Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lulle2002

Smuggler 17

Rekommendera Poster

Jag har en Smuggler 17 offshore me en 115hk Yamaha V4 med en solas 13 1/4 x 19 propp

båten går i nuvarande läge 46,8knop och varvar 5600.

jag funderar på att byta till en 13 1/4 x 21 propp till sommarn men vet ej ej om det är de optimala. Då kommer den varva ungefär 5200

skulle va kul om någon kunde hjälpa mig hir jag ska göra för att få båten snabbare än 50knop

 

och skulle behöva nya stolar till min båt så uppskattas på förslag på billiga sportstolar!! 

 

Tack på förhand

9938450D-0189-435F-886D-5EF4FD41D6EC.png

DA3E0D7F-DB5B-4F69-BBCA-3121543FC414.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du vill åka fort!

 

Det gäller nog att optimera både monteringshöjd och propp om du skall kunna komma nära 50knop.

 

Hur högt sitter motorn hissad idag? Mät avståndet mellan lägsta punkten i aktern och motorns kavitationsplatta. 

 

Enligt siffrorna jag hittat skall den varva max 5500 på topp, så du kan ev vinna lite fart på att gå upp en tum pitch. Men du bör kika efter en propp som ger hög toppfart(ingen generisk alu dvs). Köp sen från propellertrim eller dyl där du får byta tills du hittar rätt.

 

Det går absolut att komma långt med riggning och proppar om det är standard från början. På min förra båt (Flipper 640) gick jag från 46,5 till 50knop med ny propp(testade 4-5olika) och hissad motor med 60-70mm. Båten blev också bättre att köra i alla farter.

 

Hissad motor är underskattat enligt mig. Bara kylningen och proppen hänger med kan man få en roligare båt. Den kan dock beroende på skrov bli lite lurig på topp, så man skall lära sig båten ordentligt innan man pressar den...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-09 vid 10:02 skrev Mange249:

Kul att du vill åka fort!

 

Det gäller nog att optimera både monteringshöjd och propp om du skall kunna komma nära 50knop.

 

Hur högt sitter motorn hissad idag? Mät avståndet mellan lägsta punkten i aktern och motorns kavitationsplatta. 

 

Enligt siffrorna jag hittat skall den varva max 5500 på topp, så du kan ev vinna lite fart på att gå upp en tum pitch. Men du bör kika efter en propp som ger hög toppfart(ingen generisk alu dvs). Köp sen från propellertrim eller dyl där du får byta tills du hittar rätt.

 

Det går absolut att komma långt med riggning och proppar om det är standard från början. På min förra båt (Flipper 640) gick jag från 46,5 till 50knop med ny propp(testade 4-5olika) och hissad motor med 60-70mm. Båten blev också bättre att köra i alla farter.

 

Hissad motor är underskattat enligt mig. Bara kylningen och proppen hänger med kan man få en roligare båt. Den kan dock beroende på skrov bli lite lurig på topp, så man skall lära sig båten ordentligt innan man pressar den...

 

 

Motorn och båten har prestandan som en sportbåt har då den har tävlats med och där med 2dödmansgrepp. Där me är motorn så högt hissad den kan vara gissar jag på och jag borde bara med proppeller byta kunna få ut minst 5knop räknar jag med. Den har en sjuk jävla acceleration just nu så accen är inge fel på. Men tack för hjälper fortsätt gärna spåna lite om båten o hjälpa mig e ba 16 så detta e min första båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det en Smuggler? 

Ser ut som en Segmo 17. 

Hade inte alla Smuggler fyra steglister? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev coppertail:

Men är det en Smuggler? 

Ser ut som en Segmo 17. 

Hade inte alla Smuggler fyra steglister? 

Ja dett en Smuggler 17 iaf enligt all info om båten eftersom den tävlat så ja det är en Smuggler 17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...