Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
newwave

En till fråga om epoxi förberedelser..

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har plan som många andra att epoxibehandla botten och har föreställt mig ett vitt skrov när all färg är borta. Kikar jag runt på bilder och på filmen nedan så ser botten båda grå och vit ut. Hur noga ska man vara när men slipar? Sen hur är järnköla behandlade från fabrik? Ska man ända ner till järn eller ner till någon form  fav primer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att den som filmat har slipat bort all gelcoat också, allt det vita alltså.

Det behöver man inte göra, men det gör inget om det är gjort.

 

Ibland tar man i mer än vad nöden kräver så att säga.

Det finns en skrapa som man ansluter till dammsugaren. den är väldigt effektiv har jag sett. En båtgranne skrapade sin 36-fotare på fyra kvällar.

Här är den, tror jag.

 

Ska man slipa kan man använda grovt papper, 40 eller 60.

Vissa färger och tidigare epoxibehandlade bottnar kan vara svåra att slipa, pappret sätter igen genast. Då är skrapa bättre.

 

Vi är lata i vår familj, så vi lät blästra vår botten. Det kostade 5 000:- kronor. Fick även offerter på 15 000:- kronor och det hade det inte varit värt.

 

Bästa resultat på en järnköl får man nog om man blästrar och lägger på epoxigrundfärg direkt efter blästring. Samma om man slipar, lägg på grundfärg direkt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret :)

 

Tyvärr är blästring förbudet på vår båtklubb ur miljösynpunkt. Svårt att få tätt så att inte inte allt tar sig ut i miljön tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-07 vid 07:55 skrev newwave:

...Svårt att få tätt så att inte inte allt tar sig ut i miljön tydligen.--

Fast det stämmer inte.

 

När vi lät blästra vår båt kom det inte ut något damm till omgivningen, så det går att fixa detta om man vill.

Hur kan jag nu vara så säker på det?

Jo, vår båt låg mitt bland alla andra båtar när den blästrades. Jag var livrädd att de närmaste båtarna skulle bli knallröda, men inte ett rött dammkorn gick att hitta.

 

Bara ett klargörande.

 

Sedan är det ju inget att göra åt att din båtklubb bestämt att blästring inte är tillåtet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även hos oss är blästring nu mer ej tillåtet. Klubben har köpt in en rejäl skruvkompressor som alla klubbmedlemmar lånar för att slipa. Nästan 100 båtar är behandlade under året. Själva han vi blästra den ena båten före förbudet men vår andra (Comfort 26) skrapade vi igår med skrapa ansluten till dammsugare. Inga större problem att få bort mjul bottenfärg men den hårda verkar vara värre. Idag ska vi börja slipa den. Erfarenheten har visat att slipnät är effektivast då det inte sätter igen sig och dammsugaren får bättre flöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att någon (myndighet, kommun, länsstyrelse, organisation minns inte vilket) i någon form av missriktad miljösatsning har rekommenderat att inte blästra.

 

Privatpersoner utan heltäckande klädsel och helmask riskerar att skräpa ner både sig själv in och utvändigt och dessutom omgivningen betydligt mer än en certifierad blästerfirma.

 

Nu är det ju så som är bestämt på många klubbar och då får man leva med det, men det är otroligt korkat...

Absolut inget som är bra varken för hälsa eller miljö.

Lite som att låta  privatpersoner sanerar asbest hellre än att låta proffs gör det.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, jag vet att någon (myndighet, kommun, länsstyrelse, organisation minns inte vilket) i någon form av missriktad miljösatsning har rekommenderat att inte blästra.

Det där är ju helt idiotiskt däremot kunde man ju kräva att blästringen bara får utföras av miljöcertifierad firma.

Att själv slipa en botten som i värsta fall har epoxi är ren idioti och helt livsfarligt i dag och troligen långt framöver om dammet kommer ut. Man kan lika gärna röka fyra paket Lucky Strike utan filter varje dag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre bottenfärg som innehåller TBT är också riktigt ohälsosamma.

 

TBT förbjöds på fritidsbåtar 1989, så har man en båt från 1991 så är risken väldigt liten att det finns TBT på skrovet, alla gamla privata lager var väl då slut.

 

Dessvärre var TBT tillåtet på större båtar fram till 1993, så ska man vara 98% säker att inte utsätta sig själv eller omgivningen för giftet ska båten nog vara nyare än 1995.p

 

Sedan kom ju nya gifter, så se till att täcka in båten och dig själv när du tar bort gammal bottenfärg.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till helgen är det dags att börja slipa. Tänkte köra med Kornstorlek 40 - 60 - 80 och sen epocibehandla på det? Eller är det 120 man ska avsluta med? Har en gammal båt så det är inte så noga.

 

tack på förhand

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi använde lamineringsepoxi utan lösningsmedel och då räckte det att slipa med 60-papper. Lamineringsepoxin fyllde väldigt bra.

 

Jag tror det beror på vilken epoxi man använder hur fint papper man behöver använda.

 

Det är inte säkert att slipa är bästa metoden. Pröva med skrapa också, en gelplane för 300 - 400:- kronor.

 

1218668979_gelplaneskrapa.thumb.jpg.67dcb4afd5fbfc322a4dc725d0bb3d8b.jpg

 

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver absolut inte slipa med finare än 80.  (Jag slipade bara med 80.) Antagligen räcker det med 40. Epoxigrundfärgen är ganska tjock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag slipar massssor så att jag är nöjd. Nu är nästa steg epoxiprimer, troligtvis Biltemas. Ligger i sötvatten.

 

Några frågor sommjag funderar över.

 

1. Skarv mellan skrov och köl så satt det någon tätning. Ska jag lägga sikaflex eller låta det va? Hade nog inte tänkt att slita ner den för att måla under.

 

2. Gummatätningen vid/runt S-drevet har släkt vid ett par ställen. Vad kan man limma fast den med? 

 

3. S-drevet är tidigare målat, kan man slipa och måla med epoxifiller eller ska jag låta det vara?

 

stort tack.

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle någon ha lite inspel till frågeställningarna ovan så skulle jag vara supertacksam. Tänkt att måla båten i morgon. 

 

Stort tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev newwave:

Nu har jag slipar massssor så att jag är nöjd. Nu är nästa steg epoxiprimer, troligtvis Biltemas. Ligger i sötvatten.

 

Några frågor sommjag funderar över.

 

1. Skarv mellan skrov och köl så satt det någon tätning. Ska jag lägga sikaflex eller låta det va? Hade nog inte tänkt att slita ner den för att måla under.

 

2. Gummatätningen vid/runt S-drevet har släkt vid ett par ställen. Vad kan man limma fast den med? 

 

3. S-drevet är tidigare målat, kan man slipa och måla med epoxifiller eller ska jag låta det vara?

 

stort tack.

1. Om det är stora gropar i skarven så kan du lägga sika o släta till för att få mindre turbulens. Men det är ingen fara om du låter det vara.

 

2. Gummiskyddet ska sitta ordentligt fastlimmat så att det inte släpper under sommaren (blir en bra broms o kan i värsta fall fastna i propellern om det kasar ner). Slipa rent både skrovet o gummit från gamla limrester. Stryk på kontaktlim (gärna lösningsmedelsbaserat, det brukar bli starkare). Stryk bara på ett tunt lager, tjockare lager gör inte skarven starkare. Låt limmet torka tills det är helt klibbfritt. Vanligaste felet vid kontaktlimning är att lägga samman delarna för tidigt, vänta hellre lite för länge...

 

3. Man ska vara försiktig vid målning av aluminiumdrev. Man använder t.ex. inte vanlig bottenfärg utan en specialfärg avsedd för aluminiumdrev. Annars kan det uppstå galvanisk korrosion som fräter på aluminiumet. Hur det är att använda epoxy på aluminium vet jag inte men jag uppmanar dig att vara försiktig och gärna vänta tills nästa år när du skaffat mer underlag för vad du ska använda för grundfärg på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack. Va så kallt så åtgärderna ska utföras i helgen i stället. Hoppas på bättre väder då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skönt att det börjar bli varmare nu men fick en fundering när jag läste inget inlägg att en hade lagt sikaflex efter epoxibehandlingen (mellan skrov och köl mest för det estetiska) Jag var helt inställd på att jag snyggar till fogen med sika innan epoximålningen. Är det rätt?

 

 

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte hittar någon info om att man kan måla epoxiprimer på sikaflex så gissar jag att det inte är så man gör. Synd att jag inte tänkte efter före. Men det är bara att bita i det sura äpplet och ta bort sikaflexen och spackla igen skarven med epoxispackel.

 

ska jag då först måla ett lager med epoxiprimer, kanske slipa och sen spackla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...