Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BboatB

Hitta segelbåten.

Rekommendera Poster

2018-10-05 vid 12:56 skrev BboatB:

Jag personligen har funderat på att köpa aisboj att ha som nödfalls ais om man skulle råka ut för dimma, lite mer sjö etc

Ingen dum tanke!

Kollade lite, en Matsutec HAB-120S hamnar på ca 2000kr. Egentligen avsedd för att markera fiskenät mm men man lägger själv in MMSI mm så den kommer att synas som ett fartyg. Den har även en SOS-knapp, hur nu det fungerar.

Inbyggt, laddningsbart batteri som håller 240 tim om man ställer den på att sända var 3:e minut.

Ett billigt alternativ till en "riktig" transponder som man använda när sikten är dålig eller när man ska passera hårt trafikerade områden.

Naturligtvis väldigt bra i en nödsituation.

Ingen som är sugen på att köpa och utvärdera?

--

En bekant "tappade" jollen två gånger i somras, han behöver definitivt en sådan här. Ska bearbeta honom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farleder respekterar jag och håller mig borta från, men tekniknissar i småbåtar som stirrar sig blinda på sina instrument har jag inte mycket för. De får respektera att det finns massor av båtar utan AIS/RADAR/VHF och acceptera det, samt använda synen likt oss andra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en artikel i tidningen Atlantica 1999-01 där man gjorde ett test med olika radarreflektorer och i topp kom Firdell P-175 (600x240mm, 2200kr) följt av en plastpåse alu-burkar (300x350mm).

 

image.png.2510c47d8141945a4fe50b350899c551.png

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev KG__:

Farleder respekterar jag och håller mig borta från, men tekniknissar i småbåtar som stirrar sig blinda på sina instrument har jag inte mycket för. De får respektera att det finns massor av båtar utan AIS/RADAR/VHF och acceptera det, samt använda synen likt oss andra.

 

Är det ett vanligt problem att folk med AIS, Plotter och radar inte tittar ut menar du?

Har själv AIS och tycker det är kanon, särskilt när man skall korsa en farled och det ligger lastfartyg på rad, då är det ett jättebra verktyg för att se CPA och att kunna anpassa kurs och fart i tid för att undvika att hamna för nära.

 

Även lastfartygen ser mig och ser att jag anpassar mig i god tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att man fokuserar mest på olika typer av system för att upptäcka andra - ofta mindre farkoster.

 

Det handlar ju i första hand om sjövett. 

Är det dåligt väder och man MÅSTE åka så håller man sig så nära sin högra sida man kan, speciellt i farleder så större fartyg med större djupgående kan få det utrymme dom behöver. 

 

En mindre segelbåt kan hålla sig ganska nära land, en kanotist kan hålla sig i strandkanten. 

 

Om man är ute och fladdrar mitt i eller på fel sida i farleder så brister man i sitt omdöme och saknar sjövett. 

 

Det finns inga system (Radar, AIS, värmekamera, mörkerkamera eller annat) som kan hjälpa ett dåligt omdöme - speciellt inte hos någon annan. 

 

Har flera gånger varit med om folk som studsat runt i 20-25 knop i dimma utan radar och snackat på VHF och letat efter sina polare. Jag har radar, följde drullen, flera gånger var han nära oss - så nära att det kändes obehagligt, han vinkade glatt och körde vidare, helt oförståendes.

Vad hjälper det om jag hade haft all sköns manicker - han hade fortfarande dåligt omdöme. 

 

Jag tycker att manicker och hjälpmedel är riktigt kul, men det ersätter inte ett taskigt omdöme. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev RikardE:

men det ersätter inte ett taskigt omdöme. 

I andra sammanhang jobbar man med system för eliminera misstag som begås av "den mänskliga faktorn". Det finns hopp!

 

Tråden är bra, den visar hur svårt det kan vara att se "småbåtar".

Åker mn bara båt under två månader och dessutom bara dagtid längs land är problemen små.

Har man en längre säsong, lite längre turer och kanske passerar trafikintensiva områden, ja då är hjälpmedlen till stor nytta. Framförallt ger det möjlighet att utnyttja båten mera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...