Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
M__G

Kapellfrågor (Göteborg)

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett kapell som börjar bli slitet. speciellt kapellrutorna börjar bli grumliga. Noterade det redan förra vintern med då var det inte så mycket. Jag försökte då få bort det med polermedel och vax utan framgång.

Någon som har tips hur man får bort grumligheten? Jag frågade kapellverkstaden förra året som fick reparera några sömmar men de sa att kapellet är mer eller mindre gjort runt rutorna och byta de blir förmodligen dyrare än göra nytt.

Om det inte går att få tillräckligt bra, vilka kapellmakare är att rekommendera eller kanske viktigare, vem ska man inte anlita om jag vill köpa ett nytt? Gärna förslag på duktiga som använder bra produkter till vettiga priser på vettiga avstånd i eller från Göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskmedel ska fungerar har jag hört av kapellmakare som tvättar kapell och därmed gör rutorna grumliga :(.
På mitt eget kapell funkar fönstertvättmedel men man måste gnugga ordentligt. Avfettning kanske är bättre om man följer upp med T-sprit eller diskmedel.

Någon som vet mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenhetsmässigt vet jag att det sällan går att rädda grumliga kapellrutor. Om kapellet i övrigt är bra så låt en "kapellmästare" sy i nya rutor. Likaså brukar dragkedjor och sömmar ta slut tidigare än kapellduken om den nu är av god kvalitet.

En del kapellrutor blir också spröda och spricker, troligtvis av solens UV-strålning.

 

Jag brukar med gott resultat anlita Bri-Marin på Björcksgatan i Kålltorp. Den värmländska kapellsömmerskan Britt-Marie och hennes dotter, gör förstklassiga jobb till resonabla priser.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som har analyserat vad orsaken till grumligheten i kapellrutorna är?
Är det åldersbetingat? Plasten suger åt sig smuts som integreras i molekylerna?
I så fall hjälper inte ens Cillit Bang!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev M__G:

Hej

 

Jag har ett kapell som börjar bli slitet. speciellt kapellrutorna börjar bli grumliga. Noterade det redan förra vintern med då var det inte så mycket. Jag försökte då få bort det med polermedel och vax utan framgång.

Någon som har tips hur man får bort grumligheten? Jag frågade kapellverkstaden förra året som fick reparera några sömmar men de sa att kapellet är mer eller mindre gjort runt rutorna och byta de blir förmodligen dyrare än göra nytt.

Om det inte går att få tillräckligt bra, vilka kapellmakare är att rekommendera eller kanske viktigare, vem ska man inte anlita om jag vill köpa ett nytt? Gärna förslag på duktiga som använder bra produkter till vettiga priser på vettiga avstånd i eller från Göteborg?

Jag har aldrig träffat på ett kapell som det inte går att byta rutorna på. Det är klart att det kostar mer om det är lite krångligare ditsytt, men självklart går att det att byta. Vist blir det billigare än ett nytt kapell. Sedan hur många år det håller hänger väl på tråden som brukar ta slut först, men det går att åtgärda. Be kapellmakaren gå över dina sömmar, det tar kanske två timmar. Timdebiteringen växlar naturligtvis men speciellt dyrt blir det inte att förlänga ditt kapells livslängd några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med Mikael om han har tid. Jag har känt honom i över 15 år och här på MG känns han vid som Krawa. Han är noga och gör bra arbeten både med båtlackeringar och kapellsömnad. http://makapellbatolack.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna forumtråd ligger förvisso i  "motorbåtssnack", men  själv har jag sen länge haft en segelbåt.
Den har en fällbar "sprayhood" framtill i sittbrunnen med genomsiktliga plastfönster.


Får mig att fundera på vilka krav på "icke distorderande" genomsiktlighet som motorbåtsägare kan ha? Föreställer mig att kraven hos en sprayhood är högre än hos ett motorbåtskapell?
[Vi småbåtsseglare har ibland usla möjligheter till klarsikt framåt. (Typ, stark vindnedkrängd; antingen luta sig ner och ut på läsidan och försöka kika framåt under ett försegel som täcker sikten nästan ner till vattnet, eller sträcka sig ut i lovart och försöka kika föröver). Tröttsamt att ständigt förflytta sig i sittbrunnen för att ha ständig koll föröver,  så en distorderad klarsikt i sprayhood-rutor är värre än i en motorbåt?]

Tror att detta med krav på superbra klarsikt genom insydda mjukplastrutor i grunden blir dyrt i längden att upprätthålla!??

Förr var "fönsterplasten" helt hopplös, blev grumlig och sprack rent av sönder efter bara några få år.
(Har haft samma 70tals-segelbåt i evigheter, flera lagningar/utbytande av sprayhood under den tiden.Har alltså upplevt  och kunnat jämföra dess olika sprayhoodar i snart 40 år i samma hemmavatten)

Sammanfattar mina erfarenheter...
1. Blir förmodligen betydligt dyrare ifall fönstren hunnit spricka sönder, kapellmakaren måste nog i så fall tvungen att "spänna upp på bågen" för att återskapa rätta 3D-formen?  (Låter rimligt i mina öron, 3D-formning av svagt böjda  bågformer kräver förmodligen jätteexakt placerade styngn?)
2. Men kom man in med "ospruckna" fönster blev det klart billigare!
Kapellmakaren sydde då på ytterliggare en plastruta utanpå den gamla, skar därefter på gängse sätt bort den gamla grumliga. (Om jag minns rätt så har jag bytt plastrutor två gånger i samma sprayhood. Minns bara hyfsat tydligt resterna efter två utskurna plastfönster-lager där stygnen satt.)
3. Mitt tips får bli: Vad gäller "hyfsat superklar" genomsikt i gamla flexibla plastrutor så kan de tyvärr knappast återskapas till nyskick. (Utbyte gäller nog med andra ord, har likt ovanstående skribenter försökt förbättra genomsiktligheten, putsat vaxat etc.)

Men fundera på hur pass olika irriterande en distorderad genomblick kan va? Typ, bara kika ut i trygg hamn, eller nödvändig framåtsikt för trygg framfart. Knappast samma prioritet eller hur.

Bara min måhända uber-krångliga fundering?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte rutplast på Hjermans.

 

Gjorde märken på sprayhood och gamls rutans kant, som jag sedan förde över till den nu utklippta nya rutan.

Plockade helt sonika loss den gamla och använde den som mall.

Spetade fast den nya rutan med knappnålar "på tvären". Måttade in märkena ordentigt.

Sydde på min mors gamla gröna Huskvarna.

Mor lärde mig att ha på potatismjöl när man syr i plast. Då glider det fint.

Går lätt att torrborsta bort, när allt är klart.

 

Duger gott åt mig... kostnad ca 300 kr.

Tog väl tre timmar totalt.

Drygast var resan till Hjertmans...

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste avslöja att jag planerar att sy ett nytt sprayhood.

 

Sprätter isär alla sömmar på det jag har och kopierar vävbitarna.

Syr sen först ihop det gamla tillbaks, ifall nåt går fel.

 

För 9 år sedan sydde jag ett sittbrunnskapell, efter eget huvud. Blev fullt användbart. Men var rätt besvärligt, då jag inte hade något att gå efter, förutom två egenhändigt bockade kapellbågar.

 

Så visst går det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egenhändigt lagat kapell och överdrag. Det krävs en stark symaskin med nålar avsedda för jeanstyg. Det finns även något smörjmedel till nålen. Jag tror jag anväde läppcerat, men det finns nog något bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-11 vid 16:46 skrev vega1959:

Jag har aldrig träffat på ett kapell som det inte går att byta rutorna på. Det är klart att det kostar mer om det är lite krångligare ditsytt, men självklart går det att byta. Vist blir det billigare än ett nytt kapell. Sedan hur många år det håller hänger väl på tråden som brukar ta slut först, men det går att åtgärda. Be kapellmakaren gå över dina sömmar, det tar kanske två timmar. Timdebiteringen växlar naturligtvis men speciellt dyrt blir det inte att förlänga ditt kapells livslängd några år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-11 vid 16:03 skrev Georg_Ohm:

Erfarenhetsmässigt vet jag att det sällan går att rädda grumliga kapellrutor. Om kapellet i övrigt är bra så låt en "kapellmästare" sy i nya rutor. Likaså brukar dragkedjor och sömmar ta slut tidigare än kapellduken om den nu är av god kvalitet.

En del kapellrutor blir också spröda och spricker, troligtvis av solens UV-strålning.

 

Jag brukar med gott resultat anlita Bri-Marin på Björcksgatan i Kålltorp. Den värmländska kapellsömmerskan Britt-Marie och hennes dotter, gör förstklassiga jobb till resonabla priser.

 

+1 på Bri Marin. Trevlig och duktig dam som driver den verksamheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-11 vid 16:46 skrev vega1959:

Jag har aldrig träffat på ett kapell som det inte går att byta rutorna på. Det är klart att det kostar mer om det är lite krångligare ditsytt, men självklart går att det att byta. Vist blir det billigare än ett nytt kapell. Sedan hur många år det håller hänger väl på tråden som brukar ta slut först, men det går att åtgärda. Be kapellmakaren gå över dina sömmar, det tar kanske två timmar. Timdebiteringen växlar naturligtvis men speciellt dyrt blir det inte att förlänga ditt kapells livslängd några år.

Ja, men det som tydligen gör det besvärligt är att kapellet är tvådelat. Den främre delen har egentligen bara kapellväv på taket, kapellerutorna fram och på sidorna är ett stort stycke kapellruta där kapellrutornas fönsterramar i kapellväv är påsydda på rutorna. Kapellverkstaden sa då att det är så mycket jobb att byta rutor att det är billigare att köpa nytt. Tidigare båt bytte jag rutor på. En kapellruta per ruta om. Man så säger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Thomas-1:

Denna forumtråd ligger förvisso i  "motorbåtssnack", men  själv har jag sen länge haft en segelbåt.
Den har en fällbar "sprayhood" framtill i sittbrunnen med genomsiktliga plastfönster.


Får mig att fundera på vilka krav på "icke distorderande" genomsiktlighet som motorbåtsägare kan ha? Föreställer mig att kraven hos en sprayhood är högre än hos ett motorbåtskapell?
[Vi småbåtsseglare har ibland usla möjligheter till klarsikt framåt. (Typ, stark vindnedkrängd; antingen luta sig ner och ut på läsidan och försöka kika framåt under ett försegel som täcker sikten nästan ner till vattnet, eller sträcka sig ut i lovart och försöka kika föröver). Tröttsamt att ständigt förflytta sig i sittbrunnen för att ha ständig koll föröver,  så en distorderad klarsikt i sprayhood-rutor är värre än i en motorbåt?]

Tror att detta med krav på superbra klarsikt genom insydda mjukplastrutor i grunden blir dyrt i längden att upprätthålla!??

Förr var "fönsterplasten" helt hopplös, blev grumlig och sprack rent av sönder efter bara några få år.
(Har haft samma 70tals-segelbåt i evigheter, flera lagningar/utbytande av sprayhood under den tiden.Har alltså upplevt  och kunnat jämföra dess olika sprayhoodar i snart 40 år i samma hemmavatten)

Sammanfattar mina erfarenheter...
1. Blir förmodligen betydligt dyrare ifall fönstren hunnit spricka sönder, kapellmakaren måste nog i så fall tvungen att "spänna upp på bågen" för att återskapa rätta 3D-formen?  (Låter rimligt i mina öron, 3D-formning av svagt böjda  bågformer kräver förmodligen jätteexakt placerade styngn?)
2. Men kom man in med "ospruckna" fönster blev det klart billigare!
Kapellmakaren sydde då på ytterliggare en plastruta utanpå den gamla, skar därefter på gängse sätt bort den gamla grumliga. (Om jag minns rätt så har jag bytt plastrutor två gånger i samma sprayhood. Minns bara hyfsat tydligt resterna efter två utskurna plastfönster-lager där stygnen satt.)
3. Mitt tips får bli: Vad gäller "hyfsat superklar" genomsikt i gamla flexibla plastrutor så kan de tyvärr knappast återskapas till nyskick. (Utbyte gäller nog med andra ord, har likt ovanstående skribenter försökt förbättra genomsiktligheten, putsat vaxat etc.)

Men fundera på hur pass olika irriterande en distorderad genomblick kan va? Typ, bara kika ut i trygg hamn, eller nödvändig framåtsikt för trygg framfart. Knappast samma prioritet eller hur.

Bara min måhända uber-krångliga fundering?

Du har så rätt. De främre kapellrutorna fyller ju ingen körmässig funktion. Bara se ut snett uppåt eller i hamnar. Mest vill jag byta för det ser så tråkigt ut med mjölkiga rutor. Fast en vacker dag spricker de väl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska höra av mig till de ni föreslagit och se vad deras åsikter är. Någon kanske har lösningen. Först ska båten göras klar för vinterförvaring så kapellet kan ta och visas upp. så fortsätt gärna med tips och duktiga kappellfirmor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_0410.JPG.45407f3a65f4275df5bbb06702967c1a.JPG

 

Jag sydde själv ett lazyjackkapell till bommen med dragkedja på ovansidan till min gamla Triss Magnum jag hade för många år sedan. Blev riktigt bra men mycket mätande och provande vid båten och sedan hem och sy igen. 

IMG_0429.JPG.2358c6873a5669bb7de475fb2b945e3c.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat lite olika lösningar för stt försöka få kapellrutorna skapliga. Testat fönsterputs, vax, rubbing och även polermaskin. Inget hjälpte. Polermaskinen var den som gjorde störst nytta. Fick bort missfärgningarna så de inte lyste så mycket men löste inte genomsikten. 

Nu blir det att börja kolla efter kapell eller någon som byter rutorna. Fortsättning följer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt fönsterputs har fungerat för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-11 vid 16:46 skrev vega1959:

Jag har aldrig träffat på ett kapell som det inte går att byta rutorna på. Det är klart att det kostar mer om det är lite krångligare ditsytt, men självklart går att det att byta. Visst blir det billigare än ett nytt kapell. Sedan hur många år det håller hänger väl på tråden som brukar ta slut först, men det går att åtgärda. Be kapellmakaren gå över dina sömmar, det tar kanske två timmar. Timdebiteringen växlar naturligtvis men speciellt dyrt blir det inte att förlänga ditt kapells livslängd några år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprit och fönsterputs har jag blivit avrådde från att använda.

Fotogen rekommenderas!

 

Tvätta försiktigt så att det inte blir repor i plasten.

 

Tillägg: Om plasten är skadad rakt igenom hjälper inget, men mjölkiga rutor kan vara beläggningar som går att tvätta bort.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är det dags att byta kapell, & när är det värt att laga?

 

På vårt kapell till Albin 25 har sömmarna börjat gå upp, eventuellt till följd av vår rengöring inför förra säsongen (vi hade precis köpt båten, & kapellet var mögligt).
 

Två av tre rutor har små sprickor som jag helt sonika tejpat med genomskinlig packtejp. 
 

Men hur länge håller själva tyget? Det är ganska styvt & därmed svårhanterligt, men förutom ett par små skavhål vid bågarna höll kapellet helt tätt förra säsongen. 
 

Nu undrar jag om det är värt att låta sy om sömmarna (& ev byta rutor) eller om det är lika bra att byta hela kapellet? 
 

Vi räknar med att ha båten i 2-3 säsonger till, och vi kommer aldrig ”få tillbaka” värdet av ett nytt kapell när vi säljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Petsa:

När är det dags att byta kapell, & när är det värt att laga?

Om väven är hel (småskador kan lappas), vattentät och någorlunda snygg (enligt eget tycke) så är det inte så kostsamt att byta rutor och laga sömmar.

 

Det är fel tidpunkt att beställa ett nytt kapell nu, billigare på hösten med leverans nästa vår.

 

Tror du kapellet håller i 2 - 3 år? Behåll!

Tror du ni behöver ett nytt kapell innan ni ska sälja båten så köp det så snart som möjligt så att ni får så mtcket glädje av det som möjligt.

 

15 år ungefär hållet väven, sömmar behöver lagad och rutor behöver bytas efter sådär halva livslängden. Det brukar inte kosta så mycket. Dålig idé att vänta för länge med renoveringen tycker jag. Bättre att få nya rutor när det fortfarande finns tid kvar av livslängden.

 

PS

Skriv inte samma fråga i flera trådar, du lär få ungefär samma svar ungefär lika fort om du bara skriver i en tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Mackey said:

Om väven är hel (småskador kan lappas), vattentät och någorlunda snygg (enligt eget tycke) så är det inte så kostsamt att byta rutor och laga sömmar.

 

 

 

Tror du kapellet håller i 2 - 3 år? Behåll!

 

Tack!

 

Väven är hel och tät, det jag är orolig för är att den är väldigt hård/styv. Jag är rädd att själva tyget kommer att börja gå sönder inom kort, men det har jag inga belägg för. 

 

Sömmarna sprack nu vid vårrustningen när jag skulle ta av kapellet (båten har legat under tak, kapellet har varit på för att inte få in damm i båten), så med nya sömmar håller kapellet säkert 2-3 år till, men utan nya sömmar går det inte att använda alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det som händer är att duken åldras, den blir väldigt skör, det blir lätt revor och hål. 
Ett icke vetenskapligt test är att hålla upp duken mot solen, om du blir bländad av ljuset genom duken är redan den tekniska åldern överskriden. Nu kan ju detta variera med olika dukars kvalitet och dess färg, men du förstår säkert vad jag menar.

Även dragkedjor går sönder innan duken är slut.

Sytråden skall vara UV-beständig och den skall svälla när den bli blöt, och därmed täta i hålen.

 

Och som redan sagts, nu har dom som syr nya och reparerar gamla kapell orderböckerna fulltecknade, du får hålla ut denna säsongen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan höra med någon tapetsör om de har möjlighet att förstärka sömmarna. Jag använde en sådan till att byta några rutor i ett kapell för många år sedan. Det blev bra och billigt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev M__G:

Du kanske kan höra med någon tapetsör om de har möjlighet att förstärka sömmarna. Jag använde en sådan till att byta några rutor i ett kapell för många år sedan. Det blev bra och billigt. 

Det är en bra ide' du kan lämna in kapellet och be att de lägger ner 2 tim. på renovering av sömmar. Då hinner de med de flesta stora viktiga delarna och största revorna.

Timpriset ligger i Stockholm på minst 700kr per timme. Vill man även ha rutorna bytta blir det dyrare då tilkommer även materialet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Du kanske kan höra med någon tapetsör om de har möjlighet att förstärka sömmarna. Jag använde en sådan till att byta några rutor i ett kapell för många år sedan. Det blev bra och billigt. 

Man kan sy själv, men det är svårt.

En stark symaskin som kan sy i nytt jeanstyg, skall tydligen fungera, tillsammans med en kraftig nål för samma sorts tyg, och så kan man tydligen smörja nålen med något vax.

Själv har jag försökt, men aldrig lyckats, blev bara trassel, och kan väl nämna att jag hade stora skillnader i betyg från grundskolans i textil- respektive trä och metallslöjd..... även om det nu är många år sedan har jag aldrig lärt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Georg_Ohm said:

Det som händer är att duken åldras, den blir väldigt skör, det blir lätt revor och hål. 
Ett icke vetenskapligt test är att hålla upp duken mot solen, om du blir bländad av ljuset genom duken är redan den tekniska åldern överskriden. Nu kan ju detta variera med olika dukars kvalitet och dess färg, men du förstår säkert vad jag menar.

Även dragkedjor går sönder innan duken är slut.

Sytråden skall vara UV-beständig och den skall svälla när den bli blöt, och därmed täta i hålen.

 

Och som redan sagts, nu har dom som syr nya och reparerar gamla kapell orderböckerna fulltecknade, du får hålla ut denna säsongen.

Tack! Vi testade att hålla mot solen, det börjar lysa igen fläckvis, bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, vega1959 said:

Det är en bra ide' du kan lämna in kapellet och be att de lägger ner 2 tim. på renovering av sömmar. Då hinner de med de flesta stora viktiga delarna och största revorna.

Timpriset ligger i Stockholm på minst 700kr per timme. Vill man även ha rutorna bytta blir det dyrare då tilkommer även materialet.

Det var ju faktiskt en väldigt bra idé! Då kanske vi kan använda kapellet åtminstone under den här säsongen, och sätter ett tak på kostnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Man kan sy själv, men det är svårt.

En stark symaskin som kan sy i nytt jeanstyg, skall tydligen fungera, tillsammans med en kraftig nål för samma sorts tyg, och så kan man tydligen smörja nålen med något vax.

Själv har jag försökt, men aldrig lyckats, blev bara trassel, och kan väl nämna att jag hade stora skillnader i betyg från grundskolans i textil- respektive trä och metallslöjd..... även om det nu är många år sedan har jag aldrig lärt mig.

Min sambo var väldigt sugen på att prova att sy själv, hyra eller köpa en symaskin. Men då vi har små barn var vi osäkra på exakt när hon skulle göra det, därför bestämde vi oss för att försöka lämna in det. 
 

Och vi var också väldigt osäkra på hur resultatet skulle bli..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...