Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Vilken drönare

Rekommendera Poster

Tänkte bara glädja dom skadeglada och informera dom som tycker det är tråkigt med att jag, vid första seglingen med drönare och sista innan upptagning av båt... tappade drönaren vid startförsök från rörlig båt. Den slog i en vinch och föll i vattnet. (Det mest idiotiska var att jag gjorde likadant 3ggr, sänkte fart lite emellan försöken, innan den landade i vattnet istället för i båten eller på däck)...

Av detta lär man att öva på start och landning i handen eller ställa något under vid start så "startplattan" blir högre än de föremål den kan slå i när den lyfter och båten rör sig framåt.

Beställde en ny likadan. Nackdel är bortkastade penningar mm. mm.

Fördel att jag har två fjärrkontroller, som ju laddas separat.

Har helt klart lärt mig att ha bättre omdömme, vilket jag ofta verkar  ha brist på.

Tänkte meddela nyköpings räddningstjänst, om dom övar undervattensverksamhet, att det ligger en obefintligt använd drönare i farleden ut från nyköping. 3/4 sträcka av kanotflytbryggan utåt räknat från nyköping.

Går nog att fiska upp, torka och använda.

Jag övar på torra land inför seglingsfilmning 2019.. då kommer hag.. nog.. kunna lägga ut lite fina horisont-bilder.. 

Gott nytt år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du filma din egen båt seglandes är det bättre att göra det från en öppen styrpulpetare eller gummibåt så blir det mindre med ubåtar. Styrpulpetaren har ju den möjligheten att kunna ligga helt stilla och invänta den kommande segelbåten så du slipper att stressa med att jaga runt med drönaren från din egen båt. Att filma sin egen båt med start från den egna båten är svårt, oavsett om jag har flugit drönare i flera år eller ej.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra och tyvärr har det hänt förr att drönare av någon anledning hamnat i vatten och sjunkit. Man kan sätta på flottörer eller någon uppblåsbar flytväst för att den inte ska sjunka men elektroniken i de flesta drönare mår inte bra av att hamna i vattnet.

Det börjar dock komma drönare som är vattentäta och flyter vilket är bra om man ska hålla på att flyga över vatten.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade lite med frigolitflottörer på min DJI men de ger ganska stort luftmotstånd till följd av att drönaren flög lite som den ville.

Just nu väntar jag på min Swellpro Spry som ska komma innan jul. Den är vattentät och flyter, man kan starta och landa från sjön.

Den har "follow-me" och ska kunna cirkla runt båten eftersom även fjärrkontrollen har en GPS.

Någon gång för jul hoppas jag få den.

 

Swellpro_Spry_Intro_Drone.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plastkulor på en av mina, men de ger ett visst luftmotstånd om man flyger med mycket vind.

E6E073F0-4825-49C4-9202-A6D46CFF29B2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag har plastkulor på en av mina, men de ger ett visst luftmotstånd om man flyger med mycket vind.

Antagligen har du lite mer pulver i den drönaren än vad jag hade i min Phantom.

Det jag testade var ett par långsmala torperder vilket gjorde att de blev känslig för sidvind. 

Meatacenterhöjden blev också ganska taskig, sannolikheten var stor för att den skulle slå runt om man gjorde en "hård landning". Men lite vatten klarar motorer mm.

Nästa problem är att få tag på drönaren. Flyger jag från båten och den kraschar så lär det vara i strandkanten och då är det svårt att få tag på den.

Kastspö kanske?

Nu är jag inne på att skaffa en billig RC båt som livräddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min största har jag inte testat med plastkulor men vill hellre ha en bättre lastförmåga med större kamera på den istället, och den flyger jag mer sällan ändå. Den väger ändå över 3,5 kg och vid jämförelse mot den lilla DJI Spark så är den gigantisk och kräver en stor transportlåda för att fraktas.

IMG_1205.jpg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Just nu väntar jag på min Swellpro Spry som ska komma innan jul. Den är vattentät och flyter, man kan starta och landa från sjön.

En så'n vill jag ha i julklapp. Var köps de bäst/billigast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Ska du filma din egen båt seglandes är det bättre att göra det från en öppen styrpulpetare eller gummibåt så blir det mindre med ubåtar. Styrpulpetaren har ju den möjligheten att kunna ligga helt stilla och invänta den kommande segelbåten så du slipper att stressa med att jaga runt med drönaren från din egen båt. Att filma sin egen båt med start från den egna båten är svårt, oavsett om jag har flugit drönare i flera år eller ej.

 

>Tror själva filmandet inte skapar så mycket problem eftersom båten kan gå på autopilot... om jag inte "Måste" filma där och när jag själv måste vara väldigt aktiv i själva seglingen.

HAr provat lite på landbacken och filmat när jag  åkt bil mm.

Att lyfta verkar vara en baggis ur handen... varför jag inte gjorde så när jag slarvade bort den är fortfarande en gåta.. så klantigt... dessutom 3ggr lyfte jag så den slog i en vinsch vid start och landade på däck....

sista gången hade jag saktat ner farten tillräckligt, trodde jag, och gasade på full spett uppåt. Såklart slog den i vinschen och just eftersom jag "tryckte på" föll den längre bort och plumsade i.. vilken dundermegahjärnblödning.. hade bara behövt lägga en dubbelvikt dyna så hade det funkat...

 

DEt går ju att filma i en massa "Follow-me" lägen som  funkar klockrent. SÅ man behöver ju inte tokhålla koll på drönaren hela tiden.

Vid landning har jag tänkt stanna helt, köra in drönaren och ta den i handen när den är ombord.

HAr försökt simulera lite gungande i gungstol... det funkar. om båten gungar så står jag ju i den och kan parera gungandet på ett bättre sätt än vid sittande i stol.

JAg har ju som sagt vintern på mej att träna... och kanske komma på "Bättre tankar"..

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Min största har jag inte testat med plastkulor men vill hellre ha en bättre lastförmåga med större kamera på den istället, och den flyger jag mer sällan ändå. Den väger ändå över 3,5 kg och vid jämförelse mot den lilla DJI Spark så är den gigantisk och kräver en stor transportlåda för att fraktas.

IMG_1205.jpg

Den ser ju rikltigt "High-tech" ut.

Visst sa du att du "rejsar" med drönare?

JAg såg nåt klipp på utube… heeeeelt galet. Det blev ju  en och annan krock men shit vilken koll dom har. å sa....n vad snabbt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

En så'n vill jag ha i julklapp. Var köps de bäst/billigast?

Går bara att beställa HÄR som "pre-order". Priset är baserat på Kick-starter priset och kommer att stiga när den kommer ut på marknaden.

Priset nu är $869 dvs 7900kr. Moms tillkommer vid leverans men förhoppningsvis fuskar de lite med värdet, gissningsvis hamnar slutnotan på 10papp. När den kommer ut i handeln ligger troligen priset på >13tkr.

Jag la till propellrar, extra batteri och googles, totalt 10200 + moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Går bara att beställa HÄR som "pre-order". Priset är baserat på Kick-starter priset och kommer att stiga när den kommer ut på marknaden.

Priset nu är $869 dvs 7900kr. Moms tillkommer vid leverans men förhoppningsvis fuskar de lite med värdet, gissningsvis hamnar slutnotan på 10papp. När den kommer ut i handeln ligger troligen priset på >13tkr.

Jag la till propellrar, extra batteri och googles, totalt 10200 + moms

Tack. Har du fått ett trovärdigt leveransdatum?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

Tack. Har du fått ett trovärdigt leveransdatum?

Jag fick något när jag bokade typ början av december.

Jag kollade lite, det är deras 3:e kikstarterprojekt och de verkar funka. Annars får Paypal ta tag i dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-15 vid 09:43 skrev pseudonym:

Ska du filma din egen båt seglandes är det bättre att göra det från en öppen styrpulpetare eller gummibåt så blir det mindre med ubåtar. Styrpulpetaren har ju den möjligheten att kunna ligga helt stilla och invänta den kommande segelbåten så du slipper att stressa med att jaga runt med drönaren från din egen båt. Att filma sin egen båt med start från den egna båten är svårt, oavsett om jag har flugit drönare i flera år eller ej.

 

Själva flygandet å filmandet blir inga problem om jag inte filmar där jag hela tiden måste agera med segeltrim osv.

När jag ska landa tänkte jag, iaf till att börja med, stanna båten helt. Stänga av sensorer och ta den med handen. Har provat detta rätt mycket. Å jag behöver ju inte landa i handen utanför båten.

Själva starten 

org_9531ee5b175b0597_1542808438000.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

 

Själva flygandet å filmandet blir inga problem om jag inte filmar där jag hela tiden måste agera med segeltrim osv.

När jag ska landa tänkte jag, iaf till att börja med, stanna båten helt. Stänga av sensorer och ta den med handen. Har provat detta rätt mycket. Å jag behöver ju inte landa i handen utanför båten.

Själva starten 

org_9531ee5b175b0597_1542808438000.jpg

Nu e iaf båt uppe, täck.. inte otäckt. Mek med värmaren. Dratt nya rör hela vägen 100mm spiro som delascupp i 100mm spiro och 70 mm slang.  70mm röret var på tok för klent så värmaren pallade inte trycka genom all värme... av nån anledning. Har ju haft samma rör förut med 3kw ebersp.. å det har funkat.. men inte nu med 4kw värmare. Spiron måste isoleras. 

Ja.. hursom.. uppepålanddrönare-2-bild iaf.. 👍😆 go jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

Nu e iaf båt uppe, täck.. inte otäckt. Mek med värmaren. Dratt nya rör hela vägen 100mm spiro som delascupp i 100mm spiro och 70 mm slang.  70mm röret var på tok för klent så värmaren pallade inte trycka genom all värme... av nån anledning. Har ju haft samma rör förut med 3kw ebersp.. å det har funkat.. men inte nu med 4kw värmare. Spiron måste isoleras. 

Ja.. hursom.. uppepålanddrönare-2-bild iaf.. 👍😆 go jul

Spiro rostar ju dessutom...
Ett alternativ är annars att komplettera med en extra kanalfläkt någonstans för att få upp farten på luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att landa på en båt som rör sig i vågorna kan bli ett äventyr, speciellt på en segelbåt med mast och stag att ta hänsyn till. En stor håv kan underlätta och att man slipper få propellrarna på fingrarna. Kan nog även fungera med ett uppspänt fiskenät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Att landa på en båt som rör sig i vågorna kan bli ett äventyr, speciellt på en segelbåt med mast och stag att ta hänsyn till. En stor håv kan underlätta och att man slipper få propellrarna på fingrarna. Kan nog även fungera med ett uppspänt fiskenät.

Har nog funderat lite på olika anordningar men det ska isf vara något jag redan har ombord. Jag har behov av att minska prylantalet snarare än att öka det.

Jag har landat några ggr i båten... i handen.. när vi står still. Får väl börja öva i stilla vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Spiro rostar ju dessutom...
Ett alternativ är annars att komplettera med en extra kanalfläkt någonstans för att få upp farten på luften.

Tror inte rosten kommer vara något överhängande problem. En meter, i den mest fuktutsatta riskzonen,  var spiro när jag köpte båten. Den hade suttit där i minst 16år.. förmodligen mycket längre och den var som ny.

Ja.. kanalfläkt kan vara ett alternativ att slänga in under uppvärmning.

Få se vad isoleringen av rören ger.

Det är ju ca 6 meter rör från utblåset på värmaren till utblåsen i båten.

När jag får tid, lust och ork.. kommer jag dra några separata rör fram till förpik, till att börja med, och akterkabinerna så att man kan justera enl önskemål i dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att när du ökar arean från 75 till 100 mm halverar du hastigheten (ungefär...), och lägre hastighet ger större värmeavgång, som man som sagt kan isolera bort som sagt. 

 

Vad var problemet; löste värmesäkringen?

Varför valde du bort avloppsrör? Kör avloppsrör i PVC på min båt (75 mm), lättmonterat, robust och rostfritt 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Kan nog även fungera med ett uppspänt fiskenät

Det tänker jag testa, kan nog få upp 2x2m. Villkoret är att man kan kupera motorerna typ 30cm över nätet så att man inte skadar propellrarna.

Ligger jag stilla kan jag landa i vattnet och fiska upp med en håv.

 

25 minuter sedan skrev Peter_K:

Kör avloppsrör i PVC på min båt (75 mm), lättmonterat, robust och rostfritt 😊

Dessutom kan man värma lite för att klara en svag böj eller bara plasta ihop rören.

Har även kör ventilationsslang av aluminium, fungerar också bra men inte lika "självbärande".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Tänk på att när du ökar arean från 75 till 100 mm halverar du hastigheten (ungefär...), och lägre hastighet ger större värmeavgång, som man som sagt kan isolera bort som sagt. 

 

Vad var problemet; löste värmesäkringen?

Varför valde du bort avloppsrör? Kör avloppsrör i PVC på min båt (75 mm), lättmonterat, robust och rostfritt 😊

Valde bort pvc för att det är så lång sträcka och det blir sjukt varmt. Även pvc ger ju ifrån sig lite skit när det blir tillräckligt varmt. Även rätt mjukt så ex slangklämmor blur lösa.  jag tyckte.. eller fick känslan av.. att jag vill göra "på riktigt" starkt, slagtåligt mm. när motståndet blev för högt så värmaren gick ner på spareffekt för att inte bli för het. Inga felkoder, inga värmesäkringar men den gav inte ut på full effekt.

Behöver ev strypa utblåsen eller före 100mm -utblåset lite för att ev få upp hastigheten. Provar mig fram vid behov. Nu börjar jag med att trä 50-resp 25mm idoleringsstrumpa över plåtrören.

Vet inte om.. det uppenbara att lufthastigheten är lägre från värmaren gör att tempen närmast värmaren förblir för hög.. fast enl spec och instruktion ska det vara 100mm rör...

Misstänker att det är något vajs nånstans i styrningen men hoppas att det ska bli min, genom tiderna, 5:e tekniska nya pryl jag köpt som är helt fungersnde redan från start.. 👍👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det tänker jag testa, kan nog få upp 2x2m. Villkoret är att man kan kupera motorerna typ 30cm över nätet så att man inte skadar propellrarna.

Ligger jag stilla kan jag landa i vattnet och fiska upp med en håv.

 

Dessutom kan man värma lite för att klara en svag böj eller bara plasta ihop rören.

Har även kör ventilationsslang av aluminium, fungerar också bra men inte lika "självbärande".

Mina 70mm avloppsrör har fungerat finfint och varit lätta att montera, varit rostfria, toktäta i övergångar mm. Men när jag ändå skulle öka dimension så... jag hade nog PP-rör inte gamla pvc. Har ju faktiskt tillgång till lim som funkar på pp. Pvc går ju att limma med vad som helst. t.o.m. hyfsat med epoxi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det tänker jag testa, kan nog få upp 2x2m. Villkoret är att man kan kupera motorerna typ 30cm över nätet så att man inte skadar propellrarna.

Ligger jag stilla kan jag landa i vattnet och fiska upp med en håv.

 

Dessutom kan man värma lite för att klara en svag böj eller bara plasta ihop rören.

Har även kör ventilationsslang av aluminium, fungerar också bra men inte lika "självbärande".

Ps. Har du fått din vattentäta? Om jag upptäcker att behovet att filma mkt under segling och att kunna landa i sjön eller om jag dränker denna åxå alternativt känner enorm osäkerhet fortfarande efter nästa sommar.. skaffar jag en sån. Ska bli intressant stt ta del av hur den funkar, så lägg gärna upp några bilder/filmsnutt och berätta hur "hen" funkar.

 

Jag tror nog filmning/foto under färd kanske bara ger en slags "nyhetens" begär för mej som snabbt går över eller rent av växer bort redan under vinternndå jag nog får tid att dröna lite. Hittills har jag ju bara testat lite några ggr. Sjukt häftig teknik dock.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst en del om flöden i rör i mina dagar i skolbänken och har rätt bra koll på VVS-biten, och andra saker spelar ju in. Längden på röret, böjar och T-korsningar ger motstånd. Och - såklart är det viktigt att du har bra dimension även på sug-sidan, där du tar in uteluft i värmaren. Sitter t ex ett insektsnät eller ett jalusi där kan det också skapa motstånd som hindrar flödet genom värmaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har läst en del om flöden i rör i mina dagar i skolbänken och har rätt bra koll på VVS-biten, och andra saker spelar ju in. Längden på röret, böjar och T-korsningar ger motstånd. Och - såklart är det viktigt att du har bra dimension även på sug-sidan, där du tar in uteluft i värmaren. Sitter t ex ett insektsnät eller ett jalusi där kan det också skapa motstånd som hindrar flödet genom värmaren. 

Värmaren sitter skyddat. Har ingenting i vägen som hindrar flödet in. Först försökte jag montera på samma position som gamla värmaren. Då hamnade insuget i 45graders vinkel mot en "vägg" där den närmaste ytan låg ca 5cm ifrån ytan och den yttersta ca 13cm ifrån. Det har jag ändrat på nu så det är gott om plats framför insuget.. fritt fält.

100mm röret gör ju en 180 i en "böj" tillverkad av 4st 45gradersböjar, men börjar med rak bit på ca 50cm.

Sen är det 1m rakt och ytterligare 90grader (2st 45gradare) som ansluter till längre rakt rör där det är ett T, där T:et sticker iväg som 100mm rör och den raka stryps till den gamla 70-flexslangen.

Båda verkar ge ungefär lika. Har beställt utblås som är riktnings och förslutbart till 100mm-så jag kan strypa och rikta. 70mm, som var det ursprungliga, går att rikta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - men; tar inte värmaren in luft utifrån..? Alltså, är det inte ett rör som går till utomhus som den tar luft via?

 

Sedan - det är ganska bra att ha t ex 100 mm fram till din förgrening och där gå över till två eller tre 70 mm; det kommer funka bra. 

 

Varför gör kanalen en 180-gradare? Kan du inte vända värmaren istället?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Har du fått din vattentäta?

Nej. Under december verkar det. Stora fält med mjuk snö kan vara en bra början.

Att filma mig själv under färd tycker jag har ett begränsat värde.

Det jag vill är ha möjlighet till att undersöka vikar och öar. I Vänern har vi många öar och ännu fler grund. Det finns stora områden relativt litet vattendjup och mycket är outforskat.

Med djup och position från ett trådlöst ekolod (Deeper Smart Sonar Pro) i kombination med flygfoton tror jag man hitta nya vikar.

Eller bara flyga över en ö för se om det ligger båtar på andra sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det 10% Black Friday rabatt om man vill beställa en Swellpro SPRY. Känns lite lockande att göra en beställning. https://www.urbandrones.com/

Fiske-ekolodet Deeper Smart Sonar Pro+ ska vara i vattnet om det ska fungera (Wifi räckvidd 100m till en telefon eller platta), då borde en radiostyrd båt vara ett bättre alternativ än en drönare. Men hur exporterar man ekolodningarna till sjökortsplottern? Jag har Navionics sjökort och det vore trevligt att komplettera Navionics på detta sätt. 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

då borde en radiostyrd båt vara ett bättre alternativ än en drönare

Det kan det vara. Deeper Smart fungerar ju utmärkt även med jollen och kommer säkert att användas en del på så vis också. Men, det är lite mera omständligt.

RC båt har varit min första tanke och finns fortfarande med i planeringen. 

Går ju även att få ut Deeper Smart med kastspöt.

Det läckra med drönaren är att man snabbt kan komma till skott.

Deeper Smart får hänga i ett par meter snöre under drönaren. Man kan flyga och "doppa" där det passar.

Samtidigt kan man stiga och ta bilder med jämna mellanrum.

Spry kan ta en last på 340g, Deeper Smart väger 100g. Med en "WiFi-extender" som väger runt 150g kan man förlänga räckvidden till 3-500m. Med lite trix kan man förlänga räckvidden betydligt.

Min Simradplotter kan hantera egna sjökort via "Insight". Konverteringar mm är en senare fråga. Tidigare har jag testat DrDeepth, en PC-baserad mjukvara där man kunde skapa egna sjökort. Man kunde skicka data till en kille i Danmark som kunde göra kort som passade i div plotters.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...