Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Sextant

Rekommendera Poster

2018-11-10 vid 11:51 skrev Mackey:
2018-10-18 vid 18:36 skrev bhemac:

Ännu enklare om du seglar tills smöret smälter sen 90° SB.

Ibland blir vägbeskrivningar oväntat lätta.


En annan har det nästa ännu enklare.
"Jag bor i Kungshamn"
"Var ligger det?"
"Har du varit på Smögen?"
"javisst"
"Kör bara inte över bron, så är du i Kungshamn"

Fast jag har en betydligt elakare variant. 👿

"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev JJohnston:

Alltså, långseglarens bästa grej är en sextant med ombord. Det blir ju gärna ensamt och enformigt om man inte kan roa sig med hitta en massa nya positioner med sextanten!


Det kan bli lite stressigt om man får en position som visar att man är på berget Ararat. Där har man gått på grund förr.

 

Skulle beräkningen visa 11° 33′ 25.2″ N, 92° 14′ 27.6″ E - då gäller det att springa - och det snabbt.  

Det är väl förts när man får samma position som GPS;en som man kan känna sig lugn.

Fast jag hade nog hellre haft med mig en gitarr att sitta och klinka på. Tex "On A Slow Boat To China"

https://www.youtube.com/watch?v=AaPoFMPlSQM

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Men det gick ju inte så bra. Han kom väl fel ungefär ett halvt varv runt jorden vilket ledde till att ursprungsbefolkningen på en hel kontinent inte kallas amerikaner.😀

 

Mackey

 

På första resan landade han i Bahamas. De ligger på runt 22 grader nord. Om det inte legat en massa skit i vägen och han hade fortsatt längs den breddgraden hade han till slut sett Kina när han spejade förut. Fast förmodligen hade han svultit ihjäl innan dess.

Sedan lyckades han genomföra 3 ytterligare seglatser med samma metod. Han var inte helt korkad.

Det hade gått upp för honom att nere vid Kanarieöarna blåste det NO och i Nordeuropa var vindarna mestadels västliga. Han räknade därmed att kunna segla tillbaks genom att söka dessa västvindar genom att först gå norrut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ligga på samma latitud är en mycket gammal metod. Man behöver inga avancerade instrument. Har man en sextant så kan man bestämma latituden genom att mäta när solen står som högst, "middagslatituden". Det har länge varit en del av navigatörens dagliga jobb. Det är först på 1700-talet som man fick en tillförlitlig klocka och kunde bestämma longitud. Men man kunde göra det även utan tid med sk månavstånd där man mäter vinkel mellan sol och måne eller andra himlakroppar. Det ger inte samma precision som med rätt tid. Joshua Slocum hade ingen klocka och använde denna metod men han var också en sjuhelsikes navigatör med enorm erfarenhet.

På den tiden hade man inte de "Sight Reduction" tabellerna som kom senare. De man använder numera tillkom under 2:a världskriget och är bla det första man använde datorerna till att räkna fram.

Innan det fick man räkna för hand med Haversin formel och Briggs logaritmer. Den berkäningen kan ta upååt en timma innan man är säker på att man räknat rätt. Det bör gå några timmar mellan de beräkningarna för att man ska få tillräcklig vinkel mellan ortlinjerna. I praktiken blir det oftast en mätning på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Använder man tex H.O. 229 så tar en solhöjd 10-25 min, inte mycket som tidsfördriv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-12 vid 12:13 skrev FinMick:

Hej på er efter en tids overksamhet!

Min frånvaro i forumet beror på köp av Fidran och därpå följande problemfrihet. Inga frågor har behövt ställas!

 

Nu funderar jag då på följande trappsteg i navigationsutbildningen, Högsjöskeppare som det heter här på östra sidan av bottenviken.

Har inte lyckats hitta nån kurs, så jag har tjuvstartat med kurslitteraturen. Alla beräkningar blir dock aningen abstrakta utan något att ta i händerna och därför söker jag en sextant.

Har sett en del "riktiga" här och där, men det som förundrar mig är myriaden av "working sextant" som hittas på t.ex. ebay. Tillverkade i Indien, och säljs för struntsummor. Men är de nåt att navigera med eller ska de bara ligga i nån glasvitrin och se granna ut?

 

Det jag efterlyser är ju då: Nån som vill bli av med en sextant, nån som sitter på en bra onlineresurs i ämnet eller bara nån som annars känner för att diskutera och bolla astronomisk navigation i största allmänhet. 

Hej

 

Jag söker köpare av en sextant som jag säljer, det är min pappas som haft den (dödsbo)

Tillverkaren är Cassens & Plath, verkar vara bra kvalite. Trälåda medföljer.

Återkom om det är intressant.

IMG_9220.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-12 vid 19:04 skrev bhemac:

En "riktig" sextant håller hur länge som helst. Precisionen i vinkelmätningen ändrar sig inte. Däremot kan man behöva justera speglarna, vilket är enkelt.

 

Astronomisk navigering har tjänat ut sin roll, behövs helt enkelt inte. Ska man på långsegling så har man ju med sig ett par gpser. Man har tillgång till GPS, GLONASS, Gallileo mfl system. Mins t en reservgps ska ligga i en plålåda "Faradays bur" då överlever den även en åskträff eller en EMP-puls.

 

Ska man navigera astronomiskt så krävs en exakt klocka, helst mekanisk så att den inte slås ut av åskväder. Man behöver en nauticalalemnaca för aktuellt år. Dessutom en siktreduktionstabell tex H.O 249, den gäller för en femårsperiod. Nu finns även en långtidstabell, LONG TERM ALMANAC, som fungerar fram till 2050.

Men, framförallt behöver man träning på att använda sextanten praktiskt på en båt. Det är inte så himla enkelt att "lägga ner" solen på horisonten när det gungar. I synnerhet inte när det är lite bråttom eftersom solen är på väg in bland molnen igen efter några dagars mulet väder. Man behöver också bra grejor för att kunna ha en bra död räkning tex en kalibrerad mekanisk släplogg och en devierad kompass.

 

Det kan vara kul att, åtminstone i teorin, veta hur den astronomiska navigeringen fungerar.

Allt sånt här är är roligt att veta och kunna men har idag ingen praktisk betydelse. Men jag själv skulle gärna gå en sådan här kurs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Påsnavigering. Gå iland, gå till bageriet där man köper

frallor till morgonfikat. Då står det på påsen var man är.

Jo jag inser att det var ett fånigt inlägg.😉

2018-10-12 vid 19:04 skrev bhemac:

En "riktig" sextant håller hur länge som helst. Precisionen i vinkelmätningen ändrar sig inte. Däremot kan man behöva justera speglarna, vilket är enkelt.

 

Astronomisk navigering har tjänat ut sin roll, behövs helt enkelt inte. Ska man på långsegling så har man ju med sig ett par gpser. Man har tillgång till GPS, GLONASS, Gallileo mfl system. Mins t en reservgps ska ligga i en plålåda "Faradays bur" då överlever den även en åskträff eller en EMP-puls.

 

Ska man navigera astronomiskt så krävs en exakt klocka, helst mekanisk så att den inte slås ut av åskväder. Man behöver en nauticalalemnaca för aktuellt år. Dessutom en siktreduktionstabell tex H.O 249, den gäller för en femårsperiod. Nu finns även en långtidstabell, LONG TERM ALMANAC, som fungerar fram till 2050.

Men, framförallt behöver man träning på att använda sextanten praktiskt på en båt. Det är inte så himla enkelt att "lägga ner" solen på horisonten när det gungar. I synnerhet inte när det är lite bråttom eftersom solen är på väg in bland molnen igen efter några dagars mulet väder. Man behöver också bra grejor för att kunna ha en bra död räkning tex en kalibrerad mekanisk släplogg och en devierad kompass.

 

Det kan vara kul att, åtminstone i teorin, veta hur den astronomiska navigeringen fungerar.

Allt sånt här är är roligt att veta och kunna men har idag ingen praktisk betydelse. Men jag själv skulle gärna gå en sådan här kurs

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev vega1959:

Men jag själv skulle gärna gå en sådan här kurs

Tyvärr finns det inga som vill det längre. 1998 hade jag sista kursen.

Köp boken Astronavigering av Bobby Schenk, den går bra att läsa själv och ännu bättre om man är några stycken. Kör du fast så fråga. I bästa fall kommer jag ihåg hur det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-22 vid 18:09 skrev bhemac:

Tyvärr finns det inga som vill det längre. 1998 hade jag sista kursen.

Köp boken Astronavigering av Bobby Schenk, den går bra att läsa själv och ännu bättre om man är några stycken. Kör du fast så fråga. I bästa fall kommer jag ihåg hur det var.

Stort tack.

Sånt här onödigt vetande är sådant som förgyller tiivaron.

T.ex. hur bred spårvidd i vi har på järnvägen i Sverige. Bra att veta om man blir sugen på en dresin.

Trevlig sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...