Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FinMick

Sextant

Rekommendera Poster

Hej på er efter en tids overksamhet!

Min frånvaro i forumet beror på köp av Fidran och därpå följande problemfrihet. Inga frågor har behövt ställas!

 

Nu funderar jag då på följande trappsteg i navigationsutbildningen, Högsjöskeppare som det heter här på östra sidan av bottenviken.

Har inte lyckats hitta nån kurs, så jag har tjuvstartat med kurslitteraturen. Alla beräkningar blir dock aningen abstrakta utan något att ta i händerna och därför söker jag en sextant.

Har sett en del "riktiga" här och där, men det som förundrar mig är myriaden av "working sextant" som hittas på t.ex. ebay. Tillverkade i Indien, och säljs för struntsummor. Men är de nåt att navigera med eller ska de bara ligga i nån glasvitrin och se granna ut?

 

Det jag efterlyser är ju då: Nån som vill bli av med en sextant, nån som sitter på en bra onlineresurs i ämnet eller bara nån som annars känner för att diskutera och bolla astronomisk navigation i största allmänhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett antal kurser i astronomiska navigation. Den sista var 1998... Intresset är obefintligt. Med viss rätt, det behövs inte. Sextanten sålde jag för några år sedan, den var bra men inte snygg nog att ha kvar.

Vad har du för lärobok? Jag kan rekommendera "Bobby Schenk", Astronavigering. Med den brukade folk lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sextant ligger i vitrinskåpet, i och för sig en väldigt gammal sådan som kanske inte fungerar så bra ändå. Mer affektionsvärde än praktiskt användbar.

 

Men som du säger finns det modernare i flera olika prisklasser. Efter en del påhopp när det gällde att handla från låglöneländer väldigt långt bort i Asien vågar jag mig inte längre på att lägga någon länk till firma med traditionella och ibland även billiga navigationshjälpmedel... Men jag har sett sextanter och andra traditionella navigationshjälpmedel på Blocket.se för rätt så höga priser, samt likadana instrument i fysiska "sjöfartsbutiker" för liknande summor, även de som är tillverkade av "plast" är dyra.

 

(Idag hittar jag bara en sextant på blocket, för 595.000 kr, men då får man med en större segelbåt på köpet)

 

Däremot finns det fem-sex stycken som kanske går att använda till sjöss, på Tradera.

Legovarianten samt kioskerotikan lämnad du därhän.

 

-Min fundering då, om dessa sextanter idag används praktiskt annat än av de få oceanskeppare som verkligen praktiserar astronomisk navigation. Det känns mer i dagens GPS-värld att navigationshjälpmedel såsom sextanter mer uppfyller sitt självändamål. Men det är ju så jag ser det som inte skall segla över någon ocean och förlitar mig på mina båda aktiva GPS-plottrar och en i reserv, förvisso kan man ju få strömavbrott ombord...

 

Ja min av farfar ärvda jättegamla sextant ligger i slitna ädelträlåda med mässingsbeslag i ett skåp, kanske mer lämpad för SVTs "Antikrundan" än för praktisk navigation. Var då "sex tanten" ligger skall vi nog inte avhandla i detta forumet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

kanske inte fungerar så bra ändå

En "riktig" sextant håller hur länge som helst. Precisionen i vinkelmätningen ändrar sig inte. Däremot kan man behöva justera speglarna, vilket är enkelt.

 

Astronomisk navigering har tjänat ut sin roll, behövs helt enkelt inte. Ska man på långsegling så har man ju med sig ett par gpser. Man har tillgång till GPS, GLONASS, Gallileo mfl system. Mins t en reservgps ska ligga i en plålåda "Faradays bur" då överlever den även en åskträff eller en EMP-puls.

 

Ska man navigera astronomiskt så krävs en exakt klocka, helst mekanisk så att den inte slås ut av åskväder. Man behöver en nauticalalemnaca för aktuellt år. Dessutom en siktreduktionstabell tex H.O 249, den gäller för en femårsperiod. Nu finns även en långtidstabell, LONG TERM ALMANAC, som fungerar fram till 2050.

Men, framförallt behöver man träning på att använda sextanten praktiskt på en båt. Det är inte så himla enkelt att "lägga ner" solen på horisonten när det gungar. I synnerhet inte när det är lite bråttom eftersom solen är på väg in bland molnen igen efter några dagars mulet väder. Man behöver också bra grejor för att kunna ha en bra död räkning tex en kalibrerad mekanisk släplogg och en devierad kompass.

 

Det kan vara kul att, åtminstone i teorin, veta hur den astronomiska navigeringen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Efter en del påhopp när det gällde att handla från låglöneländer väldigt långt bort i Asien vågar jag mig inte längre på att lägga någon länk till firma med traditionella och ibland även billiga navigationshjälpmedel...

 

14 timmar sedan skrev bhemac:

Astronomisk navigering har tjänat ut sin roll, behövs helt enkelt inte.

 

Har för mig, om än källorna aldrig kommit att bli granskade, att US Navy har tagit in sextanten igen i sin utbildning. Satelliter kan slås ut eller stängas ner...

 

Läroboken är tills vidare den som används för utbildningen i finska navigationssällskapet, men jag är öppen för förslag!

 

Ohm, dela gärna med dig av dina asiater privat! Inte sex-tanterna då.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FinMick:

Har för mig, om än källorna aldrig kommit att bli granskade, att US Navy har tagit in sextanten igen i sin utbildning. Satelliter kan slås ut eller stängas ner...

Det stämmer tydligen. Man tog bort den astronomiska navigationen för ett 10-tal år sedan, även på det svenska sjökaptensprogrammet.

Att US Navy nu återupptar det innebär nog inte att man tror sig behöva använde det annat än möjligen i extrema situationer efter ett kärnvapenkrig. De som utbildas kommer inte att bli några duktiga navigatörer, det krävs lång träning för det. Men, det kan vara bra att känna till grunderna.

 

Den största faran med satellitbaserade system är att de kan störas ut, ofta då ganska lokalt. Men, både vän och fiende kommer att drabbas. Även ambulanser, flygfält och klockorna på Arlandabanan. Visst kan satelliter slås ut men det finns flera system och reservsatelliter.

 

En astronomiskt baserad position tar tid att få fram, det är nästan bara i gryning och skymning man ganska direkt få en position, med lite tur. På dagen tar det några timmar. På natten är det nästan omöjligt och kräver speciella sextanter.

Precisionen ligger på 1-2M även om rutinerade navigatörer kan komma ned till 100 meter.

 

Det enda rimliga alternativet till satelliterna var Loran C. Det har man till stor del släckt ner. Nu har man tydligen börjat bygga upp ett alternativt system, eLoran och eDLoran. Målet är 5 meters precision, något som tex lotsarna i Rotterdam kräver eftersom de behöver den precisionen för att positionera fartygen i hamnen. Man har dock inte lyckats helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt roligt att gå en kurs i astronomisk navigation även om man sannolikt aldrig kommer att använda sig av den. Det ökar dock den allmänna förståelsen för hur navigation fungerar och det är ju aldrig fel med lite mer kunskap. Sedan är det en fascinerande känsla när man äntligen börjar förstå hur det fungerar att hitta sin position på havet med hjälp av sol/ måne / stjärno roch tabeller, i alla fall för en nörd som mig. Just nu går jag en LRC kurs via kryssarklubben väl medveten om att jag säkert aldrig kommer att använda denna kunskap heller, utan i stället bara ringa på satellittelefonen när kontakt på de sju haven behövs. Men som sagt det är alltid roligt att gå en ny kurs:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev oksailor:

Det är väldigt roligt att gå en kurs i astronomisk navigation

Jag kan bara hålla med. Är man minsta intresserad av navigation så är denna metod en som betytt ofantligt mycket för havens kartläggning.

När Cousteau skulle kartlägga en djupgrav så la man ut bojar runt omkring och bestämde deras position med många och noggranna stjärnfix. Sedan navigerade man över djupgraven och positionerade sig mot bojarna med radar. När långt senare kunde mäta med GPS fix så visade det sig att precisionen i Cousteau's mätningar var imponerande bra.

Vill man studera på egen hand så rekommenderas "Astronavigation av Bobby Schenk". Finns tydligen i nytryck igen, annars på antikvariaten.  En praktiskt sinnad man som struntar i de ingående förklaringarna om celesta meridianer mm och koncentrerar sig på hur man gör praktiskt. Det finns andra böcker, tex skrev Sten Ramberg en på svenska för Båtägarskolan men den är enormt tillkrånglad. En tjej, Mary Blowit eller Blewit skrev en annan som kanske inte banade vägen för kvinnliga navigationslärare (även om kvinnliga navigatörer alltid är bättre än sina manliga motsvarigheter).

Man behöver inte ha tillgång till en sextant för att förstå. Dessutom är det ofta svårt att få en fri horisont om man inte är på havet. Men visst, man kan stå på altanen och få hyggliga fix om man har en hink med kvicksilver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ytterligare ngr böcker på Svenska om Astronavigation, Astronomisk navigation och tidvattenberäkningar av Henrik Breide samt Navigation av Bo Högbom. Dessa finns att hitta på antikvariat eller via bokbörsen. Sedan finns också Marinens navigationsbok del 2. Denna är mkt utförlig men tungläst med mycket matematiska härledningar som är svåra att förstå om man inte är matematiskt begåvad. Jag håller med Bhemac att Bobby Schenks bok är klart bäst och mest lättförstålig för oss vaniga dödliga som vill få en insikt i astronavigeringens ädla konst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev inte Breide ihop med Sten Ramberg? Medborgarskolan använde gärna Båtägarskolans material men det var inte bra, mycket fel. Mest irriterande var att det var många fel i facit till övningsuppgifterna.

Högboms Navigation är ett bra referensverk inom navigation men kanske lite svår för självstudier.

Man hade den i styrmansklasserna på 70-talet.

På tal om referensverk, Eneby's "Navigation under ansvar" är ett sådant även om det inte innehåller någon astronavigering. Intressant om man vill läsa om lite äldre navigationsmetoder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-12 vid 14:17 skrev bhemac:

Jag har haft ett antal kurser i astronomiska navigation. Den sista var 1998... Intresset är obefintligt.

 

Jag anmälde mig till en kurs i astronomisk navigation i Uddevalla tillsammans med en kompis (från Uddevalla) för en himla massa år sen. Vi pratar nog 1980-talet. Det blev ingen kurs pga för få intresserade.

ca 5 år senare ringde kompisen. De var i lotsutkiken på Smögen eller om det var vattentornet och gjorde sista kursdagen i den astronomska navigationen. Den praktiska delen.

Han hade glömt att jag var intresserad.

 

Sen blev det ju GPS och plottrar och datorer och läsplattor som navigationsinstrument. 

Sven Lundin eller Yrvind som han ju heter nu har tillverkat den sk "Brissextanten" En variant på "solstenen" - om det nu skiter sig med GPS´en.

Skulle jag långsegla, skulle jag ha med mig nån enkel handburen GPS, väl förpackad för att kunna motstå alla problem.

Att få en tillförlitlig position med sextant kräver mycket träning.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite småintresserad åxå. Å vore kul att veta om dom billiga asiatvarianterna funkar över huvudtaget.

Fast det bör dom ju, kanske inte bästa kvalitet men även utan, om man kan lite astronomisk nav, kan man väl lokalisera sig någorlunda. Det reella brhovet lär väl vara begränsat till långöverseglingar.

Nån dom köpt en sån där billig asienpryl?

Erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Skulle jag långsegla, skulle jag ha med mig nån enkel handburen GPS, väl förpackad för att kunna motstå alla problem.

Att få en tillförlitlig position med sextant kräver mycket träning.

Förutom den handburna GPSen så lär du ju ha både telefon och padda. Troligen även en AIS ombord. Då är man uppe i fem GPSer.

 

2 timmar sedan skrev Caribic410:

Nån dom köpt en sån där billig asienpryl?

Vi hoppas på dig!

De verkar ganska små men fungerar de mekaniskt så är det en kul pryl. Man kan ju prova att göra avståndsmätningar mot tex en fyr. Funkar med en lyktstolpe också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

Det stämmer tydligen. Man tog bort den astronomiska navigationen för ett 10-tal år sedan, även på det svenska sjökaptensprogrammet.

 

Nej det gjorde det inte. Ett flertal länder inom IMO ville slopa det från utbildningarna men USA lade in sitt veto. 

Astronomisk navigation är fortsatt en obligatorisk del av sjöbefälsutbildningarna världen över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Förutom den handburna GPSen så lär du ju ha både telefon och padda. Troligen även en AIS ombord. Då är man uppe i fem GPSer.

 

 

Lägg därtill att även många moderna VHF:er, både fasta och handburna/lösa, har inbyggd GPS (eller borde ha det iaf.).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

 

Nej det gjorde det inte. Ett flertal länder inom IMO ville slopa det från utbildningarna men USA lade in sitt veto. 

Astronomisk navigation är fortsatt en obligatorisk del av sjöbefälsutbildningarna världen över. 

Jag vet inte men nedanstående finns skrivet om US Navy.

 

"The Navy stopped training its service members to navigate by the stars about a decade ago, focusing instead on electronic navigational systems."

https://www.npr.org/2016/02/22/467210492/u-s-navy-brings-back-navigation-by-the-stars-for-officers

 

"US Navy to start teaching sailors to navigate by the stars again amid growing fears of cyberattacks on electronic navigation systems

More than 1,200 Navy midshipmen are learning navigation by the stars this year In the 1990's, the Navy stopped teaching it due to new navigation technologies New recruits will now be taught how to use a sextantto navigate "

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4747640/US-Navy-start-teaching-sailors-navigate-stars.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bhemac:

Jag vet inte men nedanstående finns skrivet om US Navy.

 

"The Navy stopped training its service members to navigate by the stars about a decade ago, focusing instead on electronic navigational systems."

https://www.npr.org/2016/02/22/467210492/u-s-navy-brings-back-navigation-by-the-stars-for-officers

 

"US Navy to start teaching sailors to navigate by the stars again amid growing fears of cyberattacks on electronic navigation systems

More than 1,200 Navy midshipmen are learning navigation by the stars this year In the 1990's, the Navy stopped teaching it due to new navigation technologies New recruits will now be taught how to use a sextantto navigate "

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4747640/US-Navy-start-teaching-sailors-navigate-stars.html

 

 

Du skrev att man slutade utbilda i astronav på de svenska sjöbefälsskolorna för 10 år sedan. Det gjorde man inte. Och ingenstans annars i världen heller. 

Hur militärerna gör har jag ingen aning om eftersom militära behörigheter inte gäller för någonting i det civila och tvärtom. 

 

Men det intressanta med det hela är ju att förvaltaren av GPS systemet tycker att man bör fortsätta att utbilda i astronomisk navigation. Och faktum är ju att alla radiobaserade och satelitbaserade i synnerhet, är väldigt sårbara. Den svenska försvarsmakten har ju sitt eget system med militära leder för terester navigation vilket man de senaste åren lagt stora resurser på att rusta upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan en billig och en dyr sextant misstänker jag ligger mycket i optiken, precis som med kikare. Sen kan de ju också vara precisionen i gradmarkeringar också, och det är ju allvarligare. Men annars finns det väl inget mer som kan ställa till det med en billig version.

Jag gillar tanken med analoga lösningar, men eftersom jag mest håller mig utefter kusten har jag aldrig haft anledning att skaffa mig någon, eller för den delen lära mig. Men skulle jag segla mycket havssegling skulle jag nog satsa på det också, om inte annat för att det är intressant. GPSén skulle jag givetvis ha kvar som facit och säkerhet.

 

En del verkar tycka det är onödigt med sextant nu med alla tekniska lösningar, och det är det kanske, men samtidigt har många flera olika lösningar i båten för navigering. Som nämnts ovan både telefon, padda, GPS etc. Så varför inte en pryl till, fast analog...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev MarkusF:

Skillnaden mellan en billig och en dyr sextant misstänker jag ligger mycket i optiken,

Optiken är nog bara en skillnad. Mycket ligger nog i materialval, lagringar, precision i graderingar, planhet hos speglarna mm. En viktig del är ju hur materialen utvidgas i värmen, den ska ju fungera och gärna visa samma värden både när det är varmt och kallt. Själva kikaren är ganska enkel. Det finns de med större/bättre kikare som kan vara vara bra om man jobbar med stjärnor, vilket ju i praktiken man gör ganska sällan.

 

Tyvärr är nog astronomisk navigering ganska onödig nu för tiden. För att få en position så behöver man två solhöjder med några timmars mellanrum. Solen ska lysa, inte vara skymd i moln och horisonten ska vara tydlig. Rent praktiskt är det inte enkelt att stå på däck i en båt som rör sig och samtidigt göra en hygglig mätning. Det krävs en del träning. Förr drillades "prentisarna" framförllt på skolfartygen i detta och ändå ansågs de inte "tillförlitliga" när de sen kom ut som tredjestyrmän.

På moderna fartyg är vibrationer ett stort problem, man måste ofta stå på tå med böjda knän. Samtidigt är det betydligt enklare med än ögonhöjd på tex 20 m än i en liten båt där horisonten döljs av vågorna ibland.

Man ska också ha aktuella tabeller och almenaka.

Sist men inte minst så ska man räkna rätt, addera grader och mintuer.

Men visst funkar det om man tränar ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sällar mig till gänget här ovan som  har böcker. Bhemac' s bok som han nämnde-  Mary Blewit har jag åsså å jag har börjat läsa en kurs men inte avslutat. Intresset försvann totalt när jag köpte min första GPS å fick positioner utskrivna på en liten 7 raders skärm. Skall jag nånsin segla över till Västindien så äre bara att segla ner till Kanari å sedan svänga höger 90 grader å rakt på, utan sextant.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Skall jag nånsin segla över till Västindien så äre bara att segla ner till Kanari å sedan svänga höger 90 grader å rakt på, utan sextant.😀

Ännu enklare om du seglar tills smöret smälter sen 90° SB.

Sen kan ju sextanten komma till användning för att med meridianpassagerna hålla rätt på latituden. Då behövs heller inga tabeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klickade in fort som f-n när jag såg rubriken på denna tråden. Läste sex-tant...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Squidward:

Jag klickade in fort som f-n när jag såg rubriken på denna tråden. Läste sex-tant...

Ja det är inte sånt, som många säger att man "ramlar över". Sånt letar man upp. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎18 vid 18:36 skrev bhemac:

Ännu enklare om du seglar tills smöret smälter sen 90° SB.

Ibland blir vägbeskrivningar oväntat lätta.

 

En arbetskamrats son var i Madrid och ungefär följande diskussion utspelade sig.

 - Bla, bla, bla.

 - Bla, bla bla. 

- Var bor du då?

 - I Östervåla.

 - Var ligger det?

 - Man kör E4 norr ut till man kommer till en skylt där det står Östervåla.

 

En rätt enkel vägbeskrivning för en bilresa på 3 200 km.

 

Mackey

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Squidward:

Jag klickade in fort som f-n när jag såg rubriken på denna tråden. Läste sex-tant...

Fast borde det inte heta sex-hen idag?

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en CASSENS & PLATH , västtysk sextant.

 

Jag har använt och tränat mig såpass att jag skulle kunna navigera mig till land om GPS-systemet

skull lägga av även om jag är på en oceanöverfart. Om man seglar i öst-västlig riktning går det att hitta till vald hamn utan rätt tid. Då räcker det med almanackan. Man seglar till rätt breddgrad, följer denna och spejar förut. När man ser land är man snart framme vid målet. Så gjorde Columbus.

 

Det skulle vara väldigt intressant att se vad som skulle hända om det råkade bli en intensiv solstorm som slog ut GPS och Glanoss-systemen när ARC-båtarna kommit en vecka ut från Las Palmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev hasse_A:

Man seglar till rätt breddgrad, följer denna och spejar förut. När man ser land är man snart framme vid målet. Så gjorde Columbus.

Men det gick ju inte så bra. Han kom väl fel ungefär ett halvt varv runt jorden vilket ledde till att ursprungsbefolkningen på en hel kontinent inte kallas amerikaner.😀

 

Mackey

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Ha koll på navigeringsinstrumenten om ni skall ut på världshaven så ni inte hamnar här, https://www.dn.se/nyheter/varlden/stamfolk-dodade-missionar-med-pilbagar/

Verkar vara stökigare där än i Sthlms skärgård....😎

Idiot, ja missionären alltså. Han åker till ett ursprungsfolk som ska skyddas och inte får besökas. För dessa var det helt naturligt att döda inkräktaren. Nå, han blev i alla fall inte kokt och uppäten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, långseglarens bästa grej är en sextant med ombord. Det blir ju gärna ensamt och enformigt om man inte kan roa sig med hitta en massa nya positioner med sextanten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...