Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JonasAx

Dyna fördäck Princess

Rekommendera Poster

Funderar på att sy upp en dyna till fördäck på vår Princess V40.

 

Vill helst ha en som kan ligga ute även i regn/stänk då förvaring av den blir lite krångligt. Samtidigt vill man ju att den skall torka fort där det väl blir väder bra nog att använda den...

 

Vilket material i klädsel rekommenderas?

Finns det skum som inte suger åt sig så mycket?

 

Vill gärna ha era åsikter om materialval.

 

En uppblåsbar variant hade varit bra kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd dig till en tapetserare på din ort och rådfråga om tygval och vilket skum som är lämligt. Det är inte så lätt att göra själv som man förledas att tro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-06 vid 17:06 skrev vega1959:

Vänd dig till en tapetserare på din ort och rådfråga om tygval och vilket skum som är lämligt. Det är inte så lätt att göra själv som man kan förledas att tro. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns skum som inte suger.. vatten. Har själv det på min båt. Dock så blir ytskiktet snabbt smutsigt och eländigt om den ligger ute 24/7. MEN ett par säsonger fungerar bra. Mitt förslag är att satsa på något "billigt" som tex galon. Finns jo i alla värdens färger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är klädd i galon och det funkar rätt bra

Impregnerar den samt använder sömtätare. Galon skall ju inte släppa igenom vatten men man har sett många genomsura dynor genom åren så jag har valt att behandla den ändå

Håller sig rätt torr i skummet

Det vatten som ev kommer in kommer underifrån genom dragkedjan

Spontant så känns det som att fågelskit mm borde fastna om dynan är klädd med tyg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev pentaracer:

Jag vill åxå ha det till min v42! Hittat nån bra leverantör?

Kommit fram till två saker:

Galon + sömtätning funkar troligen fint för att de inte skall suga åt sig så mycket vatten.

Det finns ett skum med som inte suger lika mycket vatten (reticulated foam) typ sånt som man har i filter ibland.

 

Tror jag går på att låta så upp den i galon och skall den inte användas under en längre tid får man ta in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du att den ska ligga på fördäcket hela säsongen? Annars kanske man ska göra den lite ”hopfällbar”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det gäller att välja ett skum med "slutna" celler så att vattnet inte går in i skummet.. Kommer vattnet in i dynan men inte in i skummet tar det  väldigt lång tid att torka även den dynan.

Så ta in dynan så är problemet löst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logiskt är ju att den är vikbar på mitten iallafall. Tänkte ha de ute på typ semestern och eeekendturer. resten av tiden får den väl läggas i barnens sängar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...