Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Janne1

Vilken solcellsregulator skall man satsa på

Rekommendera Poster

Hej

Jag har idag 2st paneler på 80W tillsammans och det som jag önskar mig är att den även skall ha en extern display, vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa heter EPsolar 2215BN. Kan även heta Epever eller Tracer. Fjärrdisplayen heter MT50. 

Finns en del skrivet om den här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne1:

Den Teknikhamstern säljer ser snarlik ut, är det samma tror du eller var har du köpt din?

Ja det är nog samma. Tidigare hade en firma som hette typ Fritidsfynd den väldigt billigt.

Min köpte jag på eBay. Tex HÄR inkl MT50. Bra pirs men PstNord vill sen ha 75kr och moms på några hundra, lite beroende på vilket värde säljaren skriver på fakturan.

Går även att köpa från TYSKLAND, 1440kr utan instrumentet men då tillkommer ingen moms.

--

Victron har genomgående bra grejer, lite dyrare. Modellen 100/20 är jämförbar med 2215BN.

Men de har en nackdel när det gäller lastutgången, den reglerar på minussidan dvs man kan inte ha gemensam minusskena. Lastutgången ska man absolut använda, den skyddar batterierna från djupurladdning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har denna solcellsreglatorn fast 20 A. Den stör ut AIS sändning och mottagning när antennkabeln ligger när kablarna till och från regulatorn. Gick att lösa med skärmning och ferriter, onödigt arbete, borde varit kollat från fabrik.

 

Hälsningar Ove

 

s-l64.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ja det är nog samma. Tidigare hade en firma som hette typ Fritidsfynd den väldigt billigt.

Min köpte jag på eBay. Tex HÄR inkl MT50. Bra pirs men PstNord vill sen ha 75kr och moms på några hundra, lite beroende på vilket värde säljaren skriver på fakturan.

Går även att köpa från TYSKLAND, 1440kr utan instrumentet men då tillkommer ingen moms.

--

Victron har genomgående bra grejer, lite dyrare. Modellen 100/20 är jämförbar med 2215BN.

Men de har en nackdel när det gäller lastutgången, den reglerar på minussidan dvs man kan inte ha gemensam minusskena. Lastutgången ska man absolut använda, den skyddar batterierna från djupurladdning.

 

Hej igen

 

Vad för förbrukare ansluter du till lastutgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne1:

Hej igen

 

Vad för förbrukare ansluter du till lastutgången?

Allt!

Men tex invertern tar för mycket ström och den kopplas direkt till batteriet men via ett ett relä. Och relät får sin ström från lastutgången.

Ska göra samma med eltoa och tryckvattenpump men det har inte blivit av ännu men det funkar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan köpte jag en MPPT-Tracer på 20A. Den laddar väldigt bra och sköter sig fint.

MEN den ger radiostörningar, slår ut svaga sändare på FM-bandet.

Nu har det kommit en ny modell, enligt firman som säljer den skall den inte alls ge några störningar... ja det får man väl tro vad man vill om, eller efter det att man testat.

 

Symtomatiskt fixade jag bättre radioantenn med antennförstärkare och avstörningsdrosslar, blev bättre men inte bra.

 

Så till trådskaparen, se till att testa om det blir störningar på FM- och/eller VHF-banden, reklamera iså fall.

 

De äldre PWM-regulatorerna arbetar inte på samma sätt som MPPT-regulatorerna och ger inga störningar, men är då litet mindre effektiva, kostar å andra sidan mindre också.

 

Här finner du en firma med regulatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Allt!

Men tex invertern tar för mycket ström och den kopplas direkt till batteriet men via ett ett relä. Och relät får sin ström från lastutgången.

Ska göra samma med eltoa och tryckvattenpump men det har inte blivit av ännu men det funkar ändå.

Låter bra men regulatorn skall sitta vid batteribanken och därifrån  matas det en 30kvmm kabel fram till förbrukarcentralen, anslutningarna är väl inte så grova ?  ( vill ej dra några separata kablar )😊😊

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har det kommit en ny modell,

Det är ett tag sen. Den modernare 2215BN ger inga märkbara störningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det är ett tag sen. Den modernare 2215BN ger inga märkbara störningar.

 

Och den ännu modernare Epever XTRA 2210N klarar även Lithiumbatterier och drar bara 1/5 så mycket ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Tomas99:

klarar även Lithiumbatterier

22115BN mfl klarar det eftersom man kan ställa alla spänningar.

Egen förbrukningen för 2210N är 12mA och 50mA för 2215BN. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag uppmätte men jag har för mig att egenförbrukningen låg på 20-30mA. Betydelselöst.

Men visst, klart vettig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victrons med blåtand är kanon - göra inställningar och få upp historik mm i mobilen.

Screenshot_20180811-164847.jpg

Screenshot_20180613-160400.jpg

Redigerad av bran82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej bran82

Vilken storlek på regulator och solpanel har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Janne1:

Hej bran82

Vilken storlek på regulator och solpanel har du?

Jag har 2*30W på rufftaket samt en vikbar 50W jag lägger fram om vi ligger i naturhamn flera dagar.

Regulator är Victron MPPT 75/15.

 

Men nu med 2*60Ah LiFePO4 batterier behövs knappt solcellerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...