Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jalle93

B20 funderingar

Rekommendera Poster

Har precis totalrenoverad båda b20 motorer som sitter i båten och de känns bra mycket piggare. Dock så har jag fortfarande samma problem som innan, jag får inte ut all av motorernas kraft i vattnet. Båten ska maxa ca 20-22 knop och gör ca 12-15 som max nu. Propellrarna är bytta enligt rekommendation av Propellertrim. 

Tar mer än gärna emot funderingar, tips och hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du upp i rekommenderat maxvarvtal för motorerna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan växel i varvar han hur fint som helst men med växel i orkar inte riktigt varva upp helt. Upp till 3000 varv funkar, efter det tappar han rätt mycket kraft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sitter det för förgasare på motorerna? Har du kollat att fördelarna reglerar tändningen som de ska?

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rollen:

Vad sitter det för förgasare på motorerna?

Original solex förgasare, renoverade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jalle93:

Utan växel i varvar han hur fint som helst men med växel i orkar inte riktigt varva upp helt. Upp till 3000 varv funkar, efter det tappar han rätt mycket kraft. 

Hur den varvar utan växel är helt ointressant. 3000 är väldigt långt ifrån de dryga 5000 som den borde komma upp i. Det är inte så enkelt som att du trots propellertrims rekommendationer har för stor stigning på propellrarna så att båten inte orkar komma upp i planing?  Använder du trimplan för att hjälpa den upp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? Och vad är det för drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

Vad är det för båt? Och vad är det för drev?

Clipper DC 24 fot 2.5 ton 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Eld-:

Hur den varvar utan växel är helt ointressant. 3000 är väldigt långt ifrån de dryga 5000 som den borde komma upp i. Det är inte så enkelt som att du trots propellertrims rekommendationer har för stor stigning på propellrarna så att båten inte orkar komma upp i planing?  Använder du trimplan för att hjälpa den upp? 

Trimplan används. Det byttes propeller från 17 grader till 15 graders stigning, 14".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två friska AQ 130 borde inte ha några problem att dra upp en 24 fotare på 2,5 ton i plan. Har det alltid varit problem med orken?

 

Då felet verkar funnits innan renovering så beror det troligtvis på något annat än det som blev renoverat.

Hur mår fördelarna och är förtändningen rätt, skrevs ju här ovan men blev inget svar på detta.

 

Vad är det för utväxling i dreven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Eld-:

Kommer du upp i rekommenderat maxvarvtal för motorerna?

 

Nej det kommer jag inte helt till max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rollen:

Vad sitter det för förgasare på motorerna? Har du kollat att fördelarna reglerar tändningen som de ska?

Det sitter solex förgasare, tändningen ska ställas in med stroboskoplampa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gelis:

Två friska AQ 130 borde inte ha några problem att dra upp en 24 fotare på 2,5 ton i plan. Har det alltid varit problem med orken?

 

Då felet verkar funnits innan renovering så beror det troligtvis på något annat än det som blev renoverat.

Hur mår fördelarna och är förtändningen rätt, skrevs ju här ovan men blev inget svar på detta.

 

Vad är det för utväxling i dreven?

Ja det har varit så innan renoveringen oxå. Ibland när man slökörde ett tag kunde det plötsligt hända att man kunde dra på i 22 knop men inte varje gång (det var innan renoveringen).

Utväxlingen har jag tyvärr inget svar på.

Tändningen är grundinställd och ska finjusteras med stroboskoplampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen vass kam i maskinerna? De brukar ha tveksamma lågvarvsegenskaper.

 

Annars är det väl bara bränsleförsörjningen som är orörd om du gått igenom maskinerna. Kika att allt står rätt till där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mange249:

Du har ingen vass kam i maskinerna? De brukar ha tveksamma lågvarvsegenskaper.

 

Annars är det väl bara bränsleförsörjningen som är orörd om du gått igenom maskinerna. Kika att allt står rätt till där...

Kammen är original för b20 marin. 

Jag ska göra det, ska finjustera förgasarna lite o prova lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att tändningen ska finjusteras. Du måste kolla så förtändningen blir rätt, grunden är en sak, runt 10° vid 6-700rpm men det viktiga är att fördelaren ändrar tändningen vid gaspådrag. Nu har jag inte värdena för AQ 130 i skallen,  men ett exempel på hur fördelaren ska fungera från 10° till 25-28° när varvtalet ökar till ca 3500rpm. 

Det räcker ju att en maskin bråkar för att orken ska tryta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Jalle93:

Kammen är original för b20 marin. 

Jag ska göra det, ska finjustera förgasarna lite o prova lite

Jag tänkte mer på tank, bränslefilter osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...