Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
carl-andersson

Albin o22 Oljetryck och bränslepump

Rekommendera Poster

Hej, 
Under sommaren så lyckades jag fixa kylningen av motorn och vart så glad för det. 
Nu när det är hög tid för att torrsätta båten så börjar motorn bråka. 
Började att ingen bränsle kom fram till förgasaren. Plockade isär förgasaren och rengjorde. Köpte ny bränslepump. 
Men suger inte fram som den ska till pumpen. Satte dit en blåsa på bränsleslangen och kan då trycka fram bensin som pumpen kan pumpa(när jag pumpar manuellt på pumpen) Så långt... 
Men efter att jag började plocka bort bensinpumpen så har oljetryckslampan börjat lysa, konstant. Då oljepump och bensinpump verkar styras av samma mekaninsm så kan det kanske vara något? 
#Motorn startar kör fint en liten stund sedan tappar den varvtal och full gas ger knappt 1000 varv och går väldigt ojämt för att ganska snabbt slockna. Startar igen om jag startar med fullgas. 
Vad tusan kan dett vara nu? Någon som känner igen? 
Ser fram emot svar eller någon reflektion. Jag=nybörjare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som du själv är inne på så verkar hela "pumppaket" ha lagt av?
Borde vara smått omöjligt, men tidens tand kan ha drabbat "pinne 9" enligt skissen nedan?


Skulle lossat pumppaketet och kollat skicket hos "pinne 9*" noga!
Är ju lätt gjort, bara 4 st långa skruv. (I bilden nr 7 vad jag kan förstå.)


*) Det är ingen homogen pinne, snarare en plåt som formats rund. Inte hela varvet runt, en längsgående öppning anas t.o.m. i bildens reservdelsskiss. Förmodligen för att sådan rullpinne kan fjädra litet jämfört med en homogen stålpinne och därmed minska risken för att den kryper ut ur sitt hål?


Bildkälla: PDF

albin.022.pumpdriv.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt gjort?? Tycker det ser trassligt ut... Kan man inte se det om man bara lyfter bort huset #6 tros? Vad annars orsakar ett lågt oljetryck? Oljenivån är bra. Men noterar att sladden till givaren är lite naggad. Vart leder den tross, har inte kollat det...

Mina banjobultar #27 är väldigt rostiga. Kan kanske också sådant påverka. Försöker nu se lite ljust på tillvaron...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Albinmotor.com (Fors Marin) i Göteborg, det han inte vet om Albinmotorer är inte värt att veta.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Thomas skriver går spännstiftet  ( pinne 9) av så stannar både oljepump och bränslepump!

 

Nej i huset 6 finns bara kammen som driver bränslepumpen.

 

Oljenivån har inget med trycket att göra.

 

Att banjoskruvarna är rostiga på utsidan spelar ingen roll i sammanhanget.

 

Jag är övertygad att det är spännstiftet som är av.

 

Allt behöver inte monteras isär, lossa oljepumpen från blocket, då får du ut allt i en "klump", och spännstiftet går att byta ut utan ytterligare demontering, ja du får ta av drevet så att delarna från spännstiftet går att slå ut från drev och axel.

Redigerad av Pentax
ytterligare info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev nog lite fel ovan, pumppaketet verkar sitta med tre skruvar.
Nr 15 (2st) och nr 14 (1st). Svårt att se i skissen men dessa bör gå att lossa utan att först  lossa de långa skruvarna nr7?


Öppnas oljepumphusets skruvar (nr7) så krävs sannolikt "prajmning" för att få igång pumpningen.
D.v.s. kugghjulspumpen är knappast tillräckligt gastät för att luftfylld själv få igång pumpningen. Därför behöver den initialt hjälp med att oljefyllas.
Den hjälpen kan nog ges på olika* sätt, lossa t.ex. pumputloppet och häll ner motorolja via nån provisorisk slang.


Inte helt lättmekat ifall pumpen måste delas men förhoppningsvis så är skruvarna 15 & 14  åtkomliga ändå?
Annars kan du kanske lossa enbart bensinpumpen och kontrollera att axeln rör sig även om du bromsar den på nåt lämpligt sätt. Jag förmodar att axeln har en kamnock som driver  bensinpumpens fram- och återgående membranmekanism?


*) Själv kopplade jag en genomskinlig slang på utloppet och kunde suga upp olja med "munkraft" samtidigt som svänghjulet/pumpen roterades. En genomskinlig slang gör att man ser oljan stiga innan man får den i mun. Var f.ö. en Albin O11 men det borde funka även på O22.
Detta med luft i pumphuset är nog inte jättekänsligt, ibland hade jag så låg oljenivå att oljelarmet tjöt när båten rullade i svallvågor. Men så fort båten efter några sekunder rätade upp sig så kom pumpningen igång direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man haft isär oljepumpen och tvättat rent lär man få fylla på olja i den på något sätt för att få igång pumpningen, är det bara olja kvar på pumpens delar tätar det för det mesta så pass att pumpningen kommer igång igen efter lutning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...