del utan hur man på ett prisvärt sätt skulle kunna få bort skräp från fiskeplatserna. Det måste finnas mängder där nere.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är möjligt med typ Simrad/Lowrance StrutureScan. Jag fick en demonstration av systemet och det var mycket skräp man kunde se på botten, stockar, cyklar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppblåst kula i varje ände borde ge ett bra mål för ekolod. Densitetsskillnader ger starka ekon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på tv att man letade upp tjuvfiskarnas omärkt kräftburar med en undervattensrobot.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror en undervattensrobot eller undervattensdrönare inte blir så lönsam. Men himla kul grej!

13.117,71 Kr + lite moms

 

underwater drone.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat en sån här för att försöka hitta ett par kräftburar jag råkade sätta med för kort lina.

 

http://webbshop.carapax.se/ankare/draggningsankare/

 

Hittills inget napp, men när jag försökte på ett annat ställe där jag blev av med en hummertina så fick jag napp. Inte min, men det var i alla fall en tina. Tyvärr var den helt trasig, men jag tog med den i land ändå.

 

Har funderat lite på att dragga lite mer. Det ligger ju många tinor kvar på botten, och får man upp en som är märkt kan man lämna den till rätt ägare, är den inte märkt kan man ju anmäla som upphittat räknar jag med. Och samtidigt städar man botten!

 

Vet dock inte vad kustbevakningen säger om det (eller snarare juridiken) men det kan ju inte vara något problem tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det yngre än hundra år ska du försöka spåra ägaren eller anmäla till polisen. Dyker ingen ägare upp så är det ditt.

Kan vara ganska lönsamt, vi dök mycket och hittade en del även om det mesta var dåliga ankare.

Det går antagligen att få lönsamhet i det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

 

Det går antagligen att få lönsamhet i det.


Om man tänker lönsamhet i hummerfiske, så är väl det mest kostnadseffektiva att köpa hummer i fiskaffären. 

Att ha hummerfiskande kompisar är inte helt fel. Det har blivit åtskilliga spänner med krabbor genom åren. 

 

44350355_479382865804685_9066250919007485952_n.thumb.jpg.6da79b39c9d9edf920ff60d8c3f456f3.jpg

 

Fram tom 1980-talet seglade vi enbart med dragg som "ankare". Kompisen förtöjde nedanför sitt hus på Kalvbogen (Smögen) en Lördag för att plocka ur och städa båten efter sin segelsemester och vår familj skulle ta  över båten för vår segelsemester.

När kompisen skulle ta upp draggen för att köra båten till båtplatsen, fick han inte upp draggen. Till slut fick han loss den. Då hade han brutit av fästet till ett av flyna.

Affärerna som sålde draggar  hade redan stängt fördagen och vi hade tänkt att gå så snart vi plockat ombord våra grejor.

Åkte ut till lotsen Börge Larsson på Smögen och frågade om han hade några gamla ankare. Börge var även grodman och brukade dyka i Smögenhamnen om nån satt fast sitt ankare. Det hände att han hittade ankare  som man kapat ankarlinan tillför att komma loss.

Han hade en 7,5 kg COR och ett par små draggar och ett par små ankare av annan typ. Några av dem med en stump kätting. Fick alla fem för 100 kr. Semesterseglingen gick alldeles utmärkt - åtminstone ur ankringssynpunkt.

COR-ankaret blev senare huvudankare på min havsfidra.

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta förslag. Dragga känns dock lite som att leta efter nål i höstack. Har försökt med det lite då och då utan större framgång. Råkade dock en gång av en slump få upp en tina med min vanliga drag... Undervattensrobotar fortfarande lite dyra.

Kanske en fiskekamera kunde vara en budgetlösning? T.ex.

https://www.e-ville.com/sv/3045877-elekronik/30157-fiskekamera-med-spofaste-30m.html?gclid=EAIaIQobChMIz5-34vau3gIVh9OyCh33Yw-VEAQYCCABEgKygfD_BwE

 

Kan också underlätta vittjandet, bara skicka ner kameran och kolla innan man börjar dra :)

Redigerad av red_lobster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev red_lobster:

Kanske en fiskekamera kunde vara en budgetlösning?

Sådan är kul, jag lånade en och lekte med. Titta rakt ner på botten går bra men när vi vinklade den för att se åt sidan så vred den sig alltid åt fel håll.

Vi provade även att bogsera den, det funkar en bit men är hopplöst eftersom man inte kan reglera djupet.

Slutsatsen är att man behöver en "torped" med höjd och skevroder som plattform för kameran. Rodren styrs med servon via kabel. Där slutade det projektet men det skulle säkert fungera utmärkt.

Igår var jag ute och åkte med en båt utrustad med Simrad Totalscan, man ser mycket grejer på botten. Mycket användbar teknik för att leta grejor, i synnerhet med en robot som som kan gå ner och kolla närmare. Eller kanske en fiskekamera.

Draggning är betydligt billigare och med träning och flera draggar kan man säkert hitta ett och annat.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...