Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Caribic410

Vilken drönare

Rekommendera Poster

15 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Börja med att flyga i nybörjarmode, alltså inte längre än 30 meter från startpunkten och i den lägre hastigheten tills du är vän med kontrollerna hur man styr den, framförallt när du ska flyga mot dig så blir det ju omvänt höger/vänster. Man kan även flyga i safemode, men jag rekommenderar att du lär dig manövrera den för den kommer med största sannolikhet att tappa gps kontakten nångång och då ska den ju flyga hem själv men det tar upp till en minut innan den reagerar på det kommandot och flyger man då på något olämpligt ställe vilket skedde här i Göteborg för nån månad sedan när någon idiot flög runt Stena Danica och sedan kraschade mitt på Älvsborgsbron där någon körde över den. Jag passerade när förarna av 2 bilar stod och tittade på resterna av en DJI Phantom 4 som låg både under den första bilen och mellan de båda. Där gick det åt cirka 20 tusen då försäkringar inte täcker skadorna på egna utrustningen och då man dessutom får stå för kostnaderna på annan egendom. Det är bara då man har ett företag som man kan försäkra drönare.

Ok.. trodde "dom riktiga" kunde styras så som man typ ser dom.. aaa det lär behövas köras i nybörjarmode.

Wishvarianten för 200spänn gick att ha i ett "styr i förhålkande till fjärren-läge" då gick den åt det hållet man drog joysticken oavsett vilken rotationsvinkel den hade.. enda modet jag lyckades få ens hyfsad koll på den.

Sen var man ju tvungen att hålla höjd mm manuellt... plus att det är en leksaks leksak... ändå imponerande att det går att köpa nåt sånt alls för den pengen.. det är ju trots alt. Fjärr, kamera, 4 motorer propellrar, 4 extra propellrar, laddare. Helt galet.

Förutsätter denhär är enklare att lära sig hantera och fungerar bättre... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Ok.. trodde "dom riktiga" kunde styras så som man typ ser dom.. aaa det lär behövas köras i nybörjarmode.

Wishvarianten för 200spänn gick att ha i ett "styr i förhålkande till fjärren-läge" då gick den åt det hållet man drog joysticken oavsett vilken rotationsvinkel den hade.. enda modet jag lyckades få ens hyfsad koll på den.

Sen var man ju tvungen att hålla höjd mm manuellt... plus att det är en leksaks leksak... ändå imponerande att det går att köpa nåt sånt alls för den pengen.. det är ju trots alt. Fjärr, kamera, 4 motorer propellrar, 4 extra propellrar, laddare. Helt galet.

Förutsätter denhär är enklare att lära sig hantera och fungerar bättre... 

 

Det är det som kallas för safemode. Drar du högerspaken åt dig kommer den alltid tillbaka till dig oavsett om den pekar bort från dig så backar den till dig. Men om du flyger som man helst ska lära sig så får du hålla koll på vilket håll den flyger. Men man lär sig fort, dessutom så är den ju med gps, så när du blir osäker så släpp spakarna så står den stilla i luften tills du vill vill något annat. Sedan så har du ju skärmen i din telefon vilket underlättar om du flyger för långt bort så du inte ser den med blotta ögat vilket egentligen inte är tillåtet utan man ska alltid ha uppsikt över var den befinner sig. Om man flyger med glasögon (goggles) så skall man ha någon bredvid sig som kan tala om i vilken riktning den finns om du tappar bildkontakten, det är oftast just bildöverföringen som försvinner först innan radiokontakten förloras. Sedan är det viktigt att man ställer in en safe höjd på återgången om och när man förlorar kontakten. Minst 30 meter är rekommenderat beroende på hur höga träd och hus man har i närheten. Annars är risken att drönaren stannar framför ett hinder på hemvägen där den kan stå och hovra tills batteriet är slut sedan landar den rakt ner.

 

På transportstyrelsens hemsida finns utförliga regler och kartor (drönarkartan) där man inte får flyga. Helikopterlandningsplatser vid sjukhus, vanliga flygplatser, kungliga slottet, militära objekt eller andra skyddsobjekt som stora radiosändaremaster eller runt kärnkraftverken är no-no zoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Transportstyrelsens drönarkarta verkar det behövas tillstånd för flygning i större delen av Stockholms södra skärgård där jag ofta seglar samt en massa andra områden i Sverige förutom kring flygplatser. Undrar hur många som tänker på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev per_62:

Enligt Transportstyrelsens drönarkarta verkar det behövas tillstånd för flygning i större delen av Stockholms södra skärgård där jag ofta seglar samt en massa andra områden i Sverige förutom kring flygplatser. Undrar hur många som tänker på det.

 

Inte många kan jag säga. Stockholms södra är väl marinens och flygets övningsområde och de restriktionsområden det gäller gäller inte hela tiden utan man får kolla när övningar är utlysta.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

 

Det är det som kallas för safemode. Drar du högerspaken åt dig kommer den alltid tillbaka till dig oavsett om den pekar bort från dig så backar den till dig. Men om du flyger som man helst ska lära sig så får du hålla koll på vilket håll den flyger. Men man lär sig fort, dessutom så är den ju med gps, så när du blir osäker så släpp spakarna så står den stilla i luften tills du vill vill något annat. Sedan så har du ju skärmen i din telefon vilket underlättar om du flyger för långt bort så du inte ser den med blotta ögat vilket egentligen inte är tillåtet utan man ska alltid ha uppsikt över var den befinner sig. Om man flyger med glasögon (goggles) så skall man ha någon bredvid sig som kan tala om i vilken riktning den finns om du tappar bildkontakten, det är oftast just bildöverföringen som försvinner först innan radiokontakten förloras. Sedan är det viktigt att man ställer in en safe höjd på återgången om och när man förlorar kontakten. Minst 30 meter är rekommenderat beroende på hur höga träd och hus man har i närheten. Annars är risken att drönaren stannar framför ett hinder på hemvägen där den kan stå och hovra tills batteriet är slut sedan landar den rakt ner.

 

På transportstyrelsens hemsida finns utförliga regler och kartor (drönarkartan) där man inte får flyga. Helikopterlandningsplatser vid sjukhus, vanliga flygplatser, kungliga slottet, militära objekt eller andra skyddsobjekt som stora radiosändaremaster eller runt kärnkraftverken är no-no zoner.

Bra tips. Det är väl lite som att läsa sjökort. Jag försöker läsa nord upp men vrider alltid i färdriktning för att "ha koll".

En kompis vill alltid jag ändrar plottern nord upp.. även om vi åker söderut.. för att han ska ha "koll"?

Jag förstår inte hur det kan bli rörigt att ha bild i färdriktning.. å han fattar inte motsatsen.. 

Kanske går att öva upp.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag förstår inte hur det kan bli rörigt att ha bild i färdriktning..

Orienterare, stridsflygare mm klarar det.

Försök köra Nord upp i bilnavigatorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Orienterare, stridsflygare mm klarar det.

Försök köra Nord upp i bilnavigatorn!

Jag tror det åxå skulle bli väldigt märkligt. Som att cykla med cykel som svänger tvärtom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av flygsimulatorer så att man kan öva på digital flygning i datorn utan krascher. Verkar som det finns även specifikt för DJI men då måste man ha köpt drönaren först.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev per_62:

Det finns massor av flygsimulatorer så att man kan öva på digital flygning i datorn utan krascher. Verkar som det finns även specifikt för DJI men då måste man ha köpt den.

 

Köpt simulatorn eller drönaren? Om de e drönaren finns d säkert en kod..

Länkar man drömarfjärren till simulatorn då eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Som att cykla med cykel som svänger tvärtom

Vägverket brukade ha en sådan cykel på mässor. Man skulle få något om man lyckades cykla typ 50m. Ingen lyckades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstnärligt med drönaren. Bilden tagen med lång slutartid med en Nikon D7000.

IMG_1260.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl tidigare noterat att drönare e rätt vanligt mm. men liksom inte mer än just noterat.

Nu när jag kom i närkontakt och blev så imponerad att jag köpte en halvspontant... så googlade jag på drönare.... he.....te vad många olika fabrikat och varianter det finns.

Om jag bara skulle ha kommit påbatt jag hade velat ha en, inte bara ha bestämt mej för en modell utan börjat googla... skulle det helt klart aldrig blivit nåt köp.

Snabbt gick det. Bestälde igår. Kl.10 i förmiddags fick jag meddelande att den finns att hämta ut på ica.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Jag har väl tidigare noterat att drönare e rätt vanligt mm. men liksom inte mer än just noterat.

Nu när jag kom i närkontakt och blev så imponerad att jag köpte en halvspontant... så googlade jag på drönare.... he.....te vad många olika fabrikat och varianter det finns.

Om jag bara skulle ha kommit påbatt jag hade velat ha en, inte bara ha bestämt mej för en modell utan börjat googla... skulle det helt klart aldrig blivit nåt köp.

Snabbt gick det. Bestälde igår. Kl.10 i förmiddags fick jag meddelande att den finns att hämta ut på ica.

 

Flyg nu med förstånd och låt alla kraschsensorer vara påslagna. Happy flying!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Bestälde igår. Kl.10 i förmiddags fick jag meddelande att den finns att hämta ut på ica.

Trevlig helg ;)

 

En DJI Phantom finns i min ägo sedan ganska länge. Men jag blir nervös av att flyga över vatten. Därför försågs den med flottörer av frigolit. Det funkar dvs den flyter men den blir mer vindkänslig i luten och metacenterhöjden blir taskig i vattnet. Se har jag även insett att om den störtar i vattnet så gör den det på ett ställe där jag inte kommer åt de med båten. Alltså skulle jag behöva en räddningsdrönare. Då la jag ner det projektet.

Nu finns det flera drönare som både är vattentäta och flyter. Kanske skulle man träna på att använda ett kastspö.

Det fina med några av de här nya tingestarna är att man kan köra omkring på vattenytan och filma undervattnet.

Mitt intresse är bla att utforska vikar. Kunna flyga över och få fina flygfoton. Man kan ju även undersöka djupet. Det finns flytande ekolod med WiFi tex Lucky FF916 eller Vexilar Sonarphone. De väger under 100g så det är inget problem att hänga under drönaren.

Många använder dessa genom att kasta ut med kastspö. Men drönare skulle vara mer elegant med drönare.  Helst skulle man ju ha en StrutureScan givare!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

 

Flyg nu med förstånd och låt alla kraschsensorer vara påslagna. Happy flying!

Ty. Det är nog dom sensorerna som kommer bli mest slitna av allt på min.

Byggde ihop en radiostyrd metanolbil till grabben när han fyllde 10. Efter 2 varv kunde han ösa järnet på en liten asfaltbana med bilen som toppar säker 60km.

Jag lyckades aldrig mer än hackig gångfart få bilen runt banan.

Samma gallde typ tvspel när han va liten. Oavsett de va bil, tennis eller liknande så fick han snart nog ha kontrollen bakom ryggen. Inte ens då hade jag en chans.. så.. fjärrstyrt e nog inte min grej.. egentligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Caribic410:

Ty. Det är nog dom sensorerna som kommer bli mest slitna av allt på min.

Byggde ihop en radiostyrd metanolbil till grabben när han fyllde 10. Efter 2 varv kunde han ösa järnet på en liten asfaltbana med bilen som toppar säker 60km.

Jag lyckades aldrig mer än hackig gångfart få bilen runt banan.

Samma gallde typ tvspel när han va liten. Oavsett de va bil, tennis eller liknande så fick han snart nog ha kontrollen bakom ryggen. Inte ens då hade jag en chans.. så.. fjärrstyrt e nog inte min grej.. egentligen

 

Jag tävlade själv i RC bilracing i skala 1/5 för 18 år sedan. Bilarna var 90 cm långa, vägde runt 11 kg, motorer på 23 cc och 6 hk. Toppfart strax över 100 och som gjordes på 3 sekunder. Vi tävlade i lilla STCC med touringkarosser. Skitkul men dyrt som attan att resa runt i hela landet på olika tävlingar. Bilen kostade 22 tusen, sedan tillkom radio och reservdelar och däck för cirka 15 tusen på en säsong.  Modellflyg är inte bättre eller billigare det heller. Jag har en del kvar, bl,a ett segelflygplan som är fyra meter mellan vingspetsarna och med en elmotor i nosen för att slippa bogsera upp klumpen på 6,5 kg.

IMG_0309.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

 

Jag tävlade själv i RC bilracing i skala 1/5 för 18 år sedan. Bilarna var 90 cm långa, vägde runt 11 kg, motorer på 23 cc och 6 hk. Toppfart strax över 100 och som gjordes på 3 sekunder. Vi tävlade i lilla STCC med touringkarosser. Skitkul men dyrt som attan att resa runt i hela landet på olika tävlingar. Bilen kostade 22 tusen, sedan tillkom radio och reservdelar och däck för cirka 15 tusen på en säsong.  Modellflyg är inte bättre eller billigare det heller. Jag har en del kvar, bl,a ett segelflygplan som är fyra meter mellan vingspetsarna och med en elmotor i nosen för att slippa bogsera upp klumpen på 6,5 kg.

IMG_0309.jpg

Då e drone ingen match för dej?

Hämtadé paket efter tennis ikväll.

Glömde kvar bak i bilen. Få se om jag hinner provköra nåt i morrn. Jag e ledig men har lite "specialuppdrag".. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spontanköpte två på annons för en vecka sedan. Har provat att störta på alla möjliga sätt därhemma eftersom jag inte har någon större yta tillgänglig. Men skam den som ger sig, hoppas övning ger färdighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Har provat att störta på alla möjliga sätt därhemma eftersom jag inte har någon större yta tillgänglig

Jag tränade hemma i trädgården mellan äppleträden. Det var inte bra vare sig för äpplena eller propellrarna. Men lärorikt.

--

Just nu känner jag för att köpa en ny drönare. Men sen har jag fått upp ögonen för undervattensdrönare, det kan nog vara väldigt kul det med.

--

Vill man riktigt nörda ner sig så skaffar man "PhotoScan" från Agisoft. Utifrån ett antal bilder kan man då skapa en 3D modell som man kan vända och vrida hursomhelst. Eller skriva ut med en 3D printer...

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hursom. Provat lite. Ungefär samma upplevelse som första seglingen. Piis ow kejk att ta sig dit man bestämt sig, kanske inte på snabbaste eller smartaste sättet men simpelt. Körtekniken går nog att utveckla hur mkt som helst. Däremot att lära sig fota och filma plus alla olika automatiska och halvautomatiska effekter, betydelsen av termer, kamerafumktioner mm. lär jag förbli nybörjare i. Sjukt imponerad av stabiliteten och bildkvaliten.

Tog några bilder ... å när jag kollade på en bild i datorn efteråt upptäckte jag liye rörelser.. buskar rörde sig i vinden och en granne stövlade ut.. då först förstod jag att bilden var film..

Verkligen ännu mer imponerad.. 

Kul pryl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för vettiga redigeringsprogram till drönbilder å filmer?

Det här dji go 4. Går det att tanka hem till pc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-09 vid 22:13 skrev per_62:

Vill ha en som är vattentät och flyter om man tappar kontrollen. Swellpro har nyligen kommit med en ny vattentät modell, Spry, vilken har en flygtid på 17 min, "follow me" och verkar ha en hyfsad bra kamera.

Japp, en sådan får det bli. Uppfyller alla mina krav.

Swellpro Spry

En vattentät drönare som kan både starta och landa på vattnet.

Kan även simma en bit under vattnet för undervattensfoto.

Mycket tålig konstruktion.

Även kontrollen är vattentät.

Bra flygtid, 15-17 min, 800m range.

Har “follow me” mm.

När den ska återvända hem så flyger den till där kontrollen är. Det flesta andra flyger dit där de startade. Inte så bra om man startar från en båt i rörelse.

Det finns även en funktion där drönaren kan cirkulera runt båten eller följa.

Har inbyggd FPV funktion med 4” skärm i kontrollen. Kan även fås med googles.

Kan flyga med 340g last (=wifi ekolod). Kommer även en krok som kan fjärrutlösas (bomber?). En GoPro med undervattenshus väger ca 150g. Min vattentäta “fyllekamera”, Nikkon Coolpix 120AW väger 213g, då har den Zoom, Wifi och GPS. Kan alltså hänga under för “kartering”.

4k 30FPS kamera, 12Mpixel stillbilder. Gimbal för att vrida kameran vertikalt. Kameran är inte så vidvinklig.

Enkelt att byta batteri.

Utvändig “huvudströmbrytare”.

 

Kickstarterpriset är $949 inkl googles.

https://www.swellpro.com/spry.html

 

Spry.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Japp, en sådan får det bli. Uppfyller alla mina krav.

Swellpro Spry

En vattentät drönare som kan både starta och landa på vattnet.

Kan även simma en bit under vattnet för undervattensfoto.

Mycket tålig konstruktion.

Även kontrollen är vattentät.

Bra flygtid, 15-17 min, 800m range.

Har “follow me” mm.

När den ska återvända hem så flyger den till där kontrollen är. Det flesta andra flyger dit där de startade. Inte så bra om man startar från en båt i rörelse.

Det finns även en funktion där drönaren kan cirkulera runt båten eller följa.

Har inbyggd FPV funktion med 4” skärm i kontrollen. Kan även fås med googles.

Kan flyga med 340g last (=wifi ekolod). Kommer även en krok som kan fjärrutlösas (bomber?). En GoPro med undervattenshus väger ca 150g. Min vattentäta “fyllekamera”, Nikkon Coolpix 120AW väger 213g, då har den Zoom, Wifi och GPS. Kan alltså hänga under för “kartering”.

4k 30FPS kamera, 12Mpixel stillbilder. Gimbal för att vrida kameran vertikalt. Kameran är inte så vidvinklig.

Enkelt att byta batteri.

Utvändig “huvudströmbrytare”.

 

Kickstarterpriset är $949 inkl googles.

https://www.swellpro.com/spry.html

 

Spry.jpg

 

Bara ”pre-order” på den vilket innebär att de samlar pengar till att starta produktionen. Känns inte som en trygg investering. Det har gjorts tidigare, senast för ett par år sedan med Lily drone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, känns inte bekvämt att lägga en order på ca $1000 med lite tillbehör men exkl tull och moms på en produkt som precis har tagits fram. Det kommer säkert att bli förbättringar i kommande versioner. Samt att det nog blir möjligt att köpa från en säljare inom EU.

Det finns dock några tester som man kan studera på Youtube, tex Part1 och Part2.

GPS-mode verkar vara instabil i denna version som testas och drönaren har lite problem att hålla en stabil höjd. Samt videofilmen från den inbyggda kameran i Part2 verka vara lite instabil ibland eller är det bara för att det görs hastiga manövrar?

Konceptet med vattentäthet och att den flyter passar i alla fall bra ihop med båtlivet. Men varför måste dessa maskiner låta så mycket?

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal version Adobe Premiere som duger för diverse videoredigering. Fördelen med de äldre versionerna är att de inte har någon månadsavgift.

För redigering av film så är väl flaggskeppet Adobe Premiere Pro CC som gäller om man vill ha det bästa programmet. Kostnad 240kr/mån men går att prova gratis.

 

Här är exempel på några andra köp-program från Cyberphoto.

 

Det finns även en hel del gratisprogram som fungerar mer eller mindre bra.

Nedan lite olika länkar att botanisera i och prova om de fungerar för ändamålet:

Top Video Editing Software for Drone Owners: Paid and Free

Här är de bästa (gratis) verktygen för videoredigering

A Quick Guide to the 5 Best Open-Source Video Editing Software

6 Best Free Video Editing Software Programs for 2018

The best video editing software 2018

Movie Creator : Free Video Editor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev per_62:

Samt att det nog blir möjligt att köpa från en säljare inom EU.

Jo men antagligen till ett avsevärt mycket högre pris. Tull blir det nog ingen, moms tillkommer med 25%. Men det beror lite på vilket värde säljaren sätter och det tillkommer ju alltid.

Detta är Swellpros 3:e Kickstarter projekt så de känns ganska "safe". Jag räknar som många andra med att man köper till ett mycket fördelaktigt pris och därför kan sälja utan förlust om man tröttnar.

Jag har i alla fall beställt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man Mac så medföljer iMovie utan kostnad. Stabilt och lätt att använda. Kan allt som Adobe Premiere kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till att flyga är ju att dyka. Gadius Mini Underwaterdrone är en sådan. Kan dyka till 100m, manövrerar med fem motorer. 4k kamera, belysning mm. Kostar från $1000 till 15000kr.

Hade jag nu inte beställt en ny drönare så hade det blivit en sådan här.

 

 

THUMB_W400_41922_20.jpg.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...