Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Adamddd633

Inga packningar på Alpha One Gen 1 drev

Rekommendera Poster

Hej!

Återigen mina båtbekymmer. 

 

Köpte båten i sen somras, förra ägaren sa då att oljan i drevet var bytt inför denna säsong och inte kört med båten efter det. Jag körde cirka 15timmar denna säsong, och tänkte att det var bäst att kolla drevoljan i vilket fall. Ut kom en grön/brun grumlig olja, alltså med vatten i. Ser inte ut att vara mycket vatten men tillräckligt för att något är fel.

 

Det jag märkte var att det inte fanns någon packning på någon av oljepluggarna, varken på övre eller under.

Det ska det väl göra? Annars är det väl inte så konstigt att det kommer in vatten? Eller? Vad ska jag göra nu? Riva ner hela drevet för att kolla alla packningar eller testa med att bara sätta dit nya packningar på oljepluggarna?

 

Drevet är ett *Alpha One Gen 1

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Adamddd633:

Hej!

Återigen mina båtbekymmer. 

 

Köpte båten i sen somras, förra ägaren sa då att oljan i drevet var bytt inför denna säsong och inte kört med båten efter det. Jag körde cirka 15timmar denna säsong, och tänkte att det var bäst att kolla drevoljan i vilket fall. Ut kom en grön/brun grumlig olja, alltså med vatten i. Ser inte ut att vara mycket vatten men tillräckligt för att något är fel.

 

Det jag märkte var att det inte fanns någon packning på någon av oljepluggarna, varken på övre eller under.

Det ska det väl göra? Annars är det väl inte så konstigt att det kommer in vatten? Eller? Vad ska jag göra nu? Riva ner hela drevet för att kolla alla packningar eller testa med att bara sätta dit nya packningar på oljepluggarna?

Vad är det för drev vp eller merc? På vp brukar du ha oringar i pluggarna. Om du har vatten i drevoljan brukar den se ut som caffe latte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kossor:

Vad är det för drev vp eller merc? På vp brukar du ha oringar i pluggarna. Om du har vatten i drevoljan brukar den se ut som caffe latte. 

Oj ja det kanske hade varit bra att skriva 😉 drevet är Alpha One Gen 1

Vattnet ser ut som caffelatte men grått/grönt

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Adamddd633:

Oj ja det kanske hade varit bra att skriva 😉 drevet är Alpha One Gen 1

Ok sorry då vet nog inte jag med säkerhet hur det ska vara på dem, finns nog andra här som sitter inne med den kunskapen, men en fråga till var drevet fullt med vatten eller var det bara lite blandat, hur hög nivå hade du på stickan? Riv inget drev innan du kollat igenom allt nu sitt still i båten.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Ok sorry då vet nog inte jag med säkerhet hur det ska vara på dem, finns nog andra här som sitter inne med den kunskapen, men en fråga till var drevet fullt med vatten eller var det bara lite blandat, hur hög nivå hade du på stickan? Riv inget drev innan du kollat igenom allt nu sitt still i båten.😉

Somsagt så var det verkligen inte fullt med vatten, har fyllt upp en 1l genomskinlig flaska och ska se om vattnet skingrar sig från oljan. Jag kollade inte på stickan, finns nog ingen sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte kom ut rent vatten när du lossade avtappningspluggen, är det nog ingen fara. tilta upp drevet lite och sväng det så att avtappningshålet kommer så lågt som möjligt. Låt det vara så tills det slutar komma olja. Fyll på ny olja, så klarar det sig säkert. Om du är orolig, kan du byta oljan igen efter lite körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rollen:

Om det inte kom ut rent vatten när du lossade avtappningspluggen, är det nog ingen fara. tilta upp drevet lite och sväng det så att avtappningshålet kommer så lågt som möjligt. Låt det vara så tills det slutar komma olja. Fyll på ny olja, så klarar det sig säkert. Om du är orolig, kan du byta oljan igen efter lite körning.

Misstänkte det. Ska jag sätta någon gummipackning för pluggarna eller ska det inte vara några packningar för dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara en packning under varje plugg. I original är det en fiberpackning men det finns även gummiöverdragen metall. Kolla noga att det verkligen inte sitter kvar någon gammal packning på pluggen eller runt hålet. Det är inte helt ovanligt att folk får dit flera stycken. Det ska vara en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiserdreven har en packning av plast till pluggarna. Köp rätt packningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu låtit oljan stå i en petflaska tills nu och ingen delning mellan vatten/olja kunde man se så bör inte vara någon vatten i oljan. Ang packningarna, drev.se säljer endast packning med gummiöverdragen metall, då kör på dessa! Tack för hjäpen. Slipper jag oroa mig för denna sak iallafall 😁

Nu är det bara bälgarna som behöver bytas då det är torrsprickor i dem. 

 

Edit: Såg nu att dem även sålde fiber packningar så köper sådana! 

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Adamddd633:

Nu är det bara bälgarna som behöver bytas då det är torrsprickor i dem.

Man kan ju undra vad kvalitén är på de produkter som våra båtar har. Finns det fler här som misstänker till exempel dålig kvalitet i en gummibälg? En sådan måste ju kunna hålla i många år. Jämför med gummibälgarna som sitter över drivknutarna på alla framhjulsdrivna bilar. Hur många gånger har du eller verkstaden bytt en sådan bälg?

Min bil är från 2008 och inget sådant byte har skett. Det stänker vatten, salt och smuts på dem, de jobbar i minusgrader och används säkert 50 gånger fler timmar per år än en gummibälg på ett drev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Man kan ju undra vad kvalitén är på de produkter som våra båtar har. Finns det fler här som misstänker till exempel dålig kvalitet i en gummibälg? En sådan måste ju kunna hålla i många år. Jämför med gummibälgarna som sitter över drivknutarna på alla framhjulsdrivna bilar. Hur många gånger har du eller verkstaden bytt en sådan bälg?

Min bil är från 2008 och inget sådant byte har skett. Det stänker vatten, salt och smuts på dem, de jobbar i minusgrader och används säkert 50 gånger fler timmar per år än en gummibälg på ett drev.

 

 

Jo, jag vet att en del på detta eminenta forum anser att jag är anti underhåll. Så fel de har. Det har blivit många timmars underhåll sedan den första båten -64. Säkerligen någon timme för mycket eftersom jag anser klämma, känna och fixa är en del av nöjet med båt.

 

För två helger sedan tog vi upp våra båtar och då passade jag på att byta drivbälgen på den båt som "fick" fabriksny drivlina, AD41P/DP-E våren 2005. I fjol fick den ny impeller för första gången. Bälgen är alltså 13 år gammal och jag bytte för säkerhets skull. Jag har tvättat bälgen enligt konstens regler så den är i princip kliniskt ren. Finns det några sprickor i den? Nej, inte överhuvudtaget.

 

Inte alltid underhållet styrs av det rationella tänkandet...😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2018-10-15 vid 18:33 skrev Baxlaget:

Man kan ju undra vad kvalitén är på de produkter som våra båtar har. Finns det fler här som misstänker till exempel dålig kvalitet i en gummibälg? En sådan måste ju kunna hålla i många år. Jämför med gummibälgarna som sitter över drivknutarna på alla framhjulsdrivna bilar. Hur många gånger har du eller verkstaden bytt en sådan bälg?

Min bil är från 2008 och inget sådant byte har skett. Det stänker vatten, salt och smuts på dem, de jobbar i minusgrader och används säkert 50 gånger fler timmar per år än en gummibälg på ett drev.

 

En bil sjunker inte om det läcker in vatten..... Det räcker för mig att byta. :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎22 vid 13:46 skrev Frankerat:

En bil sjunker inte om det läcker in vatten..... Det räcker för mig att byta. :) 

Jag förstår att du bryr dig om din båt och vårdar den väl.

Jag vill poängtera båttillverkarnas närmast hysteriska anmodningar att allt ska bytas hela tiden. Det gäller motorolja, drevolja, bälgar på drev, offeranoder, bränslefilter, impellrar, oljefilter, packningar för pluggar till drevoljan. Har jag glömt något? Kolvringar?

Gemensamt med dessa uppmaningar (att köpa) är att det inte spelar någon roll om produkten ens är använd. Den ska bara bytas. Punkt slut.

 

Go figure ... (Någon som har en bra svensk översättning / motsvarighet till Go figure?)

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...