Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Vilken drönare

Rekommendera Poster

Impulsköpte precis en drönare... eller impuls e kanske att ta i. Hade besök av ett par som jobbar med fotografering, reklam mm. dom har en liten som dom har med sig på div resor, en större när dom filmar på plats.

Jag blev så sjukt imponerad av tekniken och hur bra det funkar plus att jag fick veta det kommit en lite förbättrad variant så jag kunde bara inte låta bli. Hittade ÅF i Sverige och kunde beställa på nätet.

Så nu vill jag höra av den samlade drönarexpertisen hur bra val jag gjort. Jag valde inte den med den absolut bästa kameran... känner att jag inte har riktigt dom behoven. Dock något bättre kamera än den på den förra modellen, som vännerna hade med sig.

Mina "behov"... om man nu kan ha behov av drönare.. vill att den helst är relativt liten, det är den. (kan vikas ihop och tar inte mer plats än en gammaldags mobiltelefon.

Att den är hyfsat enkel att handha, det verkar den definitivt vara.

Fotar och filmar med OK kvalitet, det gör den definitivt.

Kan hålla sig uppe hyfsat länge, den här klarar upp till ca en halvtimme.

 

Vilka är det man ska ha med dessa kriterier?

Vilka ska man inte köpa?

Såklart om man, som jag i normala fall gör, nördar ner sig lite, så skulle man ju bygga ihop nåt själv.. fast jag blev så förtjust imponerad så jag ville bara ha en omgående.. förmodligen kommer den väl inte användas så extremt mkt efter en tid men.. rätt vad det är kommer den väl t.o.m. kunna göra nytta..

ungefär som jag trodde om mobiltelefon... (kom bara på i stort sett ett nyttoanvändningsområde... och det var om man var påväg hem sent och planerade stanna och plocka med sig hämtmat… att man då kunde spara tid genom att ringa och beställa).. mobil används definitivt till mer än det. 😃

 

Vill egentligen bara se/höra om jag köpt RÄTT?  Ni som tagit reda på/ vet mer än jag orkat kolla. Köpte bara en likadan som jag för första gången bekantade mig med.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vilken har du köpt ?

Själv slutade jag flyga konventionell helikopter och har nu en DJI Spark. Supernöjd då den är liten, navigerar med kameror, har follow me och inte minst - klarar rätt mycket vind utan att jag behöver korrigera (till skillnad från helikoptertiden). Har skaffat flottörben också så den kan nödlanda på vattnet utan att förlora den.

Klarar mig med HD vid filmning, även om de dyrare har minst 4k.

 

Känns det rätt ÄR det nog också rätt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Men vilken har du köpt ?

Själv slutade jag flyga konventionell helikopter och har nu en DJI Spark. Supernöjd då den är liten, navigerar med kameror, har follow me och inte minst - klarar rätt mycket vind utan att jag behöver korrigera (till skillnad från helikoptertiden). Har skaffat flottörben också så den kan nödlanda på vattnet utan att förlora den.

Klarar mig med HD vid filmning, även om de dyrare har minst 4k.

 

Känns det rätt ÄR det nog också rätt....

Berättar sen vilken jag beställt, får den om några dgr.

Vill inte "färga" svaren och få en konflikt kring just den jag köpt, utan höra lite vad som är bäst, sämst, osv.. först.

 

Förmodligen kommer mina barn/ungdomar, använda den mer än jag.. när dom får veta.. dom blir säkert nöjda i alla fall..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÄR finns några roliga som klarar lite vatten också.

En QuadH2O skulle vara kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte köpt någon ännu men har funderat en hel del kring drönare och kombination med segling och annant skoj på vattnet. Vill ha en som är vattentät och flyter om man tappar kontrollen. Swellpro har nyligen kommit med en ny vattentät modell, Spry, vilken har en flygtid på 17 min, "follow me" och verkar ha en hyfsad bra kamera.

 

Smart att sätta flottörben på en DJI Spark. Men vad händer om det kommer vatten i systemet?

 

Det är främst vattenäta borstlösa motorer som är svåra att tillverka utan att korrosion uppstår efter användande i vatten, speciellt i kombination med saltvatten. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev per_62:

Jag har inte köpt någon ännu men har funderat en hel del kring drönare och kombination med segling och annant skoj på vattnet. Vill ha en som är vattentät och flyter om man tappar kontrollen. Swellpro har nyligen kommit med en ny vattentät modell, Spry, vilken har en flygtid på 17 min, "follow me" och verkar ha en hyfsad bra kamera.

 

Smart att sätta flottörben på en DJI Spark. Men vad händer om det kommer vatten i systemet?

"Vi" seglade från trosa, i extrem maklig takt då vinden låg på mellan 2-3m/s och fart toppade på 4kn.

Dagen innan och dagen efter, då det blåste betydligt mer och vi var över land så hade den no problem utan flög filmade och fotade lika smooth.

däremot hade den lite svårt att landa på båten eftersom den har en massa sensorer överallt, som gör att den inte vill flyga in över båten.. så vi fick slacka segel så vi i stort sett stannade så att den kunde manövreras in över handen som kunde fånga den underifrån.

Han sa att man kan koppla från sensorer mm. men dom filmar aldrig på det sättet förutom när dom åker ex bilflak, cabriolet mm. men då är det inga stag, master mm. som stör. å dom ville inte börja experimentera med det över vatten.

Men hänga på något lätt flytetyg under går nog för säkerhets skull... fast då blir det ju vindfång... å seglar man vill man kanske kunna filma när det blåser.. ? 😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en drönare med möjlighet till hysat bra videofilmer utan störande vibrationer. Vissa har gimbals och andra tycker att det räcker med inbyggd stabilisering i kameran.

 

Drönare med kamera ombord slog igenom i Volvo Ocean Race 2017-2018 då man använde DJI Phantom (ej vattentäta) som man tog emot med handen efter utfört uppdrag. Så om man man tappade kontrollen så skulle den sjunka. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev per_62:

Jag vill ha en drönare med möjlighet till hysat bra videofilmer utan störande vibrationer. Vissa har gimbals och andra tycker att det räcker med inbyggd stabilisering i kameran.

 

Drönare med kamera ombord slog igenom i Volvo Ocean Race 2017-2018 då man använde DJI Phantom (ej vattentäta) som man tog emot med handen efter utfört uppdrag. Så om man man tappade kontrollen så skulle den sjunka. 

Vad har du och hur nöjd är du... jag e mest intresserad av att veta av dom som har egen eller erfarenhet av andras.

Sen ere såklar att alla får spåna fritt om vad man tycker, tänker mm. men som ts… önskar jag helst svar från dom som vet..../ har erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några stycken drönare. Närmare bestämt 5 stycken. 3 med 6 motorer och 2 st med 4 motorer. Den största är 58 cm mellan motorcentrum väger över 3 kg och kan bära en dslr kamera men just nu sitter där en Gopro 5 session. Den minsta är en DJI Spark, sedan finns det några däremellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev pseudonym:

Närmare bestämt 5 stycken.

Fan då kan du ju flyga combat!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

Fan då kan du ju flyga combat!

 

Nä men droneracing. Det går i över 150 km som bäst med goggles på näsan och full fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ren filmning så är väl DJI i princip det märke som dominerar i tester både i kvalite och användarvänlighet.

 

Jag baserar detta bara på en massa youtube ”forskning”. Casey neistat gör rätt roliga filmer reviews om drönare.

 

En spark hade utan tvekan räckt för min del men har inte riktigt kunnat förmå mig köpa en ännu, letar lite beg på blocket men de som varit i närheten försvinner fort. Men om man får önska så är nog mavic air högst upp på min önskelista pga litet format/möjligheten att fälla ihop drönaren, 3 axis gimbal och att den klarar mer vind än sparken. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Caribic410:

Impulsköpte precis en drönare... eller impuls e kanske att ta i. Hade besök av ett par som jobbar med fotografering, reklam mm. dom har en liten som dom har med sig på div resor, en större när dom filmar på plats.

Jag blev så sjukt imponerad av tekniken och hur bra det funkar plus att jag fick veta det kommit en lite förbättrad variant så jag kunde bara inte låta bli. Hittade ÅF i Sverige och kunde beställa på nätet.

Så nu vill jag höra av den samlade drönarexpertisen hur bra val jag gjort. Jag valde inte den med den absolut bästa kameran... känner att jag inte har riktigt dom behoven. Dock något bättre kamera än den på den förra modellen, som vännerna hade med sig.

Mina "behov"... om man nu kan ha behov av drönare.. vill att den helst är relativt liten, det är den. (kan vikas ihop och tar inte mer plats än en gammaldags mobiltelefon.

Att den är hyfsat enkel att handha, det verkar den definitivt vara.

Fotar och filmar med OK kvalitet, det gör den definitivt.

Kan hålla sig uppe hyfsat länge, den här klarar upp till ca en halvtimme.

 

Vilka är det man ska ha med dessa kriterier?

Vilka ska man inte köpa?

Såklart om man, som jag i normala fall gör, nördar ner sig lite, så skulle man ju bygga ihop nåt själv.. fast jag blev så förtjust imponerad så jag ville bara ha en omgående.. förmodligen kommer den väl inte användas så extremt mkt efter en tid men.. rätt vad det är kommer den väl t.o.m. kunna göra nytta..

ungefär som jag trodde om mobiltelefon... (kom bara på i stort sett ett nyttoanvändningsområde... och det var om man var påväg hem sent och planerade stanna och plocka med sig hämtmat… att man då kunde spara tid genom att ringa och beställa).. mobil används definitivt till mer än det. 😃

 

Vill egentligen bara se/höra om jag köpt RÄTT?  Ni som tagit reda på/ vet mer än jag orkat kolla. Köpte bara en likadan som jag för första gången bekantade mig med.

 

 

En DJI Mavic har du köpt, bara frågan om vilken modell? Men att döma av dina utsvävningar skulle jag gissa på den nya med zoom och inte pro modellen med Hasselbladkameran vilket jag hellre skulle lagt pengarna på då en zoom är ganska kasst att ha då det bara är att flyga lite närmre istället om det nu inte är djur man fotar som man skrämmer bort istället. Mavic Air har inte så lång flygtid (16 min) och den gamla Mavicen har max 24 minuters flygtid återstår då bara de två nya där Hasselbladaren är dyrast.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

 

En DJI Mavic har du köpt, bara frågan om vilken modell? Men att döma av dina utsvävningar skulle jag gissa på den nya med zoom och inte pro modellen med Hasselbladkameran vilket jag hellre skulle lagt pengarna på då en zoom är ganska kasst att ha då det bara är att flyga lite närmre istället om det nu inte är djur man fotar som man skrämmer bort istället. Mavic Air har inte så lång flygtid (16 min) och den gamla Mavicen har max 24 minuters flygtid återstår då bara de två nya där Hasselbladaren är dyrast.

Fick precis veta att det är levtid ca 1 mån. Väntar eller kollar om nån annan har.

Hade jag varit lite mer foto-freak.. hade d nog blivit hasselbladaren.. som jag först beställde men ångrade när jag fick veta att vännernas kamera e ungefär som zoom-variantens. Duger mer än väl.

Gjorde åxå "efterforskning"..

Googlade på drönare och fick för mkt träffar.. konstaterade att jag inte orkar. Skrev DJI på wish.. då kom åxå en miljon varianter.. dji-clons..

Så jag orkade inte mer.. vännerna som fotar har alltid haft dji å dom sa att det är bra/bäst prylar.

Fast förmodar det kräver lite träning även om det såg extremt lätt ut.

Köpte en leksaksdrönare för 200kr på wish för nåt år sen.. den gick att köra med och få någorlunda koll på. Foton blev tydbara men raka linjer blev kurviga pga vibrationer. Extremsvårt eftersom allt var manuellt plus att man tappade kontrollen när den kom nåt hundratal meter bort.

Den flög väl tot 15min och blev liggande.. men.. kan va kul att ha en fungerande variant.. ungdomarna kommer definitivt uppskatta den.

Bara den upp till en halvtimme man kan köra på ett batteri gör ju övningsmöjligheten bättre.

Köpte till ett par batterier extra..

Får väl hjälpa vänner med flygbilder över deras hus å ägor om inte annat..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Fick precis veta att det är levtid ca 1 mån. Väntar eller kollar om nån annan har.

Hade jag varit lite mer foto-freak.. hade d nog blivit hasselbladaren.. som jag först beställde men ångrade när jag fick veta att vännernas kamera e ungefär som zoom-variantens. Duger mer än väl.

Gjorde åxå "efterforskning"..

Googlade på drönare och fick för mkt träffar.. konstaterade att jag inte orkar. Skrev DJI på wish.. då kom åxå en miljon varianter.. dji-clons..

Så jag orkade inte mer.. vännerna som fotar har alltid haft dji å dom sa att det är bra/bäst prylar.

Fast förmodar det kräver lite träning även om det såg extremt lätt ut.

Köpte en leksaksdrönare för 200kr på wish för nåt år sen.. den gick att köra med och få någorlunda koll på. Foton blev tydbara men raka linjer blev kurviga pga vibrationer. Extremsvårt eftersom allt var manuellt plus att man tappade kontrollen när den kom nåt hundratal meter bort.

Den flög väl tot 15min och blev liggande.. men.. kan va kul att ha en fungerande variant.. ungdomarna kommer definitivt uppskatta den.

Bara den upp till en halvtimme man kan köra på ett batteri gör ju övningsmöjligheten bättre.

Köpte till ett par batterier extra..

Får väl hjälpa vänner med flygbilder över deras hus å ägor om inte annat..

 

 

Till min lilla Spark har jag 5 batterier. I mitt yrke kör jag tankbil med bensin och diesel till mackar och har då med mig Sparken. Jag har lagt ut bilder på Google maps och till dags dato är mina bilder visade mer än 350.000 gånger. Den som är visad flest gånger ligger på mer än 120.000 visningar. Den lokala pizzerian har jag fotat och en bild där är visad mer än 40.000 gånger (jag får en och annan gratispizza kan jag avslöja 🙂). Som intresserad av modellflyg som jag har utövat sedan 80-talets mitt är det en perfekt kombo att även vara intresserad av fotografering då möjligheterna är nästintill oändliga. Man får dock tänka på de restriktioner som finns så man inte flyger olagligt och på förbjudna områden, annars är det idag mycket friare än det var för bara ett år sedan. Vill man sedan tjäna pengar på drönarfotografering finns det ju möjligheter även om konkurrensen är stenhård.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Fick precis veta att det är levtid ca 1 mån. Väntar eller kollar om nån annan har.

Hade jag varit lite mer foto-freak.. hade d nog blivit hasselbladaren.. som jag först beställde men ångrade när jag fick veta att vännernas kamera e ungefär som zoom-variantens. Duger mer än väl.

Gjorde åxå "efterforskning"..

Googlade på drönare och fick för mkt träffar.. konstaterade att jag inte orkar. Skrev DJI på wish.. då kom åxå en miljon varianter.. dji-clons..

Så jag orkade inte mer.. vännerna som fotar har alltid haft dji å dom sa att det är bra/bäst prylar.

Fast förmodar det kräver lite träning även om det såg extremt lätt ut.

Köpte en leksaksdrönare för 200kr på wish för nåt år sen.. den gick att köra med och få någorlunda koll på. Foton blev tydbara men raka linjer blev kurviga pga vibrationer. Extremsvårt eftersom allt var manuellt plus att man tappade kontrollen när den kom nåt hundratal meter bort.

Den flög väl tot 15min och blev liggande.. men.. kan va kul att ha en fungerande variant.. ungdomarna kommer definitivt uppskatta den.

Bara den upp till en halvtimme man kan köra på ett batteri gör ju övningsmöjligheten bättre.

Köpte till ett par batterier extra..

Får väl hjälpa vänner med flygbilder över deras hus å ägor om inte annat..

 

Hottade hos annan lev... som ska ha hemma. "Fly moore" kit var såpass mkt billigare hos den första lev så den väntar jag in.. kom på att vi kan ta flygbilder i tennishallen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Till min lilla Spark har jag 5 batterier. I mitt yrke kör jag tankbil med bensin och diesel till mackar och har då med mig Sparken. Jag har lagt ut bilder på Google maps och till dags dato är mina bilder visade mer än 350.000 gånger. Den som är visad flest gånger ligger på mer än 120.000 visningar. Den lokala pizzerian har jag fotat och en bild där är visad mer än 40.000 gånger (jag får en och annan gratispizza kan jag avslöja 🙂). Som intresserad av modellflyg som jag har utövat sedan 80-talets mitt är det en perfekt kombo att även vara intresserad av fotografering då möjligheterna är nästintill oändliga. Man får dock tänka på de restriktioner som finns så man inte flyger olagligt och på förbjudna områden, annars är det idag mycket friare än det var för bara ett år sedan. Vill man sedan tjäna pengar på drönarfotografering finns det ju möjligheter även om konkurrensen är stenhård.

Tjäna pengar på fotande är nog inget jag kommer lägga energi på.. men såklart man kan ställa upp vid tillfälle. Om man skulle få frågan å tid finnes...

Om manicken e hel så länge att jag lärt mej..

Lägga upp bilder får åxå andra stå för. Mitt "sociala nätverkande" är här.. samt att jag skickar nåt sms och whats-up till vänner då och då..

Hoppas kunna rådfråga dej, psevdonym, vid behov om det är ok?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A592B70E-2E75-4694-8BCD-FE94388B1BC3.jpeg.f6192577d2da40b54a4cfc11e749275e.jpeg

 

Här en bild på kompisens båt i våras.F090E0B4-104A-40D7-BEE5-11216DBC3594.thumb.jpeg.5dd62ff0c231adf80f64ebe6f5539cf1.jpeg

 

Och här en bild på mina två stora drönare. En Yuneec Typhoon H och en Sky-Hero Little six.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Caribic410:

Hottade hos annan lev... som ska ha hemma. "Fly moore" kit var såpass mkt billigare hos den första lev så den väntar jag in.. kom på att vi kan ta flygbilder i tennishallen..

 

Tänk på att tennishallen nog är med begränsad åtkomst till GPS vilket innebär att du får flyga helt själv då drönaren svävar omkring på ett helt annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

 

Tänk på att tennishallen nog är med begränsad åtkomst till GPS vilket innebär att du får flyga helt själv då drönaren svävar omkring på ett helt annat sätt.

Ahaaa.. du ser jag kommer ha en del frågor senare. Hade inte en tanke på att dom navigerar med gps.. trodde dom hade kontakt med fjärren bara.. fast, såklart.. dom ska ju "minnas" var dom startat.. 

Det blir ju riktigt bra bilder. Det jag reagerade på var filmsnuttar och stabiliteten i "åkningar" så mjukt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ju såklart svårt att auto-landa på ett rörligt mål.. typ båt. Eller kan man tala om att den ska landa på ett objekt även om det flyttar sig.. eller en plats i förhållande till fjärr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Caribic410:

Ahaaa.. du ser jag kommer ha en del frågor senare. Hade inte en tanke på att dom navigerar med gps.. trodde dom hade kontakt med fjärren bara.. fast, såklart.. dom ska ju "minnas" var dom startat.. 

Det blir ju riktigt bra bilder. Det jag reagerade på var filmsnuttar och stabiliteten i "åkningar" så mjukt.. 

 

Filmåkningar och kvalitén på dessa och hur grynig bilden kan bli beror mycket på hur fort man flyger och ljusförhållanden och framförallt på hur bra och snabbt minneskort du använder. Jag har Sandisk 64 extreme som räcker gott. Att köpa 128 eller 256 m/bit är overkill då man ändå tankar över fotomaterialet efter flygningen. Ett polariserande UV filter ska man alltid använda för att slippa blänk och färgskiftningar på bilder och film. Är det väldigt soligt använder man ett ND filter som blir som solglasögon för linsen och finns i olika steg av styrka. Flygfotografering är ett ytterligare steg till vanlig fotografering och är jäkligt kul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Caribic410:

Då är det ju såklart svårt att auto-landa på ett rörligt mål.. typ båt. Eller kan man tala om att den ska landa på ett objekt även om det flyttar sig.. eller en plats i förhållande till fjärr?

 

Nej en drönare startar och landar alltid vertikalt. Man får träna på att fånga den med en hand i farten och sedan stänga av motorerna direkt. Missar man så blir det shop-shop av fingrarna eller så badar den istället. På senaste Volvo Ocean race så landade piloterna i aktern på båtarna och det kunde ju gå lite hur som helst i de farterna.

Redigerad av pseudonym
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta några frågor i ämnet:
Swellpro SPRY har en funktion som gör att drönaren återvänder till "current pilot's location". Jag tolkar det som att detta är en bättre funktion om kontakten med drönaren förloras jämfört med "auto-return home". Den borde väl då återgå till var man befinner sig och inte varifrån den startade. Detta borde vara en bra funktion om man står på en båt som rör sig.

 

Man vill undvika vibrationer för att få bra bilder. Vissa drönare har enbart digital stabilisering och andra 2- eller 3-axliga gimbals. Vad ger tillräckligt bra video? 

 

Tjusig bild på "kompisens båt". Vilken kamera och hur fick du till skärpan på bilden?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev per_62:

Ursäkta några frågor i ämnet:
Swellpro SPRY har en funktion som gör att drönaren återvänder till "current pilot's location". Jag tolkar det som att detta är en bättre funktion om kontakten med drönaren förloras jämfört med "auto-return home". Den borde väl då återgå till var man befinner sig och inte varifrån den startade. Detta borde vara en bra funktion om man står på en båt som rör sig.

 

Man vill undvika vibrationer för att få bra bilder. Vissa drönare har enbart digital stabilisering och andra 2- eller 3-axliga gimbals. Vad ger tillräckligt bra video? 

 

Tjusig bild på "kompisens båt". Vilken kamera och hur fick du till skärpan på bilden?

 

Med DJI kan man välja om drönaren ska gå tillbaka till startpositionen eller ha en dynamisk återgång till där sändaren befinner sig. 

 

På min Lilla Spark är det 2-axlig gimbal, horisontalt (lutning) och vertikalt (upp/ner) att svänga runt med drönaren är ju enkelt så 3-axligt är overkill. Digital stabilisering har Sparken så det är tillräckligt.

Den filmar dock bara i 1080p och inte i 4K men har man ingen skärm eller tv som klarar 4K märker man ingen skillnad ändå.

 

Kompisens båt är fotograferad med just en DJI Spark och man kan fota med oskärpa runt objekten man vill fokusera på. Man kan även ta 360 graders panoramabilder med den så det är en mycket duglig liten drönare som de flesta klarar sig utmärkt med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en bild tagen mitt i natten på ett Viggenplan vid rastplats Viggen vid Såtenäs mellan Trollhättan och Lidköping. Tagen på 25 meters höjd rakt ovanför.CFEBB317-D946-476E-975D-597069B0ED5D.thumb.jpeg.efe8a12c359734a7e04a4c55aa2a0b89.jpeg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bil tagen med Spark i solnedgången och redigerad på en Ipad efteråt.

IMG_2245.JPG

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev pseudonym:

 

En DJI Mavic har du köpt, bara frågan om vilken modell? Men att döma av dina utsvävningar skulle jag gissa på den nya med zoom och inte pro modellen med Hasselbladkameran vilket jag hellre skulle lagt pengarna på då en zoom är ganska kasst att ha då det bara är att flyga lite närmre istället om det nu inte är djur man fotar som man skrämmer bort istället. Mavic Air har inte så lång flygtid (16 min) och den gamla Mavicen har max 24 minuters flygtid återstår då bara de två nya där Hasselbladaren är dyrast.

Eftersom jag alltid köper prylar i ren impuls

Blev lite darrig här!!! och skulle precis skriva till net on net och ändra till M 2 Pro..

"Ramlade" då över jämförelser Zoom VS Pro på utube.. shit vad saker det verkar gå att hitta där..

Så nu har jag gjort en riktig analys av vad jag köpt, innan jag får prylen. Brukar oftast bli massa googlande efteråt, så tack för den.. 😃

KOm fram till att jag inte ändrar min beställning. Så nu har jag 

Det må vara kvalitetsskillnad för professionella ögon men det dom beskrev som stora skillnader såg jag inte ens.. nån fotograf är jag inte mobilbilder med min gamla samsung 5 duger gott till mej å denhär verkar ju ge minst lika bra bilder.. 

 

BEställde först på kjell å comp men dom hade inte på lager, 1månads väntetid, net on net hade på lager.. däremot var fly Moore kitet så pass mkt dyrare så den beställningen ligger kvar hos kjell..

SÅ typ nästa vecka kan jag nog testa lite. verkar klart vara latjo liten leksak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Caribic410:

Eftersom jag alltid köper prylar i ren impuls

Blev lite darrig här!!! och skulle precis skriva till net on net och ändra till M 2 Pro..

"Ramlade" då över jämförelser Zoom VS Pro på utube.. shit vad saker det verkar gå att hitta där..

Så nu har jag gjort en riktig analys av vad jag köpt, innan jag får prylen. Brukar oftast bli massa googlande efteråt, så tack för den.. 😃

KOm fram till att jag inte ändrar min beställning. Så nu har jag 

Det må vara kvalitetsskillnad för professionella ögon men det dom beskrev som stora skillnader såg jag inte ens.. nån fotograf är jag inte mobilbilder med min gamla samsung 5 duger gott till mej å denhär verkar ju ge minst lika bra bilder.. 

 

BEställde först på kjell å comp men dom hade inte på lager, 1månads väntetid, net on net hade på lager.. däremot var fly Moore kitet så pass mkt dyrare så den beställningen ligger kvar hos kjell..

SÅ typ nästa vecka kan jag nog testa lite. verkar klart vara latjo liten leksak.

 

 

Börja med att flyga i nybörjarmode, alltså inte längre än 30 meter från startpunkten och i den lägre hastigheten tills du är vän med kontrollerna hur man styr den, framförallt när du ska flyga mot dig så blir det ju omvänt höger/vänster. Man kan även flyga i safemode, men jag rekommenderar att du lär dig manövrera den för den kommer med största sannolikhet att tappa gps kontakten nångång och då ska den ju flyga hem själv men det tar upp till en minut innan den reagerar på det kommandot och flyger man då på något olämpligt ställe vilket skedde här i Göteborg för nån månad sedan när någon idiot flög runt Stena Danica och sedan kraschade mitt på Älvsborgsbron där någon körde över den. Jag passerade när förarna av 2 bilar stod och tittade på resterna av en DJI Phantom 4 som låg både under den första bilen och mellan de båda. Där gick det åt cirka 20 tusen då försäkringar inte täcker skadorna på egna utrustningen och då man dessutom får stå för kostnaderna på annan egendom. Det är bara då man har ett företag som man kan försäkra drönare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...