Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Adamddd633

Byta olja V8 Mercruiser

Rekommendera Poster

Fick en liten fundering, läser hela tiden att när man byter olja i motorn så ska oljan pumpas upp.

Varför? Går det inte att göra som en vanlig bil med att skruva bort oljepluggen under?

Har en Mercruiser 5.0L -89

Eller vad är fördelen med att pumpa upp motoroljan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil har ingen "botten" så enkelt att komma åt oljepluggen på ett lyft.  Vet inte ens om oljeplugg finns på Mercruiser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Searay med Mercruiser 5.0 hade en slang som man kom åt via utskruvade dyvikan. Lossa pluggen och ta en tillräckligt stor dunk, stick ner slangen och låt oljan rinna ur. Tog dock flera dar med kall olja. Fördelen är att den mesta oljan töms från motorn. Eller så pumpar man ut oljan. Möjligen får man inte ur allt.

Fördelarna är rent personliga. Vilken metod är bäst för dig? För motorn är det en marginell skillnad.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer åt pluggen (om det nu finns en sådan men det måste det ju göra, är ju en gammal cheva motor?) utan problem, finns gott om utrymme under motorn, då får jag plats med en balja under sen bara skruva bort pluggen, låta det rinna tills allt är tömt och sen på med nya packning och skruva dit den igen. Problemet är att jag är ganska ny på inombordare så missade steget med att byta olja när jag konserverade den och motorn var varm, så nu måste den bytas när motorn/oljan är kall, då blir det väl svårare att pumpa upp den? Därför jag tänkte göra på detta viset. 

 

Eller är det bättre att vänta tills våren när båten ligger i vattnet och kan köras varm? Oljan som är i nu har gått cirka 15timmar 

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att man ska byta olja redan på hösten är att bensin innehåller svavel och en del av detta läcker ner till oljan och via någon för mig okänd procedur så bildas det svavelsyra. Inga kopiösa mängder men det är alltid bra att få ur detta ur motorn så fort som möjligt.
Ställ en balja under, skruva ur pluggen och låt det rinna en vecka eller mer. Sen går du ner och fyller på ny olja en fin höstdag.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 timmar kör d olja skulle jag inte tveka att lämna kvar i motorn, och kanske köra med nästa sommar också. Jag har haft sommarbilar att stå hela vintern med den gångna sommarens olja i motorn i över 20 vintrar, och ännu har det inte märkts av någon negativ effekt. Jag byter alltid mina oljor på våren, också i båtmotorn, jag har aldrig hunnit på hösten.

Klart att det i teorin är bättre att byta olja på hösten, men vete 17 om det har någon praktisk betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

15 timmar kör d olja skulle jag inte tveka att lämna kvar i motorn, och kanske köra med nästa sommar också. Jag har haft sommarbilar att stå hela vintern med den gångna sommarens olja i motorn i över 20 vintrar, och ännu har det inte märkts av någon negativ effekt. Jag byter alltid mina oljor på våren, också i båtmotorn, jag har aldrig hunnit på hösten.

Klart att det i teorin är bättre att byta olja på hösten, men vete 17 om det har någon praktisk betydelse.

Har man inte bytt motoroljan på hösten, kan man lika gärna låta bli. Om man räknar gångtimmarna, blir det inte många om man jämför oljebytesintervallerna hos bilar. Anledningen till att man byter på hösten, är att motorn står i sex månader, och att det kan bli frätskador på lagren.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Har man inte bytt motoroljan på hösten, kan man lika gärna låta bli. Om man räknar gångtimmarna, blir det inte många om man jämför oljebytesintervallerna hos bilar. Anledningen till att man byter på hösten, är att motorn står i sex månader, och att det kan bli frätskador på lagren.

Vad kul. Enligt dit resonemang skulle det alltså vara lika bra om jag aldrig bytte olja. Sommarbilarna står ungefär lika länge, med mer använd olja, och de har aldrig visat tecken på anfrätta lager.

 

4 timmar sedan skrev Kronvik:

vete 17 om det har någon praktisk betydelse

...sade jag tidigare om oljebyte på hösten, och jag vidhåller mitt resonemang. En perfektionist byter oljan på hösten, men det gör knappast någon större skada att byta den först på våren. Egentligen gör det knappast någon skada att inte byta den alls. Vi körde flera år på oljorna i bussarna på jobbet (läs: 10.000 tals mil)tack vare snål arbetsledning, och det funkade det med. Detta skulle jag dock INTE rekommendera, och aldrig göra själv. Min poäng är att jag har bytt oljorna på våren på  bilar och båtar sedan åttiotalet, och det har aldrig märkts att lagren skulle ha frätskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan har ju även till uppgift att transportera smuts och slaggprodukter till oljefiltret.

Om gammal olja står still i motorn under lång tid och skiten hinner sjunka ner och sätta sig på olämpliga ställen i trånga oljekanaler kan det så småningom skapa bekymmer. Motorer som  används regelbundet drabbas inte av detta och kan köras länge med dagens moderna oljor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Om gammal olja står still i motorn under lång tid och skiten hinner sjunka ner...

Detta är något jag funderat på, och stämmer säkert. Det är nog mycket större chans att få ut smuts, så länge oljan är i bruk på hösten. Detta tror jag är en mycket bättre anledning att byta olja, än att den gamla oljan skulle fräta på lagren.

 

Jag tvättade nyligen ur ett oljetråg på en motorcykelmotor, som stått i åtta år. Det var ett tusan till sedimentlager där.

Så byt gärna oljan på hösten, men gör man ändå inte det av nån anledning, så förstörs motorn förmodligen inte av det ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kronvik:

Detta är något jag funderat på, och stämmer säkert. Det är nog mycket större chans att få ut smuts, så länge oljan är i bruk på hösten. Detta tror jag är en mycket bättre anledning att byta olja, än att den gamla oljan skulle fräta på lagren.

 

Jag tvättade nyligen ur ett oljetråg på en motorcykelmotor, som stått i åtta år. Det var ett tusan till sedimentlager där.

Så byt gärna oljan på hösten, men gör man ändå inte det av nån anledning, så förstörs motorn förmodligen inte av det ändå.

 

En motorcykel har ju oftast våtkoppling. Partiklar som bildar sediment lär väl komma från lamellen?  

 

Sot bildar såklart sediment också. Men på en frisk bensinmotor efter 15 timmar? 

 

Förövrigt för att återgå till ts fråga, så är det ju alldeles utmärkt att tömma genom oljepluggen. Suga ur oljan är en tragisk nödlösning. Du kommer få ur mer kall olja genom pluggen än vad man får med en oljesug och varm olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker även själv att det känns onödigt att byta en olja som gått 15 timmar, men då det var förra ägaren som bytte olja senast inför denna säsong tänkte jag att det är bäst att byta olja själv också då jag inte vet vilken olja han haft i, och då motorn har några år på nacken kräver den nog lite mer kärlek än vanligt. Då blir det oljebyte till helgen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Adamddd633:

Fick en liten fundering, läser hela tiden att när man byter olja i motorn så ska oljan pumpas upp.

Varför? Går det inte att göra som en vanlig bil med att skruva bort oljepluggen under?

Har en Mercruiser 5.0L -89

Eller vad är fördelen med att pumpa upp motoroljan? 

 

Fördelen som jag ser det är att det är så himla enkelt. Investerande i en oljesug med 6l kapacitet första året med båten och V8an och det är ju en fröjd att byta olja och filter :) Slår också ett hål på oljefiltret med en skruvmejsel eller liknande i början av proceduren. Då rinner mycket av det som sitter i filtret ner och det blir inte lika kladdigt att skruva loss det sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Olleman82:

 

Fördelen som jag ser det är att det är så himla enkelt. Investerande i en oljesug med 6l kapacitet första året med båten och V8an och det är ju en fröjd att byta olja och filter :) Slår också ett hål på oljefiltret med en skruvmejsel eller liknande i början av proceduren. Då rinner mycket av det som sitter i filtret ner och det blir inte lika kladdigt att skruva loss det sedan.

Tips dra en fryspåse över filtret skruva löst det,  dra upp fryspåsen låt det ligga i påsen inte en droppe du får i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rollen:

Har man inte bytt motoroljan på hösten, kan man lika gärna låta bli. Om man räknar gångtimmarna, blir det inte många om man jämför oljebytesintervallerna hos bilar. Anledningen till att man byter på hösten, är att motorn står i sex månader, och att det kan bli frätskador på lagren.

Håller med dig till fullo, står lika i mina traktor och tröskmanualer, innan maskinen ställs undan för säsongen skall oljan bytas vid längre stillestånd för att undvika framtida skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: På våren vid första start - kör med stoppknappen intryckt 5-10 sek. så att oljan hinner ut till smörjställen före riktig start. (Yanmar instruktionsbok)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppknapp? Min båt har en startnyckel som på en bil. Var skulle jag hitta en sådan knapp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Yanmar (100 hästars diesel 4JH3) har startnyckel och separat stoppknapp. Om jag håller in stoppknappen samtidigt som jag vrider på nyckeln sker ingen insprutning och trycket i cylindrarna blir följaktligen lägre d.v.s. skonar lager tills oljetrycket blivit normalt. Gäller efter längre tids vila för motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manualen för Mercruiser 4.3EFI föreskriver oljebyte var 3:e år eller 200timmar. Att byta varje höst känns som slöseri med tid, pengar och miljö (om man inte har 200 gångtimmar på en sommar förstås)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev lawea:

Manualen för Mercruiser 4.3EFI föreskriver oljebyte var 3:e år eller 200timmar. Att byta varje höst känns som slöseri med tid, pengar och miljö (om man inte har 200 gångtimmar på en sommar förstås)

 

Men vad står det om längre tids uppehåll? 

Dvs, konservering.

De flesta(?) marimotorer som säljs runtom i världen går ju mer eller mindre året runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i samma manual som beskriver vinterkonservering. Det är ju inga F1-motorer det här... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-11 vid 15:02 skrev Adamddd633:

Eller är det bättre att vänta tills våren när båten ligger i vattnet och kan köras varm? Oljan som är i nu har gått cirka 15timmar 

 

Vi sjöfarare är en konstig art av homo sapiens vilket våra kära leverantörer av båtrelaterade produkter sedan urminnes tid tagit fasta på. Av notorisk och smittsam skräck för att gå i kvav köper vi allsköns pryttlar till astronomiska kostnader, men ser lika glada ut ändå(?). Vi måste ha det senaste, måste byta en massa komponenter så snart vi startat maskinen eller kastat loss från tryggheten; bryggan. En sjömaskins livslängd är bara en bråkdel av landmaskinens. Utan tamparna fastgjorda i bryggan lurar det förrädiska och falska vattnet. Och när, inte om, vi hamnar i plurret är det ju finito! Ajjemän!

 

Klart som korvspad att Du inte behöver byta olja efter 15 timmars motorkörning. Och om det är praktiskt möjligt och enkelt att tappa ut oljan via bottenpluggen; Gör det, Du uppnår absolut bästa bytet på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte idag efter kansle 25h gång. Svårt att veta. Hällde på samma gång ut olja från bilen som gått 1000 mil (visst, lite tidigt byte det oxå). Noterade direkt skillanden på de två oljorna. Båtens var ju brun inte svart. Nästa år är jag väl lika korkad igen och byter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-14 vid 21:31 skrev gusvo085:

Jag bytte idag efter kansle 25h gång. Svårt att veta. Hällde på samma gång ut olja från bilen som gått 1000 mil (visst, lite tidigt byte det oxå). Noterade direkt skillanden på de två oljorna. Båtens var ju brun inte svart. Nästa år är jag väl lika korkad igen och byter....

Vår bil har de senaste två åren en snitthastighet på 55km/t. 25 timmars körning blir alltså 137 mil. Nu vet jag att en bilmotor inte belastas lika mycket , men jämförelsen kan ändå var intressant.

 

Manualen till Mercruiser 4.3EFI säger att oljan ska bytas efter 3 år eller 200 timmar. Jämfört med bilen blir 200 timmar 1.650 mil. Där börjar vi få jämförbara siffror för oljebytesintervaller (även om vår bil har longlife med ca 3.000 mils intervall vilket kan diskuteras hur bra det är).

 

Jag bytte nu i höst efter två säsongers körning. Brun, transparent och fin olja. Skulle säkert sköta sig bra i ytterligare några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev lawea:

Vår bil har de senaste två åren en snitthastighet på 55km/t. 25 timmars körning blir alltså 137 mil. Nu vet jag att en bilmotor inte belastas lika mycket , men jämförelsen kan ändå var intressant.

 

Manualen till Mercruiser 4.3EFI säger att oljan ska bytas efter 3 år eller 200 timmar. Jämfört med bilen blir 200 timmar 1.650 mil. Där börjar vi få jämförbara siffror för oljebytesintervaller (även om vår bil har longlife med ca 3.000 mils intervall vilket kan diskuteras hur bra det är).

 

Jag bytte nu i höst efter två säsongers körning. Brun, transparent och fin olja. Skulle säkert sköta sig bra i ytterligare några år.

En fråga bara står din bil stilla i 7 månader utomhus och utan värmare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

En fråga bara står din bil stilla i 7 månader utomhus och utan värmare?

Nej. Den kallstartas i minus 20 grader titt som tätt och körs korta sträckor till ungarnas träningar mm, antagligen med kondensfukt som resultat. Jag är inte motortekniker/fysiker, så vad som är värre vet jag inte riktigt.

 

Det enda jag velat hävda är att man sannolikt med gott samvete kan följa tillverkarens instruktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser skriver så här om 4.3 MPI: "Refer to the Maintenance schedule for the change interval. Engine oil should be changed before placing the boat in storage." 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...