Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
BaylinerDan

Motorbyte från bensin till diesel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går i tankarna att konvertera min Bayliner 3055 -94a med 2xV8 till en liten ny modern diesel. Typ göra båten till en snipa.

Fortfarande med drev, så ombyggnation av akterspegeln krävs med plastjobb och anpassningar mm.

VARFÖR DÅ?

Jo, vi gillar båten och vill behålla den.

Vi åker bara sakta 7-8 knop (pga att den drar minst då). Jag sneglar på möjligheten att åka ca 20 knop också, därav mina olika alternativ.

Framtida bränslepriser talar för att man måste sänka farten. Det kommer inte vara möjlig att använda båten när bensinpriset och förbrukningen är så pass hög.

Servicekostnaderna 2 motorer kontra 1 motor. Dessutom lägre vikt, bättre plats i motorrummet.

Gör jag det nu kan jag sälja 2 fullt fungerande drivlinor och täcka en del av investeringen.

Den lägre vikten gör att jag kan gå ner i effekt. Jag kapar ca 500 kg och landar på ca 3200kg med en motor.

Idag har jag 2x5,0 a´ 220hk och snittat 3 l/dist med 90% i 7 knop.

 

Mina alternativ:

Sätta i 2 st nya 3,0l bensinare.  Billigaste motorlösningen, enklaste installationen men fortfarande 2 servicepunkter. ca 260 hk totalt.

Sätta i 1 st Hyundai 2,2l diesel 200hk med nytt bravodrev. Billig lågfart - ev 20 knop när vi har bråttom hem.

sätta i 1 st Hyundai 2,2l diesel 170hk och behålla ett av mina bef drev (Alpha One). Billig lågfart - ingen högfart

Sätta i 1 st 496a bensin med nytt bravodrev. Lägre än vi har nu i alla farter. Och kan vi gasa på i 30 knop hem.

Och värstingalternativet Hyundai V6 på 270hk Bravo 3 drev. Bra ekonomi i alla farter.

 

Detta beror ju på vad vi vill lägga på investeringen. Och ja, vi älskar båtlivet, men allt styrs av ekonomi. Även passionen :)

 

Vad är båten värd efter 10 år med de olika alternativen.

 

Synpunkter?

 

Med vänlig hälsning Dan Holmkvist

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du inte mycket bensin för pengarna (förmodligen ganska mycket) du behöver lägga på en sådan transplantation? Hur många sjömil åker du på en säsong?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar med det tråkigaste i dubbel bemärkelse, CE-märkning.

 

En båt från 94 måste inte vara CE-märkt, men är den det bör du se till att den fortsätter att vara det. Idag ska det inte gå att sälja en båt via mäklare eller till en "båtfirma" om märkning saknas (om den ska finnas) eller är felaktig och det kommer troligen att påverka priset negativt.

 

Är din båt importerad från ett land utanför EES efter den 1 juni 1998 ska den vara CE-märkt.

 

Om du byter motor/motorer till något annat än du har idag kanske du måste göra en ny CE-märkning enligt det senaste fritidsbåtsdirektivet. Det kostar pengar och kraven är betydligt högre ställda jämfört med hur din båt är utrustad idag.

 

Börja med att kolla upp vad som gäller för just din båt vid ett motorbyte.

Dessvärre finns det inte mycket skrivet om CE-märkning och ombyggnad/renovering.

Det borde vara Transportstyrelsen som ska kunna svara på detta.

 

Om jag antar att båten inte är CE-märkt, och inte heller behöver vara det, så tror jag såhär.

 

Om du byter motor till någon med liknande motorstyrka som finns på marknaden så påverkas priset uppåt från början för att få allt mindre betydelse med åren. Efter 10 år har det nog inte så stor betydelse. Jo, det är klart att värdet är som för en båt med dieselmotor istället för med bensinmotor.

 

Byter du till något mindre - typ snipfartsmotor - sjunker priset som en sten direkt, sedan får framtida bränslepriser avgöra prisutvecklingen. Priset kanske stiger dramatiskt på din båt om bränsle kostar 30:- kronor litern och/eller det blir brist på bränsle. Blir det ransonering sitter du ju på en drömbåt om du har en snipfartsmotor.

 

Kolla det där med CE-märkning först så får vi hoppas att du får andra bättre svar på hur olika motoralternativ påverkar priset.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte alls vettigt. Andrahandsvärdet lär rasa. Jag tvivlar på att du får upp båten i plan med 200hk.

3liter distans är väl inget att hänga upp sig på?

Båtmodellen lär slingra med en motor i lågfart. Sälj och köp en snipa istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att ni planerar att ha båten i cirka 10 år till. I vart fall är det först då du vill veta värdet. 

Det är nästan omöjligt att svara på. Men om vi säger så här... skräddarsydda lösningar efter personligt behov är i princip ALDRIG hett för nästa ägare på begagnatmarknaden. Att ni tycker det räcker med en "konverterad snipa" innebär inte att en potentiell köpare är lika intresserad. Om du petar dit en snik-diesel så tror jag båten blir mycket svårsåld om 10 år. Skall du göra detta så gå all-in med en ordentlig diesel som är avsedd för skrovet. Även om jag tror det blir en dyr lösning som inte kommer betala sig om motiveringen är bränslebesparing och minskad servicekostnad.

 

Men å andra sidan - om du upplever att båtmodellen är eftertraktad idag och även om 10 år så är det förstås alltid bättre med en diesel vid försäljningstillfället. Som någon redan varit inne på; det intressanta i ekvationen är vad du tror du behöver lägga för att pussla ihop det här. Först då kan vi komma med råd.

 

Men det låter inte rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BaylinerDan:

Idag har jag 2x5,0 a´ 220hk och snittat 3 l/dist med 90% i 7 knop.

Jag tyckte det lät som hög förbrukning, så jag kollade lite vad andra uppger.

Verkar vara runt 2 l/M i sju knop och det dubbla vid 25 knop. Under 25 knop verkar förbrukningen öka.

 

Din förbrukning borde stanna på 2,2 i snitt tycker jag, om jag inte räknat om fel från miles/gallon, km/l och liter/km.

 

Finns det kanske möjlighet att förbättra ekonomin med nuvarande maskiner?

Nu är det ju inte det du frågar om, annat än indirekt, men...

Kan man minska förbrukningen och behålla befintliga motorer?

  • Motoroptimering
  • Fixa ev. orsaker till hög bränsleförbrukning.
  • Köra på en motor i taget.
  • Lite utanför boxen, montera en liten utombordshjälpmotor på 20 hk eller så på badbryggan för ekonomisk snipfart. Lite pyssel att integrera i båtens manöversystem, men sannolikt mycket billigare än att byta ut två fungerande motorer.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT

Tänkte byta upp också

 

Ligger oftast på 5 knop, med min segelskuta, när jag går för motor.

0.8 liter diesel i timmen.

Nu 1500 sjömil hittils i år.

 

En snipa går nog lika billigt. 

Längden i vattnet i meter minus 1, ger marsfarten o knop.

Över denna blir det bara dyrt och marginellt fortare.

Skrovet ska vara spetsgattad från början.

Sälj båten du har och köp en så stor snipa, så att du blir nöjd.

 

Billigast och bäst.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att byta från 2 x bensin till 1 x diesel?

Sätter du en rejäl (=större) diesel i båten kan du åka billigt i snipfart (men du måste nog under 7 knop för att det ska gå billigt oavsett motor*) eller åka fort om du så önskar.

Den kombon tror jag blir mer eftertraktad pga en motor istf två och diesel istf bensin.

Det negativa är säkerheten med två maskiner och något minskad manövrerbarhet.

Visst, investeringskostnaden blir högre men också flexibiliteten i nyttjandet.

Idag finns det ju större dieslar till fritidsbåtar än vad det fanns 1994.

 

* Min 31-fotare går allra billigast under 7 knop

5,3 knop = 0,47 l/NM

7 knop = 0,7 l/NM

8,5 knop = 1,53 l/NM

12,5 knop = 2,2 l/NM

18 knop = 2,22 l/NM

D4-260 med axel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla synpunkter! Jag har haft på känn att alla mina ideér inte är bra ideér alltid. 

Jag har gått i drömmarnas värld om låg förbrukning och många sjömil och därnånstans behövde jag bli ordentligt upplyst av de som är nyktra :) 

Jag hade förmodligen gett samma tips om jag fått svara på min egen fråga, till nån annan.

Ni har så rätt:

Andrahandvärdet på en "anpassad produkt" är som nån sa mycket dåligt. Stor risk att den är iskall i framtiden.

Båten kommer slingra sig - det gör "alla" amerikanska båtar med singeldrev... jag vet av egen erfarenhet.

CE-märkning - Vad är det :)?  Är inte båten för gammal? Detta är eg ett huvudskäl till att INTE göra´t.

Optimera bef drivlina - är det bästa alternativet. Elektronisk tändning och 4-portsförgasare har jag fått tips om. Efter ett komp-prov för att se att allt är friskt.

 

När jag yrade som mest bad jag en firma om pris för att konvertera till 270hk Hyundai-diesel + plastjobb + Bravo 3 drev. Takpris: 420 000:- Minus mina befintliga motorer -100 000:- = 320000:-

 

Jag skulle halvera förbrukningen men köra sannolikt dubbelt så långt med diesel på en sommar så bränslekostnaden skulle vara samma.

 

Efter 10 skulle jag ha en båt som GÅR att sälja.

Efter 10 med mina gamla motorer kvar skulle jag behöva skänka bort båten.

 

Så, om horisonten är 10 år framåt är det inget dåligt alternativ - pga andrahandsvärdet och den minskade service/reparationskostnaden.  Men CE-märkningen...?

 

Tack för alla bra svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå och kolla på lite andra båtar vet ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BaylinerDan:

Men CE-märkningen...?

Troligen inget problem för dig med en båt från 1994.

 

Båten är troligen inte CE-märkt och behöver inte vara det om den tillverkats före den 15 juni 1998, men kan vara. Om den är CE-märkt ska det finnas en skylt som du kan se i den första länken nedan.

 

Om båten har tagits in (importerats) till EES-området (EU + Norge och Schweiz) efter den 15 juni 1998 ska den egentligen vara CE-märkt, men är troligen inte det eftersom ingen riktigt bryr sig.

 

Läs mer här

http://www.ceproof.se/faq.html#Anchor-Va-8512

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/cemarkning/#137236

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om ditt resonemang att det kan vara idé att byta nu istället för att vänta till du ändå ska sälja.

 

Vi hade ett liknande resonemang ang. vår segelbåt från 1980 och det slutade med ett motorbyte, men mycket billigare än ditt. Vi vill ha kvar båten så länge vi orkar och har lust (15 år tror vi). Då är det bättre att ha en motor som funkar bra under den tiden istället för en som blir sämre och sämre och måste bytas om 12 år.

 

Tanken att byta båt som AndW föreslår kan ju också vara värd att fundera över. Sedan beror ju det på hur man tänker och hur man är som person. Vi ville inte byta...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel jämfört med två bensinare och som dessutom har en riktigt låg förbrukning vid 7 knop kan nog vara intressant. I synnerhet om bränslepriserna stiger rejält. Med lite tur så kan det bli en riktigt bra affär.

Tipset jag fått när det gäller begagnade motorer är att sälja i början av sommaren. Det finns alltid någon stackare med panik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt bode väl vara värd 100 000 ungefär och med de 320 000 du räknat att kostnaden skulle bli för motorbyte så har du drygt 400 000.

Borde få tag på en rätt fin båt (snipa eller halvplanande) med dieselmotor för de pengarna.

 

Visst är det roligt och lärorikt med ombyggnationer och planerandet är intressant.

Men jag hade tittat på annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag dimensioneras båtarna för toppfarter på 40-50 knop. Effekterna blir bara större och större.

När ska trenden vända? det är helt ointressant att åka fortare än 30 knop. 20-25 är mest lämpad för mitt skrov och motorn skulle kunna gå på nära 100% i 25 knop.

Skrovet ger ingen möjlighet till vettig drift i farter mellan 8 och 18 tyvärr.

 

Jag kan inte riktigt släppa tanken på att två eller en mindre motor skulle klara jobbet. Ligger en Bavaria 33 ute nu med 2 x D3...större båt - mindre dieslar. Den ska toppa 34 knop.

Jag vill tro att viktbesparingen ihop med modern dieselteknik klarar framdrivningen i hygglig fart, 20-24 knop. Finns det inget dataprogram där man kan slå in båtens data och välja framdrivning? Säljarna borde ju ha något när dom tar fram produkter till kunderna!?

 

Tidigare inlägg med argumenten emot ska jag försöka "döda":

Slingrar sig - det går att lösa med stabilisatorer bak på akterspegeln. Har jag sett på youtube :)

CE-märkning - nej, det är nog ingen som bryr sig på en båt från -94á.

Andrahandsvärdet pga den är ombyggd - jag tror inte det spelar nån roll om man visar på att det funkar och går bra.

Det är en trevlig båtmodell och med en modern diesel med snål drift borde det inte vara iskallt i framtiden.

 

Om jag säljer båten nu och köper något för 400-500k får jag en 20-25 gammal båt oftast med originalmotorn kvar. Eller är båten 40 år gammal och motorn ny. Nja, det är inte det jag vill.

 

En beräkning jag gjorde visar att efter ca 10år går det jämnt ut i alternativen bygga om eller behålla.

Bygga om gör jag nu till en engångskostnad och har låga driftkostnader. 

Behåller jag gamla motorer ökar reparationskontot och har höga driftkostnader.

 

Hade jag kunnat lägga de ca 300 000:- på motorbytet hade jag gjort det för att kunna ha det båtlivet jag vill.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...