Jump to content
Monday 27 January 2020
Glasses

Vinterkonservera inombordare - Tips?

Recommended Posts

Halloj,

Dags att vinterkonservera motorn själv detta år hade jag tänkt, men jag har ett par frågor.

Motor: Inombordare Volvo Penta

1. Vart kopplar jag in slangen för att skjuta in vatten/glykol? Har kollat på videon och bilder på bla. youtube men kan inte riktigt lokalisera det på min motor.

2. Har sett två varianter som folk utför när de vinterkonserverar.
1. Är att man låter motorn sugai sig glykol/vatten blandning och när man ser att det börjar spruta ut samma vätska så låter man det vara.
2. Man gör samma sak men man tömmer motorn på glykolblandningen efteråt med att skruva bort dräneringspluggarna (blåa pluggar) och därefter skruva på dem igen.

Nå gott folk, lite hjälp hade jag uppskattat, tanken är att lära sig själv detta så man slipper betala flera tusen varje vinter för ett 10 minuters jobb.

IMG_8720.jpg

IMG_8721.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sötvatten eller sjövattenkylning?

 

Sedan så bör du nog fixa drevet ser ju ut som färgen släppt, ser ju även ut som korrosionskador bakom anoden på sista bilden. Om nu inte bilden luras så ser ju ringanoden rumt propelleraxeln övermålad ut. Om så är fallet så är det säkert orsaken till skadorna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag gör, lossa dräneringspluggarna, släpp ut allt sjövatten. Stäng dessa. 

Öppna sjövattenfiltret, häll ner lite glykol, starta motorn och låt den gå, häll i glykol i denn mängd du behöver, stäng av motorn. 

 

Sen bör man även köra glykol i toalettens pumphus, jag har eltoa så jag gör på samma sätt som motorerna, så det finns i slangar och genomföringar. När båten står på land så öppnar jag alla kulventiler som varit stängda i samband med konserveringen så överskott rinner ut. 

 

Vattentanken körs så den töms på vatten, när den är så tom den kan bli så kopplar jag på våtdamsugare i alla kranar, en efter en, går två varv. Sen låter jag alla kranar stå öppna. 

 

Knöligare än så behöver det inte vara. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag antar att det är en bensinmotor du har i båten. Dessa har inget sjövattenfilter, om man inte har monterat ett i efterhand.  Det är heller ingen anod som sitter framför propellern. Anoderna sitter uppe på avgasutsläppet och på skölden. Med SX-A dreven är det lätt att få in glykolblandningen i motorn. Man använder en spolmuff på drevet, så suger motorns pump i sig vätskan. Jag brukar suga i slangen för att kolla att det är tätt, innan jag lägger ner slangen i glykolblandningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Gelis:

Sötvatten eller sjövattenkylning?

 

Sedan så bör du nog fixa drevet ser ju ut som färgen släppt, ser ju även ut som korrosionskador bakom anoden på sista bilden. Om nu inte bilden luras så ser ju ringanoden rumt propelleraxeln övermålad ut. Om så är fallet så är det säkert orsaken till skadorna.

Sötvatten, mälaren, färgen har flagnat i kombination med fel anod och högtryck men det hände 2 år sen, har bytt anod sen dess och allt är OK. Ingen korrosion/rost finns.
 

3 timmar sedan skrev RikardE:

Som jag gör, lossa dräneringspluggarna, släpp ut allt sjövatten. Stäng dessa. 

Öppna sjövattenfiltret, häll ner lite glykol, starta motorn och låt den gå, häll i glykol i denn mängd du behöver, stäng av motorn. 

 

Sen bör man även köra glykol i toalettens pumphus, jag har eltoa så jag gör på samma sätt som motorerna, så det finns i slangar och genomföringar. När båten står på land så öppnar jag alla kulventiler som varit stängda i samband med konserveringen så överskott rinner ut. 

 

Vattentanken körs så den töms på vatten, när den är så tom den kan bli så kopplar jag på våtdamsugare i alla kranar, en efter en, går två varv. Sen låter jag alla kranar stå öppna. 

 

Knöligare än så behöver det inte vara. 

Tack, har du tips var på motorn jag kan koppla in vattenslangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ingen korrosion under färgen som har släppt. Det ser ut som om man använt en väldigt kraftig högtryckstvätt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Rollen:

Jag antar att det är en bensinmotor du har i båten. Dessa har inget sjövattenfilter, om man inte har monterat ett i efterhand.  Det är heller ingen anod som sitter framför propellern. Anoderna sitter uppe på avgasutsläppet och på skölden. Med SX-A dreven är det lätt att få in glykolblandningen i motorn. Man använder en spolmuff på drevet, så suger motorns pump i sig vätskan. Jag brukar suga i slangen för att kolla att det är tätt, innan jag lägger ner slangen i glykolblandningen. 

Förstod nästan att en muff behöver inhandlas, tyckte jag såg flera videon på youtube med direktslanganslutning därför blev jag fundersam. Lust att markera vart muffen ska sitta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag körde drevsäck i år och blev lite orolig nu att jag använde för lite glykol i säcken. 8 liter glykol och sen halva säcken med vatten. För lite ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man bör alltid mäta frostskyddet så att man är säker på att det är tillräckligt. Biltema har em optisk mätare som funkar bra. Om motorn är färskvattekyld bör man också mäta frostskyddet i färskvattensystemet. Det kan ju hända att det blir läckage mellan systemen i värmeväxlaren, så att kylvätskan späs ut med sjövatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-10-07 vid 10:57 skrev Glasses:

Förstod nästan att en muff behöver inhandlas, tyckte jag såg flera videon på youtube med direktslanganslutning därför blev jag fundersam. Lust att markera vart muffen ska sitta?

 

Sätt muffen runt de markerade intagen, i bifogade bilder...

Sjövattenintag.jpg

Sjövattenintag_2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelis skrev: Sötvatten eller sjövattenkylning?

2018-10-07 vid 10:56 skrev Glasses:

Sötvatten, mälaren

Menar du att du har separat tank  (med sötvatten) med värmeväxlare för kylning eller menar du att motorn direkt kyls av sjövatten som i detta fall kommer från Mälaren?

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Kenneth_S:

 

Sätt muffen runt de markerade intagen, i bifogade bilder...

Sjövattenintag.jpg

Sjövattenintag_2.jpg

Toppen, tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Alicia1:

Jag körde drevsäck i år och blev lite orolig nu att jag använde för lite glykol i säcken. 8 liter glykol och sen halva säcken med vatten. För lite ?

Läs på din glykoldunk. 

Själv köper jag koncentrerad 25L som jag blandar 50% med vatten så är det frostskyddat till -35 har jag för mig. 

Beroende på din storlek på drevsäck kanske du har ett frostskydd till -10 det känns inte helt optimalt. 

Det bästa är att mäta med en mätmanick om man är osäker. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Alicia1:

Jag körde drevsäck i år och blev lite orolig nu att jag använde för lite glykol i säcken. 8 liter glykol och sen halva säcken med vatten. För lite ?

 

Du bör inte blanda mindre än 50/50 eftersom det finns ett antal liter sjövatten i motorn som späder ut blandningen ytterligare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Gelis skrev: Sötvatten eller sjövattenkylning?

Menar du att du har separat tank  (med sötvatten) med värmeväxlare för kylning eller menar du att motorn direkt kyls av sjövatten som i detta fall kommer från Mälaren?

 

@Glasses 

Det här är faktiskt avgörande för hur du ska utföra frostskyddet på korrekt sätt.

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev RikardE:

Läs på din glykoldunk. 

Själv köper jag koncentrerad 25L som jag blandar 50% med vatten så är det frostskyddat till -35 har jag för mig. 

Beroende på din storlek på drevsäck kanske du har ett frostskydd till -10 det känns inte helt optimalt. 

Det bästa är att mäta med en mätmanick om man är osäker. 

 

 

La  in en pet flaska i frysen med glykolen jag använde, och den frös till is!!!

Blir att köpa 2 nya dunkar glykol och göra om. Har en drevsäck på 68 lit. (Biltema)

 

Drevsäck i all ära men mycket vätska blir det!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur gör ni andra när ni kört med glykol, tömmer ni den sen med pluggarna eller låter ni glykolen vara över vintern? Har ju sett båda alternativen men vet inte vilken jag ska köra på? hmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glykol skyddar både mot frost och rost. Låt den därför vara kvar om blandningens fryspunkt är rätt justerad som Gelis skrev.

Det kan ju bli en ny tråd: Hur kollar man fryspunkten för glykolblandingen i motorn efter en vinterkonservering? (en stor mängd vatten kan vara kvar även om man tömt ut "allt")

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Hur kollar man fryspunkten för glykolblandingen i motorn efter en vinterkonservering?

Med tanke på motorns värde så kan det vara värt att investera 350 spänn i en glykolprovare (refraktometer). Som dubbelkoll ställer man en slatt i frysen hemma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar ställa vattnet som kommer ut i frysen! Funkar om man bor kustnära i södra delen av landet för här blir det aldrig mimdre än -20...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Tänkte tipsa om hur jag kör igenom motorn inför vintern, efter att olja och filter är bytt. Jag har köpt en trekantig hink, där jag monterat en bordsgenomföring i botten, som jag kopplar direkt på sjövatten pumpen:

  1. Fyller hinken med färskvatten
  2. Starta motorn
  3. Fortsätter fylla på med färskvatten
  4. Motorn suger mer vatten än trädgårdsslangen kan ge, så när hinken nästan är slut...
  5. ... så har jag två dunkar med glykolblandning redo så hinken blir full med glykolblandning
  6. när hinken är slut igen så stannar jag motorn.
  7. Ta bort impeller och stoppar i en plastpåse, för återmontering näst år, eller som reserv.
  8. Trycker in nytt fett i fettnippel på drevet
  9. Ev. övriga, bränsle och luft, filter byts till våren
  10. Klart

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev jimsson:

Ta bort impeller och stoppar i en plastpåse, för återmontering näst år, eller som reserv. 

 

 

Impellern mår bäst där den sitter. Att bända den in och ut motsvarar flera års normalt slitage. Har aldrig sett en manual som föreskriver att man ska ta ur en frisk impeller. Men någon gång ska ju vara den första... 

 

Bifogar skärmdump från en penta manual. Yanmar är ännu snällare vad gäller åtminstone LP4 och 6:orna. Där räcker det med kontroll vartannat år (bara ta bort locket och inspektera. Inte ta ut impellern) och byte var 5:e år. 

 

44D6B432-0D75-4B16-815B-80237D5135FC.thumb.png.fe765d77077300c0f76e268a5b9d8b61.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev coppertail:

Impellern mår bäst där den sitter

👍

Don't fix what isn't broken!

 

Jag brukar vrida runt svänghjulet lite (åt rätt håll) någon eller några gånger under vintern om jag kommer ihåg det, tror det är bra både för impellern och annat att ändra läge.

 

Rät eller fel?

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ett antal påståenden om att ny motorolja har konserverande egenskaper varvid man kan byta olja+filter vid upptagningen. Iaf volvo pentas egna står det i vissa sammanhang men kanske alla är det numera? Om det är en myt kan ju någon slå hål på den för allas skull. 

Står på biltemas marina inombordsolja att den har konserverande egenskaper.

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎10‎-‎14 vid 18:20 skrev bhemac:
‎2018‎-‎10‎-‎14 vid 16:11 skrev Baxlaget:

Hur kollar man fryspunkten för glykolblandingen i motorn efter en vinterkonservering?

Med tanke på motorns värde så kan det vara värt att investera 350 spänn i en glykolprovare

Vad jag menade var att på ett säkert sätt få ut ett representativt vatten/glykolprov från motorn. Hur vet man att det provet har samma vatten/glykolförhållande  som blandningen som ligger i vattenpumpen eller i ett hörn på avgaslimpan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Vad jag menade var att på ett säkert sätt få ut ett representativt vatten/glykolprov från motorn.

Är man lite nojig så kollar man på ett par ställen, därför är glykolprovaren så bra att ha. Har man gjort det några gånger och ser att det funkar så släpper oftast nojan.

 

Det bästa är ju att kunna cirkulera glykolvattnet i motorn. Eftersom jag vill ha kvar båten i vattnet över vintern så funderar jag lite på hur man kan göra detta utan behöver fyll ny glykol bara för att man vill åka en sväng.

På vattenintaget har jag en trevägsventil så man enkelt kan suga in glykolvattnet. Sätter man nu en trevägsventil på slangen mellan motor och avgaskrök så kan man trycka in glykolvattnet utan att riskera att fylla cylindrarna. Börjar man med att blåsa ut vattnet med tryckluft för att sen fylla på glykolvattnet från en tank så borde det funger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev bhemac:

Det bästa är ju att kunna cirkulera glykolvattnet i motorn.

Jag har samma funderingar ungefär, inte för vinterbruk utan för att kunna ha en fast vinteriseringsutrustning monterad i motorrummet. Bara att kolla fryspunkten och fylla på lagom mängd glykol, slå om ett par ventiler, starta motorn och köra ett tag och kolla fryspunkten igen.

 

Hittills har det fastnat på två saker.

  1. Jag har inte hittat något lämpligt prisvärt kärl.
  2. Jag vet inte hur dåligt det är att få bräckvatten i glykolblandningen.

Vet inte varför, men helst vill jag inte ha ytterligare en ventil för att köra dricksvatten genom motorn.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy