Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Teschan

Vagga storlek för Maxi 68

Rekommendera Poster

Hej,

Har nyss skaffat en Maxi 68 och till följande behöver jag fundera ut en lösning på vaggan under vinterförvaringen. Har hittat en del vaggor online o.s.v. men hur ska jag veta en hur stor/liten vagga som min Maxi 68 passar på?

 

Har möjligtvis en bekant som har en extra vagga han haft under sin Bavaria 30, kan den passa för min Maxi eller är den på tok för stor?

 

Teschan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, det blev en Maxi! Grattis till båtköpet!

 

Jag skulle säga att en vagga till en Maxi 68 bör ha runt 2,5 - 3 meter mellan stöden i längdled ungefär. Inte supernoga med måttet, det beror ju helt på hur den ser ut. Är det kortare längdmått kan man alltid stötta under för och akter för ytterligare stabilitet. Med något hemmabyggt eller något i stil med Tyresöstöttan. Ju mer flexibel vaggan är desto bättre.

 

Svårt att säga något om vaggan till Bavarian, man vet ju inget om den.

 

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag får mått på den till en viss grad justerbara Bavariavaggan ikväll, kan posta dem här då så är det lättare att dra någon slutsats.

 

Teschan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett bra båtköp!

Jag har en Bavaria 30 och har haft en Maxi 68 tidigare. Risken med Bavariavaggan är dels att den är för bred samt alldeles för hög. Men går den att sänka tillräckligt och det går att luta in stöttorna mot centrum så kanske, men jag är tveksam, Maxin har ju en väldigt skarp vinkel mellan fribord och botten och inte en rundning som gör att en lite bred vagga kan ge stöd. Det skiljer ju 90 cm i bredd på båtarna och 55 cm i djup om jag minns rätt. Jag personligen skulle inte vilja bygga upp för högt för att kompensera höjden på vaggan men lite virke går väl att lägga under.

Redigerad av SE2517

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Bifogade här måtten på Bavariavaggan som jag alltså skulle villa att min Maxi 68 vilar på, vad tror ni?

 

Teschan

 

P.S meddela gärna om ni inte får upp bilden.

vagga.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju som sagt hur det funkar med höjden på vaggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltid att lägga reglar under kölen om båten är för liten till vaggan i höjdled. Att justera vaggan i sidled för att passa en mindre båt borde det väl fungera, alternativt lägga reglar/plattor emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Fick slopa Bavariavaggan då den som befarat visade sig vara för stor. 

Har nu hittat en annan vagga som en H-båt stått på, och som jag bifogar här nedan med H-båten i vaggan. Har inga exakta mått på vaggan men ca. 4x2m ska den här vara. H-båten och Maxin är ungefär lika djupa och således skall höjden passa. (Höjden dessutom korrigerar på vaggan). 

 

Frågan är nu hur jag ska vara säker på att vaggan verkligen passar för min Maxi?

Skulle vara snopet att köpa och transportera en vagga som ''torde'' passa för båten, och då man hyrt in en lyft och ska lyfta båten på vaggan visar det sig att vaggan inte fungerar med båten.

 

Hur brukar sånt här fungera?

 

Teschan

 

WhatsApp Image 2018-10-09 at 16.31.36.pdf

WhatsApp Image 2018-10-09 at 16.31.37(1).pdf

WhatsApp Image 2018-10-09 at 16.31.37.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vaggan verkar vara betydligt bättre storleksmässigt, den borde kunna passa. Den ser inte ut att gå att justera i bredd så se till att mäta eller få den mätt så att den inte blir för bred. Eller kolla hur bred båten är som ligger i vaggan nu.

 

Ta god tid på er när ni lägger båten i vaggan första gången och justera in allt ordentligt. Då blir det lätt nästa höst när allt redan är inställt, bara att lägga ner båten på plats. Se till att ha några klossar och andra träbitar mm när det är dags att lägga båten i vaggan för att kunna justera lite med dessa under kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten som ligger i den vaggan är en H-båt med bredden 2,18m. Vår maxi mäter 2,40m på bredden. Sedan är ju en Maxi 68 lite mer rundare i formerna än en H-båt. 

Vad tror du/ni, ska det passa för oss? Hur vet man om den är för bred/smal?

 

Teschan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde ju passa er Maxi 68 men svårt att lova något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...